Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Den här fick jag smaka ett glas av igår. Tyckte det var perfekt till en fisksoppa!
Läste lite mer om vinet och försökte bättra på mina kunskaper. Förstod att Chardonnay är huvudsakligen den druvan man använder till vita viner i bourgogne?

Vet ni varför vissa Chardonnayer får "smörig" karaktär? Det gillar jag inte!

IMG_0635.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
Malolaktisk "jäsning" och/eller ekfatslagring är väl de främsta orsakerna till smörighet i Chardonnay-viner. Finns nog andra som kan utveckla detta mer :)
Fasen vad snabb du var. Satt just och försökte formulera ett svar jag med. Ditt svar ser dock bättre ut än mitt tillkrånglade utlägg. :)

Edit: Nu hade visserligen @Deppodis inlägg legat obesvarat i en hel timma insåg jag nu. Vi var båda väldigt långsamma snarare! ;)
 
Last edited:

Larseman

Medlem
Fasen vad snabb du var. Satt just och försökte formulera ett svar jag med. Ditt svar ser dock bättre ut än mitt tillkrånglade utlägg. :)

Edit: Nu hade visserligen @Deppodis inlägg legat obesvarat i en hel timma insåg jag nu. Vi var båda väldigt långsamma snarare! ;)
Jag hade kunnat vara snabbare, men jag tycker det är så jobbigt att skriva från mobilen så jag väntade tills jag var framme på jobbet. Blev förvånad att ingen annan hade svarat dock o_O
 

chambertin

Medlem
Några viner från de senaste veckorna..

2009 Terra d’Uro Seleccion (Toro)
IMG_1432.JPG

Opakt i färgen men utan purpur. Doften är mkt tät och expressiv med intensiva toner av mörk frukt, choklad, grus, mylla och en rejäl dos läder. Bakom detta en diskret svagt rökig fatton. I munnen får man vad doften lovar och lite till med mkt tät ung frukt, aningen råa tanniner och en frukt som rundar av länge i eftersmaken och ger svarta vinbär, viol och blåbär. Väldigt komplext och i sin linda fortfarande men defintivt drickbar och i början på sitt fönster.

Aningen mer rustikt än sina kusiner från Ribera del Duero kanske men också mindre fatdominerat och med mer ursprungskänsla. Druvmaterialet är från +100-åriga stockar i Toro (vissa delar är prephylloxera och upp emot 140 år gamla !).


2007 Domaine Giraud Châteauneuf-du-Pape Tradition
IMG_1429.JPG

Tät röd färg med ungdomliga inslag. Doften är mkt intensiv, utan alkohol- eller russinkänsla och med ganska svala toner. Frukten som dominerar är hallon, viol och kirsch men efter några timmar så tittar mer kryddighet åt stjärnanis och en hel del lakrits fram och fixar till komplexiteten ytterligare. Ett härligt vin att sitta och dofta på i nuläget. Smakmässigt så är det ett fruktdominerat vin med avrundade och ganska mjuka tanniner och riktigt bra fruktsyra och långt avslut. Kanske skulle jag vilja ha lite mer drag i tanninerna och ngn grövre komponent för att göra det riktigt intressant för nu är det aningen för polerat och inställsamt. Gillar dock den svala känslan som årgången visar i många standard-cuvéer från området och uppenbarligen börjar dom komma runt nu och bli drickvänliga.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Malolaktisk "jäsning" och/eller ekfatslagring är väl de främsta orsakerna till smörighet i Chardonnay-viner. Finns nog andra som kan utveckla detta mer :)
Kan ju även lägga till battonage, alltså omrörning av jästfällningen under jäsningen och sur-lie lagringen. Även om den inte i sig ger diacetyl (den smöriga aromen) så ger den vinet en fet, smörig struktur som ökar på det smöriga intrycket. :)
 

chambertin

Medlem
Glömde ju ytterligare en som dracks till en middag för ett tag sedan.

2006 San Felice Brunello di Montalcino Campogiovanni
IMG_1425.JPG

Väldigt mogen färg med lite orange kant. Doften är intensiv och ganska ”på” direkt efter dekantering. Fattonerna är fortfarande dominerande och det rostade ekinslaget kan knappast kallas integrerat i nuläget. Bakom träfasaden så hittar man björnbär, körsbär, nypon och kryddor (timjan/spiskummin). Smakmässigt så griper trätanninerna tag om gommen ordentligt men fruktsyrorna är härligt höga och fortfarande friska vilket mer än väl räddar upp den och det blir riktigt bra till mat också. Rundar av ganska långt i eftersmaken och kryddorna hänger i fint men tvivlen på hur den skall samsas med faten framöver gör mig lite tveksam trots allt.
 

Per Stade

Lege artis
Den här fick jag smaka ett glas av igår. Tyckte det var perfekt till en fisksoppa!
Läste lite mer om vinet och försökte bättra på mina kunskaper. Förstod att Chardonnay är huvudsakligen den druvan man använder till vita viner i bourgogne?

Vet ni varför vissa Chardonnayer får "smörig" karaktär? Det gillar jag inte!

Visa bifogad bild 9160

Inte jag heller!:usch:

Det var väl smörigheten som gav upphov till uttrycket ABC?
 

Ekdahl

Medlem
Vet ni varför vissa Chardonnayer får "smörig" karaktär? Det gillar jag inte!

Visa bifogad bild 9160
Inte jag heller!:usch:
Intressant att smaken kan vara så olika. Smörighet är lätt tillsammans med "krutrök" de två egenskaper som gör att jag tycker att vin på Chardonnay är det i särklass godaste och mest intressanta vita vinet, kanske t.o.m. vin alla kategorier. Kan sträcka mig så långt att så länge ett vin har smörighet är det för mig ett gott vin (med viss reservation till en del överekade varianter).
 

chambertin

Medlem
Intressant att smaken kan vara så olika. Smörighet är lätt tillsammans med "krutrök" de två egenskaper som gör att jag tycker att vin på Chardonnay är det i särklass godaste och mest intressanta vita vinet, kanske t.o.m. vin alla kategorier. Kan sträcka mig så långt att så länge ett vin har smörighet är det för mig ett gott vin (med viss reservation till en del överekade varianter).
Ja visst är våra preferenser olika och skönt är ju det. Själv gillar jag smörigheten i Chardonnay (inom vissa gränser så klart) men har svårare med övermogen karaktär hos druvsorten. Har med åren fått en stigande avighet mot krutighet dock som jag ofta hittar ihop med reduktiva aromer och för mycket svavel. När de två sistnämnda är under kontroll så kan jag fortfarande gilla krutigheten.
 

LeChat

Medlem
IMG_6960.JPG

Ata Rangi Pinot Noir 2013

Decanter gav tydligen 95p i mars 2016. De poängen nås inte ikväll men här finns gott om potential. Tror man ska vänta ett par år innan nästa flaska, allt talar för att det kommer att bli en skön pinot när alla bitar fallit på plats. Vinet presterar bättre bara av att få luftas i bourgognekupan. Källartid kommer locka fram dess fulla potential.
 

Mmm

Medlem
Ikväll provar jag en gammal bekant, kanske ett av vinerna som gjorde att jag blev intresserad av vin en gång i tiden. Det var tidigt 1990-tal och då fanns det fortfarande rester kvar av härtappade Bordeauxer i sortimentet. Minns fortfarande att jag som fattig student gick och köpte en flaska Chateau Coufran 1989. En relik från härtappningsanläggningen i Falkenberg. Men vinet var strålande bra, hade aldrig druckit något liknande!

Sen kom de katastrofala årgångarna i början på 1990-talet och Coufran var i det närmaste odrickbart, och sen föll det i glömska hos mej. Just nu säljs årgång 2005 på BS för 259 kr och jag har beställt hem ett par flaskor. Vinet är trots allt 12 år i år och borde vara fullmoget/övermoget?

IxmAS.jpg
 

Mmm

Medlem
Färgen är mogen med tydlig tegelkant, men doften känns sluten
Väldigt hög syra så här initialt och tydliga tanniner. Röda vinbär.

0hFPg.jpg


Jag tror inte att detta vinet är redo än, men samtidigt känns det lite för grovhugget för att kunna bli något stort. Men kanske? Det känns rätt koncentrerat och väldigt rent. Minst fem år till i alla fall!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Malolaktisk "jäsning" och/eller ekfatslagring är väl de främsta orsakerna till smörighet i Chardonnay-viner. Finns nog andra som kan utveckla detta mer :)
Kan ju även lägga till battonage, alltså omrörning av jästfällningen under jäsningen och sur-lie lagringen. Även om den inte i sig ger diacetyl (den smöriga aromen) så ger den vinet en fet, smörig struktur som ökar på det smöriga intrycket. :)

Jag misstänkte att det hade med liknande att göra, några tips på hur man kan kolla upp detta? Är det bara att googla in på producenternas hemsidor och läsa om vinerna innan inköp, eller finns det några generella regler? Tänker om olika apellationer har olika rekommendationer för just jäsning på ståltank kontra ekfat, eller om det också är ett individuellt va?

Intressant att smaken kan vara så olika. Smörighet är lätt tillsammans med "krutrök" de två egenskaper som gör att jag tycker att vin på Chardonnay är det i särklass godaste och mest intressanta vita vinet, kanske t.o.m. vin alla kategorier. Kan sträcka mig så långt att så länge ett vin har smörighet är det för mig ett gott vin (med viss reservation till en del överekade varianter).

Tänkte svara som alla andra här, tur att vi tycker olika ;)

Jag hade kunnat vara snabbare, men jag tycker det är så jobbigt att skriva från mobilen så jag väntade tills jag var framme på jobbet. Blev förvånad att ingen annan hade svarat dock o_O

Helt med dig här! Knappt så att jag orkar läsa i mobilen.
Tyvärr har jag inte möjlighet att läsa om vad jag vill på datorerna på jobbet.
Ni kan försöka att föreställa er ett akvarium. Så står man och tittar på fiskarna för att se vad de gör. Så petar man lite på glaset för att få dem att simma lite fortare.... Ungefär så har jag det på mitt jobb. Huvudkontoret ligger på ovanvåningen med glasfönster ner i butiken. Där brukar säljcheferna stå och dricka kaffe och titta ner på oss butikssoldater. Och jävlar i taket om de skulle se att jag hade finewines uppe! :D
 

chambertin

Medlem
I glaset igår kväll fick det bli detta till lite 40månaders Parmesan.
IMG_1445.JPG

2010 Feudi di San Gregorio Piano di Montevergine Taurasi Riserva
Mkt tät mörk färg där dom juvenila tonerna har försvunnit. I glaset levererar den en väldigt uttrycksfull och intensiv doft med fokus på mörka bär (plommon, björnbär) balsamico, kaffe och diskret ekton. Inte helt olik en modern Bordeaux eller bra Bdx-blend från Bolgheri i doften. Väl i munnen så är dock släktskapet med Bdx ganska långt borta pga av tanninstrukturen som är mer grovyxad och numret större än vad Bdx brukar vara. Inga problem med balansen som sitter fint och frukten backar upp bra med tydligt markerad syra och härlig längd. Väldigt få tecken på ngn mognad i nuläget så minst 4-5 års ålder skulle jag vilja ha ytterligare för att får fram mer mognadstoner och komplexitet. Mycket välgjort vin i modern stil och kanske inte supertypisk Taurasi men kvaliteterna är otvetydiga i mitt tycke och sätter därför 93P med 1-2p uppsida om några år.
 

Carlsson

Medlem
IMG_1418.JPG

Helgens viner. Smakade lite Tignanello 2007 igår. Mycket mörka bär, plommon, vanilj, kokos, ek och lite annat. I munnen är det koncentrerat och kraftigt, väldigt rustikt. Mjuka tanniner när man har vinet i munnen som torkar ut munnen lite lätt när man sväljer. Smaken är kraftfull där den mörka frukten hamnar lite i skymundan. Ska dricka mer ikväll tillsammans med en margherita med hyvlad parmesan till. Skål och trevlig helg vinvänner.
 

grappa

Medlem
Träningen inför Mästerskap i blindprovning 2017 - Göteborgs Vinkällare har börjat.
Frun tog fram två blinda vita igår men lite för snälla. Satte båda direkt. Ett rött idag, mitt val.
20170121_154610[1].jpg

PG: Typisk Alsace. Mörkgul färg. Mycket tropisk frukt, röda nästan bokna äpplen, viss restsötma, lite parfymerad, låg syra. Tycke och smak 85 p, kvalitet 83 p.
Riesling: Klassisk tysk Riesling med tropisk frukt, dieseltoner, gröna äpplen, hög syra. Lång frisk eftersmak med en antydan till beska som balanserar det syrliga. Tycke och smak 86 p, kvalitet 86 p.
Bdx: 50% Merlot, 50% CS. Mörkt röd, ganska tät. Dofta av stall, röda vinbär, en gnutta vanilj och lite smörgåsgurka. Hyfsade tanniner och syra, smak av röda vinbär, lite ceder, bra längd i eftersmaken. Tycke och smak 84 p, kvalitet 83 p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag blev så glad så jag kan inte hålla mig. Har ett par vin öppnade men jag orkar inte bry mig om dem just nu...

Producenten Leon Barral är lite av en favorit sedan något år tillbaka, men idag fick jag möjlighet att prova Jadis för första gången. Wow!

Kvällens höjdare! Hur bra som helst. Jag önskar att jag hade köpt ett helt lastbilsflak! Balans, intensitet och komplexitet är i topp. Medelfyllig kropp. Stall, svartvinbärsblad, kakaosmör, tranbär, plommon, kryddpeppar, lavendel och kött. Charmigt med lite småsöt inramning som vägs upp av flera ton med frisk syra och maffiga tanniner. Fullkomligt briljant vin! (93p)

Är glad att jag även beställde varianten med 80 % mourvedre som jag har druckit innan och gillat skarpt också.

image.jpeg

2013 Domaine Léon Barral Faugères Jadis
 
Toppen