Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
2F637AF6-9365-4531-AAA3-81E619506ACE.jpeg

Both are amazing wines. Rich, opulent, creamy, concentrated. Lots and lots of energy. 2015 Felton Road Block 6 is more tropical, you can sense the oak a bit more and the minerality has more of a salty character. Marc Morey 2015 Puligny Montrachet 1er Cru Referts is stunning. The chalky minerality immediately reveals its origin. It is zesty, but at the same time rich and buttery with a great concentration of fruit. The energy on the midpalate is fantastic and the finish … the finish is even longer than this pandemic ❤️
 

chambertin

Medlem
Längesedan The Chocolate Block fanns i glaset (2019 tror jag med årgång -17) så dags att testa igen.
Från SB beställdes -19 men det var -20 som anlände.
2020 The Chocolate Block, Boekenhoetskloof
Mycket expressiv inledning med tydliga Syrah-toner med dominans av oliver och björnbär (direkt från sval källare)
Lägger sig dock ganska fort och den inledande Rhône-känslan får ge vika för mer allmän sydfransk GSM-känsla.
Den svalvarma fina frukten håller dock i sig och inga russin/varmstick stör men det blir ngt mer generisk.
Dofterna utvecklas mer med luft och värme och kryddighten ihop med lite lakrits och klädsamma "hela klasar" får mig att le vid flera tillfällen.
Den växer helt klart hela tiden och det blir uppenbart att man kanske har en av de bättre "Chocolade Block" någonsin i glaset.
Inget stör eller förvånar i smaken heller utan snarare visar det på mer framtidsutsikter och balans än jag erfarit förut från tidigare årgångar.
Runt 89-90p känns rimligt nu som bedömning men några pinnar till bör den få med några år på rygg i källaren.
(73% Syrah, 11% Grenache, 8% Cinsault, 7% Cabernet Sauvignon,1% Viognier)

IMG_2488 1.jpg
 

LeChat

Medlem
CA3E13AB-74CD-472D-9C59-2B7174BD027C.jpeg

2009 Château d'Armailhac
2010 Château Bourgneuf


Vi kopierar förra lördagens mat som bestod av grillad entrecôte, rödvinssås, potatisgratäng och sparris. Kungligt gott! Till detta kommer det att bli bordeaux från 2009 och 2010. Båda årgångarna är av maffigare och matkrävande sort och kan behöva både fett och protein.

2009 var till en början mest fyllig frukt utan struktur och grepp. Men på senare tid tycker jag att frukten dämpat sig och då visar upp en sida som tidigare varit dold, med mer struktur och karaktär.

Båda vinerna får anses unga men drickfärdiga i en relativ mening även om här såklart finns potential för ytterligare lagring i säkert 10-20 år till.

Båda är ganska fylliga i frukten och känns inte som klassisk bordeaux någon av dem egentligen. Sen tycker jag ändå att de smakmässigt har vad som förväntas, och goda är de!

Bourgneuf har något stramare struktur vilket ju också kännetecknar årgången. Här finns även lite trevliga drag av mint och lite rökiga toner.

D’Armailhac är något elegantare, men saknar den struktur och munkänsla som finns hos Bourgneuf och som jag generellt ofta tycker mig finna i 2010.

Jag har hela tiden tyckt att 2010 med sin struktur har varit en kanonårgång och med stor framtida potential. Detta har inte alls känts på samma sätt hos 2009 men samtidigt blir den årgången bara bättre och bättre så kanske blir den strålande om 10 år. Men ikväll går vinsten till 2010 Bourgneuf.
 

OdeVin

Njutare
Har aldrig lyckats bli vän med Pinot Noir, antingen för blaskigt eller för syltigt om det inte bara smakar ek... Kan det vara en prisfråga? Det är ju en delikat druva som finns i de allra dyraste vinerna. Det kan ju vara så att det inte går att göra gott till ett pris under 250ish kr, vilket är det dyraste jag druckit tills igår? Då öppnade jag min nyinköpta 2018 Bodega Chacra Pinot Noir Cincuenta y Cinco och det var riktigt riktigt gott! 97 resp. 98p av Suckling och Parker gav ju vissa förväntningar men blev ändå lite tagen på sängen av hur bra det var. Härliga körsbär och blåbär, lite anis och ganska mycket ekig vanilj. Fyllig, fräsch, klinisk, liksom ett blankslipat svärd i munnen med finstämda tanniner. Det enda att möjligen kritisera är en aning mycket ek men det är kanske det som gör att det inte är blaskigt? 94p
 

Attachments

  • 20220114_181213.jpg
    20220114_181213.jpg
    24,3 KB · Visningar: 90

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
TGIF, Tokyo and Yokohama

En fantastisk fredag i Tokyo! (Nötter från CT.)

INTRODUCTION
Started with a late Champagne breakfast at the hotel, moved on to a marvellous lunch at La Rochelle Aoyama, continued at home with dinner and Netflix.

FLIGHT 1 - CHAMPAGNE BREAKFAST
…and in all honesty, I enjoyed the ensuing btl of Cola Zero more…

N.V. Jacques Defrance Champagne Tradition Brut France, Champagne, 87 points
Bread on the nose.
Creamy texture with sharp acidity that derails this bottling to some degree. Still pleasing for what it is.

FLIGHT 2 - LUNCH AT LA ROCHELLE, AOYAMA (TOKYO)
Their lunch grand menu that just didn’t cut it. This is simply because Mr Chef has spoiled us over the years, and he obviously didn't put his hands on this lunch.

Note to self: only dinners here!

2018 Marc Humbrecht Riesling Alice France,
86 points

One glass for lunch at La Rochelle, Aoyama (Tokyo).

Beautiful pale yellow colour.
Nose is mega riesling without diesel.
In the mouth this is smooth with slightly lower acids than expected and drinking superbly well with the fish plate.

2007 Le Macchiole Scrio Toscana IGT Italy, Toscana IGT, 93 points
Enjoyed at lunch mtg at La Rochelle, Aoyama (Tokyo).

This is pure, polished, mega intense and not really what we're looking for in Syrah.

Still very young and tight. May very well scream PICKABOO in some 10 years' time or so.

At this price range, we most certainly prefer our Syrah from La Chapelle for Europe and so many of the luxurious labels from Downunder.

FLIGHT 3 - HOME DINNER
Korean pork, kimchi and rice with pork soup.
Would only do justice to beer, so the wine was suffering a little. Nevertheless, the wine shone brightly, like a rockstar.

1995 Bodegas Alejandro Fernández Ribera del Duero Tinto Pesquera Spain, Castilla y León, Ribera del Duero, 92 points
Auction bargain with LSF.
Arrived tonight.
….lo and behold! The cork was in the wine and there was substantial leakage.
So, emergency Caesarean!

Gratefully enough, this was a superb bottle of wine. Odin must have been watching over this bottle. So I sacrificed an extra glass for Thor and Wotam.

As tonight's dinner was Korean kimchi pork with rice and pork soup, the wine didn't make for a happy marriage.

Me: Dark red with slight bricking. From its journey: misty.
Hana: broad, muscular and very promising.
Kuchi: this is like a fabulous kiss with someone you really love. Velvet in a glas. Long, beautiful with dark and mature fruit. Intense and simply a lovely bottle of wine.

Not spoiled.
Norse Gods are good!

FLIGHT 4 - NETFLIX
This is the Paul stage…

2019 Domaine Masson-Blondelet Pouilly-Fumé Les Angelots, Loire Valley, Pouilly-Fumé, 91 points
What a beautiful PF!
91 for now with a tremendous upside in a few years' time.

Everything is in the right place.:
Acidity M+, intensity M++, aromatics, purity, minerality, length and circumvention.

Cold clime Sb with lots of sun, fatty minerality, kiwi, gooseberries, hay, rolling in the grass, etc but also has a woffing dollop of the "yellow fruits" of Chenin blanc. Has a clean entry and exit, making it feel short. However, I guess it's simply a sign that some years of rest will coax more out of this wine than we did tonight.

A lovely, excruciatingly delicious PF.

CLOSING
Sleep will be extremely peaceful!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Återvände i afton till ett gäng olika ostviner.:
  • 1985 Domaine du Petit Val Coteaux du Layon, växte i början efter ploppet i fjol i oktober, men har tynat av nu.
  • Taylor Fine Ruby Port., öppnad i nov 2021 på 93p, nu 95p. Fasicken vilken fin hojtarolja!
  • 1989 LBV, öppnad okt 2021. Startade på blygsamma 86p, nu nere på 84p. Inget någon borde ha hemma, varken innan eller efter plopp
  • 1970 Château Las Collas Rivesaltes. Startar på blygsamma 93p. Detta är ett 50 år ungt vin som behöver minst 25 ytterligare år…
Ost är gott!

Slutsatser
Bra Ruby tål många månader under öppnad kork.
Usel LBV mår inte bra av att varken öppnas, drickas, drickas efter en korktid eller lagras.
För sött är svårt att finna användning av/för.
 

Daniel A

Administratör
2001 Lopez de Heredia, Vina Tondonia Gran Reserva Blanco
Drack en sådan här i julas, men glömde plita ner min not här.

Honung, vanilj, aprikoskräm, nötter, torkad ingefära (godiset, inte kryddburken), ostkant. Väldigt komplex och inbjudande doft. Smakmässigt är det ganska mycket samma noter, med ett extra lager av kryddighet som jag inte hittar i doften. Något mindre komplex smak än doft. Syran är medium, i bra balans med resten av vinet. Eftersmaken är milslång. Upplever nog den här som snäppet bättre än 1996an (vanskligt att jämföra ur minnet något jag drack för 5 år sedan dock). Galet bra vin - glad att jag fick tag på ett par flaskor. Absolut 0 skam att dricka nu - det här är öppet. Men med det sagt kommer jag vänta med nästa flaska ganska länge.

Skrev inte ner något poäng då, så lägger inte på något nu. Men det var ett av de bästa vita vinerna jag drack förra året. Betänk då att jag 1) dricker en jävla massa bra vita viner :cigarr: men också 2) tycker att det här redan från början är bland det bästa under solen.

DSC_2753.JPG
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fluffade oss häromsistens med en
2013 Ridge Geyserville, 88p
ridge 2013.jpg


Perfekt kork och fyllning!
Kändes tyvärr flabbig då dess låga syror lät bli att skapa stadga och stringens.
Baksidesetiketten beskriver syrorna för "firm acid".
Det kan jag bara tycka är falsk produktbeskrivning.
Men, gott som själva Zattingen!
3 flaskor kvar, nästa om ca 3 år. Kanske redan i mars...
 

Hampe

Medlem
Tio Pepe Fino 'En Rama' 2021
Doft med nyslaget gräs, björk, flor och havsvatten. Vanilj, kapris och gröna oliver i spad. När temperaturen närmar sig 18 grader så blommar doften ut på allvar.
I munnen är det jäst, ek och mandelmassa. Oliver i kvadrat. Tydlig sälta. En grön gräsig ton. Alkoholen märks men syran och sältan jämnar ut den så den blir inte påträngande. Lång eftersmak. Liksom doften så är smaken bäst när det går upp lite i temperatur.
Denna är bra, riktigt bra. Fino på steroider.
Nästan provocerande att det går att göra så bra vin för så lågt pris.
90p
Min tur att dricka denna. Är ingen van sherry-drickare. Får tacka forumet för att ha öppnat mina ögon. Dracks över några dagar och blev egentligen bara bättre och bättre. Stor doft av citrus, kapris (snodde den referensen av dig Lars då jag själv hade svårt att sätta fingret på vad det var jag kände, tack för den) jäst, hav och nötter. I smaken inledningsvis en jästighet, därefter kommer fräschören och citrusfrukten och slutligen en nötighet som sitter i orimligt länge. Makalöst för pengen. 91 CT-pinnar. Det blir till att inhandla mer sherry, särskilt med tanke på att min källare är alltför ung. Måste ju ha något att dricka i väntans tider.
 

LarsW

Medlem
Min tur att dricka denna. Är ingen van sherry-drickare. Får tacka forumet för att ha öppnat mina ögon. Dracks över några dagar och blev egentligen bara bättre och bättre. Stor doft av citrus, kapris (snodde den referensen av dig Lars då jag själv hade svårt att sätta fingret på vad det var jag kände, tack för den) jäst, hav och nötter. I smaken inledningsvis en jästighet, därefter kommer fräschören och citrusfrukten och slutligen en nötighet som sitter i orimligt länge. Makalöst för pengen. 91 CT-pinnar. Det blir till att inhandla mer sherry, särskilt med tanke på att min källare är alltför ung. Måste ju ha något att dricka i väntans tider.
Kul att du gillar den och välkommen till sherryns underbara värld.
:)
 

Vingubben

Medlem
60E56549-7FB9-4551-A12B-9DC77060DEB5.jpeg


Schubert, Block B, 2013

Syrliga röda bär som numera ligger i bakgrunden. Asiatiska kryddor, enbär, apelsinskal och kanske lite coca cola. Både tanniner och syra lihher på en beskedlig nivå men vinet har en bra balans. Ordentligt med vanilj men på ett härligt sätt. Eftersmaken påminner om en bra rom från Trinidad. Senast jag drack denna för drygt ett år sedan var jag inte speciellt imponerad men detta är bra. 93p
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 25271

Schubert, Block B, 2013

Syrliga röda bär som numera ligger i bakgrunden. Asiatiska kryddor, enbär, apelsinskal och kanske lite coca cola. Både tanniner och syra lihher på en beskedlig nivå men vinet har en bra balans. Ordentligt med vanilj men på ett härligt sätt. Eftersmaken påminner om en bra rom från Trinidad. Senast jag drack denna för drygt ett år sedan var jag inte speciellt imponerad men detta är bra. 93p
Nice ! Gillar Schubert men inte druckit ngt med den åldern. Som unga brukar jag föredra Marion's Vineyard men det kanske ändrar sig med lite ålder ?
 

Vingubben

Medlem
E256FF4C-71EB-4EDE-9A04-D4F961D97FB5.jpeg


Chateau de Saint Cosme, Gigondas, 2015

Tycker södra Rhone är svårt. Vissa årgångar är fantastiska och vissa riktiga bottennapp, men alla lyckas inte bra årgångar, och några verkar lyckas när det är mediokra år. Vilka det är som lyckas respektive årgång verkar dock skilja sig åt mellan åren. Det räcker inte med att förlita sig på en bra producent och sedan köpa bra årgångar, man måste vara betydlig mer upplyst (vilket jag inte är). Jag har druckit relativt många 2015 och dom har varierat mellan godkända och fantastiska. Denna flaska är godkänd med lite pluss i kanten. Syran är tillbakadragen, det är hyfsat bra fart i tanninerna, inte jätteframträdande men med känslan som när man dricker sista slatten i tekoppen. Alkoholen ger kropp, men bidrar tyvärr också till en lätt sötsliskig upplevelse. Örtigheten, sältan och de mörka bären ger karraktär. Några bra delar var för sig, men hänger inte riktigt ihop. 88p
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 25273

Chateau de Saint Cosme, Gigondas, 2015

Tycker södra Rhone är svårt. Vissa årgångar är fantastiska och vissa riktiga bottennapp, men alla lyckas inte bra årgångar, och några verkar lyckas när det är mediokra år. Vilka det är som lyckas respektive årgång verkar dock skilja sig åt mellan åren. Det räcker inte med att förlita sig på en bra producent och sedan köpa bra årgångar, man måste vara betydlig mer upplyst (vilket jag inte är). Jag har druckit relativt många 2015 och dom har varierat mellan godkända och fantastiska. Denna flaska är godkänd med lite pluss i kanten. Syran är tillbakadragen, det är hyfsat bra fart i tanninerna, inte jätteframträdande men med känslan som när man dricker sista slatten i tekoppen. Alkoholen ger kropp, men bidrar tyvärr också till en lätt sötsliskig upplevelse. Örtigheten, sältan och de mörka bären ger karraktär. Några bra delar var för sig, men hänger inte riktigt ihop. 88p
En del Gigondas brukar göra bättre ifrån sig mindre (tex Bx-) kupor har vi noterat hemma. I större kupor kan det ibland uppstå just lite sötsliskighet som du träffade på.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Risvin är ju också finvin. Precis som med druvvin: iaf ibland.
I afton avslutad normalstor flaska, ISSHOU-BIN:
1,8 liter av Kubota Senju Ginjo Nama Genshu minus den PET-flaska som snart tuffar iväg till @Mats .
God som fasen, men ifjol var tyvärr inte deras bästa årgång.
Deras bättre årgångar har fångat mitt hjärta som den godaste sakken jag någonsin druckit.
PXL_20220119_115402002.jpg
 

LeChat

Medlem
8925F7DE-D52B-40AB-8D2E-95BB7D74534D.jpeg

2013 Il Poggione Brunello di Montalcino

Il Poggione har blivit en brunello som jag gärna plockar fram när det ska njutas vin från Toscana. Komplexa aromer av fat, blommor och fantastisk frukt ger god smak, och strålande syror ihop med ett angenämt tanninbett ger en härlig munkänsla. Ett gott vin är tydligen inte svårare än så!

Tacksamt vin att para ihop med olika sorters mat, men även rejält gott i ensamt majestät.
Om en lärt sig att gilla stilen hos brunello så tycker jag verkligen att här finns producenter som levererar hög kvalitet per krona. En stor hög med kvalitetsbrunellosar rekommenderas!
 

Boletus

Medlem
Visa bifogad bild 25282
2013 Il Poggione Brunello di Montalcino

Il Poggione har blivit en brunello som jag gärna plockar fram när det ska njutas vin från Toscana. Komplexa aromer av fat, blommor och fantastisk frukt ger god smak, och strålande syror ihop med ett angenämt tanninbett ger en härlig munkänsla. Ett gott vin är tydligen inte svårare än så!

Tacksamt vin att para ihop med olika sorters mat, men även rejält gott i ensamt majestät.
Om en lärt sig att gilla stilen hos brunello så tycker jag verkligen att här finns producenter som levererar hög kvalitet per krona. En stor hög med kvalitetsbrunellosar rekommenderas!
Håller med om precis allt i denna post!
 
Toppen