Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
IMG_6966.JPG

2005 Domaine du Pégaü Cuvée Réservée Châteauneuf-du-Pape

Doften hintar om tomatpure/ soltorkade tomater. Ganska mogen smak med avrundade tanniner, lite dämpade Pegau-typiska drag, god lakrits i avslutningen. Hade förväntat mig mer komplexitet och tanniner. Tror faktiskt att jag gillade förra flaskan lite bättre som jag drack för ca 2-3 år sedan. Rätt god men blir lite tveksam till vidare lagring. Har man otur så har man en flaska tomatsoppa om några år...;)
 
Jag blev så glad så jag kan inte hålla mig. Har ett par vin öppnade men jag orkar inte bry mig om dem just nu...

Producenten Leon Barral är lite av en favorit sedan något år tillbaka, men idag fick jag möjlighet att prova Jadis för första gången. Wow!

Kvällens höjdare! Hur bra som helst. Jag önskar att jag hade köpt ett helt lastbilsflak! Balans, intensitet och komplexitet är i topp. Stall, svartvinbärsblad, kakaosmör, tranbär, plommon, kryddpeppar, lavendel och kött. Charmigt med lite småsöt inramning som vägs upp av flera ton med frisk syra och maffiga tanniner. Fullkomligt briljant vin! (93p)

Är glad att jag även beställde varianten med 80 % mourvedre som jag har druckit innan och gillat skarpt också.

Visa bifogad bild 9206
2013 Domaine Léon Barral Faugères Jadis

Har en 2010 som det verkar hög tid att dricka
 

Pontus

Medlem
2005 Catena Zapata Adrianna Vineyard Malbec. Fortfarande kompakt med ung och massiv frukt. Mörka bär, mandelmassa och en del fat i doften. Smak av mörka bär och mynta. En hel del fat i eftersmaken, finkorniga tanniner. Tittar jag på mina gamla noter från när vinet dracks ungt har inte mycket hänt. Har långt kvar till toppen. Saknar en del komplexitet idag. På återseende 2022. 91p++.
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
IMG_20170122_080210.jpg

Några av de viner som passerade under helgen.

2014 Alice et Olivier De Moor Chablis Bel Air et Clardy
Chablis med lagom mycket naturvibbar. Lite oxiderad frukt, majs, äppleskal, vått ylle, en lätt touch av äpplecidervinäger. Väldigt torr i munnen med hög syra och ett långt, läskande avslut.

2010 Karl Erbes Ürziger Würzgarten Riesling Spätlese feinherb
Kvällens negativa överaskning. Karl Erbes är en producent som brukar leverera på hög nivå. Doften är helt okej med mycket bränt gummi och petroleum, en del mogen stenfrukt och lite honung. Tveklöst riesling! Saknar dock syra och friskhet i munnen, detta trots att vinet bara är halv torrt.

2011 Etienne Sauzet Bourgogne Blanc
Börjar lite svajigt med en förvisso trevligt krutig doft, men bakom det en lite trist grön ton av krusbär och gröna äpplen. Blir betydligt bättre med lite värme och luft, och mot slutet av kvällen visar vinet upp en betydligt mer generös doft med lite mer frukt och en fin smörighet. Hög, rätt så kartig syra, lättare kropp och bra intensitet. Behöver nog lite lagringstid för att komma helt till sin rätt. Men gott!

1990 Fattoria dei Barbi (Colombini) Brunello di Montalcino Vigna del Fiore
Tyvärr en bra bit över kullen. Ganska mörk färg, men doften domineras nästan bara av katrinplommon, kålsoppa, tomatjuice och läder. Lite uttorkad i munnen med mestadels en rätt så påtaglig syra och bitska tanniner. På inget vis otrevligt och egentligen rätt så gott. Saknar tyvärr all form av druv- och ursprungskänsla, och hamnar mest i generiskt-rött-vin kategorin. Hade varit kul att prova för 10 år sen.

2009 Dominio de Tares Bierzo Baltos
Megamycket vin för ynka 89 kr när det begav sig. Mörk, söt frukt, choklad och rostade kaffebönor. Fylligt med hög intensitet, bra syra, lite tanniner och ett torrt avslut. Inget man dricker mycket av, men hög fyndstämpel! :)

2007 d'Arenberg The Laughing Magpie Shiraz-Viognier
Väldigt mycket australien. Mynta, mörk frukt, lite smörkola och mycket saltlakrits. Fylligt med en fräsh och frisk struktur och ett nästan salt avslut. Gott!
 

Ekdahl

Medlem
Château Malescasse 2004
Drack bara något glas en kväll, en influensa senare var vinet inte mycket att varken bedöma eller njuta av. Drar mig till minnes att det hade frukten klart i behåll med bra balans, ett lite grönt drag men på intet sätt omoget. Påfyllning kirrad.

Drack också denna för ett tag sedan och tyckte den var i perfekt balans mellan ungdom och åldring, erbjöd det bästa ur båda världar. Dessutom ett mycket bra vin i övrigt, för mig ett skolboksexempel på en bra bdx. Rekommenderas.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev bubbel igår.

Både ost och ungsgratinerad hummer som partner. En tvåhunka är givetvis inga pengar, men när det inte står champagne på flaskan så är det konstigt nog ganska mycket stålar. Hade ganska höga förväntningar.

Schloss Gobelsburg Blanc de Blancs Brut
Ganska trist vin stilmässigt men trots det en utmärkt partner till både hummer och ost. Bra drag i syran, krispigt och friskt med primärt gröna äpplen och citrus. Någon form av stenig mineral och bröd i baksätet. Kvalitetsmässigt i paritet med en enkel NV-skumpa, men inget jag köper igen. (87p)

image.jpeg

image.jpeg


Till huvudrätt så blev det hjortstek med rödvinreduktion, kronärtskockpuré och annat bös och den vinösa stjärnan har jag redan rapporterat ovan (Leon Barral). Kvällens andra röding blev 2014 Flor de Brezo. Det hamnade såklart i skuggan av Jadis, men det är fortfarande ett riktigt bra vin. Svalt och småstalligt med omogna björnbär, peppar, lagerblad, läder, fat och en angenäm stjälkighet. Slankt med hög syra, bra intensitet och ung josig struktur. Riktigt bra, men aningen för anemiskt för att vara lysande. (88p)

image.jpeg
 

Wintermute

Medlem
JM Brocard Chablis 1er cru Beauroy 2012. Gröna äpplen, citronskal, en liten jästighet i slutet. Vi något tillfälle inbillade jag mig ett uns honung. Relativt lång smak. Bra, men inte strålande. Skulle kunna bero på dagsformen (min eller vinets). Mina 2014-flaskor kommer kanske att få vila längre än den här fick.
 

LeChat

Medlem
Jag blev så glad så jag kan inte hålla mig. Har ett par vin öppnade men jag orkar inte bry mig om dem just nu...

Producenten Leon Barral är lite av en favorit sedan något år tillbaka, men idag fick jag möjlighet att prova Jadis för första gången. Wow!

Kvällens höjdare! Hur bra som helst. Jag önskar att jag hade köpt ett helt lastbilsflak! Balans, intensitet och komplexitet är i topp. Medelfyllig kropp. Stall, svartvinbärsblad, kakaosmör, tranbär, plommon, kryddpeppar, lavendel och kött. Charmigt med lite småsöt inramning som vägs upp av flera ton med frisk syra och maffiga tanniner. Fullkomligt briljant vin! (93p)

Är glad att jag även beställde varianten med 80 % mourvedre som jag har druckit innan och gillat skarpt också.

Visa bifogad bild 9206
2013 Domaine Léon Barral Faugères Jadis

IMG_6970.JPG

Nu gjorde du mig sugen! Har några 2011 Jadis kvar så det får bli att dra en kork ikväll. Tyvärr har 2-3 av ca 15 flaskor visat på efterjäsning vilket är mindre kul, men å andra sidan är de bra flaskorna, j-vligt bra! :)
 

LeChat

Medlem
IMG_6973.JPG

2011 Domaine Leon Barral Jadis

Brukar normalt inte karaffera mina viner men här känns det faktiskt nödvändigt.
Doften är något stum. Smaken har en frisk syra, men är även den lite sluten. Har kanske hamnat i den knepiga mellanfasen. Fast oavsett ovanstående är det enkelt att konstatera att det är Jadis man har i glaset. Luftningen gör vinet gott och trots eventuell mellanfas är det ett gott och utmanande vin på många sätt
Med tanke på vilken komplexitet Jadis visar upp som ungt vin kan man ju fundera över om det värt att lagra dem. Ska försöka plocka en om året av resterande fyra flaskor för att se vad som händer.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag blev så glad så jag kan inte hålla mig. Har ett par vin öppnade men jag orkar inte bry mig om dem just nu...

Producenten Leon Barral är lite av en favorit sedan något år tillbaka, men idag fick jag möjlighet att prova Jadis för första gången. Wow!

Kvällens höjdare! Hur bra som helst. Jag önskar att jag hade köpt ett helt lastbilsflak! Balans, intensitet och komplexitet är i topp. Medelfyllig kropp. Stall, svartvinbärsblad, kakaosmör, tranbär, plommon, kryddpeppar, lavendel och kött. Charmigt med lite småsöt inramning som vägs upp av flera ton med frisk syra och maffiga tanniner. Fullkomligt briljant vin! (93p)

Är glad att jag även beställde varianten med 80 % mourvedre som jag har druckit innan och gillat skarpt också.

Visa bifogad bild 9206
2013 Domaine Léon Barral Faugères Jadis
Dag 2:

Jadis verkar tappa en del med mycket luft. Det känns som ett vin som bör drickas ungt (eller åtminstone inte utsättas för onödig luftning vid öppning). Visst, lite nya komplexa inslag av nötig anklever dök upp som en positiv överraskning, men samtidigt kändes strukturen aningen bräcklig med lite bristande fokus. Fortfarande ett 90-vin, men inte riktigt 93. Kanske är det bara jag-variationen som spelar mig ett spratt? Svårt att veta med säkerhet, men för min del så får det gärna vara ett vin som är som bäst att dricka i sin ungdom. Det finns ju så mycket annat som kräver rigorös lagring innan det upplevs drickfärdigt trots allt. :)
 

Johan_L

Medlem
I helgen blev det amerikansk syrah i form av 2013 Ojai John Sebastiano vineyard Syrah.
Kikar man på producentens hemsida så borde flaskan ha stannat i vinkylen ett par år till men jag tycker att det funkade finfint att dricka vinet nu. Det var faktiskt riktigt gott, det hittills bästa syrah-vinet från Ojai som jag har testat. Ska nog fylla på lagret.
DSC_0022.JPG
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Det finns ju så mycket annat som kräver rigorös lagring innan det upplevs drickfärdigt trots allt.
För mig är det helt essentiellt med bra viner som går att dricka unga. Jag har hela nedre delen av vinskåpet fyllt med viner som skall ligga på rygg 5-15+ år! Där nere är det ca 1-2 grader varmare och jag inbillar mig att de kanske mognar liiite fortare där? Tror även att jag mentalt kan påverka mognadstiden genom att stirra på dem genom glaset när jag går förbi:rolleyes:
 

Sebban

Medlem
Jag har aldrig förut druckigt SQN, men inser nu att årets löfte om att ta ner snittpriset per flaska gick rakt åt åt åt ...fanders..
Jisses. Lager, efter lager efter lager. Doft, smak, färg, djup, längd.
Mörka bär. Kaffe? Krut, name it. Vinet har ALLT.

Kan man bli kär i ett vin? Otroligt mycket bättre och godare än något jag tidigare druckit. Med god marginal.
Nån som vet hur man får tag i SQN?

Sqn säger inte mig nått? Namn? Vilket land? Druva? Årgång? Du får räkna med att det finns rookies här inne också :p
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Sqn säger inte mig nått? Namn? Vilket land? Druva? Årgång? Du får räkna med att det finns rookies här inne också :p

Wikipedia

Mestadels Syrah-baserade viner. Ett vin är aldrig det andra likt och de säljs till hutlösa priser efter att man skrivit upp sig på en maillista och väntat i fem till tio år. Tolkade jag wikipedia rätt då? :rolleyes:

Jag håller med @Sebban, vore kul att veta var man får tag på det i Sverige. Stod det franska vinlistan en gång per år?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Sqn säger inte mig nått? Namn? Vilket land? Druva? Årgång? Du får räkna med att det finns rookies här inne också :p
Sine Qua Non Svindyra amerikanare. Antagligen precis så hedonistiska som jag vill ha dem. Önskar jag hade råd att testa någon gång? Ligger högt på min "Wine Bucket List" :D

Edit: Tvåa:D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det var en god afton, med typiskt utsökta tilltugg - OTSUMAMI.
Kommer bege mig till denna fantastiska Izakaya KATSURA igen om en timme för en afton med saké och OTSUMAMI. Livet är ju ibland bara för bra :)
Imorgon kommer jag nog önksat att jag istället stannade hemma och läste en god bok som tex Montaignes Essäer.
Den sista bilden visar KUBOTA NAMA GEN SHU JUNMAI DAIGINJO som vi beställde in minst 3 omgångar av. Makalöst bra, och @Innertällmo Bryggeri slog huvudet precis på spiken då han utbrast: "Hasselnötter!" Allt gott som man kan hitta i en Oloroso som också hör hemma på dessertavdelningen på ett julbord: Ping @Mats .
 
Toppen