Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

IMG_2689.JPG


En härlig onsdagsmiddag med goda vänner. Labet, Keller och L'Eclapart. Finfina grejer.
 

MartinE

Medlem
Nyss hemkommen efter en mini-BYOB med @Daniel A. Vi hade bestämt oss för att plocka med var sin flaska - han något rött och jag något bubblande - som vi skulle servera blint till varandra. Det blev en trevlig kväll som bjöd på både pizzapaus och bonusvin!

2010 Vouette & Sorbée Fidèle (min flaska): Komplex, nötig, brödig, något kryddig och lätt oxiderad doft med inslag av fläder, hallon, tranbär, ek, honung och röda äpplen. Honungstonerna förstärks efterhand. Smaken är mycket frisk, mycket torr och lätt oxiderad. Jag känner lime, citron, omogna äpplen och nötter. Det här är mycket bra, men det är fortfarande en ung champagne. Doften är helt klart större än smaken idag och det finns en intressant potential på tre-fyra års sikt. (88 p)

IMG_2361.jpg

2013 Clos Mogador (Daniels flaska): Det visade sig vara ett vin från Priorat, vilket undertecknad lyckades komma fram till efter ett batteri av ledande frågor. Det här är faktiskt ett riktigt litet monster! Vinet har fruktig doft med inslag av trä, aceton, lakrits, viol, svarta vinbär och plommon. Efter en längre stund i glaset (den tid det tar att gå iväg och sänka var sin pizza) ändrar vinet karaktär och visar upp en helt annan sida med tydliga toner av gummi (tänk ballong) samt anis och blyerts. Smaken är mycket torr och bjuder - utöver en massa tanniner - framförallt på lakrits, viol och övermogna plommon. Jag hittar även lite äppelskal i eftersmaken. Det här är riktigt bra, men samtidigt ett solklart barnarov idag! Det finns en stor potential här. Göm och glöm i (minst) fem år! (89 p)

IMG_2370.jpg

Daniel hade dessutom vänligheten att plocka med lite bonusdroppar i form av en 1937 D'Oliveiras Sercial Vintage Madeira! Jag tog inga noter och sätter inget betyg, men det här är med marginal det äldsta vin jag druckit och det var en riktigt kul upplevelse! Tack för den, Daniel, och tack för en trevlig kväll!
 
Last edited:

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
SQN är alltid gott!
Jag har aldrig förut druckigt SQN, men inser nu att årets löfte om att ta ner snittpriset per flaska gick rakt åt åt åt ...fanders..
Jisses. Lager, efter lager efter lager. Doft, smak, färg, djup, längd.
Mörka bär. Kaffe? Krut, name it. Vinet har ALLT.

Kan man bli kär i ett vin? Otroligt mycket bättre och godare än något jag tidigare druckit. Med god marginal.
Nån som vet hur man får tag i SQN?
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Jag har aldrig förut druckigt SQN, men inser nu att årets löfte om att ta ner snittpriset per flaska gick rakt åt åt åt ...fanders..
Jisses. Lager, efter lager efter lager. Doft, smak, färg, djup, längd.
Mörka bär. Kaffe? Krut, name it. Vinet har ALLT.

Kan man bli kär i ett vin? Otroligt mycket bättre och godare än något jag tidigare druckit. Med god marginal.
Nån som vet hur man får tag i SQN?
Divine är importör. Dom släpper SQN en gång om året så maila ditt intresse.
 

kayaker

Cyklist
Jag har aldrig förut druckigt SQN, men inser nu att årets löfte om att ta ner snittpriset per flaska gick rakt åt åt åt ...fanders..
Jisses. Lager, efter lager efter lager. Doft, smak, färg, djup, längd.
Mörka bär. Kaffe? Krut, name it. Vinet har ALLT.

Kan man bli kär i ett vin? Otroligt mycket bättre och godare än något jag tidigare druckit. Med god marginal.
Nån som vet hur man får tag i SQN?
Maila Divine och visa intresse.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tyskt bubbel på Norda i veckan. Misstänkte visserligen att det nog handlade om något annat än champagne, men att det handlade om en sekt för strax över hundralappen kunde jag aldrig tro. Mix av pinot blanc och chardonnay enligt google. Leo på Norda påstod att det var riesling. Leo verkar ha fel.

Riktigt bra syra och intensitet. Klassiska champagnemarkörer med gröna äpplen, flinta, kofta, bröd, ostronskal och citrus. Snudd på 90 pinnar och äntligen har jag funnit ett billigt bubbel som kan ge Graham Beck en match i kategorin; "snuskigt billigt och bra". :)

image.jpeg

Gut Hermannberg Blanc de Blanc Sekt Brut

Till huvudrätten så fick vi lite zinfandel. Landade den som en merlot från Napa, men blev inte övertygad. Ganska slankt för att vara zin, men tämligen endimensionellt med plommon och rostade fat utan riktig ryggrad.

image.jpeg

2012 Heitz Cellar Zinfandel
 

Daniel A

Administratör
Här kommer mina ord från torsdagens mini-BYOB med @MartinE ! Två mycket bra viner i fokus, som vi verkligen kunde ägna tid åt. Mycket intressant att följa utvecklingen så noga under flera timmar.

2010 Vouette & Sorbée Fidèle
Deg. feb 2013. 100 % Pinot Noir.
Små, fina bubblor. Lite mörkare i färgen.
Det första som slår mig är den åhh så ljuva svagt oxiderade stilen, huvudsakligen med nötiga toner. Bokna äpplen (som gick över till röda äpplen), röda bär (tranbär), honung (blir mer och mer med tid), med tiden kommer även lite rostade toner fram. Mycket komplex doft, och den slutar aldrig att växa. På tungan hittar jag mest citron, vildäppel och en väldigt svag honungston. Initialt fanns det även en svagt, angenäm, bitter eftersmak. Mycket torr, mycket hög syra. Gissade 0g dosage, och det visade sig vara rätt. Tyckte att det fanns många likheter med Prevost, och även med Fleury. Efter att fått veta att det bara var en druva lade jag, efter mycket dividerande, min gissning på pinot noir. Slutgiligt omdöme: en riktigt bra champagne i min stil, med uppenbar potential några år i framtiden. Tyvärr lever smaken inte riktigt upp till doften. 90p.

2013 Clos Mogador
Det mycket sympatiska med den här kvällen var ju att vinvalen karaktäriserades av vad vi trodde den andre skulle tycka om. Champagne kändes lite svårt att ta med, och min källare är ju inte fylld med drickfärdiga viner. Men det här kändes som en bra kandidat!
Mörk, kompakt, drar ju åt bläck i färgen…
Trä (inte ekfat, utan nysågat virke), aceton (blåser bort efter ett tag), mycket lakrits, körsbär, plommon/övermogna plommon. Mycket intensiv i nosen. Efter ett tag kommer rätt kraftiga violtoner fram, som vi uppskattade mycket båda två. Efter pizzapausen har det dykt gummi, vilket jag har väldigt svårt för (Martin sade “ballong”, vilket stämde bra, men gjorde det värre…) (drack en skvätt igår kväll, och då var gummin borta, tack och lov). Mer positivt är att det blir lite kryddigare med luft (anis), med lite pennväss.
På tungan är det väldigt kompakt, och jag tycker att barnarovet märks mer här än i doften. Huvudsakligen lakrits, viol, blåa bär. Mycket framträdande tanniner, lite alkoholvarm, men ändå bra balanserat redan. Hedonistiskt gott! Har en flaska till, och ska sikta på att öppna den på vinets 10årsdag. Snåla 91p.

Martin lyckades komma fram till Priorat, vilket var imponerande. Men han lyckades också pricka två av fyra druvor i blenden: garnacha och carignan! Jag hade fått för mig att blenden var 40/20/20/20, men vid närmre efterforskningar visar det sig vara följande för 2013: 49% de garnaxas, 25% cariñena,10% cabernet sauvignon, 16% syrah. Jag visste ju att spansk garnacha kan vara fantastiskt i ensamt majestät, och nu vet jag också att druvan har möjlighet att leda en bra blend!

DSC_1730.JPG

(Såhär kan vissa kontorslokaler i Malmö se ut på vardagskvällar.)

1937 D’Oliveiras Sercial har ju följt med på en tidigare BYOB, för länge sedan. Så den uppmärksamme kanske undrar om Daniel var så betagen av drycken att han köpte två flaskor?! Icke. Men jag har för vana att hälla över nyöppnad madeira (och riktigt, riktigt söta viner) i en liten 5cl-flaska för senare bruk. Dessa flaskor har ju av naturliga skäl aldrig tagits med på provningar, men när vi nu bara var två personer så kändes det passande! Inga noter från mig heller. Det är en fantastiskt intensiv madeira, och för mig ett riktigt bra exempel på vad stilen går för med seriös ålder.

En mycket trevlig kväll, tacktack!
 

grappa

Medlem
Pinot Gris av bättre kvalitet! Producenten brukar leverera bra men kanske lite extrem ibland, exempelvis deras Gewurztraminer, Heimbourg, som verkligen utmanar smaklökarna.
20170108_184055[1].jpg

Gyllengul färg. Doft av tropisk frukt, viss sötma, mycket gräsig. Smak av hö, äpplen, lite persika, ganska krämig/oljig och en härlig beska. Tycke och smak 89 p, kvalitet 89 p.
Ett härligt vin men hade inte gissat på PG blint, snarare Norra Rhone Viogner, Marsanne, Rousanne blandning.
 

MartinE

Medlem
Här kommer mina ord från torsdagens mini-BYOB med @MartinE Två mycket bra viner i fokus, som vi verkligen kunde ägna tid åt. Mycket intressant att följa utvecklingen så noga under flera timmar.
Fina noter! Mina beskrivningar bleknar helt klart i jämförelse. Jag håller med om att det var skönt att fokusera på enbart två viner en hel kväll, man får ut så mycket mer då och man ger verkligen vinerna en chans att blomma ut. Men jag tror faktiskt att vi hade kunnat förbereda oss ännu bättre genom att exempelvis öppna flaskorna tidigare. Och/eller sätta av ännu mer tid! Kanske läge att börja tidigare nästa gång? :)

Det mycket sympatiska med den här kvällen var ju att vinvalen karaktäriserades av vad vi trodde den andre skulle tycka om.
Jag håller med!

Tyckte att det fanns många likheter med Prevost
Det var verkligen kul att du nämnde Prévost så snabbt som du gjorde, för det var mycket tack vare ditt tidigare inlägg om La Closerie Les Beguines som jag valde att ta med just en flaska Fidèle: http://www.finewines.se/threads/ida...ar-och-diskussioner.2030/page-501#post-107378

Det finns nämligen många gemensamma nämnare mellan Prévost/La Closerie/Les Beguines och Gautherot/V&S/Fidèle: den kompromisslösa stilen, blanc de noirs, brut nature, arvet efter Selosse, o s v!

Martin lyckades komma fram till Priorat, vilket var imponerande. Men han lyckades också pricka två av fyra druvor i blenden: garnacha och carignan!
Inte illa för en champagnenörd, va? Men t o m en blind höna ju prickar rätt ibland... Och även om jag gjorde mitt bästa för att verka lugn och behärskad kände jag mig ganska stolt inombords (och skröt för sambon när jag kom hem)! :D

men när vi nu bara var två personer så kändes det passande! Inga noter från mig heller. Det är en fantastiskt intensiv madeira, och för mig ett riktigt bra exempel på vad stilen går för med seriös ålder.
Det kändes verkligen passande! Tack än en gång!
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Var på en provning med munskänkarna Solstaden (Karlstad) igår med tema Chardonnay från Nya Världen.

Trevlig tillställning med goda viner och mat. Nedan är de viner vi drack. Noterna och betygen får ni ta för va de är. Fokus var på att njuta av viner och ha kul. Just den dagen, där och då, var det många som kom över 90-strecket!

1 Neudorf Moutere Chardonnay 2010 - D - spritig, t frukt smör och cashewnötter. S- citrus, sval och hyfsat fokus. Mer stram och mineral än doften skvallrade om. Bra. 90p

2 Kemeu river esate mate´s vineyard 2012 Lite bubblor i glaset. D- aningen slutet nagellack päron äpple aprikos laktitsrot krut S- hög syra, citrus, grapefrukt stor smak lång eftersmak lite beska grape. Kan behöva mer luft. 89 senare på kvällen när den öppnat sig mer 91p

3 Kershaw Eligin Chardonnay 2013 D- muskot nöt rök tropisk återhållsam frukt. S- bra syra, gröna äpplen, grape, lång eftersmak 92p

4 Jordan Nine Yards 2013 D- mkt av allt ek, tropiska varma frukter kola. S- tjock, over the top, balanserat men lite för mkt av allt. Bra vin, helt klart men för mkt för mig. Chard på anabola 88p

5 Vasse Felix Heytesbury 2009 D- Äpplen grönt rostat kaffe. S- mineral, gröna äpplen, alkoholig, mkt hög syra : chablis på massa ek 93p

6 Sandhi Ritas Crown 2012 D- Klister gråpäron vinegum grönt. S- mineraldriven hög syra citron lång balanserad eftersmak återhållsam men fyllig 92p

7 Shafer Red Shoulder Ranch 2014 D - blommig parfym påminner om Viognier. S - hög syra!! Lite ung kanske?? Syrlig frukt Struktur brynt smör i lång eftersmak med varm alkohol 89p

IMG_6957.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inte illa för en champagnenörd, va? Men t o m en blind höna ju prickar rätt ibland... Och även om jag gjorde mitt bästa för att verka lugn och behärskad kände jag mig ganska stolt inombords (och skröt för sambon när jag kom hem)! :D
Du kan absolut klappa dig själv på axeln. Priorat hör till överkurs att plocka blint även för en rödtjutsfan som jag. :)
 

Dalskåning

Medlem
Clotilde fick en ny chans idag . Denna gång med sin Chablis premier Cru Montmains.
Och tur var väl det. Att hon fick en chans till alltså...

Detta var riktigt gott. MIN typ av smak, helt klart. Dock överraskande mite mineral, men desto mer frukt.

Like it!
 

Attachments

  • IMG_1434.JPG
    IMG_1434.JPG
    41,1 KB · Visningar: 179

LeChat

Medlem
IMG_6954.JPG

2009 Chateau Cantemerle
God Bordeaux. Fortfarande lite ung men ändå riktigt god. Fast inte så god som nästa vin......
IMG_6955.JPG

2008 Elio Altare Barolo
Oj! Detta är i mitt tycke en väldigt härlig Barolo. Doften har det mesta. Smaken är elegant med perfekt avrundade tanniner.
En kvar, hade gärna köpt fler.
 

Wintermute

Medlem
Dags för en sågning igen...

Fick en flaska https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/belondrade-y-lurton-7545101 av jobbet i julklapp (fin gest såklart).

Men vinet är helt totalhavererat. Tungt och syrafattigt, massor med ny ek. Smakar halvtorrt. Påminner lite om konserverad ananas med vaniljsås. Skulle inte köpa det ens om det kostade 50 kr.
Det är ett intressant exempel. Vinet kostar, ser ut och heter som ett vin som borde kunna vara bra. Finns det varningsflaggor som jag missar?
 
Toppen