Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
Besökte PM o Vänner i torsdags. Hade en bra maildialog med Ruben dagarna innan för att välja viner. Perfekt att ha allting klart när man kommer dit! Vinlistan på PM är verkligen helt fantastisk :kyss:

Vi började med 2002 Bollinger Champagne La Grande Année Rosé. Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Har aldrig druckit LGA Rosé. Men oj vad trevlig den var. Doft av mosade mogna jordgubbar, blodapelsin, persika, nötter, honung, brioche, lite rök. I munnen krämig med väldigt fin balans och perfekt integrerad syra som lyfter upp aromerna och ger dem en skjuts in i en lång finish. Väldigt bra start på min födelsedag!

Till middagen blev det först 2009 Vincent Dauvissat Chablis Grand Cru Les Preuses. Blev en not på utrikiska eftersom jag svarade på en fråga på insta och orkar inte skriva om den.
It was fantastic and one of the best Chablis I've ever had. Perfect stage to drink. Some earthiness in the beginning and then it opens up with a wonderful chalky minerality combined with ripe citrus, some orange notes, almond and spice. A rich creamy texture and the midpalate is like a broad complex wave that just increases in intensity all the way through to the long finish. I was kind of blown away. Thought it was really, really good.

Därefter hade jag valt ytterligare ett vin jag aldrig druckit. 2005 Domaine Comte Georges de Vogüé Musigny Cuvée Vieilles Vignes. Vad skall man säga? Ett fantastiskt vin som behöver ytterligare typ 10 år i källaren. Ruben tyckte att visst kan man dricka detta om man gillar mer unga och koncentrerade viner men han själv hade valt 1995. Men jag ville prova vinet i denna årgång så då blev det så :rolleyes:. Får ta 95’an nästa gång :). Fantastisk elegant doft med en enorm komplexitet. Enbart primära noter fortfarande trots att vinet har 15 år på nacken. I munnen kompakt och packat och här känner man verkligen att det behöver tid. Supergott naturligtvis men tight och inte förlöst.

Maten var också verkligen bra. Har ätit här ett flertal gånger och denna gång kändes det som att nivån höjts några snäpp. Riktigt bra!

fullsizeoutput_4ecf.jpeg
 

buteljen

Medlem
@buteljen håller med om Dauvissat Les Preuses 2009, otroligt bra.
Den var riktigt bra. Hade egentligen bestämt mig för Raveneau, men Ruben tyckte att de som de har kvar på listan är för unga och föreslog Dauvissat. När jag väl låtit mig övertygas så fanns det rätt mycket att välja på. Jag är inte så jättebra på Chablis men tydligen så är Preuses oftast mer öppen än Les Clos och därför valdes det läget. 2009 är väldigt tillgänglig just nu så då blev det den!
 

jrick

Medlem
Den var riktigt bra. Hade egentligen bestämt mig för Raveneau, men Ruben tyckte att de som de har kvar på listan är för unga och föreslog Dauvissat. När jag väl låtit mig övertygas så fanns det rätt mycket att välja på. Jag är inte så jättebra på Chablis men tydligen så är Preuses oftast mer öppen än Les Clos och därför valdes det läget. 2009 är väldigt tillgänglig just nu så då blev det den!
Drack i slutet på förra året på Grus Grus, nu dricker jag iofs sällan prestigeviner i den klassen, men det var nog förra årets bästa vita. Och bästa Chablis var det absolut.
 

zippan

Medlem
Korka upp och drick utan nämnvärd luftning. Det skadar dock inte att dekantera för att slippa onödig bottensats. :)

Så gjorde jag. Första minuten var den lite unken i doften men vädrade bort snabbt. Väldigt mjuk kork så ha gärna bladöppnare redo.

Korken var mjuk men höll ihop fint. Vilket vin, otroligt gott! Känns bra att ha en till flaska.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Var i geografin håller du hus? Tar du dig enkelt till Tokyo? Umeå? Sthlm?

Just nu Sthlm med omnejd. Första året på 15 år då man inte var utanför Sverige. Har jobbat hemma i ett halvår och har inga planer på att röra på mig i närtid. Hoppas nästa år blir ett annat år än denna.
 

Adamanko

Medlem
Drack Clos de Papes-17 ikväll. Drack -16 för några veckor sen och var inte alls övertygad. Men idag... vilket vin!
Första sniffen är sur disktrasa och vi blir alla lite skeptiska.
Men sen kommer tobak och bigarråer.
Plommon efter ett tag.
Lakrits.
Det här är komplext
Nåt sött godis i eftersmaken och sonen knäcker det
Gelehjärtan!
Hallon/lakritsdödskallar
BALANSEN!!!
Sura körsbär
Sammetslent.
Det här är fantastiskt! Och kanske tog jag -16 i nån sorts tunnel men idag är det här överlägset!
En kvar. Can't wait! 94.
 

LarsW

Medlem
Halloj Sangiovese-lovers!
Dagens vintips!

Bucciarelli Chianti Classico Riserva 2013
Från Fanwine. Finns fortfarande några flaskor i lagershopen.

Ibland är det lätt att glömma Chianti i denna Brunnello 2015 hysteri... Men går inte att komma ifrån att speciellt i de lägra prisklasserna går det att få tag på sangiovese av riktigt hög kvalitet.

Doft av lakrits, viol och bittermandel. Torrt hö, rosmarin och ek.
Smaken... Enligt min smak perfekt just nu. Mjuk frukt och samtidigt fasta tanniner och en läcker bitterhet. Syrliga körsbär. Mandel, bittermandel, tobak och ceder. Mentolpastill och råbiff. Lång eftersmak.

Sen beror det ju på hur man vill ha sin chianti. Jag vill ha den ung och lite bråkig. Åldrad chianti smakar för mycket nagellack tycker jag.
Oavsett hur man gillar sina chiantis så är detta ett riktigt gott vin och når (precis) upp till den exklusiva 90-poäng-klubben till ett (löjligt) lågt pris.
90p

EDIT: Har inga som helst anknytningar till Fanwine eller nån annan firma... men såg i efterhand att det kunde se ut lite som reklam...:rolleyes:
thumbnail_20201018_213512.jpg
 

Boletus

Medlem
Halloj Sangiovese-lovers!
Dagens vintips!

Bucciarelli Chianti Classico Riserva 2013
Från Fanwine. Finns fortfarande några flaskor i lagershopen.

Ibland är det lätt att glömma Chianti i denna Brunnello 2015 hysteri... Men går inte att komma ifrån att speciellt i de lägra prisklasserna går det att få tag på sangiovese av riktigt hög kvalitet.

Doft av lakrits, viol och bittermandel. Torrt hö, rosmarin och ek.
Smaken... Enligt min smak perfekt just nu. Mjuk frukt och samtidigt fasta tanniner och en läcker bitterhet. Syrliga körsbär. Mandel, bittermandel, tobak och ceder. Mentolpastill och råbiff. Lång eftersmak.

Sen beror det ju på hur man vill ha sin chianti. Jag vill ha den ung och lite bråkig. Åldrad chianti smakar för mycket nagellack tycker jag.
Oavsett hur man gillar sina chiantis så är detta ett riktigt gott vin och når (precis) upp till den exklusiva 90-poäng-klubben till ett (löjligt) lågt pris.
90p

EDIT: Har inga som helst anknytningar till Fanwine eller nån annan firma... men såg i efterhand att det kunde se ut lite som reklam...:rolleyes:
Visa bifogad bild 21081

Drack faktiskt samma i helgen över två dagar. Lite bråkig innan tid i karaff men öppnade upp sig och blev alldeles strålande. Jag skulle nog dra till med 91p till och med. Löjligt bra valuta för pengen är det definitivt. Fanwine och Chianti är en bra kombination, helt klart.
 
Visa bifogad bild 20938
Hittade 3 flaskor Montecillo Gran Reserva Selección Especial , 1981 på ett bolag där de sa att de var slutsålda.
Köpte alla tre eftersom jag var på väg att besöka en son som är född samma år.
Men självklart måste jag prova en så fort som möjligt.
Korken var murken och föll i bitar så enda chansen att prova var att peta ner sista resten i flaskan och försiktigt sila.
Mycket fällning i flaskan.
Doften var trots det lovande men smaken var tunn och gammal.
Ett riktigt nekrofilvin.
Inte mycket syra och inte mycket av någonting egentligen.
Efter någon timme i glaset föll det samman totalt.
Närmaste associationen var någon gammal skräckfilm där de hittade en mumie som efter öppnandet av kistan förvandlas till damm.
De två flaskor jag har kvar skall jag glatt lämna tillbaka och låta någon annan bli besviken.

P.S. Katten heter Nilsson eftersom hans far heter Nils.

Drack min första flaska idag
Tyvärr så tror jag att den var kass. korken gick sönder, fuktig nästan hela vägen upp. Doften ok. Men smakade väldigt surt. Gjorde en test dagen efter i ett glas som jag provdrack under två timmar. Vedervärdigt. Flaskan åker tillbaka till bolaget i morgon. Kommer att öppna min andra flaska snart för att se om jag får samma resultat.

Inte så stor vana vid dåligt vin, men had jag fått den på krogen hade den åkt ut direkt.

Däremot var maten väldigt lyckad "POLLO AL AJILLO", enkelt att laga och fantastiskt gott. Tilltugget baconlindade dadlar var också magiskt goda.
 

Victorious

Medlem
Jag drack också min första flaska av detta i helgen. Korken var som de flesta nämnt väldigt mjuk och fuktig nästan hela vägen upp. Den gick av på mitten vid öppning, Men gick ändå lätt att få upp utan korkrester i flaskan. Dekanterade den snabbt genom sil för att bli av med de värsta fällningarna och eventuella korkrester, men sedan direkt upp i glasen. Fantastisk färg som förde tankarna till Tawny port.

På doften är det otroligt mycket kräftspad blandat med russin, mörka bär och jord. I munnen är det väldigt fin harmoni - pigg syra och oväntat med frukt. Komplexa utvecklade toner med mestadels romrussin, jord, krondill och mörka körsbär. Tanninerna är föga oväntat silkeslena.

Kanonvin som dock bör drickas relativt omgående, men för mig som ovan med så pass gamla viner var det en otroligt häftig upplevelse.

Har en kvar i källaren för snar konsumtion!

serverades framförallt för sig själv, men lyftes ytterligare med lite ost och chark!

Drack min första flaska idag
Tyvärr så tror jag att den var kass. korken gick sönder, fuktig nästan hela vägen upp. Doften ok. Men smakade väldigt surt. Gjorde en test dagen efter i ett glas som jag provdrack under två timmar. Vedervärdigt. Flaskan åker tillbaka till bolaget i morgon. Kommer att öppna min andra flaska snart för att se om jag får samma resultat.

Inte så stor vana vid dåligt vin, men had jag fått den på krogen hade den åkt ut direkt.

Däremot var maten väldigt lyckad "POLLO AL AJILLO", enkelt att laga och fantastiskt gott. Tilltugget baconlindade dadlar var också magiskt goda.
 

Thirsty

Smygnykterist
Jag drack också min första flaska av detta i helgen. Korken var som de flesta nämnt väldigt mjuk och fuktig nästan hela vägen upp. Den gick av på mitten vid öppning, Men gick ändå lätt att få upp utan korkrester i flaskan. Dekanterade den snabbt genom sil för att bli av med de värsta fällningarna och eventuella korkrester, men sedan direkt upp i glasen. Fantastisk färg som förde tankarna till Tawny port.

På doften är det otroligt mycket kräftspad blandat med russin, mörka bär och jord. I munnen är det väldigt fin harmoni - pigg syra och oväntat med frukt. Komplexa utvecklade toner med mestadels romrussin, jord, krondill och mörka körsbär. Tanninerna är föga oväntat silkeslena.

Kanonvin som dock bör drickas relativt omgående, men för mig som ovan med så pass gamla viner var det en otroligt häftig upplevelse.

Har en kvar i källaren för snar konsumtion!

serverades framförallt för sig själv, men lyftes ytterligare med lite ost och chark!
Drack också en i helgen. Hyfsad torr kork som var smular men löstes med en filtrering. Inget storslaget vin men helt ok vin för den relativt ringa pengen vid beaktande av ålder. Ett par flaskor kvar som kommer drickas nästa år då vinet fyller jämnt.

FA5D9C92-6A6D-4868-9532-4962524A6E02.jpeg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Direkt från systembolaget (en av flaskorna):
ölberg limestone.jpg

2019 von Winning Königsbacher Ölberg Riesling Trocken Erste Lage: doft av äppelmos, päron och melon. I smaken finns honung, melon, päron och saffran. Rejält koncentrerad frukt, oljig, fin syra, klart moget redan nu, torrt utan att vara snipigt. Stort vin!
2019 Weingut Keller Riesling Kabinett "Limestone": doft av passionsfrukt, ananas, rostat bröd, pomerans och halm. Smak av mango, aprikos, ananas, jasmin, mynta och torrt gräs. Vass syra, en hel del sötma, tropisk frukt, bra koncentration. Mer syra och sötma än Ölberg, men kanske inte riktigt samma djup i nuläget. Behöver en hel del luft för att komma till sin rätt. Också väldigt bra, men ge det ett år i källaren eller massor av luft.
 

Adamanko

Medlem
Direkt från systembolaget (en av flaskorna):Visa bifogad bild 21088
2019 von Winning Königsbacher Ölberg Riesling Trocken Erste Lage: doft av äppelmos, päron och melon. I smaken finns honung, melon, päron och saffran. Rejält koncentrerad frukt, oljig, fin syra, klart moget redan nu, torrt utan att vara snipigt. Stort vin!
2019 Weingut Keller Riesling Kabinett "Limestone": doft av passionsfrukt, ananas, rostat bröd, pomerans och halm. Smak av mango, aprikos, ananas, jasmin, mynta och torrt gräs. Vass syra, en hel del sötma, tropisk frukt, bra koncentration. Mer syra och sötma än Ölberg, men kanske inte riktigt samma djup i nuläget. Behöver en hel del luft för att komma till sin rätt. Också väldigt bra, men ge det ett år i källaren eller massor av luft.
Kul med ett vin som heter Ölberg. Såg att det kommer en öl som heter Malbec den 27:e.
 

Mina Vinare

Medlem
2012 Pahlmeyer, Sonoma Coast - Chardonnay har en intensiv gröngul färg. Doften är inbjudande med citrusfrukter, örter och rostat kaffe. Lätt rökighet med tropisk frukt och päron samt viss nötighet. Lite fett/vax som framträder mer på slutet.

Smaken är rik med fin ekfatskaraktär samt rostade nötter i den ganska långa och friska eftersmaken. Grape/citrusfrukt och viss vaniljton. Melon, tropisk frukt som ananas. En viss beska som säkert kommer av dels druvan men också en lite högre alkoholhalt (14,9%) än normalt. Limezest som framträder mot slutet. Klass och riktigt gott (94p).

Sonoma.jpg


Jag drack systervinet från Napa i samma årgång ganska nyligen och den var inte lika bra. Den hade en betydligt mer åldrad ton och trötthet med oxiderade inslag. Även eken var mer påtaglig. I Sonoma-versionen är syran betydligt piggare även om frukten tappat något även i detta vinet. Fortsatt lagring känns meningslöst och bäst är nog att dricka kvarvarande flaskor inom ett par år. Inget att spara på.

Lite lustigt är att det ur minnet känns som att varannan gång är Napa-versionen bättre än Sonoma-version och sedan vise versa. Senast var det definitivt så och nu precis tvärtom.
 

Vingubben

Medlem
79242F4C-F9AE-447B-9060-3DD37AC08BD0.jpeg


Pierre Gonon, Saint-Joseph 2018

Underbara dofter. Lavendel, peppar, björnbär och prinskorv. I munnen choklad, bacon, blåbär och vitpeppar. Lite spretigt med rejäla tanniner och en alkoholvärme som gör sig påmind. Förhoppningsvis är det bara tiden som behövs så resterande flaskor får ligga till sig ett par år innan nästa försök. 91p idag.
 
Toppen