Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vingubben

Medlem
Salon mm.jpg


Åt middag och drack goda viner tillsammans med några forumiter från både öst- och västkusten. Väldigt trevlig och gott, och inga anteckningar togs, men en del svetsade sig fast i minnet så här kommer lite noter från världens sämsta provare.

Selosse, Sous le Mont (ej med på bild)
Tror att den var deggad 2017 men osäker. Dracks blint och jag med andra gissade på Egly. Oxiderat och mängde med äpplen. Dracks som föråkare och lite för hastigt. Här skulle man vilja sitta ett par timmar med glaset och bara lukta men vi hade en tid att passa så det var bara att svepa det som fanns kvar i glaset och kila vidare.

Castelnau 2004, Magnum
Dracks också som föråkare. Drack denna för ett par månader sedan och från samma leverantör, så borde kunnat gissa rätt, men icke. Gissade på mogen BdB. Levererar både mognad och kvalitet för sitt pris.

Salon 1982
Bästa Salonen jag har druckit. Drack en 1988 för ett par månader sedan som var bra, riktigt bra, men inte fantastisk. Detta var en perfekt kombination av mognad och energi. Höll på att tappa allt hopp om Salon där den på en 1995-provning förra året (blint) fick rejält stryk av Cristal, Bolly mfl.

Climens, 1966
Oj vad gott det är med mogen Sauternes. Det gissades hej vilt på årtalen, men ingen vågade sig längre än mitten på 70-talet. Oerhört mycket fräschör, och väl integrerat socker, utan någon som helst sötsliskighet. Saffranen fanns där men på ett behagligt sätt.

Comtes Rosé, 2004
Dracks blint men flaskformen avslöjade innehållet. Mycket röd frukt och väldigt reduktivt, men ändå väldigt mycket Comtes.

Palmer Amazon
En helt OK skumpa med vissa mognadstoner, men föll bort i sällskapet.

Bouchard, Chevalier-Montrachet, 2016
Initialt slog eken igenom ordentligt men vinet växte oerhört över tid, och efter en timma i glaset var det fantastiskt. Oerhört komplext med äpplen, nötter och blommor och en smörighet som inte blev för mycket. Hängde kvar länge i munhålan.

Ponsot, Clos de la Roche, Vieilles Vignes, 2000
Har druckit detta ett par gånger tidigare men det här var nog bästa flaskan och i ett perfekt drickfönster. Härlig kombination av kryddor, jordighet och mogen frukt, till och med lite skitighet. Kraft och elegans på samma gång.

Canon, 1982
Smakade som en mogen Bdx skall smaka. Tobak, Ceder, och mörk frukt. Blint hade jag nog gissat på vänstra stranden.

Selosse, Exquise
Kommer inte ihåg när den var deggad. Väldigt mycket Selosse och då den serverades till en efterrätt så var det många som gissade på Exquise. Själv gissade jag på Substance då jag överhuvudtaget inte kände sötman. Utbrast något i stil med ”om det här är Exquise så är jag världens sämsta provare”. Får skylla på att jag aldrig provat den tidigare.

Mouton Rotschild, 1990
Nästan med samma mognad som Kanonen och kanske lite mer komplex. Visst är detta ett fantastiskt vin, men det finns några som gjort bättre 90:eek:r och det finns bättre Moutoner. Ändå en härlig avslutning på en fantastisk kväll med många vinare och många vinnare.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Påtal om 1970, om du lyckas lokalisera den flaska (eller flera) Ducru Beaucaillou 1970 på en av dina makalösa auktioner, köp direkt. Magiskt vin med lååååååång tid framför sig!
DB bjuder jag på ett 15-tal flaskor i veckan, men det är tyvärr väldigt sällan jag vinner.
Vann en '82:a i gott skick för tre nävar grus som vi knäcker på Valentindagen.
Har de senaste åren pluppat i mig en flaska DB av vardera: 75, 79 och 82.
...med betydelsen att jag nu ändå mer siktar på detta slott från årgång '70 :cool:

Vansinnigt bra château!
Lite i samma liga som Lynch Bages, Comtesse Lalande, Figeac, Canon mfl. Rävligt bra, slår de dyraste på fingrarna, men fortfarande (iaf till viss del) möjliga att köpa utan att drabbas av börskollaps. (Börs = plånbok, iaf i Norrland).

Fotnot:
I Japan är det damerna som tar exceptionellt väl hand om gubbarna på Valentindagen: presenter, choklad, fin restaurang... En månad senare firar man White Day i Japan, och då är det gubbtjyvarna som skall bjuda igen, och med minst 3x pengarna. #metoo
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Visa bifogad bild 25372

Åt middag och drack goda viner tillsammans med några forumiter från både öst- och västkusten. Väldigt trevlig och gott, och inga anteckningar togs, men en del svetsade sig fast i minnet så här kommer lite noter från världens sämsta provare.

Selosse, Sous le Mont (ej med på bild)
Tror att den var deggad 2017 men osäker. Dracks blint och jag med andra gissade på Egly. Oxiderat och mängde med äpplen. Dracks som föråkare och lite för hastigt. Här skulle man vilja sitta ett par timmar med glaset och bara lukta men vi hade en tid att passa så det var bara att svepa det som fanns kvar i glaset och kila vidare.

Castelnau 2004, Magnum
Dracks också som föråkare. Drack denna för ett par månader sedan och från samma leverantör, så borde kunnat gissa rätt, men icke. Gissade på mogen BdB. Levererar både mognad och kvalitet för sitt pris.

Salon 1982
Bästa Salonen jag har druckit. Drack en 1988 för ett par månader sedan som var bra, riktigt bra, men inte fantastisk. Detta var en perfekt kombination av mognad och energi. Höll på att tappa allt hopp om Salon där den på en 1995-provning förra året (blint) fick rejält stryk av Cristal, Bolly mfl.

Climens, 1966
Oj vad gott det är med mogen Sauternes. Det gissades hej vilt på årtalen, men ingen vågade sig längre än mitten på 70-talet. Oerhört mycket fräschör, och väl integrerat socker, utan någon som helst sötsliskighet. Saffranen fanns där men på ett behagligt sätt.

Comtes Rosé, 2004
Dracks blint men flaskformen avslöjade innehållet. Mycket röd frukt och väldigt reduktivt, men ändå väldigt mycket Comtes.

Palmer Amazon
En helt OK skumpa med vissa mognadstoner, men föll bort i sällskapet.

Bouchard, Chevalier-Montrachet, 2016
Initialt slog eken igenom ordentligt men vinet växte oerhört över tid, och efter en timma i glaset var det fantastiskt. Oerhört komplext med äpplen, nötter och blommor och en smörighet som inte blev för mycket. Hängde kvar länge i munhålan.

Ponsot, Clos de la Roche, Vieilles Vignes, 2000
Har druckit detta ett par gånger tidigare men det här var nog bästa flaskan och i ett perfekt drickfönster. Härlig kombination av kryddor, jordighet och mogen frukt, till och med lite skitighet. Kraft och elegans på samma gång.

Canon, 1982
Smakade som en mogen Bdx skall smaka. Tobak, Ceder, och mörk frukt. Blint hade jag nog gissat på vänstra stranden.

Selosse, Exquise
Kommer inte ihåg när den var deggad. Väldigt mycket Selosse och då den serverades till en efterrätt så var det många som gissade på Exquise. Själv gissade jag på Substance då jag överhuvudtaget inte kände sötman. Utbrast något i stil med ”om det här är Exquise så är jag världens sämsta provare”. Får skylla på att jag aldrig provat den tidigare.

Mouton Rotschild, 1990
Nästan med samma mognad som Kanonen och kanske lite mer komplex. Visst är detta ett fantastiskt vin, men det finns några som gjort bättre 90:eek:r och det finns bättre Moutoner. Ändå en härlig avslutning på en fantastisk kväll med många vinare och många vinnare.
Stadig line-up!!
Selosse, Exquise
Kommer inte ihåg när den var deggad. Väldigt mycket Selosse och då den serverades till en efterrätt så var det många som gissade på Exquise. Själv gissade jag på Substance då jag överhuvudtaget inte kände sötman. Utbrast något i stil med ”om det här är Exquise så är jag världens sämsta provare”. Får skylla på att jag aldrig provat den tidigare.
Kört det blind några gånger och alla gånger har det gissats på Initial, så den där extra sötman verkar inte riktigt märkas.
 

Håkan

Medlem
20220126_180053.jpg

Long Meadow Ranch Cabernet Suvignon 2016. Ett vin jag varit nyfiken på ett längre tag. Nu tog jag tag i det och beställde en flaska. Det stod 2015 men jag fick 2016, ganska lika årgångar i Napa med 2015 kanske lite mer volumnös. Doften känns ganska stram med typiska CS-vibbar, ceder, cassis som drar lite åt björnbär och rätt mycket vanlij. Smaken är stram men snygg frukt, en del tanniner men med lite väl mycket ek för mig, nu blir det en ekbeska som är lite irriterande. Alkholhalten är på sympatiska 13.5 % och vinet är helt klart välgjort och blint hade jag nog inte placerat det i USA, men det ringer ändå inga riktigt Bordeauxvibbar heller. Gott vin absolut men jag saknar lite precision och personlighet, känns lite identitetslöst. Tror det kan komma med tiden då det är ett väldigt ungt. 89 p idag med option på 1 eller 2 poäng till.
 
Visa bifogad bild 25373

2008 E. Guigal Côte-Rôtie La Mouline

Drog korken på den här inför kvällens middag. Den skall drickas till en Boeuf Bourguignon. Kommer att bli helt perfekt.
Tog mig ett smakprov - stor underbar komplex doft. Känns typisk Cote-Rotie - mer floral än köttig, mörkröda bär, kryddig,
elegant. I smaken slank, avrundade tanniner, riktigt bra energi, lager på lagerkänsla, lång vibrerande finish.
Känns egentligen inte som den behöver massor med luft så skall nog sätta i korken.
Vill höra hela noten sen! Är det Conternos glas?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fortsätter Fredagsfeelingen hemmavid genom att besöka Toro, ett av Spaniens mest underbara tassemarker för Tempranillodruvan.

Den för mig tidigare helt okända producenten Finca Sobreño ville komma hem till mig för en ynka 180-lapp. Jag misstänkte stor mognad hos detta 23-åriga vin, men det visade sig istället vara brist på mognad. Ungefär som jag själv då jag var 23 år ung med 3 barn och tvillingar i ugnen...

PXL_20220128_151308225_2.jpg



1999 Finca Sobreño Toro Selección Especial, 92p
This is a coarse wine with a good dollop of tannins. Like a medieval brute trying for ballerina. We love it!
The opposite of Bojo.

Black red with the slightest bricking.
Nose is of coffee, old earth, American oak, some herbal components, very dark chocolate and tiny oxidization.
In the mouth this is a harsh tannic beast, but in the most favourable of ways. Started out sillily thin, but started carrying itself well already within the hour. Tannins are crude. Acidity bang on medium. Wine from warm origins without being from a hot place. Intensity and depth.

Actually tastes "Spanish", but I doubt I would have come anywhere near Toro in a blind tasting.

Preferred with food, not as a Sprechenwein.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vinets dag till ära öppnades (och dracks) en nyinskaffad , 2010 Catena Zapata Malbec Argentino, lyckades haffa 3 till specialpris på Philipson.

Visa bifogad bild 25322

Fina betyg av experterna men hyggligt samstämmiga att den borde ha druckits före 2020. Vad tycker tänker tror forumets hjärnor och gommar om detta? Borde Malbec drickas inom 10 år?

Själv tyckte jag med min i dessa avseenden mycket begränsade erfarenhet att det var ett mycket gott vin och ser inte varför det inte skulle kunna vara gott i några år till. Många och stora smaker där något nytt hittas i varje sipp. Mörka bär, björnbär mer specifikt, söta plommon, choklad, kaffe, en del sälta som smakar som saltet i salted caramel... salted sweet chocolate plum kanske. Vinet har en fin syra och diskreta men väldefinierade tanniner. Eftersmaken hänger i länge med mocka och läder i gommen. Det är fylligt och fruktigt men flyger ändå lätt. Gottgottigottgott. Blir 93-94p i CT. Borde köpt dubbelt så många flaskor när priset var som det var, nu är det nästan dubbelt...
Drack en noname Malbec från 1982 nyligen, och den hade inga som helst ålderskrämpor. Har också druckit en jämmerdal fylld av Malbecskräp...
Enkla svaret: Jo, du bör leka amerikan och dricka alla dina (Malbec-)viner så tidigt som möjligt. Det är minst komplicerat!

Det komplexa svaret är att det beror på.:
...rankor, geografi, årgång, urval och vinifiering. Mycket mer än än på själva druvsorten.

Välj själv om du vill ha enkla tumregler som rött till kött, vitt till fisk och drick allt så tidigt som möjligt, särskilt vitt.
...eller välj den mer komplexa vägen där man letar efter andra eller fler kvaliteter än "ung frukt".

Erfarenhet och gedigna studier är ledstjärnor o_O
 

Thirsty

Smygnykterist
Visa bifogad bild 25372

Åt middag och drack goda viner tillsammans med några forumiter från både öst- och västkusten. Väldigt trevlig och gott, och inga anteckningar togs, men en del svetsade sig fast i minnet så här kommer lite noter från världens sämsta provare.

Selosse, Sous le Mont (ej med på bild)
Tror att den var deggad 2017 men osäker. Dracks blint och jag med andra gissade på Egly. Oxiderat och mängde med äpplen. Dracks som föråkare och lite för hastigt. Här skulle man vilja sitta ett par timmar med glaset och bara lukta men vi hade en tid att passa så det var bara att svepa det som fanns kvar i glaset och kila vidare.

Castelnau 2004, Magnum
Dracks också som föråkare. Drack denna för ett par månader sedan och från samma leverantör, så borde kunnat gissa rätt, men icke. Gissade på mogen BdB. Levererar både mognad och kvalitet för sitt pris.

Salon 1982
Bästa Salonen jag har druckit. Drack en 1988 för ett par månader sedan som var bra, riktigt bra, men inte fantastisk. Detta var en perfekt kombination av mognad och energi. Höll på att tappa allt hopp om Salon där den på en 1995-provning förra året (blint) fick rejält stryk av Cristal, Bolly mfl.

Climens, 1966
Oj vad gott det är med mogen Sauternes. Det gissades hej vilt på årtalen, men ingen vågade sig längre än mitten på 70-talet. Oerhört mycket fräschör, och väl integrerat socker, utan någon som helst sötsliskighet. Saffranen fanns där men på ett behagligt sätt.

Comtes Rosé, 2004
Dracks blint men flaskformen avslöjade innehållet. Mycket röd frukt och väldigt reduktivt, men ändå väldigt mycket Comtes.

Palmer Amazon
En helt OK skumpa med vissa mognadstoner, men föll bort i sällskapet.

Bouchard, Chevalier-Montrachet, 2016
Initialt slog eken igenom ordentligt men vinet växte oerhört över tid, och efter en timma i glaset var det fantastiskt. Oerhört komplext med äpplen, nötter och blommor och en smörighet som inte blev för mycket. Hängde kvar länge i munhålan.

Ponsot, Clos de la Roche, Vieilles Vignes, 2000
Har druckit detta ett par gånger tidigare men det här var nog bästa flaskan och i ett perfekt drickfönster. Härlig kombination av kryddor, jordighet och mogen frukt, till och med lite skitighet. Kraft och elegans på samma gång.

Canon, 1982
Smakade som en mogen Bdx skall smaka. Tobak, Ceder, och mörk frukt. Blint hade jag nog gissat på vänstra stranden.

Selosse, Exquise
Kommer inte ihåg när den var deggad. Väldigt mycket Selosse och då den serverades till en efterrätt så var det många som gissade på Exquise. Själv gissade jag på Substance då jag överhuvudtaget inte kände sötman. Utbrast något i stil med ”om det här är Exquise så är jag världens sämsta provare”. Får skylla på att jag aldrig provat den tidigare.

Mouton Rotschild, 1990
Nästan med samma mognad som Kanonen och kanske lite mer komplex. Visst är detta ett fantastiskt vin, men det finns några som gjort bättre 90:eek:r och det finns bättre Moutoner. Ändå en härlig avslutning på en fantastisk kväll med många vinare och många vinnare.
OT om skumpa i vintråden: Sous le mont hade deg 17 januari 2019. Grym, skulle behövt mer tid i glaset!

Många riktigt bra flaskor men Climens och Ponsot stod ut och var ju helt fantastiska. Hade gärna även haft mer tid med Mouton.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
OT om skumpa i vintråden: Sous le mont hade deg 17 januari 2019. Grym, skulle behövt mer tid i glaset!

Många riktigt bra flaskor men Climens och Ponsot stod ut och var ju helt fantastiska. Hade gärna även haft mer tid med Mouton.
Förstår var du hamnat.
Livet är så himla kort...
GRYM provning!
Associerar till den afton då @Mats och jag avvek från övriga sällskapet (de var hungriga och ville äta) för att i lugn och ro kunna fortsätta l-u-u-u-kta på blommorna där under korkeken. Det var Mouton 1982. Den var väldigt mycket perfekt och underbar. Jag minns minnet, men ... tyvärr inte aromatiken :neej:
 

OdeVin

Njutare
2017 Produttori del Barbaresco
Kände att det var dags att öppna den första av mina 9 flaskor att följa under det kommande decenniet, ja kanske längre än så. Vad säger forumvännerna? Hur lång tid ska jag sikta på?

Kommentarerna på CT var alla positiva men varierade kraftigt i fråga om det ska drickas nu eller sen... mitt första intryck var nu men det bestående var sen

Vinet är härligt fräscht med pigg syra, fina frukter, en aning rosor, läder, choklad och lite metall eller kanske blyerts. Yum! Lång eftersmak men nu kommer också sandpappret fram, rackarns vad tanninerna bet till när frukten och syran slunkit ner. Blir nog finemang till maten, friterade kycklingben. Luften i glaset och karaffen gör kanske sitt till under kvällen också. Får se om det kan bli en skvätt över till imorgon... tveksamt :D

20220129_170654.jpg
 

Victorious

Medlem
Visa bifogad bild 25373

2008 E. Guigal Côte-Rôtie La Mouline

Drog korken på den här inför kvällens middag. Den skall drickas till en Boeuf Bourguignon. Kommer att bli helt perfekt.
Tog mig ett smakprov - stor underbar komplex doft. Känns typisk Cote-Rotie - mer floral än köttig, mörkröda bär, kryddig,
elegant. I smaken slank, avrundade tanniner, riktigt bra energi, lager på lagerkänsla, lång vibrerande finish.
Känns egentligen inte som den behöver massor med luft så skall nog sätta i korken.

Kul att höra att den levererade trots den svaga årgången. Vad jag förstått så ska den vara ganska tunn till skillnad mot andra årgångar. Har en flaska i källaren som kommer ploppas någongång under de kommande månaderna!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Chateau Montus Prestige 2011

Mogen röd frukt med starkt intryck av cederträ, cigarr, ek och skosula.
Kraftigt paket med ett par år kvar till prime-time. Alkoholen finns där, men relativt elegant integrerad. 15%.
Passade perfekt med mörk choklad!
92+
Visa bifogad bild 25384
Ploppade en:
2014 vanlig Château Montus i afton. (Efter en vaskad skräp-Mencia.)

Tät, mörkt röd.
Nos med svarta och mörka bär, lite tobak, men mest bara svart. Tämligen knuten. Ung.
I munnen är det krigartanniner med mörkaste mörka bären och en stark dominans av … jordnötssmör?!?
Första gången för mig med jordnötstoner i ett vin. Och markanta ovanpå det! Ungt så det smäller!
Gott som själva fan! Som Eddie Meduza skulle ha uttryckt sig om han fortfarande funnits bland oss.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2017 Produttori del Barbaresco
Kände att det var dags att öppna den första av mina 9 flaskor att följa under det kommande decenniet, ja kanske längre än så. Vad säger forumvännerna? Hur lång tid ska jag sikta på?

Kommentarerna på CT var alla positiva men varierade kraftigt i fråga om det ska drickas nu eller sen... mitt första intryck var nu men det bestående var sen

Vinet är härligt fräscht med pigg syra, fina frukter, en aning rosor, läder, choklad och lite metall eller kanske blyerts. Yum! Lång eftersmak men nu kommer också sandpappret fram, rackarns vad tanninerna bet till när frukten och syran slunkit ner. Blir nog finemang till maten, friterade kycklingben. Luften i glaset och karaffen gör kanske sitt till under kvällen också. Får se om det kan bli en skvätt över till imorgon... tveksamt :D

Visa bifogad bild 25392
Detta vin lär bli svårt för dig att öppna "för sent" ;-)

CT domineras av GOBS-OF-FRUIT-LOVING-AMERICANS. Fascinerande ofta avslutar de sina smaknoter med generiska ord typ: "Past peak, only downhill from here. Drink up!" Finns i smaknoterna för nästan alla årgångar av vilket populärt vin som helst.

Slutsats: ignorera!
Lösning: lär dig om och utveckla dina egna preferenser istället.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 25388
Absolut den bästa CdP producenten enligt mitt tycke. Första gången jag drack denna var det halvblint och jag var övertygad om att det var en St Henri 2013! Så maffig är den. 100% grenache. 100% njutning!
Skall ge mig ut att leta!
Typ: Challenge accepted!
Dels för att jag tror att många av mina favoriter är svårslagna.
Dels för att jag ännu inte mer än skrapat på ytan av allt som finns i CdP…
Blir överlycklig om det finns fler underbara CdP-producenter som skapar vin i mitt tycke.
Livet är ju så förbannat kort…
 
Last edited:

Boletus

Medlem
2017 Produttori del Barbaresco
Kände att det var dags att öppna den första av mina 9 flaskor att följa under det kommande decenniet, ja kanske längre än så. Vad säger forumvännerna? Hur lång tid ska jag sikta på?

Kommentarerna på CT var alla positiva men varierade kraftigt i fråga om det ska drickas nu eller sen... mitt första intryck var nu men det bestående var sen

Vinet är härligt fräscht med pigg syra, fina frukter, en aning rosor, läder, choklad och lite metall eller kanske blyerts. Yum! Lång eftersmak men nu kommer också sandpappret fram, rackarns vad tanninerna bet till när frukten och syran slunkit ner. Blir nog finemang till maten, friterade kycklingben. Luften i glaset och karaffen gör kanske sitt till under kvällen också. Får se om det kan bli en skvätt över till imorgon... tveksamt :D

Visa bifogad bild 25392
Av en händelse drack jag upp min sista 2017 idag (hade iofs bara ett par stycken). Mycket gott och jag får nog säga att jag tycker det är ovanligt tillgängligt i närtid, jämfört med andra årgångar av samma vin. Det betyder inte att det inte kommer att utvecklas till en ännu mer angenäm upplevelse om ett årtionde eller så men personligen tror jag att andra årgångar kommer att göra sig bättre över tid.
 

OdeVin

Njutare
Av en händelse drack jag upp min sista 2017 idag (hade iofs bara ett par stycken). Mycket gott och jag får nog säga att jag tycker det är ovanligt tillgängligt i närtid, jämfört med andra årgångar av samma vin. Det betyder inte att det inte kommer att utvecklas till en ännu mer angenäm upplevelse om ett årtionde eller så men personligen tror jag att andra årgångar kommer att göra sig bättre över tid.
Fortsätter att sippa på det och det är mycket angenämt. Angenämare och angenämare faktiskt Sandpappret kommer ju först efter en stund så håller man bara munnen fuktig alternativt undviker att virvla runt i kinderna så tar inte tanninerna över showen.

Har 2014, 2015 och 2016 i källaren (nåja vinkylen...) också men bara 3 av varje så får se när den första vertikalen blir av.
 
Toppen