Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

The Wall

Medlem
Risotto, latmansrödvinssås och fläskfilé till kvällens dolcetto. Inget märkvärdigt, men helt ok och barnen gillar det.
34CEEE00-AD15-4EB0-A66B-8953B2AC227B.jpeg
 

Henrik_T

Medlem
Dagens meny blev en enkel förrätt med löjrom som följdes upp av en stekt anka med äpplesås från myllimäkki och sen så avslutades det med en choklad fondant. Hyfsat nöjd med utförandet dock så blev inte äpplesåsen riktigt så syrlig som jag hade velat.

Dryck i ordning blev,

Champagne, palmer blanc de blanc till förrätten
En syrah från Italien, Serene heter gården till varmrätten och så en Bowmore 15 årig till efterrätt.
 

Attachments

  • IMG_0561.jpg
    IMG_0561.jpg
    61,2 KB · Visningar: 160
  • 20211231_180912.jpg
    20211231_180912.jpg
    67 KB · Visningar: 148

IsKr

Medlem
Idag blev det ett hyffsad lyckad försök på napolitanska pizzor. Det blev lite mer barnvänliga, typ skinka och buffelmozzarella och så blev det pizzor med tomatsås, nduja, buffelmozzarella, salladslök och ruccola. Det blev två pizza bianco(a)? också, en med champinjoner och en med pestomarinerade tomater, parmaskinka och ruccola. I glaset blev det ciacci piccolomini d'aragona rosso di montalcino 2019 rossofonte.
 

Attachments

  • 20220106_165614.jpg
    20220106_165614.jpg
    46,6 KB · Visningar: 121
  • 20220106_175223.jpg
    20220106_175223.jpg
    51,1 KB · Visningar: 118

Per Stade

Lege artis
Min senaste fäbless är picklade grönsaker.
Den enklaste saken i världen att göra själv.
Men jag använder hälften så mycket socker, som i den klassiska 1-2-3 lagen.
Det bli mycket fräschare då.

Eftersom det inte finns Västeråsgurka så här års så går det lika bra med vanlig slanggurka. Picklad rödlök är en höjdare till det mesta.
Ett tips jag fick var att pickla morötter.
Det visade sig vara jättegott.


C1A70F84-F91A-491D-8736-B93FFBE82080.jpeg


Det enda som behövs är en riktigt bra mandolin och så bra grönsaker.
Så här på nyåret är det fräscht med en god sallad.

Förutom de klassiska ingredienserna sallad, gurka och tomat har hustrun blandat in en jättegod rosa sallad som heter ”Sallarossa” och lite kidneybönor.
Och så lite picklade grönsaker, som ger extra krispighet.
De gör också att det inte behövs någon dressing.
Mycket gott efter den tunga julmaten.

9744CE31-D62E-4CF7-8124-7082D031C2AA.jpeg
 

The Wall

Medlem
Blomkålssoppa ikväll, toppat med stekta champinjoner, bacon och parmesan. Dracks en Greywacke Pinot Noir 2018 till det. Funkade ok, men kände att det kanske hade varit bättre med en halvtorr riesling istället. Gott ändå!
Hm, pinot hade varit mitt förstaval till blomkålssoppan. Vad tyckte du gjorde att kombinationen inte sjöng för fullt?
 

Oskar M

Medlem
Hm, pinot hade varit mitt förstaval till blomkålssoppan. Vad tyckte du gjorde att kombinationen inte sjöng för fullt?

Kändes som att vinet var något för svalt i karaktär. Men ja… en mustigare pinot hade nog kunnat vara mitt i prick.
 

Per Stade

Lege artis
Champagnefrukost är lite enformigt i längden.
Det kan ju vara trevligt med något annat som omväxling?
Vi är väl många som har en slow juicer eller råsaftcentrifug eller liknande, som har stått på hyllan i åratal?
Nu är det dags att ta fram den.
Gott om billiga morötter och apelsiner i affären.
Och de där röda äpplena, som har blivit kvar sedan i julas ser snart äldre ut än jag själv.
I med alltihop.
Spetsat med färsk ingefära för att få lite sting.
33B97C99-0639-43DB-B226-DC7030CDD5BC.jpeg



Finns det bättre juice än den hemgjorda?
 
Last edited:

Hampe

Medlem
Tips på torr sherry som finns på välsorterade bolag?





Tre olika stilar.
 

ZQT

Medlem




Tre olika stilar.

Tack, har testat Tio Pepe tidigare. Vilken skulle du rekommendera till snacks typ nötter?

Av nyfikenhet - hur skulle du paira dessa olika stilar med mat?
 

Hampe

Medlem
Tack, har testat Tio Pepe tidigare. Vilken skulle du rekommendera till snacks typ nötter?

Av nyfikenhet - hur skulle du paira dessa olika stilar med mat?
Är långt ifrån en sherry-expert, snarare ny på området. Jag kan nog tänka mig att finon skulle passa fint. Frisk som aperitif men har ändå en nötighet. Själv inte provat alla dessa sherrys men de är på väg in i källaren efter rekommendationer.

Här har du en djupdykning i de olika stilarna, tips på mat-combos etc.


Vet att det finns flera sherry-experter här som säkerligen kan ge dig utförligare rekommendationer.
 

ZQT

Medlem
Är långt ifrån en sherry-expert, snarare ny på området. Jag kan nog tänka mig att finon skulle passa fint. Frisk som aperitif men har ändå en nötighet. Själv inte provat alla dessa sherrys men de är på väg in i källaren efter rekommendationer.

Här har du en djupdykning i de olika stilarna, tips på mat-combos etc.


Vet att det finns flera sherry-experter här som säkerligen kan ge dig utförligare rekommendationer.
Tack! Bra länk!
 
Toppen