Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Miniprovning med bland annat @feskhandlarn och den förlorade sonen @Christer J som gjorde en stark comeback.

Först ut var två roséföråkare.

Pouillon Rosé (deg 18)
Mer jord än frukt som i första hand är blodapelsin. Jordärtskocka, mörka blommor och nässlor. Smakar som en blandning mellan blodapelsin och blodgrape med ett litet bittert bett i avslutet men utan att det stör. En rätt publik saignée trots allt.

Egly-Ouriet Rosé (bas 14, deg 20)
Lite nöt men mycket röda äpplen. Fyller på med blommor, jordgubbar och gula vingummin. Allt talar för en pinotskumpa av rang. Lång smak som även avslutar med lite mandarin. Klart ekad och i den kraftigare skolan. Väldigt gott. Måste vara från Aÿ eller Ambonnay. Gissade Egly.

Visa bifogad bild 25531

Eftersom Christer hade deklarerat riesling på förhand blev det lite oväntat en helblind flight vitt.

William Fevre Bourgos 2017
Rätt typisk frisk chablis förutom en del kruttoner som jag associerar till Henriot-Fevre. Lite blommig på doften och väldigt hög intensitet och syra i munnen. I yngsta laget och så pass bra bett att jag gissade Fevre Le Clos 2017. Fevre är inte mitt förstaval i chablis men det beror mer på stilen än kvaliteten.

Trimbach Clos St Hune 2012
Solklar gummiriesling med lite peppartoner i bakgrunden. Väldigt stum och knuten. Mina anteckningar om smaken säger, lite söt, kort och billig.:ängel: Klart tråkigaste vinet i flighten för mig och jag var inte alls förvånad vid avteckning. Clos St Hune har aldrig imponerat på mig. Rieslingens motsvarighet till Salon. Överprisat, överskattat, underpresterande på blindprovningar och vad som imponerar mest är att St Hune aldrig verkar mogna. I besvikelsens zenit har flaskbringaren antecknat 200 p i min anteckningsbok.:D

För den som gillar strama citrusdrivna viner med markerad och hög syra är det här en stark rekommendation.

Von Winning Ozyetra 2019
Wow! Ekfat, blommor, vanilj och lite kaffe i bakgrunden. Komplex doft och smak. Hög syra och ungt men är hur drickbart som helst! Lång och intensiv smak och doften är förförisk djup och stark som sirenernas sång. Alla hade svårt att vara tysta och det här vinet tog all uppmärksamhet innan vi ens provat igenom allt. Efter @Patrik Sellin s ljumma omdöme på stående fot vågade jag inte lassa på men det var inte svårt att göra en tilläggsbeställning. Promillenivån gjorde nog att det blev ytterligare några extra...:ängel: För mig är det här nog bästa vita vinet jag druckit direkt från hyllan någonsin. Magi idag och fantasi imorgon.

2018 gjorde också bra ifrån sig när jag hade med det förra året men undra om inte 2019 är ytterligare ett snäpp upp även om det är svårt att bedöma utan referens.

Billaud Simon Monte de Tonnerre 2011
Klart mest udda vinet i flighten arommässigt. Grönt, rotfrukter och urin (från nyckelpigor?). Tänkte först Spanien innan någon refererade till första vinet. Kort i smaken och det här vinet fick slåss om sistaplatsen. Skulle vara intressant att jämföra samma vin från ett annat år för att tydliggöra att det var årgången som slog igenom. Har aldrig känt "2011"-markörerna så tydligt tidigare och gissade chablis 2011.

Trimbach Frederic Emile 2008
Klart mognaste vinet i flighten i sin profil. Äldre riesling med mognadstoner som får syran att harmonisera är underbart gott. För mig slog den här Clos St Hune med hästlängder.


Min ranking:
  1. Ozyetra 2019
  2. Emile 2008
  3. Fevre Bourgos 2017
  4. Billaud Simon MdT 2011
  5. Clos St Hune 2012
Total ranking:
  1. Ozyetra 2019 - 4 p och samtligas vinnare
  2. Emile 2008 - 13 p (två andraplatser)
  3. Billaud Simon MdT 2011 - 13 p (en andraplats)
  4. Fevre Bourgos 2017 - 13 p
  5. Clos St Hune 2012 - 17 p
Efter de vita och den klassiska räksalladen blev det ytterligare lite champagne och en redundant röding.

Savart Bulle de Rosé
Lite smultron och i en ren och stram stil som fick mig att gissa hus. Inte min grej och lite för ungt men så klart taskigt motstånd både innan och efter. Savart har dock aldrig imponerat särskilt mycket på mig förut. Förutom just Bulle de Rosé...

Diebolt FdP 1998
Ytterligare ett toppvin! Klassiskt med lite bröd och jäst. Klart mogen men i perfekt fas med champinjoner och lite honung och grädde. Tänker direkt BdB och 06/07 men i munnen märks det tydligt att vinet är äldre. Fram kommer även lite kolatoner. Underbart vin! Klar 90-talare men ingen 96-syra gjorde att jag gissade FdP 98.

Lillian Syrah 2015
Kategorin onödig flaska men rätt typisk jänkare med kraft, björnbär och lite svart vinbärsbuske. Gissades på bordeaux men det får väl skyllas på tidigare flaskor. Slank ner väldigt fort...
Kul provning!
När var Savart Rosén deggad ?
för den är normalt väldigt knuten de tre första åren oftast
 

Vingubben

Medlem
Bra smaknot!
Blev ordentligt nyfiken på denna!

Hittar några olika årgångar i Japan, men f**k! De kostar dubbelt mot i Frankrike, dvs pang på 700 pix flaskan. Det betyder att jag köper några till min dotter i Paris och hoppas att någon stackars flaska finns kvar då jag har vägarna förbi.

Gillar annars verkligen Sb's rena uttryck i Sancerre där krusbär, kiwi, gräs och citrus samsas med soldränkt mineralitet och transparent arkitektur. Bra sorter är i min bok intensiva som techno-rave-partyn med massor solsken men inte varmt väder.

Fö anser jag att Les Belles Dames (finns nog nästan alltid på SB) ofta levererar bra Joyce för pengarna.
Snygga tjejer vill man alltid prova. Pascal har en kusin, Francois, som också skall vara riktigt bra men verkar också svår att få tag på.
 

stevie22002

Medlem
Köp två. Ploppa den första omedelbart. Drick sedan 1000 flaskor och ploppa nr 2 som flaska nr 1001.

Bara för att det går?
Ja, om det är någonting jag lärt mej genom åren är det att ALLTID köpa minst två flaskor av ett vin (om man har råd så klart).

Insikten att man bara köpte en flaska av ett fantastiskt vin/årgång svider mer än hålet i plånboken av att köpa fler imho. Man kan ju dessutom alltid sälja eller ge bort till nära och kära om det inte riktigt föll en i smaken… ;)
 
Ja, om det är någonting jag lärt mej genom åren är det att ALLTID köpa minst två flaskor av ett vin (om man har råd så klart).

Insikten att man bara köpte en flaska av ett fantastiskt vin/årgång svider mer än hålet i plånboken av att köpa fler imho. Man kan ju dessutom alltid sälja eller ge bort till nära och kära om det inte riktigt föll en i smaken… ;)
1029 svider lite väl mkt bara:) jag tar den till våren och hoppar på tåget nästa år igen!
 

Gradin

Medlem
Pax gör verkligen fina Syrah:s i en mkt återhållsam stil. Brukade köpa en hel del, men kändes som han höjde priserna dom sista åren rejält. Kom till en punkt där jag inte kände jag kunde hänga med längre. Ett klassiskt USA-problem, prissättningen.

Håller helt med, känns helt på gränsen prismässigt vilket är väldigt trist!
 

Vingubben

Medlem
E13111B6-0565-4CD1-BDBD-8A90C6B1B4FD.jpeg


Chateau des Tours, 2012

Inmundigades på restaurang så inga noter togs, med jädrar vilket vin. Mängder med frukt, björnklister, läder och franska örter men samtidigt oerhört balanserat. Ett vin som ger glädje i flera dagar. 94-95p
 
Är 2019 Ozy värt pengen på bolaget? Alltid lite otäckt när riesling går över 1000-lappen. Men varför tycker man det egentligen? Inom några år kommer det säkerligen vara mer vanligt. Och många av vinerna är värda det.
 

buteljen

Medlem
Är 2019 Ozy värt pengen på bolaget? Alltid lite otäckt när riesling går över 1000-lappen. Men varför tycker man det egentligen? Inom några år kommer det säkerligen vara mer vanligt. Och många av vinerna är värda det.
I princip alla som druckit Ozyetra här på forumet är ju överförtjusta och öser superlativ över den så jag skulle nog säga att den är värd pengarna. Systemet är billigast i Europa om man kollar på winesearcher. Dock verkar det inte vara någon allmän hype på den ännu för det finns ju rätt många flaskor kvar fortfarande. Jag köpte 17 direkt när den släpptes förra året och efter att ha provat den köpte jag en låda. Sen har jag bunkrat upp med både 18 o 19 :). Man kan hålla utkik på atomwine.dk för där är den nedsatt emellanåt så den blir billigare än i Sverige.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kul provning!
När var Savart Rosén deggad ?
för den är normalt väldigt knuten de tre första åren oftast
Nyköpt. Gissar 2020.

Det är just det problemet jag har med Savart. Känns som de aldrig mognar och blommar ut (+10 år?). Fast av hans viner tycker jag ändå Bulle Rosé varit flirtigast.

Till Savarts försvar. Taskigt läge att komma mellan Ozyetra och FdP 98...
 

matage

Medlem
Är 2019 Ozy värt pengen på bolaget? Alltid lite otäckt när riesling går över 1000-lappen. Men varför tycker man det egentligen? Inom några år kommer det säkerligen vara mer vanligt. Och många av vinerna är värda det.
Huvudet på spiken för min inköpsstrategi för 2022. Jag har inga problem med skumpa för tusenlappen men jag har inte många röda i den prisklassen och extremt lite vitt trots att den upplevelsen kan vara väl så stor. Så min devis för året är att försöka komma över den mentala knuten utan att för den saken vara slösaktigt dum.
(av 8 sålda Ozyetra på lokala bolaget står jag för 3+3 'cause FOMO ;) )
 
I princip alla som druckit Ozyetra här på forumet är ju överförtjusta och öser superlativ över den så jag skulle nog säga att den är värd pengarna. Systemet är billigast i Europa om man kollar på winesearcher. Dock verkar det inte vara någon allmän hype på den ännu för det finns ju rätt många flaskor kvar fortfarande. Jag köpte 17 direkt när den släpptes förra året och efter att ha provat den köpte jag en låda. Sen har jag bunkrat upp med både 18 o 19 :). Man kan hålla utkik på atomwine.dk för där är den nedsatt emellanåt så den blir billigare än i Sverige.

Ja, hypen verkar inte ha slagit jättehårt! Måste vara för få winefluencers som lagt upp på instagram :) Tacksamt för oss!
Rejäl FOMO nu. Tack.

Huvudet på spiken för min inköpsstrategi för 2022. Jag har inga problem med skumpa för tusenlappen men jag har inte många röda i den prisklassen och extremt lite vitt trots att den upplevelsen kan vara väl så stor. Så min devis för året är att försöka komma över den mentala knuten utan att för den saken vara slösaktigt dum.
(av 8 sålda Ozyetra på lokala bolaget står jag för 3+3 'cause FOMO ;) )
Håller helt med. Inga problem att betala 1000kr för riesling, men då ska den vara värt den pengen.
 
Tredje året i rad jag spontanplockat denna från hyllan, och tredje året jag är nöjd med det.
Trevlig fatkaraktär med tilltagen oljighet slår mig direkt. Omogen honungsmelon, plommon och gula äpplen.

Efter 3h kommer lite väl tydlig alkohol på näsan, men smakmässigt vinner det på att lufta bort de allra piggaste frukttonerna, eftersom det ger plats åt sötare vaniljiga/perskika/örtiga toner.

Sparade en slurk i flaskan och ska prova ikväll.

1644908570897.png
 

Pontus

Medlem
Vad skulle du säga om mognadstakten/drickfönster på Kitty?

Jag hittade en 2015 igår när jag inventerade vinkylarna (en övning som tog typ 3ggr längre än jag trott). Sist jag drack den var 2019 men tyckte då att den var väldigt knuten.
Nu frågade du inte mig, men jag tycker att man bör vänta typ 7-10 år efter årgången för att nå peak. Bättre balans och komplexitet när frukten klingat av en del och syran kommer fram lite bättre. 2012 och 2013 är riktigt bra nu!
 

The Wall

Medlem
Tredje året i rad jag spontanplockat denna från hyllan, och tredje året jag är nöjd med det.
Trevlig fatkaraktär med tilltagen oljighet slår mig direkt. Omogen honungsmelon, plommon och gula äpplen.

Efter 3h kommer lite väl tydlig alkohol på näsan, men smakmässigt vinner det på att lufta bort de allra piggaste frukttonerna, eftersom det ger plats åt sötare vaniljiga/perskika/örtiga toner.

Sparade en slurk i flaskan och ska prova ikväll.

Visa bifogad bild 25543
Ett av våra favoriter hemma; men vi brukar dricka ur Zalto Universal för det mesta, upplever att det kan bli lite väl öppet ur Bour-kupor. Lösningen kanske är att använda Bour-kupor som vädringsglas och sedan övergå till smalare kupa.
 
Ett av våra favoriter hemma; men vi brukar dricka ur Zalto Universal för det mesta, upplever att det kan bli lite väl öppet ur Bour-kupor. Lösningen kanske är att använda Bour-kupor som vädringsglas och sedan övergå till smalare kupa.
Tack för tipset!
Har tyvärr bara zalto bourg och vitvin. Tar en slatt i vitvinsglas just nu, vilket kanske Inte är så representativt. Gott som attan fortfarande. Klart mindre alko-näsa och mindre fat.
 
Toppen