Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visst kan man dricka äldre flaskor bordeaux men det är fortfarande så att en flaska bordeaux Chateau Haut-Bailly 1990 är moget.
.......liksom en 1970 Unico! Stefan gillar att provocera har jag förstått och tillhör antagligen dem som gillar halvdöda viner med totalt uttorkad frukt? Tur att vi är olika annars konkurrerar vi om samma viner! Själv dricker jag lika gärna en Bdx 2012 som en 1982! Olika njutning men ändå lika ok!
 

Daniel A

Administratör
.......liksom en 1970 Unico! Stefan gillar att provocera har jag förstått och tillhör antagligen dem som gillar halvdöda viner med totalt uttorkad frukt? Tur att vi är olika annars konkurrerar vi om samma viner! Själv dricker jag lika gärna en Bdx 2012 som en 1982! Olika njutning men ändå lika ok!

Pyle_strangeplanet_wine.PNG
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Willi Schaefer - Graacher Domprobst Riesling Kabinett -17.
Art nr: 96073 (åter i lager 2019-02-21)

Färg: Ljus ljus vit, känns ung redan vid första anblick.
Näsa: Doften tar mig bort till en varm sensommardag, mitt på ängen full av prästkragar och fläderblom. En hint av honungsdoft smyger sig på.
Mun: DÄR kom det! Vilken jävla saft detta är! Sötman, balansen och den låga syran gör sig närvarande direkt vid första swirlen i mun. Fortsatt på tungan med torkad ananas, kiwi och stjärnfrukt, och en lååång eftersmak.
Jag skulle säga drick nu och njut, skit i lagringspotential... för alla mina 6 flaskor kommer vara uppdruckna i sommar ändå
8A9619A9-BDEA-4333-A42B-055DF9B4D4C0.jpeg
 

Zingo

Medlem
Château bouscassé 2014 (2204), djupt blodrött, lite funkig jästig doft vid öppnandet, mycket fat, mest blåa bär/björnbär, svarta vinbär, eucalyptus, salvia, anis och lagerblad. Väldigt instängt och tight både doft och smakmässigt. Hög påträngande syra och rätt skarpa tanniner som känns lite omogna, trodde denna blend skulle vara lite bättre i det avseendet.
Först efter ett par timmars luftande börjar den kännas någorlunda angenäm.
Lite för tunn kropp med vattningt avslut som inte orkar balansera upp den höga syran för att jag ska gilla det. 3.5/5. Behöver nog ligga ett tag. Ok sett till priset.

IMG_0086.jpeg
 

Adamanko

Medlem
Dricker Giacomo-15 från småpartisläppet. Och förutom en första russinchock så är jag betagen. Choklad, lakrtis, nåt bränt, en aning vanilj. Och så russinen förstås men efter första sippen integrerade. Komplext. Långt. Massor av lakrits och jag fullständigt älskar lakrits! Har en flaska kvar men måste nog köpa en till. Inbillar mig att det här kommer att åldras med största välbehag. Men det är ju bara en gissning förstås. Lingon.

Iaf liknar det inget jag druckit förut och jag älskar det. 93 poäng. Minst.

Efter det dricker vi en annan snackis - Chaos White - 17. Och jag har aldrig druckit ett mer komplext vin. Helt magiskt. Aprikos, fläder, citron, lime och mynta. Senare kommer lite krusbär, honung, trolldeg och mandelmassa. Och trot om ni vill men även lite pepprighet. Min son känner beska men det gör inte jag. Galet. 93 på detta också. Och jupp, tänker nog köpa en flaska till.

Till maten drack vi Cascina Cortes Dogliani-15 och det var sjukt bra. 1,5 år lagrat i mitt vinrum så doftade det damm, läder och stall först men i munnen var det en klar fruktighet. Tog bara ett glas av detta så kan komma mer noter en annan dag. Bästa vinkvällen någonsin tyckte iaf båda jag och min son.
 

Zingo

Medlem
Dricker Giacomo-15 från småpartisläppet. Och förutom en första russinchock så är jag betagen. Choklad, lakrtis, nåt bränt, en aning vanilj. Och så russinen förstås men efter första sippen integrerade. Komplext. Långt. Massor av lakrits och jag fullständigt älskar lakrits! Har en flaska kvar men måste nog köpa en till. Inbillar mig att det här kommer att åldras med största välbehag. Men det är ju bara en gissning förstås. Lingon.

Iaf liknar det inget jag druckit förut och jag älskar det. 93 poäng. Minst.

Är det denna du syftar på? https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/giacomo-9061201
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Förstår inte riktigt din reaktion Stefan.
Tror inte jag kan göra det tydligare,det står exakt vilka viner som dracks och vilka årgångar.
Det står mina personliga åsikter vad jag tyckte om vinerna.
Visst kan man dricka äldre flaskor bordeaux men det är fortfarande så att en flaska bordeaux Chateau Haut-Bailly 1990 är moget.
Ursäkta!
Var en förfärlig dag igår.
Ändå värre idag... *ugh*
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Slutsatser som jag dragit efter att ha passerat mina första 100 Cognacar:
Ser fram mot dagen då jag passerat 1000 Cognac:ar!
(Hoppas verkligen att alkoholismen inte sätter in!)

Slutsatserna so far:

XO är oftast riktigt bra.
Extra är oftast bara dyrt.
VS är mest som buteljerat bajs. (Som gör dig blind.)
VSOP är generellt kantigt, burkigt och karaktärsfullt, men sällan elegant.
Superdyra 1000-åriga (typ) buteljer är alltid ultragoda, men också ultradyra!
Små producenter är inte roligare än deras namn eller speciella flaskor, men de är minst lika roliga på samma sätt som små Champagneproducenter. Jobbar hårt för det de tror på! Ibland når de mål!

Remy Martin VSOP för 40 kr flaskan (Life's beautiful) har blivit min partydryck to go to!
Äldre flaskor av Camus Grand VSOP är också nära magiska! Även om de oftast kostar nästan 80kr flaskan här... *huh*

Napoleon, Napoleon Extra, Napoleon Extra Old, Extra Napleon, Old Extra Napoleon, Extra Old Napoleon osv är fortfarande bara väldigt många bokstäver, men tyvärr sällan kvalitet som motsvarar bokstävernas längd... Sen kommer XO!

XO Camus = mitt i gatan (rätt trist jmf med alla andra) dock GOTT,
XO Martell: bra, men väl dyrt. GOTT SOM PHAN!
XO Delamain: enkelspåriga och (oftast) ensidiga med hårda kanter. Flera är goda, inte alla...
XO Camus: bra, men mer som ordinär VSOP? Mnjae...
XO Hennessy: deras VSOP är som andras XO, men deras XO är bara dyr...
XO osv... flera fina, många riktigt bra. De allra flesta hette dock bara "Napoleon ngntng".
XO Otard är en förfärlig faceplant. Visst är den god, balanserad och allt. Men, saknar personlighet och djup.
XO Meukow är asligt riktigt bra. Har avverkat tre flaskor (även om en komma fem flaskor dog från en kendofest) men saknar "detdär".
Osv...

Special mentions:
Chateau Beaulon (tack som fan Bjarne!)
Maxim
Robin
Mfl

Sen kommer vi till det alla borde känna till om Cognac:
  • HINE XO: så jäwla koncentrerad och djup. Kaffedrickare samlen Eder! Spöar Vesper, Paradis, Camus Hors d'Age, Martell Extra mfl med aromatiskt djup, superior komplexitet,...så bra så att man gråter! Och mina två flaskor kostade hela 310 kr per styck. Aj oj uj!
Någon annan på forumet som druckit ett liknande bra vin?

Hine FTW ! ! !

Brandy:
Öppnade så håller dem minst 10 år under kork.
Kräver ingen Coravin för måttfull konsumtion.
Påverkas inte det minsta av lagringstemperatur.

Kan väl tycka att bättre viner inte står att finna, ssk som att Cognac på Yahoo Auctions bara kostar spottstyvrar. Men jag lever ju inte under "Världens Bästa"… monopol
Självutnämnt, jag vet.
Men rätt skoj ändå. Att Lilla Swerige har Världens Bästa whatever :)
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Slutsatser som jag dragit efter att ha passerat mina första 100 Cognacar:
Ser fram mot dagen då jag passerat 1000 Cognac:ar!
(Hoppas verkligen att alkoholismen inte sätter in!)

Slutsatserna so far:

XO är oftast riktigt bra.
Extra är oftast bara dyrt.
VS är mest som buteljerat bajs. (Som gör dig blind.)
VSOP är generellt kantigt, burkigt och karaktärsfullt, men sällan elegant.
Superdyra 1000-åriga (typ) buteljer är alltid ultragoda, men också ultradyra!
Små producenter är inte roligare än deras namn eller speciella flaskor, men de är minst lika roliga på samma sätt som små Champagneproducenter. Jobbar hårt för det de tror på! Ibland når de mål!

Remy Martin VSOP för 40 kr flaskan (Life's beautiful) har blivit min partydryck to go to!
Äldre flaskor av Camus Grand VSOP är också nära magiska! Även om de oftast kostar nästan 80kr flaskan här... *huh*

Napoleon, Napoleon Extra, Napoleon Extra Old, Extra Napleon, Old Extra Napoleon, Extra Old Napoleon osv är fortfarande bara väldigt många bokstäver, men tyvärr sällan kvalitet som motsvarar bokstävernas längd... Sen kommer XO!

XO Camus = mitt i gatan (rätt trist jmf med alla andra) dock GOTT,
XO Martell: bra, men väl dyrt. GOTT SOM PHAN!
XO Delamain: enkelspåriga och (oftast) ensidiga med hårda kanter. Flera är goda, inte alla...
XO Camus: bra, men mer som ordinär VSOP? Mnjae...
XO Hennessy: deras VSOP är som andras XO, men deras XO är bara dyr...
XO osv... flera fina, många riktigt bra. De allra flesta hette dock bara "Napoleon ngntng".
XO Otard är en förfärlig faceplant. Visst är den god, balanserad och allt. Men, saknar personlighet och djup.
XO Meukow är asligt riktigt bra. Har avverkat tre flaskor (även om en komma fem flaskor dog från en kendofest) men saknar "detdär".
Osv...

Special mentions:
Chateau Beaulon (tack som fan Bjarne!)
Maxim
Robin
Mfl

Sen kommer vi till det alla borde känna till om Cognac:
  • HINE XO: så jäwla koncentrerad och djup. Kaffedrickare samlen Eder! Spöar Vesper, Paradis, Camus Hors d'Age, Martell Extra mfl med aromatiskt djup, superior komplexitet,...så bra så att man gråter! Och mina två flaskor kostade hela 310 kr per styck. Aj oj uj!
Någon annan på forumet som druckit ett liknande bra vin?

Hine FTW ! ! !

Brandy:
Öppnade så håller dem minst 10 år under kork.
Kräver ingen Coravin för måttfull konsumtion.
Påverkas inte det minsta av lagringstemperatur.

Kan väl tycka att bättre viner inte står att finna, ssk som att Cognac på Yahoo Auctions bara kostar spottstyvrar. Men jag lever ju inte under "Världens Bästa"… monopol
Självutnämnt, jag vet.
Men rätt skoj ändå. Att Lilla Swerige har Världens Bästa whatever :)
Det verkar som att HINE borde vara rätt OK att flambera bananer med?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Willi Schaefer - Graacher Domprobst Riesling Kabinett -17.
Art nr: 96073 (åter i lager 2019-02-21)

Färg: Ljus ljus vit, känns ung redan vid första anblick.
Näsa: Doften tar mig bort till en varm sensommardag, mitt på ängen full av prästkragar och fläderblom. En hint av honungsdoft smyger sig på.
Mun: DÄR kom det! Vilken jävla saft detta är! Sötman, balansen och den låga syran gör sig närvarande direkt vid första swirlen i mun. Fortsatt på tungan med torkad ananas, kiwi och stjärnfrukt, och en lååång eftersmak.
Jag skulle säga drick nu och njut, skit i lagringspotential... för alla mina 6 flaskor kommer vara uppdruckna i sommar ändå
Visa bifogad bild 15891
Låg syra i en Mosel riesling kabinett låter inget bra!
 

Swedish

Medlem
Låg syra i en Mosel riesling kabinett låter inget bra!
Tror vi är inne och nuddar på den lilla dispyten mellan @vintomas och @Mattias Schyberg här... Det vill säga hur syra upplevs.
Tror att du också har stött på det Magnus när du håller provningar. De flesta kunder jag har skriker "åh vad surt" när de får en enklare pinot eller en Chablis med omogen frukt men kommer att säga att "oj, vilken låg syra" när de får en fetare vaxigare Chenin Blanc som har egentligen högre syra. Helt beroende på hur syran är integrerad. I ena fallet utanpåliggande och "skrikig" och i andra fallet inbäddad i mycket mera materia. När de får söta viner så tycker de flesta att syran är låg trots att i merparten av fallen så är syran egentligen högre.
Tror det är det som är fallet här; att sötman i kabinetten får @Johan Blom att uppfatta syran som låg när den troligtvis bara är väl inbäddad och integrerad...
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Tror det är det som är fallet här; att sötman i kabinetten får @Johan Blom att uppfatta syran som låg när den troligtvis bara är väl inbäddad och integrerad...
Det kan tänkas stämma in, då jag inte är en van vinprovare utan dricker mycket för nöjets skull. Den är åtminstone sjukligt god och syran är nog helt enkelt rejält inbäddad redan idag. :)
 
2016 Fluus
Öppnade en, var kolsyrad. Brettig doft som inte lockade dock.
Öppnade min andra, luktar stall, förnimmelse av frukt, smaken har viss komplexitet, men mängden stall och dynga tar över. Viss naturvinsvibb, i detta fall de mer negativa aspekterna. Med lite luft kommer en oangenäm beska mot eftersmaken.

Verkligen inte bra. 79-80p
 
Toppen