Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
Ser ut att vara dessa viner:


(Ser ej årgången dock)







:)
Toppen ! Tack för att du lägger tid på att leta 😍
 

buteljen

Medlem
Det stämmer bra! Fourny var årgång 2012
Båda dessa viner kom för övrigt på jumboplats i respektive flight utan att för den skull vara dåliga viner, bara hård konkurens, särskilt i bubbelflighten.
Jag dricker slatten från det ukrainska vinet idag och det är mycket trevligt.
Lysande! Tack!
 

buteljen

Medlem
Gårdagens BYOB med temat "2013 - 10 år sedan" på Grappe tillsammans med @JonasBo @thunberg @Gradin @Håkan @jlp1 @MarkusJ -

Flight 1:
Visa bifogad bild 29089


Domaine Christian Clerget Vougeot 1er Cru 'Les Petits Vougeots' 2013 - 0 röster.
Fèlsina Colonia Chianti Classico Gran Selezione 2013 - 0 röster.
Zlatan Plavac Barrique Vrunskho Vino 2013 - 2 röster.
Elio Grasso Gavarini Chiniera 2013 - 5 röster

Flight 2:
Visa bifogad bild 29090


Burzi Barolo Caplot 2013 - 2 röster.
Wynns Coonawara Black Label Cabernet Sauvignon 2013 - 1 röster.
Leeuwin Estate Art Series Cabernet Sauvignon, 2013 - 2 röster.
By Farr Tout Près Pinot Noir 2013 2 röster.

Som synes väldigt jämn sistaflight men till slut när vi skulle utse WOTN så drog By Farr det längst strået
Roligt tema 😍. Hur låg By Farr Tout Pres kvalitetsmässigt? Någon som satte poäng?
 

Pontus

Medlem
För mig ett helt fantastiskt vin, gav det själv 95 poäng i min bok. Vet att @thunberg fick gåshud av vinet så han kan säkert utveckla sin upplevelse än mer :)

Kul att den fortfarande levererar! Tyvärr bara en flaska kvar.

 
En 5 timmars bolognese sjuder på spisen och i glaset formligen skriker det Italien.
24 år ung och fullkomligt underbar.
Jord,blöta löv samsas med torkade örter,medelhavet,skogssvamp,höst.

Munnen fylls av väl polerade tanniner,lingon syra,skogshallon,körsbär,örter och en eftersmak som bara fortsätter o fortsätter.
Älskar Aglianico med ålder detta blir nog inte bättre.
Svårt att sätta poäng och kan bli ändringar beroende på hur det reagerar med luft under kvällen
Men kvällens första glas säger 93-94 strålande poäng.


Varför är inte alla söndagar såna här?
 

Attachments

  • 20230430_160455.jpg
    20230430_160455.jpg
    57,9 KB · Visningar: 98
Last edited:

Magikern

Medlem
En 5 timmars bolognese sjuder på spisen och i glaset formligen skriker det Italien.
24 år ung och fullkomligt underbar.
Jord,blöta löv samsas med torkade örter,medelhavet,skogssvamp,höst.

Munnen fylls av väl polerade tanniner,lingon syra,skogshallon,körsbär,örter och en eftersmak som bara fortsätter o fortsätter.
Älskar Aglianico med ålder detta blir nog inte bättre.
Svårt att sätta poäng och kan bli ändringar beroende på hur det reagerar med luft under kvällen
Men kvällens första glas säger 93-94 strålande poäng.


Varför är inte alla söndagar såna här?

Det vinet fanns på bolaget för 299 rixdaler flaskan så sent som 2016 vill jag minnas. Det fanns rätt många flaskor ute i butikerna. Ett fynd tyckte jag då. :)
 

IsKr

Medlem
Igår så dracks det Georg Breuer Terra Montosa 2019. Passade utmärkt till vit sparris med mousselinsås och lax. Drack 2018 för inte så länge sedan men tycker att 2019 är bättre.
När jag stoppar ner näsan i glaset så doftar det grillad citrus, lite ananas, honung och en del annat. I munnen dyker samma komponenter upp igen med en härlig syra och energi. Det smakar mycket, nästan att det upplevs som fruktigt/sött utan att vara det. Ljusgyllen i färgen så det är vackert att titta på också. Tycker att det är riktigt bra, framförallt om man väger in priset också. Det dracks ur zalto vitvinsglas.
 

LarsW

Medlem
Varit lite dålig på att lägga ut noter sista tiden.
Två trevliga viner jag drack för några veckor sedan,

Tignanello 2019 (kvartsmagnum)
Dracks över 3 dagar.

Sniffarvin deluxe! Röda vinbär, körsbär, rökt te, mahogny, vanilj och rosmarin. Blodpudding, salt lakrits och apelsinmarmelad. The list goes on, hittar nytt hela tiden.

Doften lovar mycket och smaken levererar! Det är ungt såklart, dag 1 lite bråkigt. Massiv, sval frukt. Läckra tanniner och fin syra. Röda bär, punschpralin och örtkryddor. Mörk choklad, vanilj och lapsang. Det är mjukt och mäktigt på samma gång.
Fantastiskt redan nu. Kommer bli magiskt med tiden. Men hur hålla fingrarna borta när det är så gott redan nu?

Ikonviner är ibland ikonviner av en anledning. Jag var lite irriterad över att de höjt priset på Tignanello nyligen men efter denna tycker jag fortfarande inte det är dyrt.
94+(+)p


Poderi Luigi Einaudi Barolo Terlo 2013

Körsbär, tallved och espresso i näsan. Sen kommer det mörk choklad och läder.

I munnen finns det gott om tanniner men de har lugnat ner sig och frukten bär upp det hela. Syrliga körsbär. Tallen har blivit ekad vanilj. Fin syra. Den mörka chokladen och det lite bittra kaffet finns kvar.

Allt i allt ett gott vin! Jag brukar favorisera Toscana framför Piemonte men detta är charmigt och välgjort. Kommer hålla många år till!
91(+)p



thumbnail_20230326_124759.jpg
 
FA802F48-E9CA-416E-97B6-B2FE682B28ED.jpeg
F48DA840-A372-4C0B-AEF1-58D8F07D4846.jpeg


Goda Grannar – valborgsmiddag i grannskapet med stark laguppställning från Bordeaux:

Ch Les Charmes-Godard Blanc 2015. Denna var en riktig favorit med fina mognadstoner. 50 % semillon, 35 % sauvignon gris och 15 % sauvignon blanc, så inte den supertypiska bdx-blandningen och heller inte lika aromatisk som de renare sauvignon blanc-vinerna. Ett lite vuxnare vin, helt enkelt. Ett glas till, tack!

Med Ch Puygueraud Blanc 2015 håller vi oss kvar inom släkten Thienpont – en av de stora Bordeaux-familjerna. Här är det sauvignon blanc-dominerad smak som gäller, även om det är 40 % sauvignon gris i blandningen. Bra syra, lime, krusbär och fin fräschör. Känns ung mtp åldern. Trevlig!

Till huvudrätten serverades Domaine de Chevalier 2004 på magnum. De Bordeauxer jag druckit som nu är runt 20 år gamla har alla varit mycket bra och denna var inget undantag. Kanske är det en sweetspot för min del?
Balanserad, mediumkropp, mjuka tanniner och blå frukt. Nästan elegant. Strax över 50 % cabernet sauvignon, en tredjedel merlot och en skvätt cabernet franc och petit verdot.
 

LeChat

Medlem
IMG_4865.jpeg

2017 Château de Pibarnon Bandol

Eftersom 2018 Pibarnon var riktigt smaskig när den provades i förra veckan så blev jag sugen på att plocka fram en flaska från 2017.

Bandol är ju mer eller mindre synonymt med mourvedre, en fantastisk druva med mycket karaktär som bl.a bidrar med strävhet och kryddig garrigue. Tycker att dessa viner känns väldigt genuina och ofta med ett eget uttryck.

2017 har mer struktur och kanske även bättre koncentration än 2018 men trots denna skillnad är det inte omöjligt att de ändå är lika bra, bara olika. Framträdande aromer är bl.a. garrigue, jordgubbar, jord, lakrits, te och läder.

På mitt plakat står det: Drick mer Bandol!
 
Last edited:
A8E70E55-1383-493E-B97B-61BD0BDD5D1F.jpeg
408C0A49-17A3-4DDC-BA43-A7754A2825E0.jpeg


Vad dricker vi till rostad blomkål, smörstekt morot och amandinepotatis? Höll i en Puligny-village från Vincent Girardin men så slog det mig att jag häromsistens upptäckte att en Chateau La Nerthe (C9dP) från 2001 visst var vit, inte röd som jag trott i 19 år. Inget att vänta på mao!

Förväntad mig ett dött russinvin, men icke. Visst, ingen kraftig fruktig doft, men heller inget gammalt sunk. Rent guld i färgen. Inte så mycket frukt, men lite vit Rhône-struktur fanns ändå kvar. Spår av typiska fettman, lätta tertiära toner och kort, tunn eftersmak.

Förvånande nog så gifte det sig med maten. Tror den lätt brända blomkålen gjorde susen. Kul överraskning!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Roligt tema 😍. Hur låg By Farr Tout Pres kvalitetsmässigt? Någon som satte poäng?
94 pinnar gav jag det. Ett fantastiskt vin som jag först trodde var en tysk men kom på mig själv senare att det saknades det där stendammet som brukar förekomma hos dessa. Håller sig på precis rätt sida om bombastisk, tät, fet, släng av chilipeppar i slutet. Jag gillade det lilla elektriska stinget på tungspetsen som fanns i början. Utvecklades i glaset.
Jag kanske var lite snål med poängen men jag tror att det finns mer att hämta. Ingen brådska även om det var förbaskat gott redan nu.
 

buteljen

Medlem
94 pinnar gav jag det. Ett fantastiskt vin som jag först trodde var en tysk men kom på mig själv senare att det saknades det där stendammet som brukar förekomma hos dessa. Håller sig på precis rätt sida om bombastisk, tät, fet, släng av chilipeppar i slutet. Jag gillade det lilla elektriska stinget på tungspetsen som fanns i början. Utvecklades i glaset.
Jag kanske var lite snål med poängen men jag tror att det finns mer att hämta. Ingen brådska även om det var förbaskat gott redan nu.
Inga rotfrukter? Det är alltid det första jag känner i By Farrs pinoter …
 
Toppen