Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Zingo

Medlem
Livio Pavese Barbaresco 2014, SB 179:-.
Blek rubinröd, lite instängt vid poppande och kanske väl kallt på 15-16 grader, initiala dofter av torkade körsbär, jordgubbar, choklad, påträngande nagellack/lacknafta. Efter 30 min i glaset öppnar det upp lite och mer blommiga toner träder fram. Hög syra, bra tanniner men kroppen känns lite tunn och vattnig, hyfsat långt avslut men lite "sur" syra tyvärr.
Nja.. rätt så likgiltig inför denna, 3.5/5, trevligt sniffarvin men smaken matchar tyvärr inte. Nu har jag dock inte druckit någon annan Barbaresco att jämföra med och borde kanske dekanterat lite längre innan jag skrev detta. :)
 

Nyllet

Medlem
Häromdagen korkade jag upp min första flaska 2017 Prüm Graacher Himmelreich Kabinett. Det började bra med en fin ljust halmgul färg med gröna toner. Därefter gick det hela tyvärr utför. Inledningsvis kändes vinet väldigt knutet på näsan, och i munnen var det tunt och dåligt med frukt - men ganska fin balans mellan syran och sötman. Tänkte först att vinet kanske behövde lite tid och luft så jag testade på nytt dag 2, endast för att upprepa upplevelsen.

Jag har svårt att klättra över 85-strecket med hedern i behåll. Kände inga av de allmänt vedertagna tecknen på korkskada, varken dag 1 eller 2 men misstänker starkt någon form av defekt, smygkork? Jag är relativt oerfaren vad gäller Riesling i allmänhet och noll erfarenhet av defekt Riesling så jag har lite svårt att bestämma mig för om det var fel på mig eller flaskan.

Någon annan som testat vinet?
 

Pontus

Medlem
Häromdagen korkade jag upp min första flaska 2017 Prüm Graacher Himmelreich Kabinett. Det började bra med en fin ljust halmgul färg med gröna toner. Därefter gick det hela tyvärr utför. Inledningsvis kändes vinet väldigt knutet på näsan, och i munnen var det tunt och dåligt med frukt - men ganska fin balans mellan syran och sötman. Tänkte först att vinet kanske behövde lite tid och luft så jag testade på nytt dag 2, endast för att upprepa upplevelsen.

Jag har svårt att klättra över 85-strecket med hedern i behåll. Kände inga av de allmänt vedertagna tecknen på korkskada, varken dag 1 eller 2 men misstänker starkt någon form av defekt, smygkork? Jag är relativt oerfaren vad gäller Riesling i allmänhet och noll erfarenhet av defekt Riesling så jag har lite svårt att bestämma mig för om det var fel på mig eller flaskan.

Någon annan som testat vinet?
Detta stämmer ganska bra med mina erfarenheter av unga Prüm, så jag gissar att din flaska var ok. De behöver tyvärr minst 10 år för att blomma ut ordentligt, men å andra sidan är de då sjukt goda.
 
Last edited:

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Precis lämnat Bdx-provning av primörviner (samt äldre årgångar) från 50 slott. Det kanske kommer noter vad det lider men det jag tar med mig är att det är GALET svårt att hålla koncentration och smakdisciplin på sådan stor provning. Att hitta skillnader/preferenser mellan jämbördiga slott från samma årgång är utmanande. (Spec om man som jag tycker det mesta är härligt att dricka).
Men kul är det. Riktigt kul. En av de roligaste provningar jag varit på med hög (eller superhög) kvalitet genomgående. Man får verkligen fråga sig själv ”om jag druckit det här vinet, som jag inte tyckte var fantastiskt, ensamt; vad hade jag tyckt då?”
Hatten av till @Patrik Sellin och @Omar Khayyam i deras uppdrag att testa igenom små släppen. Verkligen inte alla som skulle fixa det!

Med det sagt. Kommer nog köpa Bdx -18 med båda händerna så långt som budgeten håller!
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Häromdagen korkade jag upp min första flaska 2017 Prüm Graacher Himmelreich Kabinett. Det började bra med en fin ljust halmgul färg med gröna toner. Därefter gick det hela tyvärr utför. Inledningsvis kändes vinet väldigt knutet på näsan, och i munnen var det tunt och dåligt med frukt - men ganska fin balans mellan syran och sötman. Tänkte först att vinet kanske behövde lite tid och luft så jag testade på nytt dag 2, endast för att upprepa upplevelsen.

Jag har svårt att klättra över 85-strecket med hedern i behåll. Kände inga av de allmänt vedertagna tecknen på korkskada, varken dag 1 eller 2 men misstänker starkt någon form av defekt, smygkork? Jag är relativt oerfaren vad gäller Riesling i allmänhet och noll erfarenhet av defekt Riesling så jag har lite svårt att bestämma mig för om det var fel på mig eller flaskan.

Någon annan som testat vinet?
Jag tyckte den var riktigt trevlig redan nu men håller med om att den är lite knuten just nu.
Ska dock sägas att Zilliken Rausch Kabinett var ett eller två steg bättre för samma pris. Men då var den exceptionellt bra då!

Problemet när man lagrar kabinett mer än några år att de förlorar den där härliga spritzigheten som är så charmig...
 

LeChat

Medlem
3AA551DD-AFBC-47D8-93FD-A7C37D99B07A.jpeg

2013 Poggio San Polo Brunello di Montalcino


Första kvällen känns den tillgänglig och god men något outvecklad och lite sluten. Kan nog behöva några år för att runda av lite kantighet och samla ihop sig.

Idag, två dagar senare, så har den öppnat sig mer vilket är positivt, men kanske har också lite av nerven försvunnit. Här finns härliga syror, fina markerade tanniner och smaken är väl ganska typisk för brunello. Men av någon anledning så kickar jag inte igång på det. Vet inte om det är jag eller vinet som inte är på topp idag, men jag tror att ett återseende 2023 kan var givande då vi båda har mognat en smula.
 

Magikern

Medlem
Pere & Fils Nuits Saint-Georges Clos des Argillieres-2005

Doft: ung sangiovese kanske . Rätt dämpad men trevlig.
Attack: Slånbär, fikon och blandad frukt. Detta är ett fullmoget vin.
Mellansmak: Lite mer torkade hallon och jordgubbar än på attacken. Kanske även sviskon. Rätt fylligt och syran är ok.
Eftersmak: Längden är ok men i övrigt är den rätt trist.

Ett vin man dricker idag och 91 poäng kan det få.
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Njuter av uteplatsen medan temperaturen fortfarande är med oss!
DSC_1254.JPG

2018 Stelios Kechris, Tear of the Pine
Svinroligt vin! Doftar starkt av terpentin, granbarr, färskriven ingefära och apelsin. Efter ett tag dyker även en hel del honung upp, bara delvis smutsig. I munnen är det en något märkligt fet känsla. Smakar lite som massageolja kan lukta... typ, kemisk ingefära? Smakar också kåda (säger förmodligen det här bara för att det är ett retsina), apelsin och ytterligare mer honung. Syran är hög. Konstigt, men mycket trevligt vin! 90p.

2014 Sexto Elemento, Respeto
Min älskade bobal! Det här är juvelen i Sexto Elementos fantastiska produktion. Få flaskor producerade, 95+åriga stockar, 24 månader på fat. Ett under av koncentration! Det här är som att bada i skogens alla mörka bär, som att dricka någon form av o-söt sirap. Och mitt bland allt det här är det charmigt smutsigt och eget. I munnen går det på knock-out, med tungskrynklartanniner och bra syra. En fest för vinsjälen! 93+p.

N.V. Honorio Rubio, Añadas Edición Limitada
En årgångslös vit Rioja. Det har legat 10 år på fat och flaska, och är en blandning av ett gäng årgångar (oklart vilka). Det är gjort i den där underbara oxiderade stilen som alldeles för få producenter ägnar sig åt. Det är honung och vax och nötter och lite vanilj och colafudge och torkade frukter och allt det där som ska vara där. Har alla komponenter på plats "redan". Varför kan inte fler producenter släppa redan lagrade viner? 92p.

(I bakgrunden skymtas en N.V. Christian Drouin, Pommeau. Även den mycket mycket bra!)
 

Trydebull

Medlem
2016 Finca Villacreses Ribera del Duero Pruno

D1893CE9-0878-4086-859B-252B2842E962.jpeg

Tappat stinget med att redovisa noter. Några korta om det här enklare från norra Spanien.
Tror att det är Tinto Fino-dominerat med en del (kanske 10-20%) CS.

Doft av Viol, mörkröda rosor, dyr kvinnlig parfym åt det blommiga hållet och lite sötare lakrits

Smaken ger hög syra med behagliga toner av körsbär, snärtig men lätt kryddig och svart-vitpepparkorn ton (alltså både svartpepparns djup och vitpepparns lätta beska) samt rökt sidfläsk.

Gott. 88 poäng på sista glaset. (Varför köper restauranger inte in tre gånger vad de tror sig sälja så att de kan servera mig en 2010 istället för 2016... Så mycket större upplevelse med bara några få års lagring på Ribera del Duero...)
 

Trydebull

Medlem
Häromdagen korkade jag upp min första flaska 2017 Prüm Graacher Himmelreich Kabinett. Det började bra med en fin ljust halmgul färg med gröna toner. Därefter gick det hela tyvärr utför. Inledningsvis kändes vinet väldigt knutet på näsan, och i munnen var det tunt och dåligt med frukt - men ganska fin balans mellan syran och sötman. Tänkte först att vinet kanske behövde lite tid och luft så jag testade på nytt dag 2, endast för att upprepa upplevelsen.

Jag har svårt att klättra över 85-strecket med hedern i behåll. Kände inga av de allmänt vedertagna tecknen på korkskada, varken dag 1 eller 2 men misstänker starkt någon form av defekt, smygkork? Jag är relativt oerfaren vad gäller Riesling i allmänhet och noll erfarenhet av defekt Riesling så jag har lite svårt att bestämma mig för om det var fel på mig eller flaskan.

Någon annan som testat vinet?

Detta stämmer ganska bra med mina erfarenheter av unga Prüm, så jag gissar att din flaska var ok. De behöver tyvärr minst 10 år för att blomma ut ordentligt, men å andra sidan är de då sjukt goda.

Förstår dig fullt ut @Nyllet och håller med @Pontus till 100%!
 

Trydebull

Medlem
2016 El Seque

A4D0233A-3451-4A5C-A313-71ADABC8C6DD.jpeg


Den här tycker jag också är värd att nämna.
100% Monastrell.

Inser att jag väldigt ofta väljer hög andel Monastrell i Spanien. Gärna i kombo med t ex Alicante Bouschet, Bobal eller Garnacha. Det kommer troligtvis från min något Jekyll-Hyde-relationslika inställning till Tempranillo/Tinto Fino-kloner...

Blå-lila i tonen - tät som attan.

Till och med doftar blå-lila (om ni klarar hantera färg-adjektiv som doftnoter...) med viktoriaplommon, björnbär, lakridsrot, ekplanka som mer specifika indikativ.

Smaken börjar strävt OCH runt men var för sig på något sätt. En och ek men även björnbär och körsbär.

Det här är bra tycker jag, men kommer att ha hittat bättre balans om bara några år. Ska vi säga 88 poäng?!
 

LeChat

Medlem
09B7C629-061C-4BDA-A394-BB131DB078BD.jpeg

2001 Château Trotte Vieille

Visst är det trevligt med mognadstoner men här var bruntonerna lite väl dominerande. Bara att hälla ut.

2004 Château Prieuré-Lichine
Hade svårt att hitta känslan av bordeaux till en början men efter att fått luftas 1-2 h så ordnar den till sig. 2004 är lite lätt i frukten, ”charmig” som man brukar säga. Blommig doft och en hel del svarta vinbär, tobak och skolpenna i smaken. Ganska bra men ingen bordeaux att lägga på minnet.
 

chambertin

Medlem
Gott. 88 poäng på sista glaset. (Varför köper restauranger inte in tre gånger vad de tror sig sälja så att de kan servera mig en 2010 istället för 2016... Så mycket större upplevelse med bara några få års lagring på Ribera del Duero...)
Plats och pengar för 6 års lagring kanske ? :)
Annars håller jag ju med dig helt att 6-8-10 års lagring på en bra Tempranillo gör underverk.
 

Trydebull

Medlem
Plats och pengar för 6 års lagring kanske ? :)
Annars håller jag ju med dig helt att 6-8-10 års lagring på en bra Tempranillo gör underverk.
Jo, helt säkert. Men det är fortfarande irriterande för det behöver verkligen inte vara 20-30 år, utan fem till tio gör väldigt stor skillnad...

Slår mig att jag också retat mig på att vid flera tillfällen konstaterat att ett mindre gäng en- och tvåstjärniga restauranger i Själland-Skåne-regionen har riktig tråkiga viner att erbjuda. Trots att de har grymma kök (som på kontinenten gett dem (minst) en stjärna till). Det låter inte speciellt ödmjukt men jag står absolut för att jag har betydligt roligare källare än vad flera av dem kan erbjuda...

(Fick på en tvåstjärnig i nämnda region, för ett halvår sedan, frågan om vi ville ha ett glas Champagne direkt efter att vi kommit till bords. Som brukligt. När jag frågade vad de hade att erbjuda bad de mig vänta för att istället kalla på Sommeliern. Varpå jag sa, det är ok, överraska mig med något bra!

För 345kr/glas fick jag en riktigt usel 2011 som var en kombo av vatten med artificiell citron (de där plastcitronförpackningarna som jag hoppas de har slutat sälja(?)) från en odlare, som jag i skrivande stund inte kommer ihåg namnet på, med en areal på ”mindre än fyra hektar”. När jag druckit halva glaset konstaterade jag att jag var glad att ingen sålt mer mark till stackarn...Alla fel i boken. Tråkigaste årgången sedan en galen grabb sköt Lennon, från en odlare utan koll, till ett pris som gör guldhandlare avundsjuka...

Det tar tid att bygga upp en bra källare. Men i Spanien med riktigt bra viner runt hörnet. Synd att det inte går att få ihop det bättre än att varje år köpa - OCH sälja, bra viner - som konsumeras för tidigt...

Teoretiskt vore det en affärsidé (sno den, den som har tiden att lägga och modet att verkställa) att erbjuda restauranger inköp och lagring av viner. Balansproblemet är väl fortfarande att de restauranger som har gäster som kan betala för sig ”förbrukar” väldigt få flaskor och att övriga restaurangers besökare inte bryr sig nämnvärt över att de får ytterligare en flaska 139-kronors-bulk-Chard från NZ...
 

Trydebull

Medlem
FFFFC74E-653F-488A-BF8E-C601E25DFF48.jpeg
2015 Martin Codax Albarino Rias Baixas Organistrum Colleita

Flaska 989 av 19 675

Dålig bild, men absolut ett bra vardagsvin! Skam den som ger sig - jag har inte haft lätt med Rias Baixas...

Den här har en mörkgul färg med drag åt det gul-gröna hållet

Doftar äppelblomster och finstämmigt från gul mogen citron.
Dagen efter tillkommer alpäng, strand och hav men också inslag av Gruyere och smörblommor.

Smaken sen ger gröna perfekt mogna äpplen - fullständigt icke-kartiga, lätt parfymdoft åt ljuslila hyasintblommor,
Dagen efter - mycket mer komplex! Hela örtängen. Och lite smör.Full kropp, men snygg.


Gott! Det här köper jag gärna igen! Baserat på dag två tycker jag att det absolut är 89. Kanske skulle jag kunna gå med på 90 - men jag tror att det löser sig självt om två år.

Köpte flaskan av en handlare jag inte brukar köpa av - och han beskrev vinet exakt som jag upplevde det, och det är troligtvis min bästa Rias Baixas-upplevelse - för 18 Euro om jag inte minns fel - köpte flaskan under våren.

Fungerade perfekt till både grillade räkor och färska räkor.
 

Magikern

Medlem
Dominique Laurent Volnay Clos Des Chenes VV. 2009

Doft: Ung och dominerad av tranbär och mörk frukt
Attack: Fyllig och mörkfruktig. Tranbär och torkade jordgubbar i mörk choklad. Lite väl solmoget kanske.
Mellansmak: Fyllig och kanske lite Grenachig. Frukt så de förslår men lite beska med.
Eftersmak: mineraler och frukt. Inte speciellt lång.

Detta vinet bör lämnas i 2 år till. Den låga syran och beskan gör att jag stannar på 90 poäng i dagsläget.

Någon som provat?
 
Dominique Laurent Volnay Clos Des Chenes VV. 2009

Någon som provat?
inte just detta vin men han har ju en litet speciell stil som just söker det uttryck av pinot noir som närmar sig mörk choklad och välmågan (övermogna?) söta bär - utan att för den delen gå över gränsen till att bli jolmigt eller syltigt. Det känns ju igen på din beskrivning. Samtidigt tror jag att till och med Monsieur 200 % ny ek har börjat skala ner...
 

LeChat

Medlem
900E9322-2A08-4059-A08A-7C07602F75DB.jpeg

1994 Château Pontet-Canet
Lite härjat utseende, men detta är en både läcker och elegant 25-åring.


Mycket tobak i doften. Smaken hade initialt choklad och jordgubbar som framträdande drag. Men efter bara en halvtimme så kommer mer klassiska smaker fram och även här är tobaken framträdande. Underbara pulvriga och dammiga tanniner drar lite strävt och tillsammans med ungdomliga syror, bra intensitet så blir det här ett riktigt skönt vin. Håller många år till.
 

Trydebull

Medlem
1994 Château Pontet-Canet

Kul! Det är mindre än två månader sedan jag drack just 94:an - otippad ”gemensam” årgång måste jag säga - och flaskan jag öppnade var också full av härlig tobak och väldig vital! Jag hade absolut kunnat lura nära-och-kära-Bordeaux-icke-kännare att det var en 2004 - kanske till och med 2014.

20 år är svårt ibland tycker ju en del. Det här sista är lite av en subtil pik till den som känner sig träffad av att ligga just 20-Bordeaux-år fel ibland...
 
Toppen