Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
Testa att krossa torkade vindruvskärnor så kommer doften fram lite bättre. Dock, det är nästan bara i Chablis som jag lyckas hitta den markören, men den är klart tydligare i smaken än i doften.
Är fortfarande inte övertygad att man kan känna det i doften (eller det är klart du känner det när du skriver att du gör det) :D. Skall testa så fort jag får tillfälle. Kan man köpa vanliga vindruvor och plocka ut kärnorna??
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Årets första sista dryckljom. Imorgon börjar Sober October, the February version.:
PXL_20220131_080743243.jpg


1986 Château Pontet Canet
Den började som vilket underbart, gediget lite kargt tier 3-4 Bdx som helst. Lite kort i rocken, men snygg rock!
Dock, fasen också, efter ett tag började TCA krypa fram med sina äckliga otvättade tassar och helt ta över.
TCA fanns där inte märkbart från start (jag är bliven väldigt känslig), men mycket tydligt efter ett tag.

Inte varje dag man står och häller PC i vasken.

2018 Savage Wines Syrah The Girl Next Door (83p - ej scorad)

Ptjae, ingenting för oss...
Galet för ung och polerad för att vara intressant.
Hård syra och primär, genomträngande frukt gör detta icke-tilltalande för iaf oss.
Men vi var båda överens om att det finns en hel del uppsida för folk med tålamod och stora källare.

Tüskt rat från 1979 (70p, ej scorad, ej upplagd på CT) edit: 72p efter insikt om naken kvinnoöverkropp. En bonuspoäng per vårta. Harpor ger dock ingenting.
Perfekt kork (!) som kom ut hel. Blöt inte ens till hälften.
...men vinet...
Matt, svagt, caramel i smaken med lätt sötma.
VASK!

Bytte strategi, från att Torres skulle bistå med glädjespridning, till att låta Mitolo G.A.M. stå för den biten, tillsammans med sista skvätten av Taylor's Ruby (som stått öppnad och regelbundet snurkats ur sedan den 19 nov, under kork), ping @Bastardo .

PXL_20220131_164322335.jpg


Taylor (Fladgate) Porto Fine Ruby, 92p
2,5 månader öppnad, under kork. Fortfarande ett ess.
Yowza!
Att ha det tidigt på kvällen gjorde att sockernivåerna kändes klibbigare än vid tidigare avtappningar. Fortfarande ett anmärkningsvärt bra vin med en överrumplande vacker tanninstruktur och pumpandes röd frukt.
Kommer att vara min go-to-Port från den dag auktionsfynden tar slut.
Gott tillsmamans med ost.
Bra tillsammans med Yuzu Osembe.

2016 Mitolo G.A.M. , 90p
Ibland bill man ha makabert unga rödviner också.
FET Syrah från Oz brukar alltför ofta betyda låg syra med hög grad av swullnad.
Detta är spikrakt ett uttryck jag gärna klassificerar som cold clime. Bra ryggrad i syran, exakthet i hela konkarrongen och mumsig, återhållsam frukt av ett varmt slag. Tanninerna är glesa och vinet tyvärr något kort. Frukten är dock klarröd, intensiv och mycket attraktiv! Allt sammantaget är detta extremt ungt vin som lovar gott.
Har tre flaskor kvar (auktionsfynd) som jag hoppas skall kunna överleva iaf tills vinet är moget, kristallkulan säger ca 2027.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Årets första sista dryckljom. Imorgon börjar Sober October, the February version.:
Visa bifogad bild 25415

Tüskt rat från 1979 (70p, ej scorad, ej upplagd på CT)
Perfekt kork (!) som kom ut hel. Blöt inte ens till hälften.
...men vinet...
Matt, svagt, caramel i smaken med lätt sötma.
VASK!
Herre min skapare, en Portugieser Spätlese - observera inte Spätlese trocken! - från 1979!!! Och dessutom med en barbystad Loreley på etiketten, som i detta fallet lockar intet ont anande vindrickare i fördärvet snarare än intet ont anande sjöfarare (flodfarare?) längs Rhen! Kan inte påminna mig att jag stött på något vin från Mettenheim, men jag ser att det finns några stycken även idag. Dock ligger byn så pass långt från Loreley-klippan (som finns i vinområdet Mittelrhein, alltså norr/nedströms om Rheingau): Mettenheim ligger söder om "Roter Hang"-delen av Rheinhessen, nästan nere vid Worms och inte direkt vid Rhen. Det framstår närmast som falsk marknadsföring att koppla ihop vinet med Loreley. :) Det är alltså inte här som vinet odlades:


Jag trodde att druvsorten Portugiser nästan hade försvunnit från de tyska vingårdarna i takt med att Dornfelder m.fl. ökade, men DWI anger andelen som c:a 2,6% (trea bland de blå druvsorterna efter Spätburgunder och Dornfelder) och upplyser att Nachdem sich viele Winzer in den 70er Jahren vom Blauen Portugieser verabschiedet hatten, nahm die Anbaufläche im nachfolgenden Jahrzehnt wieder zu und hat sich seit den neunziger Jahren weitgehend stabilisiert. D.v.s. många ryckte upp den under 70-talet men sedan ökande planteringarna igen och har varit ungefär stabila sedan 90-talet. Så det är bara andelen Portugiser bland de blå druvsorterna som minskat. Eller annorlunda uttryckt: trots en kraftig uppgång i tysk rödvinsproduktion under 00-talet odlades det inte mer Portugiser. ;) (DWI marknadsför tyska viner så de uttrycker sig annorlunda...)

Edit: DWI har nog missat att uppdatera den beskrivande texten de senaste 15 åren. Går man in i statstiken hittar man: 4,8% Portugiser 2000, 4,7% 2005, 4,0% 2010, 3,2% 2015, 2,5% 2020. Och 1970 fanns det nästan dubbelt så mycket Portugiser som Spätburgunder i de tyska vingårdarna: 6,7% mot 3,6%. Och mer Müller-Thurgau än Riesling, 25,1% mot 23,6%. Allt var inte bättre förr!

Har provat något enstaka vin på druvan, och det behöver inte vara något uppenbart fel på dem om man vill ha ett ljust och lätt vin av enklare slag. Men jag har aldrig hört någon rekommendera lagring av dem. Och på den tiden var även de röda vinerna "halvtorra" om det inte stod trocken på etiketten. Det hade varit förvånande om detta vin var drickbart och ett under om det var gott. :cool:
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Herre min skapare, en Portugieser Spätlese - observera inte Spätlese trocken! - från 1979!!! Och dessutom med en barbystad Loreley på etiketten, som i detta fallet lockar intet ont anande vindrickare i fördärvet snarare än intet ont anande sjöfarare (flodfarare?) längs Rhen! Kan inte påminna mig att jag stött på något vin från Mettenheim, men jag ser att det finns några stycken även idag. Dock ligger byn så pass långt från Loreley-klippan (som finns i vinområdet Mittelrhein, alltså norr/nedströms om Rheingau): Mettenheim ligger söder om "Roter Hang"-delen av Rheinhessen, nästan nere vid Worms och inte direkt vid Rhen. Det framstår närmast som falsk marknadsföring att koppla ihop vinet med Loreley. :) Det är alltså inte här som vinet odlades:


Jag trodde att druvsorten Portugiser nästan hade försvunnit från de tyska vingårdarna i takt med att Dornfelder m.fl. ökade, men DWI anger andelen som c:a 2,6% (trea bland de blå druvsorterna efter Spätburgunder och Dornfelder) och upplyser att Nachdem sich viele Winzer in den 70er Jahren vom Blauen Portugieser verabschiedet hatten, nahm die Anbaufläche im nachfolgenden Jahrzehnt wieder zu und hat sich seit den neunziger Jahren weitgehend stabilisiert. D.v.s. många ryckte upp den under 70-talet men sedan ökande planteringarna igen och har varit ungefär stabila sedan 90-talet. Så det är bara andelen Portugiser bland de blå druvsorterna som minskat. Eller annorlunda uttryckt: trots en kraftig uppgång i tysk rödvinsproduktion under 00-talet odlades det inte mer Portugiser. ;) (DWI marknadsför tyska viner så de uttrycker sig annorlunda...)

Har provat något enstaka vin på druvan, och det behöver inte vara något uppenbart fel på dem om man vill ha ett ljust och lätt vin av enklare slag. Men jag har aldrig hört någon rekommendera lagring av dem. Och på den tiden var även de röda vinerna "halvtorra" om det inte stod trocken på etiketten. Det hade varit förvånande om detta vin var drickbart och ett under om det var gott. :cool:
Loreley! Loreley!

Vinet var helt klart drickbart, carameltonerna var helt klart attraktiva, inga päckeltoner, men livet är för kort. Tunnt, kort, utspätt. Uttorkandes. Ssk dagen innan en kort månad utan droppar är detta inte vad man suktar efter för att brygga skuttet till mars. Noterade inte barbysten, men såsom varandes en etikettsdrickare av rang, deklarerar jag härmed en uppgradering till 72 p. En bonuspoäng per tutte.
Lite könsorättvisa där iom att bacchus bara kan kvalificera till en bonuspoäng.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Applejack.jpg


Giant Steps, Applejack Vineyard, Pinot Noir, 2018

Svag doft av av modellera, bakelit och mogna röda bär. Rätt modest syra och väldigt försiktiga tanniner. Det här vinet lever framförallt på sin relativt komplexa fruktkompott med jordgubbar, hallon och körsbär som backas upp av lite vitpeppar och örter. Lättdrucket. 88p
 
Gourt de Mautens IGP 2016

Vinet bjuder på en doft fylld med lakrits,mörka bär och örter.
Sammetslena tanniner och ett sömmlöst snyggt vin i munnen.Ingen alkohol som stör mig dock är syran i underkant vilket gör att det blir ett lika stort vin som 2015.
93 p idag en framtid på 95-96 är min gissning.
 

LarsW

Medlem
Selbach-Oster Zeltinger Sonnenuhr Riesling Spätlese feinherb Ur Alte Reben 2015
I näsan klassik riesling. Petroleum. Honungsmelon. Lime. Gummi. Härlig sötma i doften.
I munnen är det mineral som kalk och skiffer. Lime och ananas. Honung och Ordentlig restsötma utan att vara direkt söt, själv skulle jag kalla den halvsöt.
Passade utmärkt till sushi!
91p

Ch Montrose 1986

Flaska som min vän tog med sig på besök.
Rostad tobak. Läder och körsbärslikör. Tegel och torrt hö. I början en to av lite unken källare som dock försvann snabbt och ersattes av ceder som i cigarrlåda. Ett vin man kan dofta sig genom kvällen.
I munnen är det mogna och en aning torra körsbär. Charkuterier. Karamelliserad lök. en hint av stall men tonerna av läder är mer som i en chesterfieldsoffa än sadel. Tanninerna är kvar och syran närvarande. Aningen lätt i smaken men ny klyver vi hårstrån.
Lång eftersmak!
Denna flaska var riktigt riktigt bra, men skulle snart visa sig att det inte var den bästa min vän hade med sig.
94p

Fonseca Vintage Port 1997

En till flaska min vän tagit med sig
Heliga dykare!
En vansinnigt härlig doft av romrussin, cognac plommon och körsbärslikör. Rostad tobak. Ekad vanilj. Lite vitmossa. En aning alkoholstick när man stoppar näsan djupt i glaset. Sniffarvin deluxe!
I munnen är det som att dricka sammet. Söt men inte jättesöt. Russin, lakrits och kaffe. Körsbär och fin-fin cognac. Aprikos och vaniljfudge. Eken är helt integrerad.
Mycket lång och trevlig eftersmak.
Satt och tänkte att denna är ju tamejtusan lika bra som Fonseca 1977.
Så slog det mig att den är ju faktiskt 25 år nu vilket är äldre än när jag började dricka flaskorna från 77 så inte så konstigt.
Drickes helt perfekt nu men kommer säkert hålla minst ett decennium eller två till.
96p

thumbnail_20220201_091639.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Selbach-Oster Zeltinger Sonnenuhr Riesling Spätlese feinherb Ur Alte Reben 2015
I näsan klassik riesling. Petroleum. Honungsmelon. Lime. Gummi. Härlig sötma i doften.
I munnen är det mineral som kalk och skiffer. Lime och ananas. Honung och Ordentlig restsötma utan att vara direkt söt, själv skulle jag kalla den halvsöt.
Passade utmärkt till sushi!
91p

Ch Montrose 1986

Flaska som min vän tog med sig på besök.
Rostad tobak. Läder och körsbärslikör. Tegel och torrt hö. I början en to av lite unken källare som dock försvann snabbt och ersattes av ceder som i cigarrlåda. Ett vin man kan dofta sig genom kvällen.
I munnen är det mogna och en aning torra körsbär. Charkuterier. Karamelliserad lök. en hint av stall men tonerna av läder är mer som i en chesterfieldsoffa än sadel. Tanninerna är kvar och syran närvarande. Aningen lätt i smaken men ny klyver vi hårstrån.
Lång eftersmak!
Denna flaska var riktigt riktigt bra, men skulle snart visa sig att det inte var den bästa min vän hade med sig.
94p

Fonseca Vintage Port 1997

En till flaska min vän tagit med sig
Heliga dykare!
En vansinnigt härlig doft av romrussin, cognac plommon och körsbärslikör. Rostad tobak. Ekad vanilj. Lite vitmossa. En aning alkoholstick när man stoppar näsan djupt i glaset. Sniffarvin deluxe!
I munnen är det som att dricka sammet. Söt men inte jättesöt. Russin, lakrits och kaffe. Körsbär och fin-fin cognac. Aprikos och vaniljfudge. Eken är helt integrerad.
Mycket lång och trevlig eftersmak.
Satt och tänkte att denna är ju tamejtusan lika bra som Fonseca 1977.
Så slog det mig att den är ju faktiskt 25 år nu vilket är äldre än när jag började dricka flaskorna från 77 så inte så konstigt.
Drickes helt perfekt nu men kommer säkert hålla minst ett decennium eller två till.
96p

Visa bifogad bild 25423
Den där 1986:an hade jag gärna druckit av. Min nyliga '86:a var ju tyvärr sannolikt hanterad av Rudy med gemäng. Korken uppenbarligen "hanterad" och vinet gott, men från en svagare årgång.

Roliga viner!
Måste ha varit en underbar afton!!!
 
Visa bifogad bild 25421

Giant Steps, Applejack Vineyard, Pinot Noir, 2018

Svag doft av av modellera, bakelit och mogna röda bär. Rätt modest syra och väldigt försiktiga tanniner. Det här vinet lever framförallt på sin relativt komplexa fruktkompott med jordgubbar, hallon och körsbär som backas upp av lite vitpeppar och örter. Lättdrucket. 88p
Gillar denna producent och stil, men vinerna är lite mindre komplexa och intensiva än tex Mount Mary och Yarra Yering som verkligen sätter Yarra-stämplen på vinerna.
Giant Steps har dock ett riktigt trevligt tasting room med restaurang, och Innocent Bystander ligger i byggnaden bredvid :)
 

Håkan

Medlem
20220130_173822.jpg


Castello di Rampolla Sammarco 2007. Har fingrat på denna länge och nu när det vankades grillade ryggbiffar kändes det som det var dags. Doften är initialt väldigt köttig (nej jag grillade utomhus och detta var innan grillning) med rök och rätt mycket cassis. Smaken är också den köttig med en del rök, kaffe och mycket cassis. Elegant med välintegrerade tanniner och bra syra, alkoholen är inget som slår igenom. Väldigt väldigt bra Cabernet Sauvignon från Toscana i perfekt ålder. Ingen brådska med resterande flaskor. Sammarco ligger fortfarande väldigt attraktivt i pris och det är jag tacksam över. Ett vin jag köper varje årgång av. 93p.
 

buteljen

Medlem
1643922199293.jpeg


@fogliatiwines är en liten producent som, om jag förstått det rätt, tidigare sålt frukten till Ceretto sedan lång tid tillbaka. Ceretto ville att man skulle riva upp den gamla vingården (75 år) o plantera nytt, men det ville inte ägarna så kontraktet revs och nu producerar man ca 3000 flaskor själv istället. 30 månader i stora fat + 12 månader i flaska. Första årgången 2016. Vingården ligger i Pugane subzone i Bussia, nära Castiglione och Barolo.

Fogliati Barolo Bussia 2016 bjuder på eleganta körsbär och lite kryddor i doften. Fin koncentration i smaken, med sandiga tanniner som behöver mer tid. Kommer inte riktigt loss men där finns mycket att vänta på känns det som. Kul att testa en flaska för att kolla status.
 

LarsW

Medlem
Beaucastel CndP 1990
Doften är... mullig! Tobak. Tort hö. Mogna röda bär, oklart vilka. Lite läder och rött kött.
På det stora hela är doften lite generisk "moget-äldre-rödvin-som-är-gott" - svår att placera.
I munnen är det solmogna vinbär och körsbär. Lakrits oh kaffe. Hyffsad syra men lite trötta tanniner. Som i doften inte helt lätt att placera.
Med detta sagt så är det fortfarande ett väldigt gott vin och klunkvänligt som få!
91p

Telegraphé CndP 1998

Ett helt annat djur än Beaucaastel Kan inte missa att det är södra Rhône.
I näsan är det körsbär, tegel och rosmarin. Lakrits, mörk choklad och blod. Timjan och rosmarin. Jäklar det luktar gott!
I munnen tobak och svarta oliver och körsbär. Moget men massivt. Frisk frukt, bra yra och stadiga tanniner. Örtkryddor och kolgrillad ryggbiff.
Kraft och elegans blandat, inte ofta men får denna combo men som det snart ska visa sig inte sista gången denna vecka...
Supergod!
95p

Ch. Filhot 1988

Saffran!
I näsan är det först bara saffran. Sen kommer det ananas. Med tiden lite honung.
I munnen är det också mest saffran första timmen. Sedan ananas-spad och lite persika. Söt med en bra syra som kompenserar.
God men lite endimensionell.
88p

thumbnail_20220203_173356.jpg
 

LeChat

Medlem
481815DC-1018-4442-B717-B82F45EE30D2.jpeg

2016 Domaine Tempier Bandol

Tempiers instegsvin är alls inget enkelt och endimensionellt vin. Tvärtom, ett komplext vin med perfekt balans, elegant, och med en snygg fathantering som gör vinet lite maffigare men utan att bli jobbigt påträngande eller ta över. Denna årgång påminner faktiskt även en del om 2015 Gourt de Mautens. Bara en sån sak!:cigarr:
 

Per Stade

Lege artis
I går kunde jag inte hålla mig utan måste smaka på vinet innan vi ens hade dukat.
2019 Patrick Piuze Terroir de Chichée.
Det här är ett av Patrick Piuze enklare vin.
Men i mun kan det inte bli så mycket bättre.
Något kryddig doft, jag kan inte sätta fingret på vilken ört.
Perfekt balans mellan syra och frukt.
Det är det som jag värdesätter mest hos ett vin - balansen.
Inte ett spår av ek, ändå har jag för mig att Piuze alltid lagrar sina viner på ekfat en tid.
När det blir lite varmare i glaset växer det och känns nästan lite sött.
En smekning på gommen.
Om jag aldrig fick dricka något annat vitt mer i mitt liv så skulle jag nog välja det här.
EDDEDABC-D584-4EF2-B541-D0E682D770BF.jpeg
 
Toppen