Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
När jag läser och ser hur ni upplevt samma vin så verkar det ju inte vara helt osannolikt att ngt varit tokigt med vår flaska. Dessutom hade vi ju en klockren Syrah i samma flight vilken verkligen inte gjorde bort sig.
Kan ju vara så, eller så har vi helt enkelt olika smaklökar i väst och syd :p
Ni får komma till Lund och prova en ny flaska, det tar ju bara typ 3 timmar med tåg :D
 

Vingubben

Medlem
2439AE33-C75C-40F7-8A16-F1FCFEC70F30.jpeg


Fourcas Dupré 2010

Väldigt mycket vänstra stranden med blyerts, ceder, inlagda körsbär, brödkryddor och lite choklad. Underbart vad en bra årgång och lite ålder kan göra, även med ett så enkelt vin som detta. Tror inte att det blir så mycket bättre med fler år på rygg. 90p
 

mackan92

Medlem
Gårdagens provning på Systembolaget med temat Italien prestige.

Tasting notes kommer.

1674641138138.jpeg


Vin 1: Gaja - Gaia & Rey 2019 - 100% Chardonnay
Vin 2: Ornellaia Bianco IGT Toscana, 2019, 81% Sauvignon Blanc, 19% Viognier.
Vin 3: Frank Cornelissen Magma 2019 100% Nerello Mascalese
Vin 4: IPSUS Chianti Classico Gran Selezione 2016, 100% Sangiovese
Vin 5: Carmenère, Di San Leonardo, 2015, 100% Carmenere
Vin 6 Paolo Bea Cerrete 2011, 100% Sagrantino
Vin 7: Borgogno Barolo Riserva 1985, 100% Nebbiolo

Kvällens vinnare i gruppen och även för mig själv var Palo Bea Cerrete. Näst bästa vin var Ipsus.
 
Last edited:

mackan92

Medlem
Hmm kan inte uppdatera inlägget så skriver nytt. Det var Emil Fasth som höll i provningen @Sebran

Vin 1: Gaja - Gaia & Rey 2019 - 100% Chardonnay
Tydlig mineraliskt känsla på doften i form av våt sten, citrusfrukter och vita blommor. I munnen är det en balanserad men ändå hög syra smakerna går åt citrusfrukter, smör, krut och citrusfrukter. Lång och behaglig finish. Gott - ett väldigt välgjort vin i Burgundisk stil.

- Provningsledaren hävda att tidigare årgång av detta fick betyget som världens bästa vin, känns lite väl stretchat men idag är det alldeles för ungt.

Vin 2: Ornellaia Bianco IGT Toscana, 2019, 81% Sauvignon Blanc, 19% Viognier.
Doft: Tropisk frukt, och lite åt tutti frutti samt honung som gick mina tankar till. Smaken upplevdes väldigt mycket päronsplitt, kändes aningen sött - misstänker viss restsötma finns. Var ett stort vitt vin men även här så upplevdes det för ungt, tror vinet skulle blir perfekt på 3-5 år.

Vin 3: Frank Cornelissen Magma 2019 100% Nerello Mascalese
Doft: Väldigt återhållsamt på näsan, svårt att fiska upp något men om något så lite varma jordgubbar och hallon.
Smaken var det syrliga körsbär, asfalt, stenigt och REJÄLA taniner - mest troligt de mest tuggiga taniner jag upplevt i mun. Fin frukt men oj vad strävt det var (och då gillar jag ofta taniner).

Vin 4: IPSUS Chianti Classico Gran Selezione 2016, 100% Sangiovese
Doften går åt en kryddighet som jag har svårt och sätta fingret på exakt för krydda men mycket behaglig doft åt körsbär, asfalt.
Smaken är att det är gjort i en väldigt lätt stil men oj vad balanserat det var, mycket trevlig Chianti Classico - tråkigt att det är så dyrt bara.... (2700kr)

Vin 5: Carmenère, Di San Leonardo, 2015, 100% Carmenere
Kvällens "WTF" aldrig smakat något liknande och hade en verklig speciell doft som jag inte tyckte var särskilt angenäm - mina noteringar från provningen var "Oklart, aldrig testat något liknande" - nä detta var inte bra.

Vin 6 Paolo Bea Cerrete 2011, 100% Sagrantino
Doft: Mörka röda bär, rosor, körsbär och bigarråer - otroligt angenäm på doften elegant. Smaken går väldigt mycket åt det som återfinns på doften men allt är verkligen på sin plats här - mycket välgjort vin där alla i gruppen var rörande överens innan vi fick reda på vad det var för vin att vi var i Barolo och drack en Nebbiolo - så här kan ni verkligen ta Nebbiolo älskare på pottan.

Vin 7: Borgogno Barolo Riserva 1985, 100% Nebbiolo
Doften gick väldigt mycket åt smörkola, russin och läder. Smaken går åt samma som på doften men väldigt pigg syra och var i perfekt form trots 38 år gammalt vin.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
F769FBF0-CA7E-46BA-BD8D-EE1BB6D99CD5.jpeg

2018 Lucien Le Moine Bourgogne Rouge

Stiligt vin som jag nu dricker tredje flaskan av. Basbourgogne av hög kvalitet som gör en på riktigt gott humör, både med och utan mat. Sniffen är nästan storartad men känns något enklare i munnen. Samtidigt svårt att kräva så mycket mer på denna basnivå.

Bra vardagspinot som funkar i många sammanhang. Alkoholhalt på 13% är också en fördel mitt i veckan.
 

The Wall

Medlem
2021 Cordier Mâcon Milly-Lamartine ”Clos du four”

Rätt ur flaska ner i Zalto Bx (tack för inspirationen till det @buteljen); i huvudsak diskret citrus, till min förvåning. Fat? Nja, inte påtagligt i näsan. Ganska…neutral doft, om man vill vara snäll. Munnen då? Antydan till lätt eldighet (13,5%, ovanligt?), viss syra, viss beska som dessutom dröjer sig kvar. Men, som vanligt tycker jag att viner från Mâcon ofta känns som en lite fylligare och något syrligare Chablis PC med några år på rygg än riktig Bourgogne. Nåja, vinet passerar som klart godkänt för någonstans runt 190 kr-strecket, men för 50 kr till? Nja, förmodligen bättre om något år eller tre, men i nuläget blir det ”pass”. Dock, fungerade bra till kvällens skreirygg med vitvinssås.
F233212D-3BDB-4DE1-9771-D940FF0BED3E.jpeg

Bra till vitvinssås, inte lika bra på egen hand.
 

The Wall

Medlem
2009 Bruno Colin Bourgogne Chardonnay

Även denna rakt ner i Zalto Bx; på gränsen till övermogen doft där sjögräs spelar förstafiolen; grillad citron finns med i mixen, men främst är intrycket ”i början av Lundsrappet”. I munnen har vi lätt disharmoni, alkoholen tittar obönhörligen fram, trots modesta 12,5%, och lämnar ett ”Killed roy was here”-intryck med en beska som balanserar på gränsen till nyplockade rönnbär. Nja, den var både piggare och bättre förr, men det här var, troligen, sista flaskan om inte källarlotteriet vill annat. Tanken med vinet var en matchning till brynt smör, men eftersom det blev vitvinssås till kvällens fisk fick vinet marschera ensamt. Inte så lyckad till elegant vitvinssås. Nåja, det är väl ändå något av ett lyxproblem när man inte tycker att den källarbortglömda Bourgognen matchar skreiryggen och vitvinssåsen.
1CCB9B54-EDC6-4282-9915-F79A0FE54BF5.jpeg

Gammalt snarare än moget, dessvärre. Påminner en smula om klassens odåga som bara åldrats utan att mogna.
 

Lennart

Medlem
Hmm kan inte uppdatera inlägget så skriver nytt. Det var Emil Fasth som höll i provningen @Sebran

Vin 1: Gaja - Gaia & Rey 2019 - 100% Chardonnay
Tydlig mineraliskt känsla på doften i form av våt sten, citrusfrukter och vita blommor. I munnen är det en balanserad men ändå hög syra smakerna går åt citrusfrukter, smör, krut och citrusfrukter. Lång och behaglig finish. Gott - ett väldigt välgjort vin i Burgundisk stil.

- Provningsledaren hävda att tidigare årgång av detta fick betyget som världens bästa vin, känns lite väl stretchat men idag är det alldeles för ungt.

Vin 2: Ornellaia Bianco IGT Toscana, 2019, 81% Sauvignon Blanc, 19% Viognier.
Doft: Tropisk frukt, och lite åt tutti frutti samt honung som gick mina tankar till. Smaken upplevdes väldigt mycket päronsplitt, kändes aningen sött - misstänker viss restsötma finns. Var ett stort vitt vin men även här så upplevdes det för ungt, tror vinet skulle blir perfekt på 3-5 år.

Vin 3: Frank Cornelissen Magma 2019 100% Nerello Mascalese
Doft: Väldigt återhållsamt på näsan, svårt att fiska upp något men om något så lite varma jordgubbar och hallon.
Smaken var det syrliga körsbär, asfalt, stenigt och REJÄLA taniner - mest troligt de mest tuggiga taniner jag upplevt i mun. Fin frukt men oj vad strävt det var (och då gillar jag ofta taniner).

Vin 4: IPSUS Chianti Classico Gran Selezione 2016, 100% Sangiovese
Doften går åt en kryddighet som jag har svårt och sätta fingret på exakt för krydda men mycket behaglig doft åt körsbär, asfalt.
Smaken är att det är gjort i en väldigt lätt stil men oj vad balanserat det var, mycket trevlig Chianti Classico - tråkigt att det är så dyrt bara.... (2700kr)

Vin 5: Carmenère, Di San Leonardo, 2015, 100% Carmenere
Kvällens "WTF" aldrig smakat något liknande och hade en verklig speciell doft som jag inte tyckte var särskilt angenäm - mina noteringar från provningen var "Oklart, aldrig testat något liknande" - nä detta var inte bra.

Vin 6 Paolo Bea Cerrete 2011, 100% Sagrantino
Doft: Mörka röda bär, rosor, körsbär och bigarråer - otroligt angenäm på doften elegant. Smaken går väldigt mycket åt det som återfinns på doften men allt är verkligen på sin plats här - mycket välgjort vin där alla i gruppen var rörande överens innan vi fick reda på vad det var för vin att vi var i Barolo och drack en Nebbiolo - så här kan ni verkligen ta Nebbiolo älskare på pottan.

Vin 7: Borgogno Barolo Riserva 1985, 100% Nebbiolo
Doften gick väldigt mycket åt smörkola, russin och läder. Smaken går åt samma som på doften men väldigt pigg syra och var i perfekt form trots 38 år gammalt vin.

Tack för bra noter! Det var en intressant och givande provning.

Jag röstade också på Cerrete som kvällens bästa vin, men omröstningen blev ju lite biased av att frågan gällde ”godaste” vinet och det var ju egentligen det enda som var i sitt drickfönster. Tänker att Ipsus om säg fem år skulle slå detta rätt enkelt. Borgognon var intressant med både hög syra och tanniner som ännu inte mjuknat helt, så det var ju absolut inte utgånget på något sätt, men för mig blev det lite väl mycket russin och kola av det hela.

Kvällens besvikelse för mig var Gaja… Bristande komplexitet kan ju så klart skyllas på ungdomen, men jag tyckte varken den hade längd eller intensitet för att motsvara prisklassen. ”Världens bästa vita vin” - njaaaa… Skulle säga att jag druckit village bourgogne (typ Narvaux) av högre kvalitet.

Till sist är det intressant att vi upplevde Magma så olika, jag uppfattade inte att tanninerna stack ut där.

(Mitt första inlägg på detta forum för övrigt.)
 

Lennart

Medlem
53F7DF83-1764-4D83-9468-8ED060F7DB60.jpeg

Domaine Robert-Denogent
Pouilly-Fuissée Vieilles Vignes
Les Cras ”Cuvée Claude Denogent” 2018

Doft av persika, ananas, citron, smör, honung, vanilj, rostat bröd, hasselnötter. Frukten dominerar men allt sitter ihop på ett bra sätt. Trots den varma årgången går frukten klart mer åt stenfrukt än exotisk frukt.

Fin textur i munnen, ganska stor kropp som balanseras perfekt av syran, alkoholen är där men sticker inte ut, frukten dominerar här med (citronen mer påtaglig än i doften) men det finns också en härlig mineralisk sälta, bra längd i eftersmaken.

Funkar alldeles utmärkt att dricka själv men blev ännu godare tillsammans med en smörig pasta.

Sammanfattningsvis ett mycket bra vin med lagringspotential, inköpt för typ inga pengar (320 kr) för något år sedan. Tyvärr börjar ju även Maconnais dra iväg i pris nu, framför allt de bra lägena.

Önskar alla en trevlig fredagskväll
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
ombesiktning av ett vin från gårdagens släpp. Är det lika bra i verkligheten som på Systembolagets provning?
chocalan.jpg

Då:
90633 Chocalán Origen Gran Reserva Cabernet Franc 2021 141 kr
N: Tobak, stall, choklad, svarta vinbär och lakrits.
M: Stall, timjan, choklad, svarta vinbär och vanilj. Mörk, koncentrerad frukt, fräscht och balanserat. Mycket kul för 141 kronor. 87-89p
Nu:
Det mesta stämmer, i doften är det ganska mörk frukt, medan smaken initialt, efter 4 timmar i karaff, domineras as röd frukt, typ plommon. Det känns inte så stalligt som jag upplevde det på provningen, däremot finns det både kaffe och viol. Med ytterligare luft i glasen mörknar frukten, blir mer elegant och man kan också känna lite toner av grön paprika om man anstränger sig ;) . Syran är ordentligt hög, tanniner och fat är in fin balans. Med ordentligt med luft är det här mycket njutbart redan nu. Kan kanske bli lite bättre med några års lagring, men det finns ingen anledning att glömma det i källaren. Betyget nu hamnar längst upp i intervallet på 89p, kanske till och med med plustecken? "Mycket kul för 141 kronor" är ingen överdrift.
 

LeChat

Medlem
181559EC-4AF0-4E51-85D2-70D1A92BABE9.jpeg

2020 Domaine Combier Crozes-Hermitage Cap Nord

Härlig kvalitet på doften. Andas balans.
Mums! Den gör inte bort sig i munnen heller. Ganska fylligt, mjukt och med en balanserande syra med bra energi.
Smaken är ren och åt det fruktiga hållet men i ganska elegant kropp. Väldigt anonyma fat. Kan vara läckert i vissa fall men ibland saknas den extra komplexitet som goda fattoner kan ge kan jag tycka.
Smaken domineras av bl.a. allehanda bär, mörka, röda och blå, rabarber och lakrits.


E66A94B7-A4D8-4B84-9A06-D417DEF8BFEF.jpeg

2019 Paul Jaboulet Aîné Crozes-Hermitage Domaine de Thalabert

Bordeauxkille som jag är, så gillar jag ju fat! Det här är syrah för bordeaux lovers!

Den rena doften i första flaskan var ju väldigt trevlig men dessa skitiga, animaliska fattoner är mer min typ av njutning. Alkoholen på 15% är snyggt integrerad och är inget man märker. Dessutom bra balans och vinet är ett stycke både kraft & elegans. Svinbra för pengen!

Två goda viner av bra kvalitet, verkligen. Dock helt olika och kanske att mina preferenser föredrar Jaboulet framför Combier.
 

buteljen

Medlem
Årets först provning i vinklubben gick av stapeln i torsdags .
WOTN blev en fantastisk C9dP!

IMG_6317.JPG

IMG_6316.JPG


A2FD4785-536F-428E-A367-93A8AE6FE6CA.jpeg


2010 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Collection Charles Giraud (96p)
Kvällens WOTN. Underbart vin. Redan i doften så känner man att det spritter av energi i hela vinet. Kände direkt garriguen i första sniffen. Lavendel, lakrits, röda bär. Ljuvlig doft. I smaken strukturerad, bra med tanniner men ändå lätt, stram och elegant med koncentration och kraft. Fantastisk finish med torrt avslut. Har inte druckit speciellt mycket C9dP på denna nivå så det här var väldigt kul!

1982 Château Latour-Martillac (95)
+40 år gammal Bx i helt perfekt skick. Underbart slank och sval. Fortfarande rödbärig, grus, blyertspenna. Elegant, fräsch och energisk. Åh vad jag önskar att jag hade en källare fylld med äldre Bx.

2018 Littorai Chardonnay B. A. Thieriot Vineyard (94-95p)
Mitt vin.
Kalkigt, floralt, bakad citrus, lite apelsin, örtig. Fina integrerade fat. Lite tillbakadragen doft men ändå expressiv.
Yppigare i munnen. Lite fet och vaxig textur. Kalkig. Enormt bra energi. Ljuvligt balanserad. Lång finish.
Tack till @Håkan som tipsade om detta vin för några år sedan.

2009 Dominus Estate (94)
Choklad, rostat, kokos, lakrits, mörka bär, eleganta fat. Massiva tanniner, mogen sötare frukt men den är ändå stram. Kompakt, oförlöst och otroligt gott.

2014 François Raveneau Chablis 1er Cru Montée de Tonnerre (93)
Man kände att det är ett riktigt bra vin men det kom inte riktigt loss. Saknade lite energi och finish för högre poäng, men härlig fetma och kalkighet. Skrev inte så mycket ser jag. Jag blev nämligen helt fascinerad av att det smakade otroligt mycket Jenka. Har aldrig varit med om det förut men tydligen så är det ej ovanligt att den här fräscha blå myntatonen kan hittas i dessa viner.

(Jag har dock funderat på om tuggummit verkligen hette jenka på 70-talet? :DJag har för mig att det där blåa tuggummit inslaget i genomskinligt prasslande papper ihopsnurrat på två sidor hette Te-Pe eller något sådant?? Någon som kommer ihåg? Det hade en väldigt speciell blå myntasmak och det minnet slog till direkt när jag provade vinet.)

2015 Le Macchiole Scrio Toscana IGT (93)
Mitt vin.
Det här vinet har varit coravinat sedan december 2020 och legat i vinskåpet. Det var ca 50 cl kvar i flaskan så tyckte det skulle vara kul att se hur det klarat sig. När jag provade det tidigare var det oerhört knutet, massivt och näst intill ogenomträngligt. Nu var det mer öppet, men fortfarande väldigt ung. Tänkte att coravinen kanske skulle ha skyndat på utvecklingen men det tror jag inte den gjort så mycket.

Kompakt, strävt, kraftigt lite blåsvart frukt. Lite köttigt och kanske pepprigt. Gissningar på Syrah, Tannat, Mourvèdre. Bra fatbehandling, polerat, snyggt , energiskt och mycket välgjort. Men det är lite ocharmigt när det är så här polerat på något vis. I i allafall i denna unga fas.

1994 Bodegas Vega-Sicilia Ribera del Duero Único (92)
Förra träffen klämde jag ur mig att jag aldrig provat någon Vega Sicilia, så det vore ju kul om någon kunde ta med sig en sådan någon gång. Och det gjorde en av deltagarna till min stora förtjusning. Tyvärr vad den dock inte i bästa shape. Mosade jordgubbar, toffee, coca cola, tobak, läder, kanelstång, kakao. Men den hade redan en hel del bruna mognadstoner, typ soja, Inte så mycket stuffing i kroppen, men bra finish. Lite för utvecklad för att vara en 94 (enligt dem som har erfarenheten). Väldigt annorlunda mognadsutveckling jmf med Bx-vinet som inte hade ett spår av de här bruna tonerna. Utbildande att jämföra.

2016 André Perret Condrieu Chery (92)
Förstår mig inte riktigt på Condrieu. Tycker det saknar energi och ger en platt känsla.
Hursomhelst så är det ju ett bra vin även om det inte är min stil.
I doften aprikosmarmelad, kittost, blommor, lite banan, torkad frukt.
I smaken så tycker jag den är lite platt och saknar energi och finish för högre poäng (som flera andra satte).

2004 Drappier Champagne Grande Sendrée (91)
Magnumflaska.
Skrev inga noter här. Vet inte riktigt varför.
Den var bättre än de andra två champagnerna nedan, men lyfte inte till de högre höjderna.

2007 Larmandier-Bernier Champagne Premier Cru Terre de Vertus (90)
Seg start men kom igång efter hand med lite komplexitet i doften i form av nötter och bokna äpplen. Hyfsad energi och finish.

NV Larmandier-Bernier Champagne Premier Cru Blanc de Blancs (88)
Basår förmodligen 07 och deg 11.
I doften svamp, glasstrut, riven hasselnöt
Kändes kanske lite over the top.
Inget att skriva hem om.
 
Last edited:

Jos

Medlem
Årets först provning i vinklubben gick av stapeln i torsdags .
WOTN blev en fantastisk C9dP!

Visa bifogad bild 28279
Visa bifogad bild 28280

Visa bifogad bild 28281

2010 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Collection Charles Giraud (96p)
Kvällens WOTN. Underbart vin. Redan i doften så känner man att det spritter av energi i hela vinet. Kände direkt garriguen i första sniffen. Lavendel, lakrits, röda bär. Ljuvlig doft. I smaken strukturerad, bra med tanniner men ändå lätt, stram och elegant med koncentration och kraft. Fantastisk finish med torrt avslut. Har inte druckit speciellt mycket C9dP på denna nivå så det här var väldigt kul!

1982 Château Latour-Martillac (95)
+40 år gammal Bx i helt perfekt skick. Underbart slank och sval. Fortfarande rödbärig, grus, blyertspenna. Elegant, fräsch och energisk. Åh vad jag önskar att jag hade en källare fylld med äldre Bx.

2018 Littorai Chardonnay B. A. Thieriot Vineyard (94-95p)
Mitt vin.
Kalkigt, floralt, bakad citrus, lite apelsin, örtig. Fina integrerade fat. Lite tillbakadragen doft men ändå expressiv.
Yppigare i munnen. Lite fet och vaxig textur. Kalkig. Enormt bra energi. Ljuvligt balanserad. Lång finish.
Tack till @Håkan som tipsade om detta vin för några år sedan.

2009 Dominus Estate (94)
Choklad, rostat, kokos, lakrits, mörka bär, eleganta fat. Massiva tanniner, mogen sötare frukt men den är ändå stram. Kompakt, oförlöst och otroligt gott.

2014 François Raveneau Chablis 1er Cru Montée de Tonnerre (93)
Man kände att det är ett riktigt bra vin men det kom inte riktigt loss. Saknade lite energi och finish för högre poäng, men härlig fetma och kalkighet. Skrev inte så mycket ser jag. Jag blev nämligen helt fascinerad av att det smakade otroligt mycket Jenka. Har aldrig varit med om det förut men tydligen så är det ej ovanligt att den här fräscha blå myntatonen kan hittas i dessa viner.

(Jag har dock funderat på om tuggummit verkligen hette jenka på 70-talet? :DJag har för mig att det där blåa tuggummit inslaget i genomskinligt prasslande papper ihopsnurrat på två sidor hette Te-Pe eller något sådant?? Någon som kommer ihåg? Det hade en väldigt speciell blå myntasmak och det minnet slog till direkt när jag provade vinet.)

2015 Le Macchiole Scrio Toscana IGT (93)
Mitt vin.
Det här vinet har varit coravinat sedan december 2020 och legat i vinskåpet. Det var ca 50 cl kvar i flaskan så tyckte det skulle vara kul att se hur det klarat sig. När jag provade det tidigare var det oerhört knutet, massivt och näst intill ogenomträngligt. Nu var det mer öppet, men fortfarande väldigt ung. Tänkte att coravinen kanske skulle ha skyndat på utvecklingen men det tror jag inte den gjort så mycket.

Kompakt, strävt, kraftigt lite blåsvart frukt. Lite köttigt och kanske pepprigt. Gissningar på Syrah, Tannat, Mourvèdre. Bra fatbehandling, polerat, snyggt , energiskt och mycket välgjort. Men det är lite ocharmigt när det är så här polerat på något vis. I i allafall i denna unga fas.

1994 Bodegas Vega-Sicilia Ribera del Duero Único (92)
Förra träffen klämde jag ur mig att jag aldrig provat någon Vega Sicilia, så det vore ju kul om någon kunde ta med sig en sådan någon gång. Och det gjorde en av deltagarna till min stora förtjusning. Tyvärr vad den dock inte i bästa shape. Mosade jordgubbar, toffee, coca cola, tobak, läder, kanelstång, kakao. Men den hade redan en hel del bruna mognadstoner, typ soja, Inte så mycket stuffing i kroppen, men bra finish. Lite för utvecklad för att vara en 94 (enligt dem som har erfarenheten). Väldigt annorlunda mognadsutveckling jmf med Bx-vinet som inte hade ett spår av de här bruna tonerna. Utbildande att jämföra.

2016 André Perret Condrieu Chery (92)
Förstår mig inte riktigt på Condrieu. Tycker det saknar energi och ger en platt känsla.
Hursomhelst så är det ju ett bra vin även om det inte är min stil.
I doften aprikosmarmelad, kittost, blommor, lite banan, torkad frukt.
I smaken så tycker jag den är lite platt och saknar energi och finish för högre poäng (som flera andra satte).

2004 Drappier Champagne Grande Sendrée (91)
Magnumflaska.
Skrev inga noter här. Vet inte riktigt varför.
Den var bättre än de andra två champagnerna nedan, men lyfte inte till de högre höjderna.

2007 Larmandier-Bernier Champagne Premier Cru Terre de Vertus (90)
Seg start men kom igång efter hand med lite komplexitet i doften i form av nötter och bokna äpplen. Hyfsad energi och finish.

NV Larmandier-Bernier Champagne Premier Cru Blanc de Blancs (88)
Basår förmodligen 07 och deg 11.
I doften svamp, glasstrut, riven hasselnöt
Kändes kanske lite over the top.
Inget att skriva hem om.
70-talet ingen koll på men Jenka fanns på 80- och 90-talet i alla fall med någon form av tandkrämssmak. Min favorit var Shake med lakritssmak :)
 

buteljen

Medlem
70-talet ingen koll på men Jenka fanns på 80- och 90-talet i alla fall med någon form av tandkrämssmak. Min favorit var Shake med lakritssmak :)
Jo jag vet att Jenka fanns senare men har en känsla av att det inte var riktigt likadant. Nä, ville man ha lakritssmak så var det Riff som gällde :D
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ännu en ombesiktning:
cordier.jpg

Då:
" 95317 Mâcon-Milly-Lamartine Clos du Four Domaine Cordier 2021 241 kr
N: Vanilj, gröna äpplen och citron.
M: Äpple, polerad ek, läder, citron och vanilj. Fin, koncentrerad frukt, trevliga fat och bra balans, Snyggt! 89-91p"
Nu:
De gröna äpplena är fortfarande uppenbara i doften, lite citron också, tillsammans med ylle. I smaken är det också mycket äpple, men här med ananas och passionsfrukt. En del snäckskal finn det också, men faten och vaniljen lyser med sin frånvaro. Syran är fin, men frukten är stram och lite återhållsam. Det är definitivt inget 90 poängsvin, klarar det 89 då, kanske, men det ät knappt. Mot slutet av flaskan är det rätt elegant även om det är stramt. Vad är då skillnaden? Mina noter här stämmer bra överens med de från @The Wall här ovanför, så det är inte en dålig flaska. Att det var bättre på provningen på Systembolaget kan möjligtvis bero på att att det var lite varmare där. Det här vinet vinner rätt mycket på värme. Serverat kallt är det väldigt stramt.
 
Toppen