Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Oskar M

Medlem
678B99FF-7CF3-4FE9-A298-B1CECA164EA6.jpeg

I början luktade det bara stall och hästskit, funderade på vad folk gillar i detta vin även om smaken var lite spännande. När det luftats en timme bryter bäriga toner igenom stallet och blir acceptabel, lite mysig till och med. I munnen så är syran läskande, får smaker av rosenvatten, läder och vitpeppar. Det är väldigt, väldigt gott!

Har två flaskor kvar. Undrar om någon har druckit det här med lite ålder eller är det bäst ungt?
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drickbar och välgjord men lite väl brun med buljong och sojatoner. Övermogna dammiga gamla jordgubbar.
Syrlig och ingen direkt finish att tala om. Jag gav den 87-88p. Snittpoäng i gruppen blev 89p.
Jag har ju en tendens att gilla gamla ök till Barolosar, men denna låter "färdig". Vet man hur länge den dekanterats osv innan provningen?
 

LeChat

Medlem
75365C74-8DB7-4C56-9B6F-64303E58EEF0.jpeg

2016 K Vintners Syrah Motor City Kitty Oldfield-Boushey Vineyard

Dricker idag sjätte flaskan av detta vin som inhandlades i maj förra året. Köpte en låda om 12 flaskor, och det känns verkligen skönt att ha halva lådan kvar av detta läckra vin. Stor njutning med liten prislapp.

Hittar bl.a björnbär, blåbär, lite rödfruktiga inslag, chark, peppar, läder och lite bränt gummi. Välgjort, balanserat och bra finish.

Charles Smith verkar ju vara en skön snubbe och hans viner imponerar. Har iofs mest provat hans syrah.

Ikväll ska det bli BBQ med spareribs som säkert är alldeles för feta och onyttiga. Härligt!:cool:
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 26183
2016 K Vintners Syrah Motor City Kitty Oldfield-Boushey Vineyard

Dricker idag sjätte flaskan av detta vin som inhandlades i maj förra året. Köpte en låda om 12 flaskor, och det känns verkligen skönt att ha halva lådan kvar av detta läckra vin. Stor njutning med liten prislapp.

Hittar bl.a björnbär, blåbär, lite rödfruktiga inslag, chark, peppar, läder och lite bränt gummi. Välgjort, balanserat och bra finish.

Charles Smith verkar ju vara en skön snubbe och hans viner imponerar. Har iofs mest provat hans syrah.

Ikväll ska det bli BBQ med spareribs som säkert är alldeles för feta och onyttiga. Härligt!:cool:
Låter gott! Hur står sig Kitty 16 mot Cattle King 18?

Jag tyckte Cattle King var hur gott som helst och ett av de godaste unga fruktdrivna viner jag druckit i år.:D
 

LeChat

Medlem
Låter gott! Hur står sig Kitty 16 mot Cattle King 18?

Jag tyckte Cattle King var hur gott som helst och ett av de godaste unga fruktdrivna viner jag druckit i år.:D
Ja, Cattle King var god!

Får nästan ha dem i parallella glas för att säga något vettigt men de känns väldigt lika tror jag. Är på väg att dra iväg en killgissning men avstår.;)

Tror att du skulle gilla MCK också trots att den kostar hälften. Finns tydligt Charles Smith- avtryck.

The Hidden är en annan som kostar samma som Cattle King och är minst lika bra och kanske t.o.m något bättre enligt mig.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Visa bifogad bild 26183
2016 K Vintners Syrah Motor City Kitty Oldfield-Boushey Vineyard

Dricker idag sjätte flaskan av detta vin som inhandlades i maj förra året. Köpte en låda om 12 flaskor, och det känns verkligen skönt att ha halva lådan kvar av detta läckra vin. Stor njutning med liten prislapp.

Hittar bl.a björnbär, blåbär, lite rödfruktiga inslag, chark, peppar, läder och lite bränt gummi. Välgjort, balanserat och bra finish.

Charles Smith verkar ju vara en skön snubbe och hans viner imponerar. Har iofs mest provat hans syrah.

Ikväll ska det bli BBQ med spareribs som säkert är alldeles för feta och onyttiga. Härligt!:cool:
Håller helt med om MCK! Bättre kvalitet för pengarna är svårt att få. Cattle King är kanske lite mer "elegant" men MCK är mer QPR! Jag gillar det mesta från Charles Smith men The Creator kan jag inte förlika mig med. Har druckit flera årgångar med samma resultat. Syltig och obalanserad. Varningstext på den.
 

glenn_peter

Medlem
Orange i färgen och orange i doften, massa mandarin, bivax vanilj och honung. Oxiderat som ger mig en hint av sherry.
I munnen är det ordentlig syra och bitiga tanniner, gissar på ordentlig skalkontakt här. Citrusfrukter och vita stenfukter. Vita vingummin och korianderfrön. Tydligt ekat men absolut inte överväldigande. Jag har druckit vita rioja som är mycket maffigare men också klumpigare, det här är mer elegant utan att på något sätt vara mesigt.
Låter "rakt upp min allé". Var har du fått tag på detta?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 26188
DRC Corton 2012
Kanske inte riktigt rättvist att skriva smaknoter då den dracks runt midnatt efter provsmakning av 10 flaskor skumpa. :ängel:
Hursom, det finns potential här. Mycket power och många lager. En bättre lingondricka som troligen kommer bli mer intressant med tiden.
Vilken underbar diss :)
2012 DRC CORTON, “A'men, typ spännande lingondricka." :öga:
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bodegas Bhilar Phincas Thousand Mils 2016
Fatlagrad blend med huvudsakligen Viura (never heard of...?), Garnacha Blanca och Malvasia.

Orange i färgen och orange i doften, massa mandarin, bivax vanilj och honung. Oxiderat som ger mig en hint av sherry.
I munnen är det ordentlig syra och bitiga tanniner, gissar på ordentlig skalkontakt här. Citrusfrukter och vita stenfukter. Vita vingummin och korianderfrön. Tydligt ekat men absolut inte överväldigande. Jag har druckit vita rioja som är mycket maffigare men också klumpigare, det här är mer elegant utan att på något sätt vara mesigt.

Jag gillar verkligen den här stilen på vitt vin som variation till riesling som jag annars dricker mest av.
Bäst dag 2 så tänker potential för ännu lite bättre.

92(+)p
Visa bifogad bild 26169
Så här svarar Systembolaget, som ju skall vara Världens Bästa. Iaf på att fira julafton:
F73B7A67-9383-4E90-949E-74B0A0C0BEA7.jpeg


Var fick du tag i denna?
…och NEJ! Jag menade inte "princes"!
 

LeChat

Medlem
Jag gillar det mesta från Charles Smith men The Creator kan jag inte förlika mig med. Har druckit flera årgångar med samma resultat. Syltig och obalanserad. Varningstext på den.
Har bara druckit en årgång av Creator men kan nog hålla med, den gav ingen lust att jaga efter fler flaskor.

Detta får mig samtidigt att tänka på själva idén med att göra viner på CS och syrah. Själv köper jag aldrig denna kombination men den är ju inte helt ovanlig. Vad har forumet för tankar? Är det en lyckad kombination och vilka viner kan i så fall vara värda att prova?
 

LarsW

Medlem
Så här svarar Systembolaget, som ju skall vara Världens Bästa. Iaf på att fira julafton:
Visa bifogad bild 26190

Var fick du tag i denna?
…och NEJ! Jag menade inte "princes"!

Princes hittar du här! :D


Bhilar Phincas Thousand Mils hittar du på Tanino Wines. Trevlig site även om frakten är lite dryg.

Letade egentligen efter Phinca La Revilla Blanco som jag drack 2013-årgången av på Djuret i september förra året, kanske det mest speciella vin jag drack 2021 och jag blev blixtförälskad och har letat efter det sen dess och passade på att lägga till några fler viner från samma producent, har inte blivit besviken!
 

Vingubben

Medlem
4C00144A-51CA-43C9-AE02-3CFE2C8B22DE.jpeg


Bernabeleva, Carril del Ray, 2016

Grenache från 75 år gamla rankor på hög höjd. Färgen är väldigt blek, i linje med en kraftigare rosé. Ingen frukt i doften, men mängder av kryddor och lite funkiga toner. Luktar nästan som en pastis. Syran är medium, men det är bra bett i tanninerna. Lakrits, choklad, kaffe, rosor, vinbärslikör och franska örter. Lätt men komplext. Bourgogne möter Piemonte kanske. 91p
 

Pontus

Medlem
Har bara druckit en årgång av Creator men kan nog hålla med, den gav ingen lust att jaga efter fler flaskor.

Detta får mig samtidigt att tänka på själva idén med att göra viner på CS och syrah. Själv köper jag aldrig denna kombination men den är ju inte helt ovanlig. Vad har forumet för tankar? Är det en lyckad kombination och vilka viner kan i så fall vara värda att prova?
Penfolds Bin 389 i bra årgång och med minst 10 år på korken, helst 15. 2004 är perfekt nu. Ser att du köper en del på auktion, så slå till om det dyker upp nåt blir mitt tips.
 
Toppen