Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

Per Stade

Lege artis
Hustrun lagar torskrygg med potatis, skirat smör och pepparrot.
Fantastiskt gott.


027C7FCB-1781-4A19-A093-A85494886060.jpeg

Till maten ett vin, som hustrun såg Maya Samuelsson rekommendera i TV4.
Varningsklockorna borde ha ringt, speciellt som den pretentiöst narcissistiska översittaren Steffo Törnquist tyckte att att det var bra.
Diora La Splendeur du Soleil Chardonnay, 2019 är smörigt och kraftigt ekat i en stil, som jag trodde hade blivit omodern redan i slutet på förra årtusendet.
Som att få en ekplanka slagen över munnen.
Helt i avsaknad av all elegans, som jag vill ha av ett vitt vin.

 
Last edited:

Per Stade

Lege artis
Ostpaj har jag älskat sedan förra årtusendet.
Det var en god vän, som hade lärt sig till kock på saliga Cattelin, som brukade laga den.

Till den 2017 Pierre Guillemot Savigny-lès-Beaune Vieilles Vignes med doft av rosor och smak av körsbär och blodapelsin och sammetslena tanniner.
7C4115A5-EF3A-4287-A388-2D36DDF5FD0B.jpeg

Receptet på Anders ostpaj:
Smördeg (jag tog Schärs glutenfria eftersom jag har celiaki) förgräddas.
Blev faktiskt riktigt bra med frasiga kanter.
Fyllning av 350 g Valio emmentaler, 100g Gruyère, 5 ägg och 1 dl laktosfri mjölk.
Kryddas med salt, nymalen svartpeppar och en skvätt cognac.
Gräddas i ugn i cirka 30 minuter.


Eftersom ingen butik här har schweizisk Emmentaler så fick jag nöja mig med Valios, som faktiskt är riktigt bra.
Västerbotten kanske någon säger.
Nej, det är inte samma ost, som den var en gång.
Idag tycker jag att den bara är en överprisad prästost.

 

matage

Medlem
Ostpaj har jag älskat sedan förra årtusendet.
Det var en god vän, som hade lärt sig till kock på saliga Cattelin, som brukade laga den.

Till den 2017 Pierre Guillemot Savigny-lès-Beaune Vieilles Vignes med doft av rosor och smak av körsbär och blodapelsin och sammetslena tanniner.
Visa bifogad bild 25836

Receptet på Anders ostpaj:
Smördeg (jag tog Schärs glutenfria eftersom jag har celiaki) förgräddas.
Blev faktiskt riktigt bra med frasiga kanter.
Fyllning av 350 g Valio emmentaler, 100g Gruyère, 5 ägg och 1 dl laktosfri mjölk.
Kryddas med salt, nymalen svartpeppar och en skvätt cognac.
Gräddas i ugn i cirka 30 minuter.


Eftersom ingen butik här har schweizisk Emmentaler så fick jag nöja mig med Valios, som faktiskt är riktigt bra.
Västerbotten kanske någon säger.
Nej, det är inte samma ost, som den var en gång.
Idag tycker jag att den bara är en överprisad prästost.

Om man gillar ostpaj så är Alighieris Osttårta nåt att testa. 800g ost till två ägg och minsta överkonsumtion (som är lätt hänt) leder till halsbränna och mat-koma:)
Hittar inte ursprungsreceptet online men länken ovan ser väldigt likt det jag minns och har nedskrivet nånstans.

Nu är det ju kanske inte helt aktuellt för dig med celiaki men receptet *borde* gå att byggas om till glutenfritt... coming to think of it - kanske ett projekt för mig att testa eftersom flickvännen är gluten-känslig men gillar ost. Inbillar mig att Caputos Fieroglut pizzamjöl borde kunna vara ett alternativ..
 

Per Stade

Lege artis
Om man gillar ostpaj så är Alighieris Osttårta nåt att testa. 800g ost till två ägg och minsta överkonsumtion (som är lätt hänt) leder till halsbränna och mat-koma:)
Hittar inte ursprungsreceptet online men länken ovan ser väldigt likt det jag minns och har nedskrivet nånstans.

Nu är det ju kanske inte helt aktuellt för dig med celiaki men receptet *borde* gå att byggas om till glutenfritt... coming to think of it - kanske ett projekt för mig att testa eftersom flickvännen är gluten-känslig men gillar ost. Inbillar mig att Caputos Fieroglut pizzamjöl borde kunna vara ett alternativ..

Tack för tipset.
Nästa gång blir det Alighieris osttårta.
Passar väl att dricka Masi Serego Alighieri Vaio Armaron till?
När jag läser receptet, kommer jag ihåg att det ska vara muskot i ostpajen.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Fint besök av svärmor så då vill man krångla till det lite med enkla rätter.
Rödbetor.jpg

Först kokta och skivade rödbetor med rostade solrosfrön, lite parmesan, lite fetaost och citronvinägrette.
Rotselleri.jpg

Sen brynta och ugnsbakade rotselleribitar med brynt smör som ville rymma in under rotselleribitarna, färsk timjan och salt.
Skreifilé_01.jpg

Och till sist skreifilé (upplagd "på fel sida") med Myllymäkis utmärkta tillbehör i form av hyvlad zucchini med dressing på olja, citron och riven vitlök. Det dök upp lite brynt smör på skreifilén vid serveringen men det kom inte med på bild förrän lite senare.
Skreifilé_02.jpg

En halv bit Skreifilé, men nu med lite brynt smör.

Vi drack givetvis lite vin till och noter kommer så småningom, men intressant nog så hanterade 2011 Tim Adams Riesling den rivna vitlöken i dressingen alldeles utmärkt och en en 2009 Bruno Colin Bourgogne Chardonnay visade sig utmärkt till rotsellerin när 2020 Christophe Cordier Bourgogne Blanc "Vielles vignes" tappade bort sig lite. Till rödbetorna hade vi märkligt nog inte klurat ut något specifikt vin, men de båda chardonnay-vinerna klarade sig hyggligt till betorna. Tim Adams upplevdes däremot som en gastronomisk frontalkrock, vilket vi visserligen anade på förhand men blev ändå lite överrumplade av upplevelsen.

Varför just Skreifilé? Tja, den lokala Ica-butiken hade ett bra kampanjpris (200 kr/kg) och fisken såg fin ut så det var lika bra att slå till.
 

Per Stade

Lege artis
Ibland orkar man inte göra något avancerat på en fredagskväll.
Då är det bra med ett vin, som ”smakar som en hel måltid”, som hustrun brukar säga.
Jag öppnar vinet.
Hustrun skivar lite mozzarella och tomater.
Grovmalen peppar, flingsalt och basilika.
Klart!

C5BE3383-DB43-48AC-940D-BAAC94CFC193.jpeg

Patrick Piuze Chablis Butteaux Premier Cru 2019

Vinet har en svag men tydlig doft av ekfat.
Men inget i smaken.
Det är sån här ekfatsbehandling av chardonnay, som jag gillar.
Vinet får mer kropp utan att det får bitter träsmak.
Friskt med ton av citrus och lite svagt av gröna äpplen.
Mycket bättre än så här blir det inte.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Förmånen av trevliga svärmor på besök över helgen och då kan man tack och lov köpa lite trevliga råvaror från Hötorgshallen som är en smula svåråtkomliga ”en bit från en storstad”.
I lördags; vitlöksfräst zucchini med halstrad kammussla med citronzest och laxrom.
8655283C-68CA-47B6-A74A-8ACF522E1743.jpeg

Sen ”restaurangfilé”, dvs fläskfilé från sugga, med senapsspetsad sås, för mjöliga pärer (ska kolla sort) och morötter.
 

Attachments

  • F3F08A72-3F54-48EC-A6C3-9B5C29909BDB.jpeg
    F3F08A72-3F54-48EC-A6C3-9B5C29909BDB.jpeg
    35,9 KB · Visningar: 69

The Wall

Medlem
Italiensk rub på grillade fläskkotletter från Gårdssällskapet, som vanligt fantastisk kvalitet (nej, vi får ingen sponsring). Mycket bra till kvällens 71:a
9B46A2E5-7253-4307-BA7C-175B7FDBAF44.jpeg

Nyrubbade kotletter.
307162B3-4A12-400F-A5A2-9C4B4AEAA111.jpeg

En hög nygrillade kotletter vilar till sig i kvällssolen.
B79A76F3-AC87-44C5-AD3D-9FA091CCA9CB.jpeg
Några minuter senare dök några klyftiga potatisar upp (missade sorten) i sällskap med tomater och fetaost som semestrade en stund i ugnen.
 
Toppen