Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Håkan

Medlem
2012 Pahlmeyer, Sonoma Coast - Chardonnay har en intensiv gröngul färg. Doften är inbjudande med citrusfrukter, örter och rostat kaffe. Lätt rökighet med tropisk frukt och päron samt viss nötighet. Lite fett/vax som framträder mer på slutet.

Smaken är rik med fin ekfatskaraktär samt rostade nötter i den ganska långa och friska eftersmaken. Grape/citrusfrukt och viss vaniljton. Melon, tropisk frukt som ananas. En viss beska som säkert kommer av dels druvan men också en lite högre alkoholhalt (14,9%) än normalt. Limezest som framträder mot slutet. Klass och riktigt gott (94p).

Visa bifogad bild 21089

Jag drack systervinet från Napa i samma årgång ganska nyligen och den var inte lika bra. Den hade en betydligt mer åldrad ton och trötthet med oxiderade inslag. Även eken var mer påtaglig. I Sonoma-versionen är syran betydligt piggare även om frukten tappat något även i detta vinet. Fortsatt lagring känns meningslöst och bäst är nog att dricka kvarvarande flaskor inom ett par år. Inget att spara på.

Lite lustigt är att det ur minnet känns som att varannan gång är Napa-versionen bättre än Sonoma-version och sedan vise versa. Senast var det definitivt så och nu precis tvärtom.
Hmm Pahlmeyer Chardonnay har varit ett av mina mest extrema vinupplevelser. 1000% ny ek, över 16% alkohol och en sjuh-etes massa tropisk frukt (någon associerade till del monte fruktcoctail med vanlijsås). Var nog en årgång början 2000. Vet att de lugnat ner sig sen dess men detta var ju lovande. Får nog bli en flaska i studiesyfte.
 

Adamanko

Medlem
Idag blir det grejer. Öppnade är:
Mazzeis Siepi-15
Ch Musar-06
Ch Cantenac Brown-15
Alla garderobslagrade i mellan 2,5 år och 3. Ett experiment i min pågående forskning hur väl garderoben står sig mot vinkällaren. Har sett en hel del som hävdat att det finns en gräns på två år för garderoben sen blir det sämre. Det här kan ge en indikation om det stämmer.
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
2019537E-9406-4E82-8258-A5BDD2FC2498.jpeg

1988 resp 1983.
 

Emvima

Medlem
Direkt från systembolaget (en av flaskorna):Visa bifogad bild 21088
2019 von Winning Königsbacher Ölberg Riesling Trocken Erste Lage: doft av äppelmos, päron och melon. I smaken finns honung, melon, päron och saffran. Rejält koncentrerad frukt, oljig, fin syra, klart moget redan nu, torrt utan att vara snipigt. Stort vin!
2019 Weingut Keller Riesling Kabinett "Limestone": doft av passionsfrukt, ananas, rostat bröd, pomerans och halm. Smak av mango, aprikos, ananas, jasmin, mynta och torrt gräs. Vass syra, en hel del sötma, tropisk frukt, bra koncentration. Mer syra och sötma än Ölberg, men kanske inte riktigt samma djup i nuläget. Behöver en hel del luft för att komma till sin rätt. Också väldigt bra, men ge det ett år i källaren eller massor av luft.
Får man fråga varifrån du köpt von Winning ? Låter ju väldigt gott!
 
Idag blir det grejer. Öppnade är:
Mazzeis Siepi-15
Ch Musar-06
Ch Cantenac Brown-15
Alla garderobslagrade i mellan 2,5 år och 3. Ett experiment i min pågående forskning hur väl garderoben står sig mot vinkällaren. Har sett en hel del som hävdat att det finns en gräns på två år för garderoben sen blir det sämre. Det här kan ge en indikation om det stämmer.
Garderoben fungerar utmärkt ända tills det blir en riktigt jobbig värmebölja som 2018. Jag hade lagrat viner varmt i 20 år utan några som helst problem och tappat respekten helt för det "överdrivna" med temperaturen. Efter 2018 har jag många värmeskadade viner och numera ett rejält vinkylsaggregat i "vinkällaren ".
 
Garderoben fungerar utmärkt ända tills det blir en riktigt jobbig värmebölja som 2018. Jag hade lagrat viner varmt i 20 år utan några som helst problem och tappat respekten helt för det "överdrivna" med temperaturen. Efter 2018 har jag många värmeskadade viner och numera ett rejält vinkylsaggregat i "vinkällaren ".
Hur varmt tror du att det kan ha blivit i din "vinkällare" när det blev kännbara tecken på skada? Har själv glömt några trevliga viner i ett land som mest består av öken och de var - efter en sommar i "rumstemperatur" - helt odrickbara.
 

Mina Vinare

Medlem
Hmm Pahlmeyer Chardonnay har varit ett av mina mest extrema vinupplevelser. 1000% ny ek, över 16% alkohol och en sjuh-etes massa tropisk frukt (någon associerade till del monte fruktcoctail med vanlijsås). Var nog en årgång början 2000. Vet att de lugnat ner sig sen dess men detta var ju lovande. Får nog bli en flaska i studiesyfte.

Nu är ju inte jag känd för att vara så känslig för varken ek, tropisk frukt eller lite alkoholhetta så det gör det kanske lite lättare för mig än andra att härda ut…

Seriöst så har jag inte provat senare årgångar än just 2012 men precis som du äldre. Kan förstå vad du syftar på men tror kanske det mer generellt gällde Kalifornien och Chardonnay än just Pahlmeyer specifikt.

Idag tror jag inte längre man gör en Sonoma-buteljering utan enbart Napa-varianten och det är skillnad mellan dem i mitt tycke. Har följt de bägge i just 2012 och först var Napa-versionen extremt ekdominerad och närmast jobbig att dricka. Sedan vände det och Sonoma-versionen blev klumpig och väldigt tropisk i sin stil medans Napan var klart mer harmonisk. Nu var det tvärtom igen och blev lite glad över syran, fräschören men också den goda och fylliga karaktären. Kanske inte så långt ifrån Bourgogne som man skulle kunna tro.

Sedan är väl prislappen idag ett bekymmer. Finns i Danmark för 895.- danska kronor i årgång 2018 och det känns som ett väldigt överpris. Betalade bra mycket mindre än hälften för mina 2012or och till en kurs som var ca: 15% lägre än dagens. Då finns det bättre alternativ i mitt tycke.
 

Mina Vinare

Medlem
Drack Clos de Papes-17 ikväll. Drack -16 för några veckor sen och var inte alls övertygad. Men idag... vilket vin!
Första sniffen är sur disktrasa och vi blir alla lite skeptiska.
Men sen kommer tobak och bigarråer.
Plommon efter ett tag.
Lakrits.
Det här är komplext
Nåt sött godis i eftersmaken och sonen knäcker det
Gelehjärtan!
Hallon/lakritsdödskallar
BALANSEN!!!
Sura körsbär
Sammetslent.
Det här är fantastiskt! Och kanske tog jag -16 i nån sorts tunnel men idag är det här överlägset!
En kvar. Can't wait! 94.

Kul att den var så bra – en favoritproducent för mig.

Har inte provat 2017 men drack en 2016 för ett tag sedan och var precis som du ganska betänksam. Faktiskt nästa lite bekymrad. Nu tror jag att just Clos des Papes är som generösast direkt efter frisläppandet och sedan skall man nog vänta 8-12år från årgången innan man ger sig på dem igen. Så har det i alla fall varit för min del.
 

Adamanko

Medlem
Två av tre!
Siepi -15 har många år framöver och var super nice. Noterna är som ni kan förstå inte av topp klass. Men nånstans i trakten av 92.
Ch Cantenac Brown-15 var helt magiskt. Med maten bland det bästa någonsin. Det här går nog att spara många år framöver. Jag har två kvar. 95
Ch Musar-06 borde druckits tidigare. Här var vi överens. Noterna av russin och katrinplommon var inte av toppklass. Men blev dock ok tillsammans med choklad. 88.
Iaf kan man säga att två år inte är en gräns för garderobslagring. Men jag har absolut upplevt att viner gått över gränsen då. Men även att viner gått över gränsen vid 1 års ålder. Men sen finns ju grejen - tunneln - kvar att utforska. Och 3 viner är inte något stort vetenskapligt underlag så forskningen går vidare. Även om det här var en stor vinst för garderoben.

Alla dom här har levt över sommaren -18. Musaren dock inte framgångsrikt.
 

Adamanko

Medlem
Kul att den var så bra – en favoritproducent för mig.

Har inte provat 2017 men drack en 2016 för ett tag sedan och var precis som du ganska betänksam. Faktiskt nästa lite bekymrad. Nu tror jag att just Clos des Papes är som generösast direkt efter frisläppandet och sedan skall man nog vänta 8-12år från årgången innan man ger sig på dem igen. Så har det i alla fall varit för min del.
Ja, det var en underbar upplevelse. Gav dock -16 88 och mina två kvarvarande får vila en bra stund. Men kvarvarande -17 ska jag dricka nu - eller om tio år känns det som.
 

Poussard

Medlem
Ch Musar-06 borde druckits tidigare. [...]
Iaf kan man säga att två år inte är en gräns för garderobslagring [...] det här var en stor vinst för garderoben.
Jadu, jag har druckit minst 3 äldre årgångar av Musar som alla varit supergoda och antagligen klarat även längre lagring, så att ’06 är över kullen enligt dig säger ju nånting om garderobslagring kanske?
 

Adamanko

Medlem
Jadu, jag har druckit minst 3 äldre årgångar av Musar som alla varit supergoda och antagligen klarat även längre lagring, så att ’06 är över kullen enligt dig säger ju nånting om garderobslagring kanske?
Det är väl ingen tvekan att lagring i garderoben påskyndar mognaden. Det kan även styrkas i den lilla forskning som jag har hittat. Där man mätt svavelhalt i viner som lagrats i rumstempererat gentemot källarsvalt. Intressant där är att svavelhalten sjunker dramatiskt dom första månaderna om man lagrar rumstempererat men att det sen planar ut och går parallellt med källarlagrat vin. Bara på en lägre nivå.

Min poäng är alltså inte att garderobslagring är likadant som källarlagring. Utan att den gräns som vissa säger existerar, att efter två år blir allt garderobslagrat dåligt, inte är korrekt. Viner kan fortfarande vara fantastiska efter nästan tre år.

Andra har hävdat att fem år är en gräns. Jag återkommer i den frågan...
 

Poussard

Medlem
@Adamanko En annan grej att tänka på är ju om man vill dricka sina Bordeauxer betydligt äldre (vilket man ofta vill, förutom med kanske lite mindre ekade och mer natur-Bdx t.ex. Ch Le Puy men lågsvavlade grejer är väl inte att tänka på i garderoben alls?), Ch Cantenac Brown -15 är säkert supertrevlig 2035. Blir svårt att komma dit med en övre gräns på lagring i garderob.
 

Adamanko

Medlem
@Adamanko En annan grej att tänka på är ju om man vill dricka sina Bordeauxer betydligt äldre (vilket man ofta vill, förutom med kanske lite mindre ekade och mer natur-Bdx t.ex. Ch Le Puy men lågsvavlade grejer är väl inte att tänka på i garderoben alls?), Ch Cantenac Brown -15 är säkert supertrevlig 2035. Blir svårt att komma dit med en övre gräns på lagring i garderob.
Eventuellt återkommer jag i den frågan 2035... ;)
 

Skrutt

Medlem
Ett av mina mål för 2020 var att dricka mer från Sydafrika. Sent omsider kom jag igång med det. Då Sydafrika är ett svart hål för mig kunskapsmässigt håller jag mig till några få producenter som kommer rekommenderade av folk här.

Alheit Vineyards

Nautical Dawn 2017
100% Chenin Blanc
Dag 1 ganska stram, dag 2 mycket mer tillgänglig och dag 3 blommat ut i sin smöriga härlighet
D: Citronskal, smör och vanilj. Färsk ananas och lite havssälta.
S: Fylligt! Bussigt! Smörig citron. Ek, sura märken och vitpeppar. Apelsin och ananas. Bra syra och fin längd. Inte din elegantaste Chenin Blanc men jäklar så charmig!
Tänker att denna kommer vinna på 2-3 år till på rygg.
90+p

Hemelrand Vine Garden 2016
Mest Roussane, uppbackat av Chenin Blanc, Chardonay, Verdelho och Muscat.
D: Lime och persika. Marsipan. Trevlig sälta och lite vax.
S: Fruktig med en medel syra. Lime, både saft och zest. Aprikosen är kvar. Honung. Blommor och fläder. Kanske en hint av vanilj.
Okomplicerad och god.
Kanske potential för att bli lite bättre men väldans charmig just nu.
89p

Cartology 2016
89% Chenin Blanc, 11% Semillon
D: Lite sluten både dag ett, två och tre. Hint av citrus. Lite vanilj. Det där nästan vita Basset’s Vingummi. Lite äppelblomst långt i bakgrunden.
S: Grillad citron. Smör och lite ek. Färska champinjoner. Gröna oliver och saltvatten. Fin syra som inte tar över. Medellång eftersmak.
God men den svagare i portföljen. Sen också den som kostar minst vilket man får ta med i beräkningen. Kommer nog hålla utkik efter 2017
88p

Fire by Night 2017
100% CHenin Blanc
D: Liche och citrus. Passionsfrukt. Nyregnad grå klipphäll.
S: Citron och skiffer. Gröna oliver och mandelmassa. Havsälta. Fyllig. Lång eftersmak.
Helt enkelt jättegod och bäst av Alheit’s viner jag provade mig genom. Blev några till flaskor till källaren och de kommande 3-5 åren.
92+p

Visa bifogad bild 21059

Sadie Famliy
Generellt så imponerade de vita mer än de röda, med det sagt var det hög nivå på de röda och genomgående sval frukt och ingen syltighet som jag förknippar med tråkigare nya världen viner.

Soldaat 2018
100% Grenache
D: Mörk choklad, salmiak och mandelmassa. Bigarråer, blod och barbeque.
S: Syrliga remmar, polkagrisar och körsbärskompott. Kalamatioliver. Tobak och halvtorrt hö. Lätt ekad. På ett sätt mjuk men ändå syrlig. Ganska lätta tanniner.
89+p

Treinspoor 2018
100% Tinta Barocca från vinrankor planterade 1974 – kan ju bara bli succé!
D: Rosmarin, blod och röda vinbär. Julkryddor och romerska bågar.
S: Halvmogna svala körsbär och nästan lite citrus. Ek. Hö. Cigarrlåda. Tydliga tanniner och bra syra. Stramar upp i munnen. Har en slank elegans.
Kommer sig betydligt dag 2 och går om Soldaat på målinjen.
90+p

Pofadder 2018
100% Cinsault
D: Frystorkade jordgubbar och hint av citrus. Eukalyptus och grönt gräs. Rostfritt stål och rost utan att dofta blod.
S: Jordgubbar, lingon och syrliga körsbär. Rå tobak och ceder. Något nötigt som nästan men inte riktigt är mandel. Medel tanniner och fin syra som inte tar över. Ganska lång eftersmak
Ljus färg och det är inte det enda som får mig att tänka mer åt Bourgogne än Rhône…
Detta är det röda som är mest öppet och känns klart att dricka även om det nog kommer klara åtskilliga år på rygg och kanske bli snäppet bättre. Också det bästa röda i trilogin och ett jag definitivt kommer hålla utkik efter flera årgångar av.
92+

Visa bifogad bild 21060

Skerpionen 2018
50% Chenin Blanc och 50% Palomino
D: Ganska sluten. Persika och lime. Mynta och vanilj
S: Mycket mer här! Torrsaltad ek och konserverad citron. Hassel- och pinjenötter. Hint av gammaldags parfymerad tvål. Vitpeppar och mogna äpplen. Massiv syra som mildras lite dag två och tre.
Denna kommer bli så bra med några år till på rygg.
90+p

Skurfberg 2018 (Saknas på bild)
100% Chenin Blanc
D: Citrus. Mandelmassa. Nyklippt gräs och sura märken. Granskott.
S: Citronlemonad. Gurka. Rostfritt stål. Citronskal. Gröna oliver och vaniljfudge.
90p

Kokerboom 2018
100% Semillon.
D: Jasmin! Passionsfrukt och mynta. Vitpeppar och salvia.
S: Jasmin och fläder. Grape. Ringer-Acetat. Hint av sötma och sälta på samma gång. Trevlig skalbeska. Friskast och godast av alla. Läste sen på CT att @Omar Khayyam skrev ”som att dricka havsluft” och tror jag förstår precis vad han menar.
Otroligt läcker redan nu men tänker den kommer bli ännu bättre runt 4-5 års ålder. Vettetusan om denna ska sparas mycket längre då jag tänker alla friska och fräscha toner börjar mattas av.
93(+)p

Visa bifogad bild 21061
Tack för mycket braig information. Jag fick veta av Nigab att det nu är 2017 som gäller för Cartology. Som så ofta släpar uppdateringen på SBs hemsida efter.
 

Daniel A

Administratör
Korta noter om senaste tidens pavor.

DSC_2122.JPG

2018 Elena Fucci Aglianico del Vulture SCEG
Nytt (tror jag?) från Elena Fucci. Mörkt och aggressivt ungt - avsevärt bättre dag två. Bra vin på de flesta sätt, men kom faktiskt aldrig överens med den något för parfymerade doften (den s.k. "italienska parfymen" finns alltså även i södra delen av landet). 87-88p. Tror jag hoppar ytterligare köp och istället satsar allt på Titolo.

2017 Elena Fucci Aglianico del Vulture Titolo
Dracks på en BYOB för väldigt länge sedan (januari 2020). Tyckte att det var fantastiskt blint! Tycker jag det fortfarande? JA! Härligt expressivt vin, som fungerar direkt vid korkdragning men blir bara bättre och bättre (bäst dag två, hade garanterat varit ännu bättre dag tre). Doftar mörka och ljusa bär, blandade kryddor, återhållsam italiensk parfym. Gränsar ibland till det svulstiga, men är ändå rätt elegant i sin liga. När jag drack det blint skrev jag "polerade tanniner", men det var ju uppenbart en alkoholpåverkad not. Det här är rätt kärvt! 92+p.

DSC_2123.JPG

2018 Clos du Moulin aux Moines Monthélie Sous le Cellier
Mmm, vit bourgogne. Det här är bra och öppet - primärfrukten hoppar upp i ansiktet på en, men det har tillräckligt med struktur för att klara av det. Tyvärr lider det av ett något icke-angenämt beskt avslut. 88p. Årgången eller vinet?

2017 Clos du Moulin aux Moines Auxey-Duresses Moulin aux Moines Vieilles Vignes
Mycket lätt på foten. Något animaliskt och smutsigt i doften, men med precis rätt mängd lingon och andra ljusa bär för att göra det intressant. Syran ligger i framkant, men tanninerna finns där. Egentligen väldigt nyfiken på vad som händer med det här vinet på lång sikt, men kan jag hålla tassarna borta från de sista två flaskorna?! 90+p.

_20201022_085637.JPG

2014 Weingut Josef Leitz Rüdesheimer Berg Kaisersteinfels Riesling Terrassen
Bra grejer, men tycker det saknar komplexitet. Får man säga vuxensaft? 90p.

2017 Domaine Fontaine-Gagnard Chassagne-Montrachet 1er Cru Morgeot
Något knuten. När den väl öppnar upp är flaskan slut, så det måste ha varit rätt smaskigt ändå? Väntar ett par år tills jag öppnar nästa!
 
Last edited:
Toppen