Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Daniel A

Administratör
Kul! Det är mindre än två månader sedan jag drack just 94:an - otippad ”gemensam” årgång måste jag säga - och flaskan jag öppnade var också full av härlig tobak och väldig vital! Jag hade absolut kunnat lura nära-och-kära-Bordeaux-icke-kännare att det var en 2004 - kanske till och med 2014.

20 år är svårt ibland tycker ju en del. Det här sista är lite av en subtil pik till den som känner sig träffad av att ligga just 20-Bordeaux-år fel ibland...
"Subtil". :kyss:
 

IsKr

Medlem
Drack Yann Chave croz-hermitage 2016 igår till reninnanlåret. Dekanterade i karaff i ca 2 h. Vid dekantering så luktar det lite åt skogsbärhållet.
Det doftar lite röda vinbär, järn/blod och lite köttigt. Det smakar också lite av det nämnda och vinet känns i balans? Det känns dock som att det är nånting som saknas, går bra med maten men vill inte helt vara kul på egen hand. Drack vinet utöver kvällen och det blev bättre allt eftersom med mer luft och lite värme. Det riktigt stora ville dock inte infinna sig. Har en flaska kvar och den får väl ligga några år för att se vad som händer.
 

Trydebull

Medlem
Drack Yann Chave croz-hermitage 2016 igår till reninnanlåret. Dekanterade i karaff i ca 2 h. Vid dekantering så luktar det lite åt skogsbärhållet.
Det doftar lite röda vinbär, järn/blod och lite köttigt. Det smakar också lite av det nämnda och vinet känns i balans? Det känns dock som att det är nånting som saknas, går bra med maten men vill inte helt vara kul på egen hand. Drack vinet utöver kvällen och det blev bättre allt eftersom med mer luft och lite värme. Det riktigt stora ville dock inte infinna sig. Har en flaska kvar och den får väl ligga några år för att se vad som händer.
Låter inte som feltänk med reninnanlår till. Unga C-H tycker jag förutom vinbär även kan få lite PN-lingon över sig ibland.

Jag har enbart druckit en flaska Hermitage (2009) från Y Chave (dock fler både C-H och H från den något mer namnkunnige namnen...) meningar flaskor inkällaren. Men C-H blir nog tyvärr inte det stora vinet för dig vid senare tillfälle heller - det brukar inte finnas koncentrationsnivån kropp för det, men bara ett eller två år på rygg kommer att ge en betydligt mer sammanhållen upplevelse! De behöver inte (och bör nigningen heller) ligga 10-15 år, men de där första åren som gör att det blir lite mer ihop istället för sida-vid-sida ger stort utslag!
 

Daniel A

Administratör
Igår var det Rhônevinfestival (https://rhonevinfestival.dk/) i Köpenhamn. Ett gäng importörer presenterade sina producenter. Jag är inte särskilt bevandrad i Rhône, så jag kunde ta till mig det hela med ganska öppet sinne. Det blev en bra bit över 40 viner smakade, och en rad saker stack ut. Jag tänkte försöka mig på att presentera det i klumpat efter distrikt istället för producent. Närvarande från forumet var @Vinocognito , @David Nilsson och @Skaggs (någon mer?).

DSC_1259.JPG


Cornas
Det fanns inte mycket, men det jag smakade föll mig verkligen i smaken. Vincent Paris gjorde mycket intressanta viner. Hans Granit 30 och Granit 60 (namnen syftar på jordmånen och lutningen) var riktigt snygga viner, eleganta och syradrivna. Mycket röda bär och lite järn. Fick 2016 och 2017 av båda, och även om ingen årgång behöver skämmas så drog 2016 längsta strået för mig - lite renare, lite mer av allt. Egentligen inga viner som var tillgängliga nu, men det låg mycket potential under ytan. Två 2016 Granit 60 fick följa med hem, och bör nog inte titta på dessa förrän om tio år...

Det stora fyndet för dagen blev 2010 Johann Michel, Cornas. Åldern har gjort den något mjuk, och lite utvecklingstoner har tittat fram. RIktigt expressiv och bara galet smaskig. Jag tror inte Vincent Paris någonsin kommer smaka såhär; här är det mer kraft. Båda stilarna av Cornas går hem hos mig. WOTN för min del, om jag måste utse ett sådant. Vi provade den en halvtimme in i dagen, och köpte de nio flaskorna som fanns kvar (av en 12-låda). Vet inte riktigt när jag ska dricka mina två.

Ett distrikt som måste utforskas mer!

Lirac
Något av en bubblare! Domaine Marcoux hade en 2015 Lirac som var charmigt animaliskt. Stor personlighet och redan balanserad och drickvänlig. 2017 från Pierre Usseglio var frukttungt och lakritsanstruket. Något alkoholvarmt, men mycket tillgängligt. Återigen två ganska olika viner från samma distrikt.

Châteauneauf du Pape
Här låg definitivt bulken av det som provades. Fascinerande region med många ansikten, men tyvärr springer priset lite på det som är riktigt bra. Domaine Marcouxs Les Petits Cailloux från 2011 var dagens mest utvecklade vin - väldigt polerad och doftmässigt Pinot-lik. Lätt på foten även i munnen. Deras C9dP från 2016 var charmig, men levde verkligen inte upp till förväntningarna satta av deras supercharmiga 2013. Kanske åldern som spökar? Flera 2016 var oförlösta. Annat oförlöst från 2016 var Vieux Telegraph, både Télégramme och La Crau. Kommer definitivt bli bra viner med tiden dock. Det bästa från årgången var Domaine de Beaurenard, Cuvée Boisrenard, som var mycket expressiv och koncentrerad, även om det var som att ha sand i munnen så var den rolig att dricka som ung. Mäktigt vin. Deras vanliga C9dP (2016) var också bra, tung och mörk med en massa jordgubbar.

Annat som stack ut i appellationen var Domaine Pierre Usseglio. Deras C9dP från 2017 var häftig som kontrast till de andra - ren frukt och väldigt elegant. Toppvinet 2017 Cuvée de Mon Aieul var nog dagens mest knutna vin, men uppenbar potential under ytan. Rent och snyggt. Definitivt en producent att hålla koll på!

Beaurenard hade en ny cuvée också: 2012 Gran Partita. Första årgången av det här vinet (tror jag). Riktigt läcker med väldigt skogig och murrig profil. Men det var inte 600 danska-kronor-läckert.

Côte Rôtie
Varit svag för den här kullen en längre tid nu. Dricker alldeles för sällan, dock. Domaine André Francois hade två cuvéer, båda från 2015. Le Peintre, 100 % syrah, var en riktigt kärv pjäs. Riktigt bra, men inte än på länge. Gérine, med 7 % viognier, hade allt som Peintre hade och lite till. Trots bitiga tanniner så upplevde jag det runt och balanserat. Men framtiden är definitivt tiden även för den här. Inte horribelt dyrt heller (400 sek), så ska hålla ögonen på den här producenten.

Smakade också Domaine Gilles Barge, Le Combard från 2012. Hade cirka 5 % viognier, och även om den hade en underbar doft av kaffe så var det lite väl tunt och platt. Synd! För det här betyder att jag längre kan lita på appellationen till 100 % - den första svaga flaskan jag testar.

Övrigt noterat:
  • 2016 Domaine des Escarvailles, La Ponce (Rasteau) var riktigt bra och absolut någonting att hålla utkik efter i framtiden.
  • Domaine Coursodon, Saint-Joseph, imponerade stort och om ekonomin hade tillåtit hade det blivit två av varje av 2017 Silice, L’Olivaie och Le Paradis St. Pierre. Köttig Syrah med ek och bär.
  • Domaine Combiers cementtankslagrade Crozes Hermitage från 2017 var riktigt charmig, expressiv och full av “rå” frukt.
  • Domaine Rabasse-Charavin var intressant. Deras Côtes de Rhône SYRAH från 2015 var superkoncentrerad och stallig.
  • Domaine des Bernardins, från Beaumes de Venise, var en mycket trevlig bekantskap. En appellation jag aldrig hört talas om.
  • Enda sämre med dagen: drack inte ett enda bra vitt. Kanske är för syrakär för att falla för Rhônes vita? Lider säkert av att drickas bredvid dessa tunga, röda viner.
12 flaskor följde med hem. I en bättre värld hade det varit 60. Rhône har mycket roligt och varierat rött att erbjuda!
 

Trydebull

Medlem
Låter inte som feltänk med reninnanlår till. Unga C-H tycker jag förutom vinbär även kan få lite PN-lingon över sig ibland.

Jag har enbart druckit en flaska Hermitage (2009) från Y Chave (dock flera både C-H och H från den något mer namnkunnige namnen...) men har flaskor i källaren. Men C-H blir nog tyvärr inte det stora vinet för dig vid senare tillfälle heller - det brukar inte finnas koncentrationsnivå och kropp för det, men bara ett eller två år på rygg kommer att ge en betydligt mer sammanhållen upplevelse! De behöver inte (och bör nog inte heller) ligga 10-15 år, men de där första åren som gör att det blir lite mer ihop istället för sida-vid-sida ger stort utslag!
Jösses. Den här IPhone:en’s autocomplete ligger utanpå allt annat jag varit med om... Har haft Samsung i tolv år och kommer att fortsätta svära över min nya ”stora-fina-designfulländade-men-tekniskt(låt oss inte ens börja diskussionen om Wi-fi-räckvidd - eller [edit] batterikapacitet)-miserabla-telefon”... Tur att jag skrev på en söndagsförmiddag så det inte börjar hagla kommentarer om ”fylle-lås”...

Har retroaktivt rättat ovan i citatetvad jag avsåg skriva...
 

IsKr

Medlem
Jösses. Den här IPhone:en’s autocomplete ligger utanpå allt annat jag varit med om... Har haft Samsung i tolv år och kommer att fortsätta svära över min nya ”stora-fina-designfulländade-men-tekniskt(låt oss inte ens börja diskussionen om Wi-fi-räckvidd)-miserabla-telefon”... Tur att jag skrev på en söndagsförmiddag så det inte börjar hagla kommentarer om ”fylle-lås”...

Har retroaktivt rättat ovan i citatet vad jag avsåg skriva...
Det var ju en och annan udda bokstavskombo.
 
Igår var det Rhônevinfestival (https://rhonevinfestival.dk/) i Köpenhamn.
Cornas
Det fanns inte mycket, men det jag smakade föll mig verkligen i smaken. Vincent Paris gjorde mycket intressanta viner. Hans Granit 30 och Granit 60 (namnen syftar på jordmånen och lutningen) var riktigt snygga viner, eleganta och syradrivna.
/.../
Det stora fyndet för dagen blev 2010 Johann Michel, Cornas. Åldern har gjort den något mjuk, och lite utvecklingstoner har tittat fram. RIktigt expressiv och bara galet smaskig. Jag tror inte Vincent Paris någonsin kommer smaka såhär; här är det mer kraft. Båda stilarna av Cornas går hem hos mig. WOTN för min del, om jag måste utse ett sådant. Vi provade den en halvtimme in i dagen, och köpte de nio flaskorna som fanns kvar (av en 12-låda). Vet inte riktigt när jag ska dricka mina två.
/.../
  • Domaine des Bernardins, från Beaumes de Venise, var en mycket trevlig bekantskap. En appellation jag aldrig hört talas om.
  • Enda sämre med dagen: drack inte ett enda bra vitt. Kanske är för syrakär för att falla för Rhônes vita? Lider säkert av att drickas bredvid dessa tunga, röda viner.
Tack! Blev mycket inspirerad.
  • Vincent Paris - om du kan få tag på hans toppvin, La Geynale, och lagra i tio år, så kan det vara en riktig upplevelse.
  • Franska vinlistan säljer Johann Michel för rimlig peng. Gillar också båda dessa två producenter med som du beskriver så väl, helt olika stilar. Vi gillade att dricka Johann Michel 2015 ganska direkt, men tycker också att den klarat lagring utan att "tunnla" hittills. Tappat litet av babyfettet och mjölkchokladen så här vid fyra-årsstrecket.
  • Kul att Coursodon levererade, har inte tyckt att det jag köpt och provat hört hemma i den riktiga topp-ligan i St Joseph. Kanske dags att prova igen.
  • Beaumes de Venise i form av Muscat de Beaumes de Venise är väl en av de kanske mest klassiska apellationerna - beskrivs redan i romersk litteratur. Tycker det brukar leverera. När det var dags för gåslever i södra Frankrike på söndagsmiddagarna var det oftare detta än sauternes i glasen! Röd Beaumes de Venise dricker man ju inte så ofta men minns att jag tyckte att det liknade Gigondas fast betydligt lättare i stilen, hur var denna i stilen jämfört med Ch9dPapperna?
  • Om du vill prova en riktigt smaskig vit rhônare så pröva Chapoutiers Les Granits och lillebror Les Granilites!
 

Pontus

Medlem
Tack! Blev mycket inspirerad.
  • Vincent Paris - om du kan få tag på hans toppvin, La Geynale, och lagra i tio år, så kan det vara en riktig upplevelse.
  • Franska vinlistan säljer Johann Michel för rimlig peng. Gillar också båda dessa två producenter med som du beskriver så väl, helt olika stilar. Vi gillade att dricka Johann Michel 2015 ganska direkt, men tycker också att den klarat lagring utan att "tunnla" hittills. Tappat litet av babyfettet och mjölkchokladen så här vid fyra-årsstrecket.
  • Kul att Coursodon levererade, har inte tyckt att det jag köpt och provat hört hemma i den riktiga topp-ligan i St Joseph. Kanske dags att prova igen.
  • Beaumes de Venise i form av Muscat de Beaumes de Venise är väl en av de kanske mest klassiska apellationerna - beskrivs redan i romersk litteratur. Tycker det brukar leverera. När det var dags för gåslever i södra Frankrike på söndagsmiddagarna var det oftare detta än sauternes i glasen! Röd Beaumes de Venise dricker man ju inte så ofta men minns att jag tyckte att det liknade Gigondas fast betydligt lättare i stilen, hur var denna i stilen jämfört med Ch9dPapperna?
  • Om du vill prova en riktigt smaskig vit rhônare så pröva Chapoutiers Les Granits och lillebror Les Granilites!
Instämmer ang Les Granits, som till skillnad från mycket annat från Chapoutier går att köpa för en rimlig peng. Minst 5 års lagring tillför en del tycker jag.
 

Daniel A

Administratör
Tack! Blev mycket inspirerad.
  • Vincent Paris - om du kan få tag på hans toppvin, La Geynale, och lagra i tio år, så kan det vara en riktig upplevelse.
  • Franska vinlistan säljer Johann Michel för rimlig peng. Gillar också båda dessa två producenter med som du beskriver så väl, helt olika stilar. Vi gillade att dricka Johann Michel 2015 ganska direkt, men tycker också att den klarat lagring utan att "tunnla" hittills. Tappat litet av babyfettet och mjölkchokladen så här vid fyra-årsstrecket.
  • Kul att Coursodon levererade, har inte tyckt att det jag köpt och provat hört hemma i den riktiga topp-ligan i St Joseph. Kanske dags att prova igen.
  • Beaumes de Venise i form av Muscat de Beaumes de Venise är väl en av de kanske mest klassiska apellationerna - beskrivs redan i romersk litteratur. Tycker det brukar leverera. När det var dags för gåslever i södra Frankrike på söndagsmiddagarna var det oftare detta än sauternes i glasen! Röd Beaumes de Venise dricker man ju inte så ofta men minns att jag tyckte att det liknade Gigondas fast betydligt lättare i stilen, hur var denna i stilen jämfört med Ch9dPapperna?
  • Kommer verkligen hålla utkik efter Vincent Paris! Kan bli en ny producent som jag kommer köpa på mig av framöver, utan att nödvändigtvis dricka under flera år.
  • Ah, det var därifrån jag kände igen etiketten! Bra att veta var Michel-kranen finns.
  • Ganska stor skillnad på cuvéerna hos Coursodon, i den mån att det blir "mer av allt" för varje steg på pristrappan.
  • Drack en Muscat de Beaumes de Venise också. Riktigt trevlig bekantskap, och en flaska fick följa med hem. Kul att det är en appellation med sådana anor! Vågar mig inte riktigt på en jämförelse mellan de röda än - återkommer när jag, sannolikt inom kort, korkat upp en flaska.
  • Om du vill prova en riktigt smaskig vit rhônare så pröva Chapoutiers Les Granits och lillebror Les Granilites!
Instämmer ang Les Granits, som till skillnad från mycket annat från Chapoutier går att köpa för en rimlig peng. Minst 5 års lagring tillför en del tycker jag.

Har provat 2014 Granits och 2010 Sixitine, som båda var mycket bra. Så det finns absolut stjärnor - håller utkik efter dessa två. Lite sugen på att slå till på Guigals Ex Voto någon gång också, men då pratar vi lite andra pengar (även om det är mindre pengar än den röda).
 

Nyllet

Medlem
Detta stämmer ganska bra med mina erfarenheter av unga Prüm, så jag gissar att din flaska var ok. De behöver tyvärr minst 10 år för att blomma ut ordentligt, men å andra sidan är de då sjukt goda.

Förstår dig fullt ut @Nyllet och håller med @Pontus till 100%!

Tack, då var det tur att jag inte öppnade min andra flaska för att jämföra. Den får vänta i 10 år:D

Jag tyckte den var riktigt trevlig redan nu men håller med om att den är lite knuten just nu.
Ska dock sägas att Zilliken Rausch Kabinett var ett eller två steg bättre för samma pris. Men då var den exceptionellt bra då!

Problemet när man lagrar kabinett mer än några år att de förlorar den där härliga spritzigheten som är så charmig...

Zilliken missade jag tyvärr, men köpte några Schaefer kabinett och har testat en av dem med mycket gott betyg. Upplevde den inte alls så knuten.
 

MagnusH70

Medlem
Det har blivit tunt med dryckesnoteringar från min sida den senaste tiden, så här kommer en uppdatering!
IMG_20190728_221209.jpg

I somras passade det fint med Chablis till kräftsoppan. Till det grillade lammet behövdes kraftigare doningar.
Chablis Terroir de Courgis 2015 från Patrick Piuze var härligt mineralig, med lite avrundad syra. Mycket bra, kanske lite ung. 90p
Andremily Syrah No 2 2013 är ett kraftpaket med stor koncentration. Gott att dricka nu, håller ett antal år. Billigare än SQN, nästan lika bra. 96p
Ermitage Le Pavillon 1994 från M Chapoutier hade mycket fina mognadstoner, härliga mineraltoner och mycket komplex eftersmak. 95p
CnP Croix de Bois 2009 från M Chapoutier är utmärkt att dricka nu. Bra koncentration, sammanhållen frukt och mjuka tanniner. 91p

Augusti inleddes med lite godsaker.
IMG_20190806_210002.jpg


Sancerre Silex 2017 från Delaporte är underbart frisk, med mycket gräs, citrus och krusbär. Utmärkt till getost! 89p
Pouilly-Fuisse Les Carrons 2011 från Robert-Denogent är perfekt mogen, med citrus och lite ek. 90p
Scharzhofberger Spätlese 1999 från Egon Müller har nästan passerat toppen. Mycket tydliga mognadstoner, diesel, honung och karamell. Ska dricka upp min andra flaska snart tror jag. 93p
 

Trydebull

Medlem
Det har blivit tunt med dryckesnoteringar från min sida den senaste tiden, så här kommer en uppdatering!
Visa bifogad bild 17975
I somras passade det fint med Chablis till kräftsoppan. Till det grillade lammet behövdes kraftigare doningar.
Chablis Terroir de Courgis 2015 från Patrick Piuze var härligt mineralig, med lite avrundad syra. Mycket bra, kanske lite ung. 90p
Andremily Syrah No 2 2013 är ett kraftpaket med stor koncentration. Gott att dricka nu, håller ett antal år. Billigare än SQN, nästan lika bra. 96p
Ermitage Le Pavillon 1994 från M Chapoutier hade mycket fina mognadstoner, härliga mineraltoner och mycket komplex eftersmak. 95p
CnP Croix de Bois 2009 från M Chapoutier är utmärkt att dricka nu. Bra koncentration, sammanhållen frukt och mjuka tanniner. 91p

Augusti inleddes med lite godsaker.
Visa bifogad bild 17976

Sancerre Silex 2017 från Delaporte är underbart frisk, med mycket gräs, citrus och krusbär. Utmärkt till getost! 89p
Pouilly-Fuisse Les Carrons 2011 från Robert-Denogent är perfekt mogen, med citrus och lite ek. 90p
Scharzhofberger Spätlese 1999 från Egon Müller har nästan passerat toppen. Mycket tydliga mognadstoner, diesel, honung och karamell. Ska dricka upp min andra flaska snart tror jag. 93p

Grym uppställning! Jag skulle kunna tänka mig ett glas av nästan allt! Lite extra kul med Andremily 2 - det är den enda av de fem jag inte lyckats sno till mig flaska eller glas av... Ehhh, har du fler?:rolleyes::ängel:

Ja, samma fråga gäller för övrigt även för Le Pavillon 94...
 

MagnusH70

Medlem
Under sensommaren är det en bra tid att njuta av goda viner, så här kommer lite mer anteckningar!

IMG_20190901_101746 (1).jpg


Taitinger NV är helt OK. 86p
Hermitage Les Bessards 1998 från Delas var rejält mogen, dock fortfarande kraftiga tanniner. Mycket läder, ek och tobak, mindre köttiga toner. Bra koncentration och söt fruktighet. 93p
Clos des Papes 2007 var helt underbar. Komplex garrigue-doft, med örter, läder, skog och hallon. Rejält koncentrerad frukt. På topp nu och säkert 6-10 år framöver. 97p
Saint Jean du Barroux Ventoux Le Micro-Climat 2011 är fortfarande ganska söt, men med framträdande tanniner. Liknar ett ungt portvin, dock lägre alkoholhalt. Funkade ganska bra med Chokladfondant med hallon. 90p

IMG_20190907_192012_1.jpg

Bollinger Grande Annee 1996 presterade på topp. Bröd, ek och fina ålderstoner. Den hade inte tappat någon mousse. Lång, komplex och rejält smakrik. 94p
Chateau Lynch-Bages 1982 hade en urtypisk karaktär av svarta vinbär, blyertspenna, skog och tobak. Rejält med frukt fortfarande, och tanninerna håller ihop allt. Riktigt bra! 98p
Chateau Margaux hade en lite stramare och syrligare karaktär, där frukten börjat avta. Skog, ek, läder och ceder. Hade säkert varit bättre för 3-5 år sedan, men fortfarande bra. 95p
La Bruja de Rozas 2016 från Commando G. Bättre nu än för ett år sedan. Hallon, läderskor, jordgubbar och lite skitiga fat. Hade svårt efter föregångarna, blev bättre efter ett par timmar. 88p

IMG_20190908_224131.jpg

Corton Grandes Lolieres Blanc 2009 från Lucien Le Moine. Citrus, dyr ek, lite vanilj, krossade musselskal och bra koncentration. God nu, håller minst 5 år till.
 

Carinasomm

Medlem
För att vinerna säljs slut på en gång när vi tar in ribeira. Något av en hype just nu. Håller med och du hörde det inte av mej ;)
2016 Finca Villacreses Ribera del Duero Pruno

Visa bifogad bild 17955

Gott. 88 poäng på sista glaset. (Varför köper restauranger inte in tre gånger vad de tror sig sälja så att de kan servera mig en 2010 istället för 2016... Så mycket större upplevelse med bara några få års lagring på Ribera del Duero...)
 

Per Jensen

Medlem
Igår var det spontan-BYOB hemma hos mig. Vi blev hela sju personer, med bara några dagars varsel. Härligt med flexibla sommarskåningar! Närvarande var @Skaggs, @David Nilsson, @Adamanko, @Vinocognito, @Pnilsson76, @Mats Petri. Det blir korta noter. Har en massa slattar jag måste koncentrera mig på! :ängel: Flight 1 - mousserande Visa bifogad bild 17604 #1 2011 William Saintot - Côte de Chignon (1 röst) Annorlunda och intressant, med jordiga och gräsiga toner blandat med päron, nötter. 90p. Vill minnas att jag satte årgången? Ytterligare ett bra exempel på att 2011 producerar mycket intressant champagne. :bäver: #2 N.V. Bonnaire, Cuvée Prestige (1 röst) Rostat, citrus, citron och en underbar ton av lakrits. Mycket hög syra, ren och vass. God, men ung. 89p. 2012-bas (eller ren 2012a?). #3 2004 Camille Savés (1 röst) Begynnande mognad, med lite sälta, bokna äpplen och burkchampinjon. Även odlarbanan. Lite rostat kaffe i smaken. Riktigt riktigt trevlig fas att dricka champagne i! 91p. Mitt vin. #4 2008 Paul Dethune (3 röster - flightvinnare) Citron, yoghurt, vanilj, smör, krut. Rent och fokuserat. Riktigt läcker! 91+p. #5 1998 Guy Michel (1 röst) Moget, svamp, gula äpplen, nötter. Bra syra, runt och fint och välpolerat. Angenämt beskt avslut. 91p. Min favorit i flighten. Flight 2 - vitt Visa bifogad bild 17605 #6 2016 Suertes del Marques, Vidonia (0 röster) Krut, hav, gräs, lite cistrus. Smörpopcorn, tvål. Väldigt speciell. Något ogin. 87p. Mitt vin - en favorit för mig, men verkar som att det verkligen måste ha mat... #7 2017 Zilliken, Saarburger Riesling trocken (0 röster) Tropisk frukt och päron, rieslingparfym. Enkel, men mycket välgjord och tilltalande. 86p. En riesling är en riesling är en riesling. #8 2014 Domaine du Pelican, Savagnin Ouille (4 röster - flightvinnare) Kiss, stenmur, dov frukt, kakao, smör. Melon på tungan. Också oförlöst och ogint på tungan. Elegant med skyhög syra. 90+p. Trodde att det var chardonnay från Jura. #9 2001 Viña Tondonia, blanco reserva (0 röster) Mörkt gul, skog, svamp, burkchampinjon, smör, honung. Magisk doft! Smakar lite sjögräs och allmänt moget. Något kort i smaken. 89p. The power of blindprovning! Hade ingen aning om vad det här var (trodde gammal chenin blanc från Loire) - så ödmjukhetspaj på den (kanske det vin jag druckit mest av...). Men hade jag haft etiketten framför mig så måste jag erkänna att jag hade värderat vinet annorlunda och satt högre betyget på det. Av någon anledning var det svingott några timmar senare... #10 2014 Guiberteau, Bréze (3 röster) Smörpopcorn, sälta, vax, äpplen, fina fat. Expressivt som attan, och mycket kraftigt i munnen. Mycket hög syra, och väldigt lång och härlig eftersmak. Lite för ungt, men tilltalande och har allt att vinna på långlagring. 92+p. Mitt vin. Folk trodde att det var chardonnay och sannolikt från Bourgogne. Flight 3 - rött Visa bifogad bild 17606 #11 2011 Ch. Musar (0 röster) Vanilj, vitpeppar, inlagd gurka, gräs. Lite mysko. Sandiga tanniner och bra syra. 89p. #12 2013 Domaine de Marcoux, Châteauneuf-du-Pape (0 röster) Härsket smör, choklad och en helt galet underbar doft av mosade jordgubbar. 90p. #13 2010 Stefano Accordini Amarone della Valpolicella Classico Vigneto Il Fornetto (2 röster) Ett monster! Vågade länge inte smaka på det. Underbar doft av plommon, kakao, kokos, torkade frukter och allmänt kraftigt mörkbärigt. Otroligt expressivt. Sitter ihop riktigt bra i munnen, allt är på plats och balanserat. Polerat vin i riktigt bra drickfönster. 93p. Min favorit i flighten, och således andra andra BYOBen i rad som jag faller pladask för en amarone. :) #14 2012 Brunelli, Amarone Classico (1 röst) Bruna kanter. Läder, balsamvinäger, lingon och en hel del mörka bär. Bra syra och mycket närvarande tanniner. 89p. Intressant att det här också var amarone! Betydligt mer lättare och elegantare än Accordini. #15 2007 Clos des Papes, Châteauneuf-du-Pape (4 röster - flightvinnare och WOTN) Mycket expressivt, med oliver, något gröna toner, underbar bärighet med begynnande mognad. Ett seriöst kraftpaket, tunga tanniner och hög syra. För mig är det här en kompakt boll (svart hål?) av smakar, som är galet intensiv men som inte ger ifrån sig så mycket. Något oförlöst, således. 92+p. Sedan plågade jag folk med en liten bonus - N.V. Lustau, Manzanilla-Sanlúcar de Barrameda, en rama (vår 2019). Värst vad folk verkar ha svårt för sherry. :ängel: Nästa gång får det nog bli en söt bonus istället...
När uppskattar du att Camille Saves 2004 som bäst?
 

Daniel A

Administratör
När uppskattar du att Camille Saves 2004 som bäst?
Beror ju lite på vad du har för preferenser gällande mognadstoner. Den presterar ju väldigt bra nu, och jag vet inte om den blir så mycket bättre på sikt. Men den kommer inte heller gå utför än på många år. Hade jag haft fler hade jag druckit en vartannat år.
 
Toppen