Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Dalskåning

Medlem
Medan maten lagas så öppnade jag denna Saint-Bris 2014 från Clotilde Davenne.
Van vid sauvignon från NZ så måste man kanske ha en lite annan utgångspunkt, men svårt att komma ifrån att det känns lite tunnt i både doft och smak. Jag hade nog kunnat gå bet på druvan i ett blindtest...
Jag saknar de typiska aromerna och den långa eftersmaken.
Ett gott, men lite väl karaktärslöst vin som dock funkar bra att dricka som apertif.
IMG_1268.JPG
 

grappa

Medlem
Några drickfärdiga röda från källaren.
Xavier Grenache 2010; Blåröd relativt transparent. Sötfruktig doft med plommon, mörka bär och en viss kryddighet. Viss sötma i smaken, mörka bär, liten kryddighet och en förvånansvärt trevlig beska i eftersmaken som är hyfsat lång. Positivt överraskad trots allt. Tycke och smak 84 p, kvalitet 83 p.
Tomasi Ripasso 2010; Tegelröd färg. Ganska återhållsam doft med vinbär och lite multna löv. Lite lingonbeska i smaken för trots allt tankarna till Italien, vinbär, lite jordgubbig. Har troligen passerat sin topp men ganska trevlig trots allt. Ett enkelt pastavin! Tycke och smak 82 p, kvalitet 79 p.
Douro 2007; Rubinröd. Härlig doft av vinbär, röda och svarta, en gnutta vanilj, en lätt rökighet. Hyfsade tanniner och bra syra. Lång eftersmak. Helt klart kvällens vinnare. Tycke och smak 87 p, kvalitet 87 p.
20170106_171647[1].jpg
 

Krisman

Medlem
Blev en väldigt lugn nyår för mig med frugan, småttisarna sov (båda under två år).
Klädde ändå upp oss, lagade klassisk trerätters och delade på en kvartsmagnum Pol Roger samt en flaska Rémi Jobard 1er Cru Les Santenos 2002. Ett moget vin som efter kort luftning gav jordighet, torra ekfatstoner och sekundära aromer som mognen torkad frukt, körsbär, läder och en markant syra. Vinet hade haft sin pik utan attt vara dålig men jag tror att för ca 3-5år sedan var denna flaska på topp.
IMG_7419.JPG
 

grappa

Medlem
Kålpuddingsviner (för ett tag sedan och ur minnet). Underbar kombination med Nebbiolo och PN med kålpudding. Oslagbart! (om man gillar kålpudding).
Startade med ett Alsace vin som vi inte vet vad det innehåller. Min gissning är en Edelswicker med Riesling, Gewurztraminer och PG. Någon som vet?
Alsace: Gyllengult. Underbar doft med klassiska Riesling och Gewurztraminer indikatorer, diesel, tropisk frukt, kryddig, rosor, parfym, .... Mums. Smak med ganska låg syra, viss restsötma utan att ta över, äpplen, blomsteräng, tropisk frukt, ... Ett härligt vin. Tycke och smak 89 p. Kvalitet 84 p.
Philipp Kuhn; Transparent och mörk kulör. Härlig doft av jordgubbar, vinbär, kryddor, lite stall. Kryddig smak a la Tysk Spätburgunder, vinbär, hallon. Snälla tanniner men de finns där och en bra balanserad syra. Lång eftersmak. Underbart vin. Tycke och smak 89 p. Kvalitet 89 p.
Argiolas; Grenache från Sardinien om jag inte misstar mig. Ganska transparent och blå i tonen. Relativt klassisk doft med plommon och franska örter. Smak av vinbär med en viss kryddighet. Inga tanniner att tala om och ganska kort i smaken. Tycke och smak 85 p. Kvalitet 83 p.
Fratelli Revello; Transparent med brunkant. Doft av rosor, löv, stall, jordgubbar och vinbär. Smak av vinbär, fat, lite vanilj och parfym. Bra tryck i tanninerna avslöjar Nebbiolon och eftersmaken är lång. Modern Barolo, kanske lite för tillrättalagd för min smak men gott. Tycke och smak 87 p. Kvalitet 86 p.
Till maten; Både Nebbiolon oc h PN var utomordentliga men PN vann. Även Alsacen funkade riktigt bra. Cannonauen försvann.
20161223_214756[1].jpg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
sixtine lalande borie.jpg

I och med att Bristly säljer 2012 till ett bra pris så testar vi en 10:a:
2010 Château Sixtine Châteauneuf-du-Pape: fruktbomb, lite örter, inte alls i balans, troligtvis i en tunnel? Stor besvikelse. 86-87p
2005 Château Lalande-Borie: Rosor, cigarr, läder, jasmin, bra frukt utan att vara svulstig, syra och tanniner i balans, i början av drickfönstret, men kommer nog att bli ännu bättre. Positiv överraskning, har utvecklats enormt sedan senaste flaskan öppnades. 90p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Medium Wines...

Jag klagar inte. Bra vardagsviner för en relativt liten slant är alltid intressant och inte alltid så lätt att hitta. Man behöver kyssa en del grodor och det gör jag gärna. Inga stora utropstecken just denna gång, men det blev ändå lite intressant i glasen.

2007 Château Vignelaure Coteaux d'Aix-en-Provence
Påtagligt moget och varmfruktigt. Tydligen ett svensk-danskt par som driver egendomen (Bengt Sundstrom och Mette Rode Sundstrom). Fick lite amaronevibbar, så möjligen är det den nordiska smakpreferensen som lyser igenom i vintillverkningen, men nu raljerar jag – det är ett adekvat kvalitetsvin, precis som är fallet med många amoroneviner av klass. Ganska söta aromer initialt med vingummi, fikon, mogna körsbär, vanilj, kryddor och choklad. Under ytan finner jag salmiak, piptobak och en uns rostig spik.

Piggare i munnen än aromen antyder. Baktung med ändå med viss balans och uppfriskande syror. Fylligt och gott med bra intensitet och frukt. En bra sydfransos med mognad. Väl värd att plocka upp om man inte är rädd för sötfruktiga tongångar och lite hetta. Nöjer mig med (88p), men den som gillar stilen mer än jag tycker nog att jag är aningen orättvis. Borde möjligen druckits redan för ett par år sedan, men då spekulerar jag.

image.jpeg


2013 Le Clos d'un Jour Cahors Un Jour
Jag har druckit tidigare årgångar och vill minnas att det var klart mer bombastiskt än aktuell årgång. Tycker nog att det är positivt. Denna upplaga har finess och charm. Tycker det känns lite som att Bordeaux möter norra Rhône i stil. Påtagligt stalligt med svartvinbärsblad i framkant. Mörk frukt med björnbär och blåbärsris möter ceder, kakao, läder och lagerblad. En aning peppar, men det är möjligen inbillning.

Medelfylligt och stjälkigt i munnen med bra intensitet, pigga syror och unga tanniner. Heltorrt och nästan lite kartigt i eftersmaken. Hyfsat svalt. Ett utmärkt mellanklassvin väl värt (89p). Borde bli ännu bättre om några år. Gott!

image.png
 

Haglund

Medlem
2007 Mas Foraster 'Josep Foraster' Seleccio, Conca de Barbera dracks på nyårsafton till en blodig entrecote. Skrev inte ned några anteckningar, men det här gillade jag verkligen. Mörk frukt, läder, kaffe och lite stall på det. Lång eftersmak och klarar säkert ett tag till i källaren men gillade verkligen detta nu. 92-93 p. om man nu måste poängsätta.
 

Mattias Schyberg

Administratör
2007 Mas Foraster 'Josep Foraster' Seleccio, Conca de Barbera dracks på nyårsafton till en blodig entrecote. Skrev inte ned några anteckningar, men det här gillade jag verkligen. Mörk frukt, läder, kaffe och lite stall på det. Lång eftersmak och klarar säkert ett tag till i källaren men gillade verkligen detta nu. 92-93 p. om man nu måste poängsätta.
Kul! Jag blir glad att du verkar gilla det ungefär lika mycket som jag och @chambertin. Tycker själv att det levererar som en bordeaux i dubbla prisklassen! Ett kap av stora mått. Synd att årgången är slutsåld. Hade gärna plockat på mig några flaskor till!
 

Haglund

Medlem
Kul! Jag blir glad att du verkar gilla det ungefär lika mycket som jag och @chambertin. Tycker själv att det levererar som en bordeaux i dubbla prisklassen! Ett kap av stora mått. Synd att årgången är slutsåld. Hade gärna plockat på mig några flaskor till!
Ja verkligen. Tydligen jag som fick sista flaskan när jag beställde. Finns det mer av dessa "superfynd" :)? Med det menar jag bordeauxblends till ett rimligt pris i andra länder än Frankrike, då jag inte har möjlighet att lägga 500 kr+ för en flaska vin. Kanske mer från Spanien eller från Sydafrika?
 

tobbe81

Medlem
Efter 5H i Zaltokaraffen kommer nu första smakprovet
15894750_10158081646865008_7726310106136228807_n.jpg
doften är helt sanslöst utav franska örter lite pomerans och häststall smak mulliga björnbär cigarrök svartavinbär å körsbär med lite bitterhet mjuka å behagliga tanniner nästan ingen smak utav alkohol eftersmak enormt behaglig och fylls med olika smaker vid varje klunk återkommer med mera smaknoter senare efter min middag 94P
 

KimHartman

Medlem
Bild.jpg


Kort rapport om kvällens viner:

2006 Poggio di Sotto Brunello
Perfekt balans. Körsbär, apelsin, svamp, nötter, menthol. Riktigt klassvin, i drickfönstret. Wow!

2010 Pavese Barbera
Fruktigt, med hallon, lingon, gräs, kola och kryddor. Enklare, men trevligt (kvällens grytvin).

2011 Terre Nere Prephylloxera Don Peppino
Ung, fruktig, tydligt blommig, med persika, parfym, cherry-coke och tebutik. Mycket, mycket bra.

2006 Elio Grasso Barolo Ginestra Casa Maté
Något sluten, med körsbär, nypon, trä och anis. Mycket bra, men sträv och lite krävande, behöver luft.
 
DSC_0205.JPG
Borde skippa USA och förkovra mig i Slovenien istället
2014 Burja Noir
Ljust röd, tunn färg, förnimmelse av pn-typiska dofter, men mer stall och syrliga bär. Med lite tid öppnar den upp sig för en större fruktighet. Fyllig (fast inte fylligt) nästan söt smak av ceder, krusbär och havtorn? Lingon? Syrliga bär iaf. Fräsch syra balanserar upp den upplevda sötman. Grymt bra som blir ännu bättre med luft .
Tänker börja sätta poäng, så 92p


Blivit lite annat under helgerna, bl.a Champagne Savart L'Overture deg okt 2015 riktigt bra, bröd, äpplen, skön mousse balanserad syra (som lagt sig sen förra flaskan, mycket mer behaglig nu) 91p

2012 G D Vajra Barolo Albe
Försiktig doft, vacker tegelröd färg. Lite lingon och damm. Strävt med balanserad syra. Viss fruktighet. Vore intressant med mer mognad. Bra och kvalitativ, men saknar nått för mig
89p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gårdagen.

Tog en sväng till saluhallen och inhandlade lite kött och ost. Till lunch blev det en grymt bra osttallrik. Körde lite halvorr riesling till trojkan vilket rekommenderades av Ostdavid (ostguru) på plats hos Hilda Nilsson. En lysande 2009 Joh. Jos. Prüm Graacher Himmelreich Riesling Spätlese (91p) hamnade slutligen i glaset. Grymma ostar samt en lysande och klassisk moselriesling med allt på plats funkade perfekt i kombination. Rieslingen: Blommigt och druvigt uttryck med en perfekt liten dieselknorr och balanserad sötma. Smarr!

Gårdagens osttrojka:

Fromage de Montagne du Jura
Grymt trevlig komjölksost med mycket sälta, fruktighet och skön knäckighet, typ gruyere.

Salers Fermier
Komjölk. Ursprung: Centrala Frankrike. Mycket smakrik, salt, söt och mustig. Lite skönt skitig, men oj vad mitt vokabulär brister när det gäller ost! Bäst i test oavsett!

Tomme de Chevré Fermier
Mild getost med sting. Mycket ammoniak och salmiak nära ytskiktet, mild och snäll i mitten.

image.jpeg


image.jpeg


Det blev klassisk entretcote och parmesanpotatis till middag och kvällens rödtjut föll på en garderobslagrad priorat. 2009 Mas d'en Gil Priorat Coma Vella är fortfarande väldigt ung. Trots det, lysande och lite lagom bombastiskt. Plommon, mörka körsbär och rostade fat dominerar med lite nyanser av kanel, tobak, romrussin och kryddnejlika strax under ytan. Massiva tanniner och fyllig kropp. Generöst och stramt på samma gång. (90p)

image.jpeg

image.jpeg
 

anders

Medlem
Gott nytt år på er gott folk.
Julen är ju primärt en tid för öl och det kan ju vara gott också...
Men skit i det, lite vin blev det tid för.
2013 IDIG (A. Christmann), Pfalz. Detta ska vara denna topproducents toppvin. Jag har dock aldrig blivit klok på storheten i IDIG och så var fallet även den här gången. Doften är lovar ljuvlig riesling men i munnen så är det en dominerande syra som styr och ställer. Syran är förvisso inte snipig men för 400 pix förväntar jag mig (betydligt) mer. Jag finner hans andra viner betydligt roligare, vet inte varför jag inte blir kompis med IDIG...
Nyårsafton var det bara jag som drack så lite fick man hålla tillbaka... Lite alltså...
Hittade 2002 Fleur de Passion (Diebolt-Vallois), Champagne undang(l)ömd i källaren. När jag först köpte dessa för bortåt... många år sedan fann jag den väl syrlig och slängde pavorna i källaren och glömde bort dem. Tänkte nu egoistiskt att eftersom det bara var jag som skulle konsumera så var det ju läge att ta en extra bra flaska. Så vid rotande i "champagnesektionen" i källaren hittade jag just de här flaskorna som jag mycket riktigt hade glömt bort. Ett kärt återseende!
Vinet var klart intressant i så måtto att det tycks befinna sig i övergångsfasen mellan ungt och moget. Där fanns den ungdomliga friskheten kvar samtidigt som tydliga mognadstoner också var närvarande. Inte 100% i harmoni med varandra men inte alls oangenämt. Tycker det är sällan man öppnar en flaska som är så tydligt i "tonåren", det är nästan alltid fråga om "tunneln". Nu är bara frågan om jag ska glömma bort de återstående flaskorna ytterligare några år eller om det trots allt är så att toppen är nådd...
Till den obligatoriska oxfilen så hittade jag en halvflaska 2004 Domaine du Vieux Lazaret, Chateauneuf-du-Pape. Helt färdigt att dricka; betydligt mer elegans än i många av kraftpaketen man stöter på idag.
Slutligen blev det en gasflaska till enligt devisen
Special Occasion.jpg

Tidigare under julen hade jag passerat bolaget och på något underligt vis styrde benen sig själva mot skumpahyllan där jag nyfiket greppade en 2008 Palmer & Co. Denna hade jag inte provat tidigare. Väl hemma slängdes den i kylskåpet utifallatt... När familjen några dagar senare kom hem med en laddning sushi kände jag att lite vin hade suttit fint. Insåg att jag inte hade haft någon framförhållning och inte hade kylt något. Inte så bra... Förutom skumpan då alltså. Räddad!
Så klädd i blåställ en högst ordinär måndag så fick det bli champagne. Vem har sagt att champagne inte är ett vardagsvin...?
Precis som IDIG ovan finns där en markerad syra men den är inte lika utstuderad som i IDIG. På det hela taget ingen champagne som ger en erektion men heller inget som får en att leta efter vinmakaren med expanderbatongen i högsta hugg. Ett habilt vin som levererar vad som kan förväntas. Och jag gillade detta mer än IDIG...
 

MagnusH70

Medlem
Gott nytt år på er gott folk.
Julen är ju primärt en tid för öl och det kan ju vara gott också...
Men skit i det, lite vin blev det tid för.
2013 IDIG (A. Christmann), Pfalz. Detta ska vara denna topproducents toppvin. Jag har dock aldrig blivit klok på storheten i IDIG och så var fallet även den här gången. Doften är lovar ljuvlig riesling men i munnen så är det en dominerande syra som styr och ställer. Syran är förvisso inte snipig men för 400 pix förväntar jag mig (betydligt) mer. Jag finner hans andra viner betydligt roligare, vet inte varför jag inte blir kompis med IDIG...
Nyårsafton var det bara jag som drack så lite fick man hålla tillbaka... Lite alltså...

Precis som IDIG ovan finns där en markerad syra men den är inte lika utstuderad som i IDIG. På det hela taget ingen champagne som ger en erektion men heller inget som får en att leta efter vinmakaren med expanderbatongen i högsta hugg. Ett habilt vin som levererar vad som kan förväntas. Och jag gillade detta mer än IDIG...

Att dricka Christmanns IDIG, eller annan högkvalitativ Riesling, innan 10-årsdagen är nästan brottsligt. Den har, som så många andra Riesling, kraftig syra och den mjuknar vesäntligt efter 10 år, då får vinet bättre balans. I alla fall enligt min smak...
 

anders

Medlem
Att dricka Christmanns IDIG, eller annan högkvalitativ Riesling, innan 10-årsdagen är nästan brottsligt. Den har, som så många andra Riesling, kraftig syra och den mjuknar vesäntligt efter 10 år, då får vinet bättre balans. I alla fall enligt min smak...
Jag har haft mina funderingar i den riktningen också. Det som dock förvånar är att alla andra av Christmanns viner är väldigt goda, balanserade och tillgängliga redan som unga. Skulle därför vara intressant att lägga vantarna på en betydligt äldre IDIG och se hur den har utvecklats.
 
Toppen