Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
CB932AD7-7DCD-498B-8EC8-8290E49FCAEC.jpeg

Två vänner som jag var oroliga att blivit lite gamla, så var inte fallet.
Bruno Clair Gevrey-Chambertin 1er Cru Cazetiers 2005:
Väl moget utan tanniner. Björnbär, tobak, lakrits och mycket mineraltoner (granit). Utvecklas i glaset och en fin vän hela kvällen. 91p. En flaska kvar.
Marcel Deiss Rotenberg 2005, en borttappad vän då jag nyligen hittade en bonusflaska vid inventering. Wow välutvecklad: periska, ylle, honoung, citron, annanasspad ur plåtburk o bivax. Tät mineral (kalksten) och terroir. Fin sötma och lite syra kvar. Förvånad över kraft och spänst. 92 p.
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Faiveley Echezeaux grand cru en orveaux 2019

Doft: Jordgubbar, tranbär , ingefära och jord. Som en mullrande jätte gjord på Pinot
Attack: Ingefära, asiatiska kryddor, jordgubbar, hallon och tranbär. Lite vresiga ungdomstoner men vilken struktur.
mellansmak. Samma smaker men vilken munkänsla. Som en hel måltid iklädd silkestanniner. Lite låg syra kanske men fylligt är det.
Eftersmak: Riktigt lång och präglad av samma smaker som attacken


Visst kan man sträcka sig till 94 med ett minus efter. Vinet är riktigt lovande.

Jag internbeställde Jadot eschezeaux från samma årgång till samma pris men detta vinet dök upp i stället. Märkligt men den mänskliga faktorn har spökat i detta fallet. Jag funderade på att reklamera men eftersom beställningen bara gjordes muntligt kanske man inte skall klaga.

Vissa på forumet kanske provat båda vinerna eller?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Då det är vita månader må man ändock unna sig sk undantag. Då Yokohamas (förmodligen) bästa och mest ambitiösa italienska restaurant PRIMO lät oss få bord, var det bara att tacka och ta emot.

Vi valde en 2006 Barbaresco.

Swulligt vin till en magisk middag!
What could possibly go wrong?
- Ingenting, visade det sig.
Sommelieren blindade sig till en Barolo från ca 2010 och Mr Sommelier och jag beslutade oss för att gå bärsärkargång hos Brian Hutto @vintomas bakficka i Yokohama (Craft Sake Shoten i downtown Yokohama) i april. (Hustrun himlade med ögonen…)

10249343-9A39-4C12-8038-DC826D9878A1.jpeg


2006 La Spinetta Starderi Vursü Barbaresco, 93p (med vila 95+)
Whommagawd!
This comes at you like a Tyson fist wrapped in velvet.

Still but a padawan, yet delivers a drinkable experience. Would love to make this wine's acquaintance againin 10 and 15 years from now.

This is a little subdued on the nose, with Nebbiolo grape aromatics and little else.
In the mouth it enters with immediate tannic hammers and nails. But with enough air, the barbed wire also gives way to warm plums, autumn leaves and ( after a couple of hours) beautiful rose petals.

This wine has it going for itself and will converge with the great Barolos down the line. My guess is well above 95 as time moves on.

Wife dissed this!?!
At brilliant PRIMO in Kannai, Yokohama. (Should be 2 stars.)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sen finns det ju också hemkomstvinet, i detta fall en flaska som fullkomligt dissas på CT av frukt-gobbarna från USA

1996 Château Larrivet-Haut-Brion, 93p
E903B71E-AC48-41C7-A48D-1BB78C36B661.jpeg

I will never understand the @meric@n (?) sentiment that anything that isn't gobs of fruity jam is dead or dying…

In my book, this wine is just about early maturity. The plateau is just about to hit us. This is still an adolescent wine.

A beautiful, deep and rich aroma profile of Bdx earth, red berries, a whiff of the horses and cows that just walked by and lovely sumi ink!

In the mouth this still packs a youthful tannic punch, (chewy tannins) has youthful supporting fruit, perfect acidity, medium intensity and slightly lacking in depth and length. The sumi ink/olive brine character is to die for!

90 for now with plenty of upside for the patient.

Edit:/
This grows magnificently by the hour. Three hours in, this is amazing!
I need to get a case of this beauty. 92-93 now.

Edit:/
Continues to amaze! The mid palate remains weak, but everything else is just booming. Wow! What a bargain wine from an amazing vintage! 93 for sure! Upside for the patient and for us who are stashed.
 

The Wall

Medlem
2019 Sabelli-Frisch ”Lanterna” Flame Tokay

Det går ju inte att hålla sig; väck med vax och kork och rumstempererat direkt ner i Gabriel Gold.

Initialt lite rabarberdoft, men sen kommer en kryddighet/pepprighet som förbryllar mig lite innan jag landar i att doften påminner lite om grüner veltliner. Tycker mig även känna ett uns av nyklippt gräs i bakgrunden. Munnen, syrligt och beskt, kryddigheten kommer igen, men det känns lättklunkat. Lite rabarberstjälk går igen (beskan), men det är väldigt trevligt. Känns spontant som att vinet kanske inte är för alla, men så länge vi på Finewines får full tilldelning är vi nöjda. Hustrun utbrast ”ska det vara så här? Sherry!”, men jag håller inte alls med. Nåja, hon kanske blir nöjd av kvällens Esprit de Gloria istället.
Förnyat förtroende imorgon till kokta rödbetor. Återkommer.
B13D740D-5351-48D8-BF0E-985165CFC79C.jpeg
 

LeChat

Medlem
2CCB92D1-4796-4EF3-AE05-E83E52494BB4.jpeg

2015 Delas Frères Crozes-Hermitage Domaine des Grands Chemins

Denna skulle en köpt lådvis med flaskor av. Den är onekligen smaskig! Men… jag tycker tanninstrukturen är lite klen och minns vinet som tätare med bättre intensitet. Flaskvariation?
Har druckit 3-4 flaskor tidigare som alla varit väldigt goda. Har inte druckit den i andra årgångar men förmodligen så är den ett bra exempel på årgångens storhet.


2016 K Vintners Syrah Motor City Kitty Oldfield-Boushey Vineyard

Öppnade denna i torsdags och tyckte den var kanon. Idag är den fortfarande ganska bra men har tappat energi för att riktigt väcka intresse. Betydligt fläskigare i stilen än nordrhonsk syrah men ack så smaskig!
 
00623BA5-4587-4BA7-A078-A1AE23F54F8D.jpeg

Idag dricker vi ett vin från 1969. Denegri Lorenzo Dolcetto 1969. En Dolcetto som ska drickas ungt. Hmm. Förhoppningarna är inte på topp. Förväntansfulla ja.

Producenten Denegri Lorenzo hittar jag ingen info om. CT skvallrar om att deras Barolo gavs ut sista året 1979.

Korken är smutsig men hel. Färgen är brunröd och grumlig. Inga stora kakor av fällning.

Doftmässigt drar det mest åt källartoner och unken jord men kanske lite bränd kola om jag verkligen försöker. Med 53 år på nacken och med okända lagringsplatser kanske det inte är så konstigt heller.

Smakmässigt är vinet tack och lov inte dött - men inte heller direkt vid liv. Omogna körsbär, hint av röda vinbär och en god syra ger ändå tillräcklig skjuts att fortsätta dricka.

Slutar med att vi bjuder in grannar via sms och instruktioner om att ta med ett vinglas. Kul att dela med sig och kanske bjuda på en liten upplevelse utan att skriva in det i listan över mest minnesvärda smakupplevelser.
 

matage

Medlem
Visa bifogad bild 25507
2015 Delas Frères Crozes-Hermitage Domaine des Grands Chemins

Denna skulle en köpt lådvis med flaskor av. Den är onekligen smaskig! Men… jag tycker tanninstrukturen är lite klen och minns vinet som tätare med bättre intensitet. Flaskvariation?
Har druckit 3-4 flaskor tidigare som alla varit väldigt goda. Har inte druckit den i andra årgångar men förmodligen så är den ett bra exempel på årgångens storhet.


2016 K Vintners Syrah Motor City Kitty Oldfield-Boushey Vineyard

Öppnade denna i torsdags och tyckte den var kanon. Idag är den fortfarande ganska bra men har tappat energi för att riktigt väcka intresse. Betydligt fläskigare i stilen än nordrhonsk syrah men ack så smaskig!
Vad skulle du säga om mognadstakten/drickfönster på Kitty?

Jag hittade en 2015 igår när jag inventerade vinkylarna (en övning som tog typ 3ggr längre än jag trott). Sist jag drack den var 2019 men tyckte då att den var väldigt knuten.
 

LeChat

Medlem
Vad skulle du säga om mognadstakten/drickfönster på Kitty?

Jag hittade en 2015 igår när jag inventerade vinkylarna (en övning som tog typ 3ggr längre än jag trott). Sist jag drack den var 2019 men tyckte då att den var väldigt knuten.
Tror nog att du kan få bättre svar av någon annan eftersom mina erfarenheter av amerikansk syrah är ganska begränsad och när det gäller just MCK så har jag bara druckit den i årgång 2016.
Ibland skiljer det ju stort mellan årgångarna så svårt att veta. Såg en annan här på forumet som hade testat 2015 samma år som du provade. Han upplevde den som öppen vilket låter som motsatsen till din upplevelse. Knepigt!
Det har ju i alla fall hänt något på de här 2,5-3 åren som gått så jag hade nog öppnat den i nutid. Alltid svårt med en ensam flaska men ibland skapar de mer ångest än glädje. Öppna!:)
 

The Wall

Medlem
2015 Weingut Winter Dittelsheim Kloppberg Riesling GG

Från flaska, via karaff i 5 minuter och sedan ner i Zalto vitvin; underbar doft av petroleum, lime, mineral och lite smörkola, allt i fullständig harmoni. I munnen; underbar syra och harmonin går igen, lite smörkola i eftersmaken. Klockren till skreifilé med magisk vitvinssås. Går det att överträffa?
1CF6A13E-9E85-4E3E-A48E-5066C03F657D.jpeg

Skulle jag köpt flera? Ja.
Skulle jag vänta med att korka upp? Ja, blir utmärkt om minst 10 år, men är finfin redan nu.
 
Last edited:
Toppen