Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Silenos

Medlem
Min dag har varit klart mindre slitsam än din @Mouton , men efter din post så fick det bli toscanskt även här. Montevertine, IGT (pga. långsint stönighet, det är egentligen en Chianti) ifrån 2010. Det här vinet har aldrig, på fem försök, inklusive detta, svikit. Det är samma gamla höga slanka syrliga klara finlemmade smaskighet man stöter på. Inte längre purungt, men heller inte speciellt moget, karaktären är densamma som hos den första flaskan, vilket i det här fallet passar mig utmärkt. Snoken är kanske lite godisaktig, om man skall klanka ner på något, men ändock trevlig, och det är fort förlåtet när man smakar. I huvudsak rödfruktigt, med lagom djup för vintypen. Ett mycket sympatisk drag är att tanninsnörpet, som definitivt finns kvar, är av typen: "nämen jag får nog ta en klunk till ganska snart här tror jag"; snarare än: "å jösses, detta kräver fildränkt baguette, pronto". Och att detta är den enda årgången i ägo är ju mäkta märkligt, det får jag ta och råda bot på.

IMG_1186.JPG
 
M

Mouton

Min dag har varit klart mindre slitsam än din @Mouton , men efter din post så fick det bli toscanskt även här. Montevertine, IGT (pga. långsint stönighet, det är egentligen en Chianti) ifrån 2010. Det här vinet har aldrig, på fem försök, inklusive detta, svikit. Det är samma gamla höga slanka syrliga klara finlemmade smaskighet man stöter på. Inte längre purungt, men heller inte speciellt moget, karaktären är densamma som hos den första flaskan, vilket i det här fallet passar mig utmärkt. Snoken är kanske lite godisaktig, om man skall klanka ner på något, men ändock trevlig, och det är fort förlåtet när man smakar. I huvudsak rödfruktigt, med lagom djup för vintypen. Ett mycket sympatisk drag är att tanninsnörpet, som definitivt finns kvar, är av typen: "nämen jag får nog ta en klunk till ganska snart här tror jag"; snarare än: "å jösses, detta kräver fildränkt baguette, pronto". Och att detta är den enda årgången i ägo är ju mäkta märkligt, det får jag ta och råda bot på.

Visa bifogad bild 16365
Det vinet har jag aldrig smakat, men alltid varit nyfiken på.. Finns, vart??
 

Silenos

Medlem
Atomwine säljer, men nu endast prestigen hemma verkar det som. Weinemotionen.de är en annan som brukar saluföra, men nu endast andravinet hemma. Om du inte snosar väldigt så bör du kunna jaga fatt i det när nästa ärgång släpps.
 
M

Mouton

Atomwine säljer, men nu endast prestigen hemma verkar det som. Weinemotionen.de är en annan som brukar saluföra, men nu endast andravinet hemma. Om du inte snosar väldigt så bör du kunna jaga fatt i det när nästa ärgång släpps.
Znooza är inte min stil;) så jag har ögonen öppna
 

Vingubben

Medlem
4696601C-594A-4C4B-A19A-EB533BFB9A3E.jpeg

Raisin de Loup 2017, Domaine de Marcoux

Syrahdominerat husvin från Cavistelåda nr 91. Nyponrosor, trycksvärta och barntablettask i doften. Peppar, lätt mentol, björnbär och rejäla tanniner i smaken. Alkolholen ger en liten hetta men funkar bra tillsamans med vinets struktur. Bra grejjer, och man blir direkt nyfiken på att poppa övriga viner från samma låda. 87p
 
IMG_0140.jpg



IMG_0139.jpg

Kershaw 2017 Chardonnay
Riktigt bra. Lyxig ek, fruktmogen chardonnay, finfin syra och elegant till tusen.

Sandro Fay Valtellina Superiorie Il Glicine
Väldigt härligt parfymerad och mer tillgänglig och mjuk textur än vad jag hade trott, men rätt lätt i stilen.

Château Montrose 2004
Spännande, detta är mindre av klassisk Médoc och med tätare och mörkare frukt än vad jag är van vid från 2004 västra sidan. Samtidigt inget som riktigt klarar en välkryddad ribeye med en syrlig béarnaise och grillad paprika och potatis. Efter ett par timmar är det dock finfint på näsan och härligt.
 

Pontus

Medlem
2017 Chaos White. Mer kul och annirlunda än gott. Komplext och hyfsat elegant. En del odidativa toner. Mycket citrus, lite marsipan, lite kryddor. Snustorrt. Det saknas frukt i mittpartiet, som tyvärr känns lite ihåligt och vattnigt. Gillar beskan i eftersmaken mest. Klart bättre dag tre. 89+.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens BYOB:
byob20190330 flight 1.jpg

Flight 1:
2012 De Sousa et Fils Champagne Grand Cru Extra Brut Cuvee Mycorhize Blanc de Blancs (8 röster)
Krug Champagne Brut Grande Cuvée (1 röst)
2008 Bollinger Champagne La Grande Année (inga röster)
2008 Bollinger Champagne La Grande Année (inga röster)
byob20190330 flight 2.jpg

Flight 2:
2010 Domaine Louis Michel Chablis 1er Cru Montée de Tonnerre (3 röster)
2016 Von Schubert Maximin Grünhäuser Abtsberg Riesling Superior Feinherb (1 röst)
1983 Anna et André Durrmann Riesling Andlau (1 röst)
2015 Domaine des Comtes Lafon Meursault Clos de la Barre (4 röster)
1981 R. López de Heredia Rioja Blanco Viña Tondonia (inga röster)
byob20190330 flight 3.jpg

Flight 3:
2011 Boscarelli Vino Nobile di Montepulciano Riserva (4 röster)
2009 La Rioja Alta Rioja Gran Reserva 904 (2 röster)
2005 Château Bahans Haut-Brion (3 röster)
byob20190330 flight 4.jpg

Flight 4:
2008 Elio Altare Barolo Vigna Bricco Cerretta (2 röster)
2013 La Morra Saglietti Flavio Barolo Brunate (2 röster)
2013 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape (inga röster)
1990 Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande (5 röster)

Missade att fota det söta
 

Alex5

Medlem
Gårdagens BYOB:
Visa bifogad bild 16396
Flight 1:
2012 De Sousa et Fils Champagne Grand Cru Extra Brut Cuvee Mycorhize Blanc de Blancs (8 röster)
Krug Champagne Brut Grande Cuvée (1 röst)
2008 Bollinger Champagne La Grande Année (inga röster)
2008 Bollinger Champagne La Grande Année (inga röster)
Visa bifogad bild 16397
Flight 2:
2010 Domaine Louis Michel Chablis 1er Cru Montée de Tonnerre (3 röster)
2016 Von Schubert Maximin Grünhäuser Abtsberg Riesling Superior Feinherb (1 röst)
1983 Anna et André Durrmann Riesling Andlau (1 röst)
2015 Domaine des Comtes Lafon Meursault Clos de la Barre (4 röster)
1981 R. López de Heredia Rioja Blanco Viña Tondonia (inga röster)
Visa bifogad bild 16398
Flight 3:
2011 Boscarelli Vino Nobile di Montepulciano Riserva (4 röster)
2009 La Rioja Alta Rioja Gran Reserva 904 (2 röster)
2005 Château Bahans Haut-Brion (3 röster)
Visa bifogad bild 16399
Flight 4:
2008 Elio Altare Barolo Vigna Bricco Cerretta (2 röster)
2013 La Morra Saglietti Flavio Barolo Brunate (2 röster)
2013 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape (inga röster)
1990 Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande (5 röster)

Missade att fota det söta

Vad tyckte du om Bollinger la grande annee?
 

gece

Man vänjer sig.
Det smaknoten lät inte så spännande. Får låta mina ligga något år innan jag poppar den första.
Det gör du rätt i. Tyckte de två olika flaskorna var ganska olika, den som jag inte tyckte kändes Cava har jag för mig att jag tyckte hade framtiden för sig (men ganska sluten och stum idag).
 

Alex5

Medlem
Det gör du rätt i. Tyckte de två olika flaskorna var ganska olika, den som jag inte tyckte kändes Cava har jag för mig att jag tyckte hade framtiden för sig (men ganska sluten och stum idag).
Har kommit in ett betyg på CT där man verkar ha testat 2-3 flaskor varav bara 1 flaska varit bra. Får sitta med spänning och se ifall fler upplever en så stor flaskvariation.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Gårdagens BYOB:
Visa bifogad bild 16396
Flight 1:
2012 De Sousa et Fils Champagne Grand Cru Extra Brut Cuvee Mycorhize Blanc de Blancs (8 röster)
Krug Champagne Brut Grande Cuvée (1 röst)
2008 Bollinger Champagne La Grande Année (inga röster)
2008 Bollinger Champagne La Grande Année (inga röster)
Visa bifogad bild 16397
Flight 2:
2010 Domaine Louis Michel Chablis 1er Cru Montée de Tonnerre (3 röster)
2016 Von Schubert Maximin Grünhäuser Abtsberg Riesling Superior Feinherb (1 röst)
1983 Anna et André Durrmann Riesling Andlau (1 röst)
2015 Domaine des Comtes Lafon Meursault Clos de la Barre (4 röster)
1981 R. López de Heredia Rioja Blanco Viña Tondonia (inga röster)
Visa bifogad bild 16398
Flight 3:
2011 Boscarelli Vino Nobile di Montepulciano Riserva (4 röster)
2009 La Rioja Alta Rioja Gran Reserva 904 (2 röster)
2005 Château Bahans Haut-Brion (3 röster)
Visa bifogad bild 16399
Flight 4:
2008 Elio Altare Barolo Vigna Bricco Cerretta (2 röster)
2013 La Morra Saglietti Flavio Barolo Brunate (2 röster)
2013 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape (inga röster)
1990 Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande (5 röster)

Missade att fota det söta
Vilken uppställning! Typiskt att jag missade den, har aldrig provat Krug, De Souza eller Beaucastel.
 

Carinasomm

Medlem
Gårdagens BYOB:
Visa bifogad bild 16396
Flight 1:
2012 De Sousa et Fils Champagne Grand Cru Extra Brut Cuvee Mycorhize Blanc de Blancs (8 röster)
Krug Champagne Brut Grande Cuvée (1 röst)
2008 Bollinger Champagne La Grande Année (inga röster)
2008 Bollinger Champagne La Grande Année (inga röster)
Visa bifogad bild 16397
Flight 2:
2010 Domaine Louis Michel Chablis 1er Cru Montée de Tonnerre (3 röster)
2016 Von Schubert Maximin Grünhäuser Abtsberg Riesling Superior Feinherb (1 röst)
1983 Anna et André Durrmann Riesling Andlau (1 röst)
2015 Domaine des Comtes Lafon Meursault Clos de la Barre (4 röster)
1981 R. López de Heredia Rioja Blanco Viña Tondonia (inga röster)
Visa bifogad bild 16398
Flight 3:
2011 Boscarelli Vino Nobile di Montepulciano Riserva (4 röster)
2009 La Rioja Alta Rioja Gran Reserva 904 (2 röster)
2005 Château Bahans Haut-Brion (3 röster)
Visa bifogad bild 16399
Flight 4:
2008 Elio Altare Barolo Vigna Bricco Cerretta (2 röster)
2013 La Morra Saglietti Flavio Barolo Brunate (2 röster)
2013 Château de Beaucastel Châteauneuf-du-Pape (inga röster)
1990 Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande (5 röster)

Missade att fota det söta

Kom hem efter service igår och det var inte mycket kvar att prova... (lördagseffekten?)
Små smaknoter:
En slatt av gammal typ -70tals Krug var underbart och helt fantastiskt..
2016 riesling Artsberg Superior var en ny bekantskap, har inte sett den klassificeringen innan och tyckte den var snäppet torrare än en kabinett och sagolikt ljuvlig.
Vina Tondonia dag 2 var magisk! Nötter, aprikosfrukt, syra och allt i balans...
Beaucastel var en besvikelse och Saglietti levererade en fin frukt, skyhög syra med stort hopp om framtida smakupplevelser.
 

Jos

Medlem
Har kommit in ett betyg på CT där man verkar ha testat 2-3 flaskor varav bara 1 flaska varit bra. Får sitta med spänning och se ifall fler upplever en så stor flaskvariation.
För mig var de två exakt samma, helt utan skillnad. Även när det var blint innan jag visste att någon annan också hade med en Bollinger 2008.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
För mig var de två exakt samma, helt utan skillnad. Även när det var blint innan jag visste att någon annan också hade med en Bollinger 2008.
Exakt samma känsla för mig även om jag verkligen ville tro att första vinet var GA 08 eftersom det var bäst.

Cava hade jag däremot aldrig någonsin gissat.

Hittade inga skillnader alls hur mycket jag än försökte men det gjorde alla andra utan problem..? o_O Alltså: Flaskvariation = jagvariation
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Exakt samma känsla för mig även om jag verkligen ville tro att första vinet var GA 08 eftersom det var bäst.

Cava hade jag däremot aldrig någonsin gissat.

Hittade inga skillnader alls hur mycket jag än försökte men det gjorde alla andra utan problem..? o_O Alltså: Flaskvariation = jagvariation

Jag tror också att skillnaden var psykologisk. Jag var helt säker på att ett vinerna var mitt och då försökte jag leta skillnader.
 

Magikern

Medlem
Kom hem efter service igår och det var inte mycket kvar att prova... (lördagseffekten?)
Små smaknoter:
En slatt av gammal typ -70tals Krug var underbart och helt fantastiskt..
2016 riesling Artsberg Superior var en ny bekantskap, har inte sett den klassificeringen innan och tyckte den var snäppet torrare än en kabinett och sagolikt ljuvlig.
Vina Tondonia dag 2 var magisk! Nötter, aprikosfrukt, syra och allt i balans...
Beaucastel var en besvikelse och Saglietti levererade en fin frukt, skyhög syra med stort hopp om framtida smakupplevelser.

En rätt dålig årgång för Beaucastel gissar jag, eller?
 
Toppen