Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1970 Domaine de Chevalier, 95p

Från CT:
After 2 hrs decant:
====≠=============
Wow! What a magical transformation.
Nose has grown to include everything that makes mature Bdx wonderful. Including a good showing of CF.
In the mouth, it is now a complete wine, with vibrant intensity, pristine red berries, minerality, CF, meat, brett, and enough tannins to make it living. Flexing it's muscles to marry the Pizza-La 'Peperoni Lover' Italian style pizza with extra garlic.

This is a magical moment in life.
 

Vingubben

Medlem
Grand är ett helt fantastiskt ställe, men det är mycket som är underligt där :p.
När januari är slut så har tre av de personer som kan vinkällaren bäst slutat t.ex.
Så nu gäller det att själv styra upp så mycket man kan :D.
Besöker Grand rätt frekvent men oftast bor jag där själv så det blir bara aktuellt att köpa vin på glas, men det utbudet är alltid väldigt mediokert. Sitter och tittar i vinlistan och gråter över vad jag missar. Tar mig ofta till Lenoteket för ett glas vin, men det kanske finns bättre ställen?
 

buteljen

Medlem
Besöker Grand rätt frekvent men oftast bor jag där själv så det blir bara aktuellt att köpa vin på glas, men det utbudet är alltid väldigt mediokert. Sitter och tittar i vinlistan och gråter över vad jag missar. Tar mig ofta till Lenoteket för ett glas vin, men det kanske finns bättre ställen?
Nej deras glaslista är inte mycket att hurra för tyvärr. Lenoteket har jag av oklar anledning bara varit på typ två gånger. Trevligt och en del bra viner. Drack någon äldre Chablis där ena gången som var spännande, men den andra gången hade de inget som var superkul. Finns en annan hyfsat ny vinbar som heter Kyrkogatanfem som man kan testa. Mat & Destillat har en del viner på glas men inget direkt som lockar, däremot har de ju en av sveriges bästa bartenders som gör fantastiska drinkar :).
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Besöker Grand rätt frekvent men oftast bor jag där själv så det blir bara aktuellt att köpa vin på glas, men det utbudet är alltid väldigt mediokert. Sitter och tittar i vinlistan och gråter över vad jag missar. Tar mig ofta till Lenoteket för ett glas vin, men det kanske finns bättre ställen?
En flaska borde du väl kunna klämma i dig på egen hand?
 

OdeVin

Njutare
Vinets dag till ära öppnades (och dracks) en nyinskaffad , 2010 Catena Zapata Malbec Argentino, lyckades haffa 3 till specialpris på Philipson.

20220122_233641.jpg


Fina betyg av experterna men hyggligt samstämmiga att den borde ha druckits före 2020. Vad tycker tänker tror forumets hjärnor och gommar om detta? Borde Malbec drickas inom 10 år?

Själv tyckte jag med min i dessa avseenden mycket begränsade erfarenhet att det var ett mycket gott vin och ser inte varför det inte skulle kunna vara gott i några år till. Många och stora smaker där något nytt hittas i varje sipp. Mörka bär, björnbär mer specifikt, söta plommon, choklad, kaffe, en del sälta som smakar som saltet i salted caramel... salted sweet chocolate plum kanske. Vinet har en fin syra och diskreta men väldefinierade tanniner. Eftersmaken hänger i länge med mocka och läder i gommen. Det är fylligt och fruktigt men flyger ändå lätt. Gottgottigottgott. Blir 93-94p i CT. Borde köpt dubbelt så många flaskor när priset var som det var, nu är det nästan dubbelt...
 

LarsW

Medlem
Casa Ferreirinha Douro Barca Velha 1983

Förväntningarna var mycket höga!

I näsan är det solvarma körsbär, bacon och rått oxkött. Lapsang-te och kalamati oliver. Tobak och läder.
Först så var det starka Bordeaux vibbar men med tiden hittade vinet sin egen väg.

I munnen är det plommon-likör. Svarta vinbär. Mjuka tanniner. Lite svag syra. Kolgrillat nötkött och svart peppar. Fortfarande fylligt men lite ofokuserat.

Sammantaget så lovar doften mer än smaken levererar. Men fortfarande ett vädigt gott vin!

93p

thumbnail_20220101_194846.jpg
thumbnail_20220101_195202.jpg
thumbnail_20220101_195050.jpg
 

Keen

slan
1970 Domaine de Chevalier, 95p

Från CT:
After 2 hrs decant:
====≠=============
Wow! What a magical transformation.
Nose has grown to include everything that makes mature Bdx wonderful. Including a good showing of CF.
In the mouth, it is now a complete wine, with vibrant intensity, pristine red berries, minerality, CF, meat, brett, and enough tannins to make it living. Flexing it's muscles to marry the Pizza-La 'Peperoni Lover' Italian style pizza with extra garlic.

This is a magical moment in life.


Påtal om 1970, om du lyckas lokalisera den flaska (eller flera) Ducru Beaucaillou 1970 på en av dina makalösa auktioner, köp direkt. Magiskt vin med lååååååång tid framför sig!
 

Magikern

Medlem
Skurfberg 2020

Doft: Citrus och gröna äpple. Dämpad och ung
Attack: ylleaktiga rågmjölstoner och citrus och lite äppleaktiga toner.
Mellansmak. Lite nektariner också men annars samma smaker. Rätt bra kropp och rätt bra syra.
Eftersmak: Yllekatiga nektariner i citrus. Inte så lång

Detta vinet kanske inte är så bra som jag hoppats på i dagsläget. Ni som blev utan behöver inte sörja. 90 minus idag.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Just som jag skriver, på Bistro Bon'app i Kamakura.

PXL_20220128_113615601.jpg


2008 Sheridan Vineyard L'Orage, 93 p
Dark red (no bricking).
Warm, rich, deep hot-year-Bdx aromas.
Low acidity, swelly kiss. Tannins still hidden by the fruit.
Has lost its attractive youthfulness, finally! But still isn't on its first leg as a mature wine

Did well with all courses except the meat main dish, where the low acidity made it flaccid.

10 btls downed, 2 more to go.
Then: case closed ;-)
 
Last edited:
Skurfberg 2020

Doft: Citrus och gröna äpple. Dämpad och ung
Attack: ylleaktiga rågmjölstoner och citrus och lite äppleaktiga toner.
Mellansmak. Lite nektariner också men annars samma smaker. Rätt bra kropp och rätt bra syra.
Eftersmak: Yllekatiga nektariner i citrus. Inte så lång

Detta vinet kanske inte är så bra som jag hoppats på i dagsläget. Ni som blev utan behöver inte sörja. 90 minus idag.
Lär väl behöva mer tid?
Jag drack en 2010 i somras och den var perfekt.
Jag sörjer att jag blev utan :)
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 25370
Just som jag skriver, på Bistro Bon'app i Kamakura.


2008 Sheridan Vineyard L'Orage, 93 p
Dark red (no bricking).
Warm, rich, deep hot-year-Bdx aromas.
Low acidity, swolly kiss. Tannins still hidden by the fruit.
Has lost its attractive youthfulness, finally! But still isn't on its first leg as a mature wine

10 btls downed, 2 more to go.
Then: case closed ;-)
"Then: case empty" snarare ;)
 

Sebran

Medlem
Bättre årgång med rätt stor sannolikhet. ;)

Enligt Eben Sadie bör man lagra hans viner i ca 8 år för maximal njutning, så det kan nog vara lite förhastat att döma ut årgången baserat på hur vinet presterar idag.

Med det sagt drack jag en 2018 Skurfberg med bara 1 års ålder och tyckte att den var jättegod, även om man bara kunde ana vinets fulla potential som uppenbarar sig om flera år. Jag har en flaska 2018 kvar som får ligga i 4 år till, så kan återkomma med en jämförelse då :)
 

buteljen

Medlem
E5C53350-EA84-4886-B8F8-74C27BA98FE7.jpeg


2008 E. Guigal Côte-Rôtie La Mouline

Drog korken på den här inför kvällens middag. Den skall drickas till en Boeuf Bourguignon. Kommer att bli helt perfekt.
Tog mig ett smakprov - stor underbar komplex doft. Känns typisk Cote-Rotie - mer floral än köttig, mörkröda bär, kryddig,
elegant. I smaken slank, avrundade tanniner, riktigt bra energi, lager på lagerkänsla, lång vibrerande finish.
Känns egentligen inte som den behöver massor med luft så skall nog sätta i korken.
 
Last edited:
Toppen