Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
NV Deutz Brut Classic

Inköpt för någon vecka sedan eller två. Från flaska rätt ner i Zalto Bordeaux; tydlig doft av Granny Smith och i munnen går Granny Smith igen, fin syra och underbar smak och eftersmak. Visade sig överträffa rieslingen till fisken.

Vi hällde en skvätt i Veritas Champagne och visst är vinet bra även i det glaset, men det kändes lite väl kompakt och instängt jämfört med upplevelsen i Zalto Bx

Lite kort not, men jag försökte laga mat samtidigt som jag provade vinerna.
256F81D1-BB74-4763-A173-D25E40664327.jpeg
 

The Wall

Medlem
2019 Sabelli-Frisch ”Lanterna” Flame Tokay

Det går ju inte att hålla sig; väck med vax och kork och rumstempererat direkt ner i Gabriel Gold.

Initialt lite rabarberdoft, men sen kommer en kryddighet/pepprighet som förbryllar mig lite innan jag landar i att doften påminner lite om grüner veltliner. Tycker mig även känna ett uns av nyklippt gräs i bakgrunden. Munnen, syrligt och beskt, kryddigheten kommer igen, men det känns lättklunkat. Lite rabarberstjälk går igen (beskan), men det är väldigt trevligt. Känns spontant som att vinet kanske inte är för alla, men så länge vi på Finewines får full tilldelning är vi nöjda. Hustrun utbrast ”ska det vara så här? Sherry!”, men jag håller inte alls med. Nåja, hon kanske blir nöjd av kvällens Esprit de Gloria istället.
Förnyat förtroende imorgon till kokta rödbetor. Återkommer.
Visa bifogad bild 25489
Dag 2 ner i Veritas Riesling, lite mer doft av plastkasse än dagen innan. I munnen len, besk, lite gräsigare, men likafullt lättklunkad. Inte klockren till de kokta rödbetorna när det fanns bättre alternativ, men inget fullständigt haveri heller.
 

buteljen

Medlem
05EEDD88-0B64-439A-B7CD-33266A1D29FC.jpeg

BYOB hos @Dejzan i går. Roliga viner att prova blint. Några nedslag:

2010 Domaine Berthet Bondet Château-Chalon (93p) - en helt underbar Vin Jaune med massor av komplexitet, intensitet och lång energisk finish fylld med nötiga toner. Det var bästa vin tillsammans med 1990 Château de Fieuzal (93p), som hade precis det man önskar av en äldre Bordeaux i form av tobak, grafit, ceder, järn och läder. Slank och fint balanserad.

Jag hade med mig månadens pava 2017 Luis Pato Bairrada Vinha Pan som jag skriver mer om i den tråden. Hade även med mig 2016 Château Tournefeuille La Cure (90p idag) Det är ett vin från Lalande Pomerol där man gjort en cuvée på 83% Merlot och 17% Cab Franc. Det som är spännande är att vinrankorna växer på likadan “sticky clay” som Chateau Petrus och det finns väldigt få vingårdar som har denna speciella massiva lerjord. Jane Anson har nämnt detta vin flera gånger i olika webinars men mer som ett exempel på att terroiren är speciell snarare än att det är ett exceptionellt vin (tror jag). Jag öppnade och dubbeldekanterade vinet typ 20 timmar innan vi provade det och det var fortfarande oerhört knutet. Blålila färg. Kompakt och koncentrerat. Osäker på var denna "miniPetrus" kommer att ta vägen - den behöver definitivt en hel del tid - men det känns kul att jag har några fler flaskor att följa :).
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
2015 Weingut Winter Dittelsheim Kloppberg Riesling GG

Från flaska, via karaff i 5 minuter och sedan ner i Zalto vitvin; underbar doft av petroleum, lime, mineral och lite smörkola, allt i fullständig harmoni. I munnen; underbar syra och harmonin går igen, lite smörkola i eftersmaken. Klockren till skreifilé med magisk vitvinssås. Går det att överträffa?
Visa bifogad bild 25519
Skulle jag köpt flera? Ja.
Skulle jag vänta med att korka upp? Ja, blir utmärkt om minst 10 år, men är finfin redan nu.
Var köpte du den? Jag gillar Winter men har bara handlat när jag varit i Tyskland på jobbresa.
 

Vingubben

Medlem
89105958-B1AC-4FC1-AA4B-8EDBDF8FBE1C.jpeg


Pascal Cotat, La Grande Côte, 2019

Det är sällan jag dricker Sancerre då det som brukar finnas tillhanda på både restaurang och bolaget oftast är rätt mediokra pjäser. Detta är något helt annat. Direkt ur flaskan var det knutet och med en hel del ek som slog igenom, men efter en stund i karaffen och med stigande temperatur hände det grejer. Rejäl syra men på ett härligt sätt när det vattnas i munnen. Fanns nog lite krusbär i bakgrunden men det var framförallt houngsmelon, grapefrukt och grästonernsom slog igenom. Sen kom det lime, vetebröd och vanilj. Får Sancerre verkligen smaka så här? 93p
 

Johan L

Medlem
20220212_193227.jpg


Le Clos du Caillou La Réserve Blanc 2017
Inköpt på plats under bröllopsresa för några år sedan. 97 % clairette och 3 % grenache.
Bra syra, särskilt för CdR, fin mineralitet, vit frukt, citrus och trevliga mognadstoner. Behagligt sipparvin i fin fas. Vinmakaren anger drickfönster till 2018 - 2028 men tror inte vi hade uppskattat den med flera år till på rygg. Bra producent, ser framemot att öppna de vita och röda C9dP vi har från dem.
91p
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Miniprovning med bland annat @feskhandlarn och den förlorade sonen @Christer J som gjorde en stark comeback.

Först ut var två roséföråkare.

Pouillon Rosé (deg 18)

Mer jord än frukt som i första hand är blodapelsin. Jordärtskocka, mörka blommor och nässlor. Smakar som en blandning mellan blodapelsin och blodgrape med ett litet bittert bett i avslutet men utan att det stör. En rätt publik saignée trots allt.

Egly-Ouriet Rosé (bas 14, deg 20)
Lite nöt men mycket röda äpplen. Fyller på med blommor, jordgubbar och gula vingummin. Allt talar för en pinotskumpa av rang. Lång smak som även avslutar med lite mandarin. Klart ekad och i den kraftigare skolan. Väldigt gott. Måste vara från Aÿ eller Ambonnay. Gissade Egly.

20220212_214549.jpg


Eftersom Christer hade deklarerat riesling på förhand blev det lite oväntat en helblind flight vitt.

William Fevre Bourgos 2017

Rätt typisk frisk chablis förutom en del kruttoner som jag associerar till Henriot-Fevre. Lite blommig på doften och väldigt hög intensitet och syra i munnen. I yngsta laget och så pass bra bett att jag gissade Fevre Le Clos 2017. Fevre är inte mitt förstaval i chablis men det beror mer på stilen än kvaliteten.

Trimbach Clos St Hune 2012

Solklar gummiriesling med lite peppartoner i bakgrunden. Väldigt stum och knuten. Mina anteckningar om smaken säger, lite söt, kort och billig.:ängel: Klart tråkigaste vinet i flighten för mig och jag var inte alls förvånad vid avteckning. Clos St Hune har aldrig imponerat på mig. Rieslingens motsvarighet till Salon. Överprisat, överskattat, underpresterande på blindprovningar och vad som imponerar mest är att St Hune aldrig verkar mogna. I besvikelsens zenit har flaskbringaren antecknat 200 p i min anteckningsbok.:D

För den som gillar strama citrusdrivna viner med markerad och hög syra är det här en stark rekommendation.

Von Winning Ozyetra 2019

Wow! Ekfat, blommor, vanilj och lite kaffe i bakgrunden. Komplex doft och smak. Hög syra och ungt men är hur drickbart som helst! Lång och intensiv smak och doften är förförisk djup och stark som sirenernas sång. Alla hade svårt att vara tysta och det här vinet tog all uppmärksamhet innan vi ens provat igenom allt. Efter @Patrik Sellin s ljumma omdöme på stående fot vågade jag inte lassa på men det var inte svårt att göra en tilläggsbeställning. Promillenivån gjorde nog att det blev ytterligare några extra...:ängel: För mig är det här nog bästa vita vinet jag druckit direkt från hyllan någonsin. Magi idag och fantasi imorgon.

2018 gjorde också bra ifrån sig när jag hade med det förra året men undra om inte 2019 är ytterligare ett snäpp upp även om det är svårt att bedöma utan referens.

Billaud Simon Monte de Tonnerre 2011
Klart mest udda vinet i flighten arommässigt. Grönt, rotfrukter och urin (från nyckelpigor?). Tänkte först Spanien innan någon refererade till första vinet. Kort i smaken och det här vinet fick slåss om sistaplatsen. Skulle vara intressant att jämföra samma vin från ett annat år för att tydliggöra att det var årgången som slog igenom. Har aldrig känt "2011"-markörerna så tydligt tidigare och gissade chablis 2011.

Trimbach Frederic Emile 2008
Klart mognaste vinet i flighten i sin profil. Äldre riesling med mognadstoner som får syran att harmonisera är underbart gott. För mig slog den här Clos St Hune med hästlängder.


Min ranking:
  1. Ozyetra 2019
  2. Emile 2008
  3. Fevre Bourgos 2017
  4. Billaud Simon MdT 2011
  5. Clos St Hune 2012
Total ranking:
  1. Ozyetra 2019 - 4 p och samtligas vinnare
  2. Emile 2008 - 13 p (två andraplatser)
  3. Billaud Simon MdT 2011 - 13 p (en andraplats)
  4. Fevre Bourgos 2017 - 13 p
  5. Clos St Hune 2012 - 17 p
Efter de vita och den klassiska räksalladen blev det ytterligare lite champagne och en redundant röding.

Savart Bulle de Rosé
Lite smultron och i en ren och stram stil som fick mig att gissa hus. Inte min grej och lite för ungt men så klart taskigt motstånd både innan och efter. Savart har dock aldrig imponerat särskilt mycket på mig förut. Förutom just Bulle de Rosé...

Diebolt FdP 1998
Ytterligare ett toppvin! Klassiskt med lite bröd och jäst. Klart mogen men i perfekt fas med champinjoner och lite honung och grädde. Tänker direkt BdB och 06/07 men i munnen märks det tydligt att vinet är äldre. Fram kommer även lite kolatoner. Underbart vin! Klar 90-talare men ingen 96-syra gjorde att jag gissade FdP 98.

Lillian Syrah 2015
Kategorin onödig flaska men rätt typisk jänkare med kraft, björnbär och lite svart vinbärsbuske. Gissades på bordeaux men det får väl skyllas på tidigare flaskor. Slank ner väldigt fort...
 

Attachments

  • 20220212_214517.jpg
    20220212_214517.jpg
    76,5 KB · Visningar: 46

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 25513
Idag dricker vi ett vin från 1969. Denegri Lorenzo Dolcetto 1969. En Dolcetto som ska drickas ungt. Hmm. Förhoppningarna är inte på topp. Förväntansfulla ja.

Producenten Denegri Lorenzo hittar jag ingen info om. CT skvallrar om att deras Barolo gavs ut sista året 1979.

Korken är smutsig men hel. Färgen är brunröd och grumlig. Inga stora kakor av fällning.

Doftmässigt drar det mest åt källartoner och unken jord men kanske lite bränd kola om jag verkligen försöker. Med 53 år på nacken och med okända lagringsplatser kanske det inte är så konstigt heller.

Smakmässigt är vinet tack och lov inte dött - men inte heller direkt vid liv. Omogna körsbär, hint av röda vinbär och en god syra ger ändå tillräcklig skjuts att fortsätta dricka.

Slutar med att vi bjuder in grannar via sms och instruktioner om att ta med ett vinglas. Kul att dela med sig och kanske bjuda på en liten upplevelse utan att skriva in det i listan över mest minnesvärda smakupplevelser.
Klart man skall göra det bästa man kan med det man har. Vissa viner är mer spännande än underbara, och det är också en viktig kvalitetsaspekt.

Bra kört!
 

Daniel A

Administratör
Visa bifogad bild 25528
BYOB hos @Dejzan i går. Roliga viner att prova blint. Några nedslag:

2010 Domaine Berthet Bondet Château-Chalon (93p) - en helt underbar Vin Jaune med massor av komplexitet, intensitet och lång energisk finish fylld med nötiga toner. Det var bästa vin tillsammans med 1990 Château de Fieuzal (93p), som hade precis det man önskar av en äldre Bordeaux i form av tobak, grafit, ceder, järn och läder. Slank och fint balanserad.

Jag hade med mig månadens pava 2017 Luis Pato Bairrada Vinha Pan som jag skriver mer om i den tråden. Hade även med mig 2016 Château Tournefeuille La Cure (90p idag) Det är ett vin från Lalande Pomerol där man gjort en cuvée på 83% Merlot och 17% Cab Franc. Det som är spännande är att vinrankorna växer på likadan “sticky clay” som Chateau Petrus och det finns väldigt få vingårdar som har denna speciella massiva lerjord. Jane Anson har nämnt detta vin flera gånger i olika webinars men mer som ett exempel på att terroiren är speciell snarare än att det är ett exceptionellt vin (tror jag). Jag öppnade och dubbeldekanterade vinet typ 20 timmar innan vi provade det och det var fortfarande oerhört knutet. Blålila färg. Kompakt och koncentrerat. Osäker på var denna "miniPetrus" kommer att ta vägen - den behöver definitivt en hel del tid - men det känns kul att jag har några fler flaskor att följa :).

En mycket trevlig BYOB! Extra härligt när det blir ohemula mängder tryffel på tallriken. Tack för utmärkt värdskap och kockskap @Dejzan!

Jag håller med om att Chalonen och gamlingBordeauxn var kvällens höjdpunkter (gav 93+ resp. 93p). Chalonen var mitt bidrag; lätt typiskt för mig att ta med ett sådant vin (som någon sade vid första sniff: "Det här är ett Danielvin!"), men jag misstänkte att det var några på plats som inte hade fått nöjet att smaka. Så var det, och det föll i god jord. '90 Fieuzal är EXAKT vad jag vill ha av mogen Bdx - klockrent vin.

Jag var väldigt förtjust i Knipser också. En tysk bdx-blend, bara en sådan sak. Låg i en perfekt fas med ungdomlig fräschör samtidigt som den hade blivit ganska polerd (trodde att det var ett något äldre vin). Touchaiserna gjorde verkligen inte bort sig, och jag ska villigt erkänna att jag fick en fet ödmjukhetspaj i ansiktet med kommentaren "Det här måste ju vara Loire, men det är definitivt något bättre än Moulin Touchais". :ängel::stendumt: Smakade exakt samma viner på en provning i höstas, och ratade då dessa årgångar. Kontext och tillfälle är min gissning på diskrepansen. Men kanske flaskvariation? Vet ej. Moulin Touchais är i alla fall tillbaka på menyn igen.

Miniprovning med bland annat @feskhandlarn och den förlorade sonen @Christer J som gjorde en stark comeback.

[...]

Von Winning Ozyetra 2019
Wow! Ekfat, blommor, vanilj och lite kaffe i bakgrunden. Komplex doft och smak. Hög syra och ungt men är hur drickbart som helst! Lång och intensiv smak och doften är förförisk djup och stark som sirenernas sång. Alla hade svårt att vara tysta och det här vinet tog all uppmärksamhet innan vi ens provat igenom allt. Efter @Patrik Sellin s ljumma omdöme på stående fot vågade jag inte lassa på men det var inte svårt att göra en tilläggsbeställning. Promillenivån gjorde nog att det blev ytterligare några extra...:ängel: För mig är det här nog bästa vita vinet jag druckit direkt från hyllan någonsin. Magi idag och fantasi imorgon.

2018 gjorde också bra ifrån sig när jag hade med det förra året men undra om inte 2019 är ytterligare ett snäpp upp även om det är svårt att bedöma utan referens.

[...]

Jävla skit, jag som kände mig så nöjd med att bara ha plockat en flaska vid släppet. Nu blev jag så illa tvungen (tvungen!) att köpa ett gäng till.
 

Hampe

Medlem

2012 Château Mont-Redon Châteauneuf-du-Pape​


Dracks över tre dagar. En hel del fällning. Tät blåröd färg. Inga tydliga tecken på ålder. Doft av mogna blå bär och varm jordgubbssylt. Tydliga fattoner, lakrits och choklad. Torkade kryddor. Lagerblad? Balanserad till frisk syra. Medelfylligt till fylligt. Medellång smak. Bittert slut och något eldigt. Nja. CT 89p, nästan väl generöst.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 25529

Pascal Cotat, La Grande Côte, 2019

Det är sällan jag dricker Sancerre då det som brukar finnas tillhanda på både restaurang och bolaget oftast är rätt mediokra pjäser. Detta är något helt annat. Direkt ur flaskan var det knutet och med en hel del ek som slog igenom, men efter en stund i karaffen och med stigande temperatur hände det grejer. Rejäl syra men på ett härligt sätt när det vattnas i munnen. Fanns nog lite krusbär i bakgrunden men det var framförallt houngsmelon, grapefrukt och grästonernsom slog igenom. Sen kom det lime, vetebröd och vanilj. Får Sancerre verkligen smaka så här? 93p
Bra smaknot!
Blev ordentligt nyfiken på denna!

Hittar några olika årgångar i Japan, men f**k! De kostar dubbelt mot i Frankrike, dvs pang på 700 pix flaskan. Det betyder att jag köper några till min dotter i Paris och hoppas att någon stackars flaska finns kvar då jag har vägarna förbi.

Gillar annars verkligen Sb's rena uttryck i Sancerre där krusbär, kiwi, gräs och citrus samsas med soldränkt mineralitet och transparent arkitektur. Bra sorter är i min bok intensiva som techno-rave-partyn med massor solsken men inte varmt väder.

Fö anser jag att Les Belles Dames (finns nog nästan alltid på SB) ofta levererar bra Joyce för pengarna.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En mycket trevlig BYOB! Extra härligt när det blir ohemula mängder tryffel på tallriken. Tack för utmärkt värdskap och kockskap @Dejzan!

Jag håller med om att Chalonen och gamlingBordeauxn var kvällens höjdpunkter (gav 93+ resp. 93p). Chalonen var mitt bidrag; lätt typiskt för mig att ta med ett sådant vin (som någon sade vid första sniff: "Det här är ett Danielvin!"), men jag misstänkte att det var några på plats som inte hade fått nöjet att smaka. Så var det, och det föll i god jord. '90 Fieuzal är EXAKT vad jag vill ha av mogen Bdx - klockrent vin.

Jag var väldigt förtjust i Knipser också. En tysk bdx-blend, bara en sådan sak. Låg i en perfekt fas med ungdomlig fräschör samtidigt som den hade blivit ganska polerd (trodde att det var ett något äldre vin). Touchaiserna gjorde verkligen inte bort sig, och jag ska villigt erkänna att jag fick en fet ödmjukhetspaj i ansiktet med kommentaren "Det här måste ju vara Loire, men det är definitivt något bättre än Moulin Touchais". :ängel::stendumt: Smakade exakt samma viner på en provning i höstas, och ratade då dessa årgångar. Kontext och tillfälle är min gissning på diskrepansen. Men kanske flaskvariation? Vet ej. Moulin Touchais är i alla fall tillbaka på menyn igen.



Jävla skit, jag som kände mig så nöjd med att bara ha plockat en flaska vid släppet. Nu blev jag så illa tvungen (tvungen!) att köpa ett gäng till.
...finns ju "jagvariation" också :)
Jag har själv mängder av det...
Varje dag är en ny dag.
 

Adam Frisch

Vinmakare
Pax Sonoma-Hillsides Syrah 2018
Sval Syrah när den är som godast, vitpeppar,chark,viol, en perfekt balans av pepprighet och animaliskt.
Fortfarande väldigt ungt och kommer givetvis ge mer på sikt men fullt njutbart redan nu.
Oerhört nöjd att man har fler flaskor, ska bli kul att följa detta vin!

Visa bifogad bild 25521
Pax gör verkligen fina Syrah:s i en mkt återhållsam stil. Brukade köpa en hel del, men kändes som han höjde priserna dom sista åren rejält. Kom till en punkt där jag inte kände jag kunde hänga med längre. Ett klassiskt USA-problem, prissättningen.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sydafrikansk Syrah. What could possibly go wrong?

16448453458534709038708411997017.jpg


2009 Lazanou Syrah Organic Single Vineyard, 83p

Hustrun dissade den fullständigt, hon står helt enkelt inte ut med den Sydafrikanska doftpaletten av asfalt, gummi och gnubajs.

Eftersom jag fick en fet låda med Godivapraliner, glufsar jag praliner till detta något speciella vin. Speciellt utan att vara särskilt bra.

Svartröd med lätt tegling.
Aromatiken är inte sak rolig. Tämligen hemsk doft. Faktiskt.
Smaken är det däremot inte något direkt fel på. Klar, ren röd frukt, bra syror och en krumelur från nosen i slutfinishen. Intensiv Syrah med en hel del markörer, dock inte de riktigt goda (peppar, chark, kött, blod). Mellanspelet är i tunnaste laget och vinet saknar komplexitet.

Livet är för kort för denna typ av vin. Men, den följde med som bonusflaska i en auktionslot. Kunde inte vaska den. Ibland är det ett handikapp att vara av norrländskt ursprung.
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
...

Jävla skit, jag som kände mig så nöjd med att bara ha plockat en flaska vid släppet. Nu blev jag så illa tvungen (tvungen!) att köpa ett gäng till.
Bra val! Du kommer tacka mig i framtiden.:D Själv blev jag nyfiken på Ozyetra efter du gått igång på det.

För mig har Ozyetra allt man vill ha i ett vin. Fat, kraft, blommor, tropisk frukt och honung. Bourgogne möter Clos Saint Urbain helt enkelt. Kan det bli bättre?:cigarr:
 

stevie22002

Medlem
Bra val! Du kommer tacka mig i framtiden.:D Själv blev jag nyfiken på Ozyetra efter du gått igång på det.

För mig har Ozyetra allt man vill ha i ett vin. Fat, kraft, blommor, tropisk frukt och honung. Bourgogne möter Clos Saint Urbain helt enkelt. Kan det bli bättre?:cigarr:
Samma för mej, har köpt på mej flera olika årgångar pga noterna som du skrev Daniel.

Älskade verkligen den (2017) som jag hittills öppnat! Tack igen för tips!!! :)
 
Toppen