Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

The Wall

Medlem
Lammracks med röd-, polka- och gulbetor hos oss igår kväll. Inte alls dumt. Lite olika viner till; Ch Belgrave, Col d’Orcia BdM, Casanova du Neri BdM och Castello Fonterutoli Gran Selezione. Noter på viner kommer så småningom.
6D3464BD-B11D-454D-99DB-F6623DE2FE52.jpeg
012BE9F1-CF77-4A18-89B5-5D8D50A00A6C.jpeg
A4315098-8D62-48F9-BEF7-2E090A163557.jpeg
 

Per Stade

Lege artis
Lagar och lagar, hustrun gjorde i alla fall aioli till!
Till er alla som retar er på det där hårda vaxet på flaskorna istället för metallfolie.
Ta och knacka lite på ovansidan av flaskan så ska ni se att vaxet sprätter iväg åt alla håll.
Patrick Piuze Petit Chablis 2019 är kanske inte det mest komplexa vinet men det är ändå så perfekt det kan bli enligt min smak.
Inga spår av ek i smaken.
Perfekt balans mellan syra och frukt.
Inget som sticker ut.
Men inte heller menlöst.
Som hustrun brukar säga: det smakar som en hel måltid!


5FDDB07D-356A-4640-BDFC-5FBE002BF984.jpeg
 

The Wall

Medlem
Lagar och lagar, hustrun gjorde i alla fall aioli till!
Till er alla som retar er på det där hårda vaxet på flaskorna istället för metallfolie.
Ta och knacka lite på ovansidan av flaskan så ska ni se att vaxet sprätter iväg åt alla håll.
Patrick Piuze Petit Chablis 2019 är kanske inte det mest komplexa vinet men det är ändå så perfekt det kan bli enligt min smak.
Inga spår av ek i smaken.
Perfekt balans mellan syra och frukt.
Inget som sticker ut.
Men inte heller menlöst.
Som hustrun brukar säga: det smakar som en hel måltid!


Visa bifogad bild 25382
Jag har för mig att Leif GW Persson hade en vaxhammare som han använde i något avsnitt av Renées Brygga för några år sedan. Var hittar man en sån? Vaxhammare alltså.
 

The Wall

Medlem
Spontanlunch med en hyfsad tournedos, grönpepparsås med dijon och fulpommes i ugn. Gott i all enkelhet med Ch Larrivet Haut Brion -06 i glaset.
Fulpommes är underskattat och väldigt praktiskt. De gånger som vi gör egna pommes är när utomhuskökssäsongen har börjat och man kan hålla till utomhus med friteringen. Vi testade förvisso airfryer någon gång i höstas, men tyckte inte att det gav riktigt samma resultat.
 

Per Stade

Lege artis
Jag använder mycket vin när jag lagar mat - ibland har jag lite i maten också.
Rimmad oxbringa är undervärderad men något som jag gillar.
Ibland hittar jag sådan i vår vanliga livsmedelsbutik.
Och igår blev jag sugen på något, som jag inte lagad på många år.
Franska bruna bönor.
Ett gammalt recept av Carl Butler från det bruna 1970-talet.
Ett halvt kilo bönor läggs i blöt över natten.
Får koka 45 minuter varefter vattnet hälls av och bönorna sköljs.
Under tiden bönorna kokar karamelliserar jag en stor charlottenlök och några steklökar i en stekpanna.
I med mycket vitlök också.
På en stor bit rimmad oxbringa putsar jag bort allt fett och skär den i stora tärningar.
I med alltihop i en stor kastrull och häll på vin (Côtes-du-Rhône Reserve från box)
och lite vatten så att det täcker.
Krydda med lite tomatpuré och mycket timjan.
Tillsätt inget salt, det blir tillräckligt salt av oxbringan!
Kokas länge tills bönorna och bringan blir mjuka.
Serveras med lite creme fraiche och persilja.

459833EE-D60F-4FD8-8FC9-C0A6DB967A15.jpeg
 

Per Stade

Lege artis
Ikväll var det hustrun, som lagade maten. En enkel måltid med färska räkor, hemgjord aioli och stekt kolja med brynt smör och kokt potatis.
Skillnaden mellan kolja och torsk?
Som mellan två äppelsorter.
Champagnen har jag lagrat några år och den matchade perfekt det brynta smöret.
Mer ompa-bompa än man skulle kunna tro av en relativt enkel NV.

Klart mer tillgänglig än Delamotte BdB 2008, som jag drack nyligen.
131B401B-B379-43E9-9346-5AEFA6E461EA.jpeg

Degorgerad i början på 2018 enligt koden på korken.
 
Last edited:

ZQT

Medlem
Trevlig tråd detta.

Liten lördagstillställning hos undertecknad med @Oscaro bla. Dracks vin också.
  • 1975 Magnum Belle Epoque (fantastisk handmålad flaska)
  • Ulysse Collin BdB extra brut (P16 48M, deg Mar-21)
  • 2014 Dom. Blain-Gagnard Chassagne-Montracet 1er Caillerets
  • 2017 Albert Bichot Vosne-Romanée 1er cru Les Malconsorts Domaine du Clos Frantin
  • 2012 Domaine Ponsot Gevrey-Chambertin Cuvee de l'Abeille



IMG_7303.jpg




Rökt paprika-mayo, bränd majs, picklad schalottenlök, friterad bladpersilja, lite parmesan också

IMG_7323.jpg




Potatismoln (potatispuré-ish i sifon), brynt smör och löjrom (inspo från Agrikultur)

IMG_7324.jpg




Tonfisktartar uppblandad m sesam-mayo i friterat rispapper, rostade sesamfrön och krasse

IMG_7337.jpg





100 layer potato, dvs potatiskaka som bakas i ugn på låg temp, sen kyls ner med tyngder på, sen friteras. Smetana och osetra


IMG_7349.jpg




Reducerad jordärtskockskräm, marconamandlar, jordärtskocksskum, jordärtskocksaska, jordärtskockschips. (Inspo från Frantzéns lök lakrits mandel)

IMG_7357.jpg




Spenatcapellini fyllda med ricotta, skogschampion, soja, miso. Svampconsumee, picklade senapsfrön, råhyvlad skogschampion, krasse

IMG_7369.jpg




Hollandaise på rostad och reducerad tomat, marulk, semitorkade tomater, dill

IMG_7372.jpg



Reducerad skogschampionbuljong, örtolja, biff, ört/skogschampionsmörflarn, råhyvlade champion, rostat bovete

IMG_7387.jpg



Bränd manchego, jalapenohonung, krasse, marconamandlar (ej på bild såg jag nu)

IMG_7403.jpg




Granskottsglass, kolakräm, granskottssirap, rostad vit choklad, marängflarn på citrus och vallmo


IMG_7408.jpg
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Trevlig tråd detta.

Liten lördagstillställning hos undertecknad med @Oscaro bla. Dracks vin också.
  • 1975 Magnum Belle Epoque (fantastisk handmålad flaska)
  • Ulysse Collin BdB extra brut (P16 48M, deg Mar-21)
  • 2014 Dom. Blain-Gagnard Chassagne-Montracet 1er Caillerets
  • 2017 Albert Bichot Vosne-Romanée 1er cru Les Malconsorts Domaine du Clos Frantin
  • 2012 Domaine Ponsot Gevrey-Chambertin Cuvee de l'Abeille



Visa bifogad bild 25463



Rökt paprika-mayo, bränd majs, picklad schalottenlök, friterad bladpersilja, lite parmesan också

Visa bifogad bild 25464



Potatismoln (potatispuré-ish i sifon), brynt smör och löjrom (inspo från Agrikultur)

Visa bifogad bild 25465



Tonfisktartar uppblandad m sesam-mayo i friterat rispapper, rostade sesamfrön och krasse

Visa bifogad bild 25466




100 layer potato, dvs potatiskaka som bakas i ugn på låg temp, sen kyls ner med tyngder på, sen friteras. Smetana och osetra


Visa bifogad bild 25467



Reducerad jordärtskockskräm, marconamandlar, jordärtskocksskum, jordärtskocksaska, jordärtskockschips. (Inspo från Frantzéns lök lakrits mandel)

Visa bifogad bild 25468



Spenatcapellini fyllda med ricotta, skogschampion, soja, miso. Svampconsumee, picklade senapsfrön, råhyvlad skogschampion, krasse

Visa bifogad bild 25469



Hollandaise på rostad och reducerad tomat, marulk, semitorkade tomater, dill

Visa bifogad bild 25470


Reducerad skogschampionbuljong, örtolja, biff, ört/skogschampionsmörflarn, råhyvlade champion, rostat bovete

Visa bifogad bild 25471


Bränd manchego, jalapenohonung, krasse, marconamandlar (ej på bild såg jag nu)

Visa bifogad bild 25472



Granskottsglass, kolakräm, granskottssirap, rostad vit choklad, marängflarn på citrus och vallmo


Visa bifogad bild 25473
otroligt välarbetat, snyggt!
 

The Wall

Medlem
Från en av Håkan Larssons kokböcker; parmaskinkalindad fläskfilé med gorgonzolasås, rostade pinjekärnor och kokt broccoli. Väldigt gott och enkelt och resterna av Esprit de Gloria fungerade otippat bra till.
D2B0E961-2CE3-450A-8F39-7EAD5EAE89F6.jpeg
6406BC3F-7AB9-4165-A0A2-BD37405A53F9.jpeg
 

IsKr

Medlem
Idag blev det stekt torsk med blomkålscreme smaksatt med pepparrot, råstekt blomkål, spetskål, zucchini, brynt smör och riven pepparrot. Kokt potatis vid sidan om.
I glaset blev det sista flaskan av ridge estate chardonnay 2016.
 

Attachments

  • 20220219_170505.jpg
    20220219_170505.jpg
    78,6 KB · Visningar: 89

IsKr

Medlem
Brynt smör och Ridge Chardonnay är rätt bra matchning
Ja det passade bra, och denna flaska kändes inte heller lika "trött" som den första jag och min fru drack. Högre syra, bättre energi och balans. Det som passade bäst var dock blomkålskrämen tillsammans med vinet.
Sist så hade vi nån form av hollandaise till, så syran där kan ju ha ställt till det lite.
 

The Wall

Medlem
Kokta och skivade rödbetor, fetaost, rostade pinjekärnor och solrosfrön (inte -kärnor som jag skrev i en annan tråd), basilika och citronvinägrette till förrätt samt rödingfilé med Aspargus och citronsås till varmrätt.
99D47AC4-C995-49AC-A467-CF22E504A2C1.jpeg

Kokta betor är det nya goda röda
82922D61-79C9-409A-943B-3960001C2804.jpeg

Rödingfilé idag igen. Lika gott som förra gången.
Dönnhoff Riesling bäst till såsen.
 

Per Stade

Lege artis
Laxfilé är inte riktigt min favoriträtt.
Men när jag åt den här första gången så tog jag om flera gånger.
Filén kryddas med mycket salt och gärna Santa Maria ”Seafood & Fish”.
Citronzest från ekologisk citron.
Sedan läggs filén med köttsidan ner på en bädd av dill och saften från citronen.
En skvätt vitt vin går också ner i formen.
Kan marineras i rumstemperatur men jag brukar låta den stå i kylen några dagar.
Lagas i 175 grader till 52 grader innertemperatur.

Romsås av creme fraiche, hackad rödlök och stenbitsrom ger lite extra sälta till fisken.

5A7ACEDB-C78D-4C4F-BDD5-3A5B05C28FEA.jpeg


Pouilly-Fuissé Vielles Vignes Domain Cordier 2019 har tydlig doft av fat och en kryddig fatkaraktär i smaken.
Satt som en smäck till maten.

 
Toppen