Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

KimHartman

Medlem
Grämer mig lite att jag missade tilldelning av Keller - Kiste von den großen Lagen 2015. Vad kan vara bättre tröst än lite Keller? Dags att kolla av 2013.

Keller.JPG


2013 Keller Hubacker GG

Tropisk frukt, typ ananas och passionsfrukt, citronte, vicks blå, rök och sten. Fet, koncentrerad frukt – även för att vara Keller – med lång stenig eftersmak. Väldigt generös med tydligt mogen frukt.

2013 Keller Abtserde GG
Grapefrukt, lime, aprikos, pistagenötter och aningen cigarr. Ung, tydlig syra, viss gräddighet. Långt kryddigt avslut.

Hubacker är som en stor rund boll av frukt, men saknar lite av fräschören i 2012:an om man ska vara petig. Dricker bra nu. Abtserde, å andra sidan, är en mer klassisk stram riesling med friskhet och nerv. Inte helt framme än, kommer nog vinna på lite mer tid i flaska. Båda vinerna är riktigt, riktigt bra.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hmmm... Det är ju min grannby i Spanien. Jag har inte så höga tankar om vinproduktionen där generellt. Men det här verkar ju vara ett lysande undantag. Har den varit med vid någon småpartilansering nyligen eller har ni luskat upp den hos någon leverantör?

Känns som att jag behöver planera en tripp till Murcia under året...
Du behöver prova Escombro låter det som!

Det var @StefanAkiko som påtalade vinet först på forumet. Hans första fullpoängare!
 

Keen

slan
Jag mötte upp Jimmy på Café Nizza där vinmakarna från The Scholium Project och Kongsgaard hällde några av sina viner.


neUXjp1.jpg


Tog (som vanligt) inga anteckningar, men lite tankar och det jag minns nedan:

Kongsgaard
Chardonnay 2014 - Ung, snygg, bra syra men lite återhållsam. Kommer nog bli kanon om ett par år, så mina 2 får vila till sig ett tag.
Syrah 2014 - Elegant jänkarsyrah. Riktigt bra också.

Scholium Project
2014 Delta Soup
- Väldigt speciellt vin, men ändå gott. 5 olika druvor fick fermentera tillsammans, sen körde han i Riesling ovanpå innan press. Missuppfattade, eller minns nog inte, det mesta från hans förklaring så ha överseende. Men nåt i den stilen.
The Sylphs - 100% Chardonnay om jag minns rätt. Det mest "vanliga" vinet i portföljen, gott och bra syra.
The Prince in his Caves - Tror detta var Sauvignon Blancen. Väldigt stark fläder, både på doft och smak. Påminde väldigt om den IPA jag drack efteråt :D Servitören råkade slå ut Jimmys öl, och den doften var på pricken lik. Väldigt tanninrikt också. Kanske mer häftigt än gott.
1MN - 100% Cinsault. Riktigt gott och drickvänligt. Skulle gärna ha en låda i sommar. Svårt då alla viner verkade göras i pyttemängder. 50 lådor hit och 100 lådor dit.

De kommer köra en föreläsning på Gaston mellan 14 och 16 (tror jag det var) och sen hälla vin på Babette på kvällen. Besök rekommenderas.

Bonusbild på Abe Schoener (Scholium Project) och Jimmy.

PkERBbc.jpg
 

chambertin

Medlem
Hmmm... Det är ju min grannby i Spanien. Jag har inte så höga tankar om vinproduktionen där generellt. Men det här verkar ju vara ett lysande undantag. Har den varit med vid någon småpartilansering nyligen eller har ni luskat upp den hos någon leverantör?

Känns som att jag behöver planera en tripp till Murcia under året...
Hans vinet har inte så mkt gemensamt med annat i Murcia. Du kan köpa vinerna på Vin & Natur i Sverige och på diverse ställen i Spanien. Själv köpte jag några Escombro -13 via Decantalo.
Personligen så får jag vibbar av Grange och Nord-Rhône blandat med Faugeres, tanniner som en Sagrantino och div annat från Sydfrankrike när jag dricker Escombro. Lämnsr ingen oberörd i alla fall.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
IMG_7395.JPG
Ploppade upp en Selosse Substance igår kväll som mina fina föräldrar hade tagit med till Åre. Vi firade att vi sålt vårt företag precis!
Den fick åka ner tillsammans med lite Kalixlöjrom och bakad potatis. Första gången jag testat en substance, har bara druckit ett par initial tidigare. Denna var deg dec-14
Satan i min låda vilket gott vin! Doftade blommor, apelsin, äpplen och lite fudge, men ändå inte. Nästan lite som bourbon-fat. Smaken var enormt lång och intensiv. Syriligt äppelmos på bokna gula äpplen i eftersmaken samtidigt som syran ligger kvar länge.
Enormt bra. Enastående välsmakande.
Visst finns det kanske bättre skumpa, men det behövs knappast. Vill man ha bättre än så här är man girig :p

Poäng där och då? Inte ett streck mindre än 95 iaf, möjligtvis högre!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
clos floridene.jpg

Ännu en flaska av det här vinet, som jag har sågat två gånger tidigare. Den här flaskan hade dock klarat tidens tand på ett helt annat sätt:
2000 Clos Floridene blanc: torkade aprikoser, apelsinzest, fina fat, massor av honung, snygg oxidation, frukt och syra i behåll. Stor upplevelse: 90p (82p på de tidigare flaskorna)
 

Daniel A

Administratör
DSC_1807.JPG

För ett tag sedan slog jag mig ner på en “Winemakers Corner” på l’Enoteca i Malmö. Inbjuden den här gången var Andrea FarinettiBorgogno, det vill säga något som står utanför min vinösa comfort zone. Jag tänkte att det kunde vara kul att testa!

2015 Borgogno, Dolcetto d’Alba
Rödbärig, lakrits, lite tjära, stjälkig. Behöver lite tid för att öppna upp. Rätt kärv för en Dolcetto (sett till min ringa referensram). Bra syra, milda tanniner. 85p.

2013 Borgogno, Langhe Rosso Pinin
Lättdrucket, OK men inget att skriva hem om. 84p

2014 Borgogno, Barbera d’Alba Superiore
Tyngre, mörkare bär, lite lakrits här också. Viss sötma?! Eller bara frukten som ger det intrycket? OK balans syra/tannin. 85p.

2011 Borgogno, Barolo
Nu så… körsbär, generiska mörka bär, en tomatkvist, vagt kryddigt. Ganska tillgängligt ändå - lär vara gott långt in i framtiden, men bra nu. Inte riktigt min grej, men välgjort är det. 89p.

2011 Borgogno, Barolo Cannubi
Helt meningslöst att dricka nu - löjligt barnarov. Så tanninstint att näsan stänger igen vid första sniffen…

1998 Borgogno, Barolo Riserva
Lätt rödbärigt, rätt mycket gröna örter, lite tobak. Syran är betydligt mer framträdande än tanninerna. Ganska enkelt och blev rätt besviken. Kanske har tappat lite? Aldrig varit särskilt bra - svag årgång? 88p.

1967 Borgogno, Barolo Riserva
Blint hade jag aldrig i hela mitt liv gissat att det skiljde trettio år mellan det här och föregående vin. Bra djup här, med råa champinjoner, läder, lakrits (mycket lakrits den här kvällen!), kryddor (spiskummin?!), lite hallon, och något som påminner om farinsocker. Den är pigg, med tillbakadragna tanniner. Polerat och avrundat. Mycket trevligt! 91p.
 

LeChat

Medlem
IMG_7079.JPG

2010 Montevertine

Idag gör vi pizza här hemma. Då vill man ju gärna ha något italienskt i glasen. Gärna från Toscana så varför inte en elegant Montevertine från 2010. Här bjuds man på rödfruktig och mineraltät sangiovese i burgundisk stil. Blir perfekt till pizzan!
 
M

Mouton

Visa bifogad bild 9667
För ett tag sedan slog jag mig ner på en “Winemakers Corner” på l’Enoteca i Malmö. Inbjuden den här gången var Andrea FarinettiBorgogno, det vill säga något som står utanför min vinösa comfort zone. Jag tänkte att det kunde vara kul att testa!

2015 Borgogno, Dolcetto d’Alba
Rödbärig, lakrits, lite tjära, stjälkig. Behöver lite tid för att öppna upp. Rätt kärv för en Dolcetto (sett till min ringa referensram). Bra syra, milda tanniner. 85p.

2013 Borgogno, Langhe Rosso Pinin
Lättdrucket, OK men inget att skriva hem om. 84p

2014 Borgogno, Barbera d’Alba Superiore
Tyngre, mörkare bär, lite lakrits här också. Viss sötma?! Eller bara frukten som ger det intrycket? OK balans syra/tannin. 85p.

2011 Borgogno, Barolo
Nu så… körsbär, generiska mörka bär, en tomatkvist, vagt kryddigt. Ganska tillgängligt ändå - lär vara gott långt in i framtiden, men bra nu. Inte riktigt min grej, men välgjort är det. 89p.

2011 Borgogno, Barolo Cannubi
Helt meningslöst att dricka nu - löjligt barnarov. Så tanninstint att näsan stänger igen vid första sniffen…

1998 Borgogno, Barolo Riserva
Lätt rödbärigt, rätt mycket gröna örter, lite tobak. Syran är betydligt mer framträdande än tanninerna. Ganska enkelt och blev rätt besviken. Kanske har tappat lite? Aldrig varit särskilt bra - svag årgång? 88p.

1967 Borgogno, Barolo Riserva
Blint hade jag aldrig i hela mitt liv gissat att det skiljde trettio år mellan det här och föregående vin. Bra djup här, med råa champinjoner, läder, lakrits (mycket lakrits den här kvällen!), kryddor (spiskummin?!), lite hallon, och något som påminner om farinsocker. Den är pigg, med tillbakadragna tanniner. Polerat och avrundat. Mycket trevligt! 91p.
Rossi pininfinner jag faktiskt klart njutbar
 

Gurto

Medlem
Michel Gros Grand Cru Clos Vougeot 2008 (rådjursytterfilé med svartkål och smörslungade jordärtskockor)
Doft: Hallon, jordgubb, lingon, blodgrape, disktrasa,målarlåda; oljefärg och kryddigt trä. Lätt multna toner, typ höstlöv samt gröna, stjälkiga stråk.
Smak: Friskt rödbärigt, lite kryddigt, lätt skitigt med liten antydan till mognad.

Elegant, sirligt och jäkligt gott. Kanske inte riktigt Grand Cru-nivå, snarare bra Premier Cru. Hände mycket med luft vilket är en bra indikation på att det kan utvecklas ännu mer. Föga förvånande. Men var ändå, efter lång luftning, väldigt tillgängligt. 91p

2016 års förstskjutna bock med 2017 års förstskördade gröda. Passade fint till vinet.

image.jpeg
 

Håkan

Medlem
Detta blir ett ganska långt inlägg, några kanske finner det provocerande då jag kanske går emot vissas åsikter, det är dock inte min mening att provocera utan detta är helt och hållet mina reflektioner av en provning jag bevittnade i går. Helblint som vanligt och resultatet kan ses som "Vad skönt, då behöver jag inte köpa dessa viner" eller "Vad är det som händer med Portugisiska viner egentligen". Hade ingen aning om vad som fanns i glasen, eftersom vi alltid har ett tema hamnade jag i någon form av nya världen Grenache, helt lost med andra ord.
1) Härlig boquet med stall, multna toner, kaffe, jordgubbar. Smaken är rätt rustik med rätt mycket frukt, framförallt jordgubbar, stallig även i smaken, helt mogen. Ganska kul vin i sin enkelhet. 89 p Facit: Quinta do Crasto 1995. Kul start men sen började eländet
2) Massiv doft av choklad, mörka bär, kaffe, kirsch. Smaken är tuff, massor av allt, björnbär, choklad, blåbär, det saknas bara två saker, elegans och syra. Faller platt. 80 p Facit: Quinta do Alqueve 2005
3) Massiv doft av körbärslikörchoklad. Massor av mörka bär, likörig, mandelmassatoner, saknar syra och elegans, hur okul som helst. 75 p Facit: Quinta do Vallado 2007
4) Återigen massor av allt i doften, korinter, choklad, körsbärssylt, sprit. Smaken känns bränd med massiv blåbärsfrukt, alldeles för låg syra och ingen som helst balans, riktigt riktigt uselt. I princip odrickbart. <70 p Facit Chryseia 2005. Vad i h-ete, om detta är det som många anser vara ett av Portugals bästa viner, vad f-n ser folk i det då. Vad är det jag så kapitalt missar.
5) Nu blir det lite tjatigt, återigen massiv doft av körsbär, blåbär, choklad etc... Smaken är tjock (förvånad?) massiv blåbärsfrukt, ändå är det här okej, det har en godtagbar syra som faktiskt balanserar upp det. 85 p Facit Pintas 2005
6) Sist blir mest men inte sämst. Ogenomträngligt, tjockt, visköst, rätt bra bett och en rätt okej syra. Detta är absolut inte min stil men det är korrekt. 87 p Facit: Quinta Vale d Maria 2004.
På väg hem har jag en fadd smak i munnen, mest ledsen att vinmakarna totalt kan massakera rara druvor. Skäms Portugal.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Detta blir ett ganska långt inlägg, några kanske finner det provocerande då jag kanske går emot vissas åsikter, det är dock inte min mening att provocera utan detta är helt och hållet mina reflektioner av en provning jag bevittnade i går. Helblint som vanligt och resultatet kan ses som "Vad skönt, då behöver jag inte köpa dessa viner" eller "Vad är det som händer med Portugisiska viner egentligen". Hade ingen aning om vad som fanns i glasen, eftersom vi alltid har ett tema hamnade jag i någon form av nya världen Grenache, helt lost med andra ord.
1) Härlig boquet med stall, multna toner, kaffe, jordgubbar. Smaken är rätt rustik med rätt mycket frukt, framförallt jordgubbar, stallig även i smaken, helt mogen. Ganska kul vin i sin enkelhet. 89 p Facit: Quinta do Crasto 1995. Kul start men sen började eländet
2) Massiv doft av choklad, mörka bär, kaffe, kirsch. Smaken är tuff, massor av allt, björnbär, choklad, blåbär, det saknas bara två saker, elegans och syra. Faller platt. 80 p Facit: Quinta do Alqueve 2005
3) Massiv doft av körbärslikörchoklad. Massor av mörka bär, likörig, mandelmassatoner, saknar syra och elegans, hur okul som helst. 75 p Facit: Quinta do Vallado 2007
4) Återigen massor av allt i doften, korinter, choklad, körsbärssylt, sprit. Smaken känns bränd med massiv blåbärsfrukt, alldeles för låg syra och ingen som helst balans, riktigt riktigt uselt. I princip odrickbart. <70 p Facit Chryseia 2005. Vad i h-ete, om detta är det som många anser vara ett av Portugals bästa viner, vad f-n ser folk i det då. Vad är det jag så kapitalt missar.
5) Nu blir det lite tjatigt, återigen massiv doft av körsbär, blåbär, choklad etc... Smaken är tjock (förvånad?) massiv blåbärsfrukt, ändå är det här okej, det har en godtagbar syra som faktiskt balanserar upp det. 85 p Facit Pintas 2005
6) Sist blir mest men inte sämst. Ogenomträngligt, tjockt, visköst, rätt bra bett och en rätt okej syra. Detta är absolut inte min stil men det är korrekt. 87 p Facit: Quinta Vale d Maria 2004.
På väg hem har jag en fadd smak i munnen, mest ledsen att vinmakarna totalt kan massakera rara druvor. Skäms Portugal.
Låter definitivt som Portugal :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Detta blir ett ganska långt inlägg, några kanske finner det provocerande då jag kanske går emot vissas åsikter, det är dock inte min mening att provocera utan detta är helt och hållet mina reflektioner av en provning jag bevittnade i går. Helblint som vanligt och resultatet kan ses som "Vad skönt, då behöver jag inte köpa dessa viner" eller "Vad är det som händer med Portugisiska viner egentligen". Hade ingen aning om vad som fanns i glasen, eftersom vi alltid har ett tema hamnade jag i någon form av nya världen Grenache, helt lost med andra ord.
1) Härlig boquet med stall, multna toner, kaffe, jordgubbar. Smaken är rätt rustik med rätt mycket frukt, framförallt jordgubbar, stallig även i smaken, helt mogen. Ganska kul vin i sin enkelhet. 89 p Facit: Quinta do Crasto 1995. Kul start men sen började eländet
2) Massiv doft av choklad, mörka bär, kaffe, kirsch. Smaken är tuff, massor av allt, björnbär, choklad, blåbär, det saknas bara två saker, elegans och syra. Faller platt. 80 p Facit: Quinta do Alqueve 2005
3) Massiv doft av körbärslikörchoklad. Massor av mörka bär, likörig, mandelmassatoner, saknar syra och elegans, hur okul som helst. 75 p Facit: Quinta do Vallado 2007
4) Återigen massor av allt i doften, korinter, choklad, körsbärssylt, sprit. Smaken känns bränd med massiv blåbärsfrukt, alldeles för låg syra och ingen som helst balans, riktigt riktigt uselt. I princip odrickbart. <70 p Facit Chryseia 2005. Vad i h-ete, om detta är det som många anser vara ett av Portugals bästa viner, vad f-n ser folk i det då. Vad är det jag så kapitalt missar.
5) Nu blir det lite tjatigt, återigen massiv doft av körsbär, blåbär, choklad etc... Smaken är tjock (förvånad?) massiv blåbärsfrukt, ändå är det här okej, det har en godtagbar syra som faktiskt balanserar upp det. 85 p Facit Pintas 2005
6) Sist blir mest men inte sämst. Ogenomträngligt, tjockt, visköst, rätt bra bett och en rätt okej syra. Detta är absolut inte min stil men det är korrekt. 87 p Facit: Quinta Vale d Maria 2004.
På väg hem har jag en fadd smak i munnen, mest ledsen att vinmakarna totalt kan massakera rara druvor. Skäms Portugal.
Inga spruckna drömmar här. Nu hade jag möjligen gillat dem mer än dig mest troligt, men det är inte en favoritnation när det gäller torra röda viner direkt. Kul med riktiga sågningar mellan varven!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
IMG_0024.JPG

Nu har jag äntligen samlat mig efter lördagens (påtvingade;)) flaska 2015 Escombro så jag kan delge mina högst personliga intryck av densamma. Wow! Färg: SVART! Hur lite det än var kvar i glaset så kunde inte en ljuskälla lysa igenom vinet! Den var som ett svart hål som absorberade allt ljuso_O? Otroligt! Doft: En för mig mycket bekant doft som jag inte kunde identifiera förrän dagen efter. Kryddig, medicinlik = Kan Jang! Denna kinesiska? förkylningsmedicin med malabarnöt, röd solhatt och rysk rot som aktiv substans. På pricken! Smak: Mynta, Menthol och lite eukalyptus. Svartpeppar och ett uns tobak. Den var som en riktig "må bra" medicin:) Den här kan definitivt drickas ung. Jag önskar att jag hade 11 flaskor till för då skulle jag dricka en flaska per halvår under fem år och den sista skulle jag försöka spara i ytterligare fem år. Gillar jättemycket :p! Rookiepoäng: 92+
Edit: Kändes som en blandning av en nobel Hermitage, Bandol (Mourvedre) och en skitig Languedoc! Det var dock inget nobelt över denna. Bara jävligt gott!
 
Toppen