Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Joakim

Medlem
Idag dricker vi! Förmodligen den mest tillgängliga av toppåren 1988-1990. Persika, nougat, bränt socker, mogna sviskon i smaken. 98 poäng.
IMG_1084.jpeg
 

Ozric

Medlem
BlancTradition.png


51871 NV Jérôme Arnoux Tradition Blanc


Jag som är stort fan av Jura och Jérôme Arnoux var ju tvungen att prova detta nysläppta vin.

80% chardonnay och 20% savagnin som lagrats under flor en viss tid, typ halvvägs till vin jaune. Ingen årgångsbeteckning då jag gissar på att savagnin-vinet är ett antal år äldre än chardonnayn.

Doft: Källare, nötter, äpple, fino sherry.

Smak: Full entré med mjuk syra. I mid-palate kommer vin jaune-egenskaperna fram tillsammans med stenfrukt och äppeljuice. Jag har aldrig varit med om att ett vin smakat så exakt som äppeljuice som detta.
Överlag kan man se det lite som en light-version av vin jaune, och det menar jag inte på ett negativt sätt. Tycker man inte om vin jaune och/eller fino sherry så tror jag inte att man kommer att tycka om detta vin.
Rekommenderas till alla som gillar vin jaune och/eller har nostalgiska minnen från när ni fick äppeljuice på dagis. 😁

90p
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Visa bifogad bild 29159

Jag som är stort fan av Jura och Jérôme Arnoux var ju tvungen att prova detta nysläppta vin.

80% chardonnay och 20% savagnin som lagrats under flor en viss tid, typ halvvägs till vin jaune. Ingen årgångsbeteckning då jag gissar på att savagnin-vinet är ett antal år äldre än chardonnayn.

Doft: Källare, nötter, äpple, fino sherry.

Smak: Full entré med mjuk syra. I mid-palate kommer vin jaune-egenskaperna fram tillsammans med stenfrukt och äppeljuice. Jag har aldrig varit med om att ett vin smakat så exakt som äppeljuice som detta.
Överlag kan man se det lite som en light-version av vin jaune, och det menar jag inte på ett negativt sätt. Tycker man inte om vin jaune och/eller fino sherry så tror jag inte att man kommer att tycka om detta vin.
Rekommenderas till alla som gillar vin jaune och/eller har nostalgiska minnen från när ni fick äppeljuice på dagis. 😁

90p
Glöm ej att identifiera vinet i din not så den blir sökbar :)
 

Pontus

Medlem
Nån måste helt enkelt snott rödbetan. För när verkligheten och kartan inte överensstämmer måste det vara kartan som gäller.
Har druckit 14 flaskor av deras pinoter och konstigt nog står det specifikt kokt rödbeta i de flesta noterna. Som tur är gillar jag kokt rödbeta. Vi associerar nog olika helt enkelt.
 
Last edited:

Håkan

Medlem
Har druckit 14 flaskor av deras pinoter och konstigt nog står det specifikt kokt rödbeta i de flesta noterna. Som tur är gillar jag kokt rödbeta. Vi associerar nog olika helt enkelt.
Tyvärr inte. Ingen av 8 provare hade några rödbetor här. Har också druckit ganska många By Farr och rotfrukter har funnits i flera. Detta var dock första gången jag drack ned ålder och det gjorde verkligen vinet gott.
 

Pontus

Medlem
Tyvärr inte. Ingen av 8 provare hade några rödbetor här. Har också druckit ganska många By Farr och rotfrukter har funnits i flera. Detta var dock första gången jag drack ned ålder och det gjorde verkligen vinet gott.
Den äldsta jag druckit är just 10 år. Det är möjligt att du har rätt, får återkomma i frågan.
 

Jos

Medlem
Vinmiddag med diverse löst forumfolk.

Allt dracks öppet, inga anteckningar togs så diverse noteringar från minnet (vilket inte är de bästa då det dracks annat både innan och efter middagen ☺️).

Visa bifogad bild 29006

Champagne
Anteckningar i skumpa-tråden.

Tattinger - Comtes de Champagne 1995
Prevost - Fac-Simile LC18
Jaques Selosse - La Cote Faron deg 2019
Dhondt-Grellet - Les Nogers 2015


Vitt

Det vita serverades tillsammans där de två flaskorna från toppåret 2014 visade sig och årgången från en mycket trevlig sida. Ett stenkast mellan vingårdarna (Mont-Rachet mellan Champs Canet i norr och Chavalier i nordost). Vilken av de som var bäst är mer en smaksak om det ska vara elegant eller mer kraft.

Domaine Bachelet-Ramonet, Puligny-Montrachet PC Champs Canet 2014
Koncentration, rent, kraft, kryddig, trevlig syra. Mycket gott att dricka. Stod sig upp mycket bra mot Bochard.

Bouchard Père & Fils, Chevalier-Montrachet GC 2014
Finstämt och elegant. Citrus och mineral. Lång längd. Fortsätter att utvecklas under lång tid. Mycket gott. Kvällens vinnare för mig och gruppen.


Rött

Flight 1 rött

Gaja, Sori San Lorenzo 2003

Tillgänglig, röda bär, körsbär, härliga mjuka tanniner som ändå biter ifrån på ett angenämt sätt. Mycket trevlig fas att dricka den i. Hade inte koll på vilken årgången det och blev tämligen förvånad över att det var 2003. Man ska inte alltid stirra sig blint på årgång i sig för regionen, utan det specifika vinet. Mycket gott.

Bonneau & Fils, Chateauneuf du Pape Celestines 2012
En av de sista årgångarna från Henri innan han gick bort 2016. Tunga röda bär, tobak, kraftig men ändå rent och elegant. Vid beaktande av hur det ser ut på bilder i källaren (smutsig deluxe) så är det fascinerade att vinet är så rent. Vinet är gott och bara att hoppas på att de inte arvtagarna förändrar vinmakningen.


Flight 2 rött
Två olika typer av syrah ställdes emot varandra, de var inte helt oväntat helt olika. Båda är mycket bra på sitt sätt.

Guigal, La Landonne 2003
Mycket bra vin och frågan är om den blir så mycket bättre än såhär även om den har ett långt liv kvar. Rejäl charkdoft, komplex, längd, finstämda tanniner. Den visade upp sig från sin bästa sida.

Sine Que Non Distenta, Distentia I Syrah 2019
Big and bold, extra allt. Komplext och kraften är stor. Något speciellt gör Manfred Krankl med druvorna. Massiv rödfruktig, kryddig, doft som utvecklas med tiden. Torde vinna på att lagras något år även om den är tillgänglig redan nu. Mycket gott för sin kategori av vin.


Eftersläckare

Domaine Rossignol-Trapet, Chambertin 2014

Stor koncentration, röda lite sura bär, lingon. Det finns mycket potential där men är sluten. Till skillnad från de vita 2014 som var mycket trevliga att dricka redan nu var den röda, för mig, har den röda en bit kvar till drickfönstret och torde vinna mycket på att lagras några år till innan den öppnas.


Många fantastiska flaskor. Många hypade kult producenter. En "bulk" producent som tar hem WOTN (om än med med ett tämligen bra vingårdsläge)... :D
Domaine Ramonet drack vi, - inte Bachelet Ramonet som är en annan producent
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ibland dricker vi också "onaturligt" unga viner med stor behållning!

PXL_20230505_105408944.jpg

Fredagsfeeling på Pecorella under Golden Week, som motsvarar Japans industrisemester. En hel vecka ledigt!

2013 La Spinetta (Rivetti) Monferrato Pin, 86p
Inköpspris i Japan: ca 500 kr

La Spinetta är ett välrenommerat vinhus beläget i hjärtat av den italienska regionen Piemonte, en region känd för sina exceptionella viner och vackra landskap. Monferrato, en av de mest historiska och betydelsefulla vinodlingsområdena i Piemonte, är hem för flera av La Spinettas vingårdar. Monferrato erbjuder enastående terroir och förutsättningar för vinproduktion, tack vare dess kuperade terräng, kalkrik jord och mikroklimat som gynnar både druvkvalitet och skördar.

La Spinetta grundades 1977 av familjen Rivetti och har sedan dess expanderat och vunnit internationellt erkännande för sina kvalitetsviner. Vinhuset är känt för sin noggranna och passionerade inställning till vintillverkning. La Spinettas filosofi bygger på att respektera naturen och terroirens unika karaktär, med en inriktning på hållbarhet och minimal intervention under hela vinframställningsprocessen.

På hemsidan står att läsa om Pin:
A postcard from Piedmont to express the love for our land, an affection that Giuseppe Rivetti, known as “Pin”, taught his sons Carlo, Bruno and Giorgio. The synergy between Barbera and Nebbiolo results in a bouquet of fruit, flowers, and spices. The balance between tannins and acidity makes this wine a perfect companion for food.

Deras kombination av Nebbiolo och Barbera-druvor i Pin är rätt typisk. Nebbiolo bidrar med sina rätt kraftiga tanniner och, förhoppningsvis, förmåga att åldras väl. Barbera, som är en mer lättsam druva med sin speciella uppsättning fruktiga toner, bidrar med just "murrig frukt". Tillsammans ger dessa två druvsorter på papperet en fascinerande blandning av struktur och fruktighet. I verkligheten känns det dock obalanserat och ... vi föredrar oftast annat än Barbera. Detta vin saknar idag komplexitet och en balanserad struktur, men är klart drickbart. Vi har två flaskor kvar. Nästa om ca 5 år.

Åh, vad jag saknar de gamla goda tiderna, när La Spinettas Pin hade litet CS i dem. På den tiden var Pin vårt favoritvin! Vi konsumerade flera lådor av '98, '99, '00 och den strålande '01. Vår senaste 2001:a drack vi augusti 2020.

För oss känns denna 2013 som en matt Barbera-fruktbomb med litet tanninbett. Om du gillar Barbera-viner kan detta vin vara något att undersöka.

La Spinettas 2013 Monferrato Pin är tänkt som en hyllning till både Nebbiolo och Barbera, vilka kombinerats för att (på papperet) skapa ett vin med både djup och balans. På näsan möts man av fruktiga toner av körsbär och björnbär, kompletterat av fina inslag av kryddor, läder och lite av de jordiga toner som Nebbiolo-druvan är känd för. I smaken dominerar den livliga syran och murriga fruktigheten från Barbera-druvan, vilket tyvärr inte balanseras helt av Nebbiolos struktur och tanniner.

Efter att ha fått lufta sig en stund, utvecklar vinet inga ytterligare lager av smak eller struktur. Märks tyvärr ingenting av det hantverk och omsorg som La Spinetta lägger på sina viner. Tanninerna asmälter under kvällen, vilket resulterar i att vinet liksom förlorar sin form.

La Spinettas 2013 Monferrato Pin kan avnjutas nu, men har god potential att utvecklas under de kommande åren. Vi hoppas att vinet, tack vare Nebbiolo-druvans struktur och kapacitet, kommer utveckla nya smaker och en större komplexitet över tid. Barbera-druvan hoppas vi smälter bort, vilket skulle kunna resultera i en balanserad och elegant åldring vad det lider.

Detta vin passade lika dåligt/bra tillsammans med kvällens olika maträtter, såsom pasta, risotto, fläskpizza, skaldjurspasta mfl.

Sammanfattningsvis är 2013 La Spinetta (Rivetti) Monferrato Pin en mindre imponerande skapelse från detta välrenommerade vinhus. För dem som uppskattar kombinationen Nebbiolo och Barbera, kan detta vin vara en utmärkt påminnelse om hur dessa två druvor samverkar. För dem som föredrar andra druvor än Barbera, rekommenderar vi äldre upplagor av detta vin eller att helt enkelt låta bli...

2020 Saint-Roch Vin de Pays des Côtes Catalanes, 92p
Inköpspris i Japan: ca 85kr.
2:a flaskan på kort tid.
Jag lät denna andas i 5 timmar, och det var ett bra drag!

2020 Saint-Roch Vin de Pays des Côtes Catalanes är ett rött vin från Languedoc-Roussillon-regionen i Frankrike, specifikt från Roussillon-området inom Vin de Pays des Côtes Catalanes appellation. Detta vin är en blandning av Syrah och Grenache-druvor, som tillsammans skapar en komplex och fascinerande smakprofil.

På näsan är detta vin rikt och fylligt, med toner av mörka frukter, tobak och salvia. Doften har också en exotisk touch där vitpeppartonerna ger en extra kryddig inflikning. Doften av hallon och plommon kommer också in fint, med en antydan av choklad i bakgrunden. Dessa doftande toner flätas samman vackert och skapar en intagande, inbjudande, underbart solig bukett.

I munnen är vinet stort och djärvt, med en varm och solkysst struktur som påminner om skönheten i Roussillon-distriktet. De medelstora tanninerna ger en solid grund för vinet, medan den perfekta syran säkerställer balansen. Kroppen är fyllig, med bra längd och munkänsla. Smakerna dröjer sig kvar länge varje klunk. Saint-Roch Vin de Pays des Côtes Catalanes passade särskilt bra ihop med en terrin av hjort, skaldjurspasta och en fläskpizza. Det bör vara underbart med ost. Det är också ett utmärkt val att dricka på egen hand.

Kombinationen av Syrah och Grenache-druvor skapar ett komplext och tillgängligt vin. När detta vin åldras kan det förväntas utveckla mer djup och nyans. Syrahdruvan hoppas jag fortsätter att ge en stabil ryggrad och struktur, medan Grenache färhoppningsvis fortsätter att bidra till vinets djup och karaktär. Med rätt tålamod har detta vin potential att mogna graciöst. Som åren går kommer varje år att avslöja nya lager av smak och komplexitet. Hoppas vi.

Sammantaget är 2020 Saint-Roch Vin de Pays des Côtes Catalanes ett enastående vin som säkert kommer att imponera även den mest kräsne vinälskaren. Dess rika smakprofil, balanserade struktur och fylliga munkänsla gör det till det perfekta vinet att njuta av på egen hand eller till en mustig måltid. Med några flaskor av detta vin i din vinkällare kan du se fram emot många år av trevliga och minnesvärda vinupplevelser.

Kommer att köpa allt jag hittar av detta vackra fyndvin!
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens BYOB med @Sebran , @mnor , @thunberg , @MarkusJ , @mackan92 , @Swedish , @MagnusH70 och @Patrik Sellin . Temat var "Original mot Kopia" med fri tolkning. Vinerna serverades parvis och blint.
Det här var definitivt svårare än jag hade förväntat mig. Jag hade nästan allting fel: satte bägge champagnerna i England och italienaren och engelsmannen i champagne, satte pinot som nebbiolo och nebbiolo som pinot, satte en chassange-montrachet som riesling (var iofs en luring) och hittade inte mina egna viner. Hade jag slumpmässigt valt vilken som var original borde jag ha haft 50 % rätt på den frågan, men när jag försökte tänka till gick det klart sämre.
Flight 1.jpg

Flight 1:
2019 Gusbourne Brut Réserve (1 röst)
Louis Roederer Champagne Collection 243 (0 röster)
2014 Casa Caterina Cuvée 60 Brut Nature (5 röster)
2016 Huré Frères Champagne L'Inattendue Blanc de Blancs (2 röster)
Kopiorna vinner med 6-2

Flight 2.jpg

Flight 2:
2019 von Winning Deidesheim Riesling "MARMAR" (3 röster)
2019 Philippe Colin Chassagne-Montrachet 1er Cru Les Chaumées (0 röster)
2017 Domaine Marc Morey & Fils Chassagne-Montrachet 1er Cru En Virondot (0 röster)
2017 Sandhi Wines Chardonnay Sanford & Benedict Vineyard (1 röst)
2021 Adelaida Chardonnay HMR Estate Vineyard (2 röster)
2018 Domaine Thomas Morey Chassagne-Montrachet 1er Cru Les Embrazées (2 röster)
Kopiorna vinner med 6-2

Flight 3.jpg

Flight 3:
2013 Fratelli Revello Barolo Vigna Conca (0 röster)
2021 Mayer Nebbiolo (1 röst)
2013 Dandelion Vineyards Shiraz Red Queen of the Eden Valley (4 röster)
2015 Pierre Gonon St. Joseph (3 röster)
Kopiorna vinner med 5-3
Flight 4.jpg

Flight 4:
2017 Storm Wines (South Africa) Pinot Noir Vrede (4 röster)
2015 Camille Giroud Maranges 1er Cru Le Croix Moines (1 röster)
2019 Raul Pérez Ribeira Sacra La Penitencia (2 röster)
2019 Guimaro Ribeira Sacra Finca Pombeiras (1 röster)
Kopiorna vinner med 5-3

Totalt så vinner kopiorna med 22-10

 

Pontus

Medlem
Den äldsta jag druckit är just 10 år. Det är möjligt att du har rätt, får återkomma i frågan.
Blev nyfiken och intog min sista flaska av 2013 igår. Ett otroligt bra vin, på gränsen till stort. Väldigt lite utveckling jämfört med för några år sen, möjligen lite mer mognadstoner. Absolut ingen brådska att dricka upp! Ingen hade norpat rödbetan ur den här flaskan. Det är annars en markör som enligt vad jag läst ska öka med mognad, så lite av ett mysterium.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Gårdagens BYOB med @Sebran , @mnor , @thunberg , @MarkusJ , @mackan92 , @Swedish , @MagnusH70 och @Patrik Sellin . Temat var "Original mot Kopia" med fri tolkning. Vinerna serverades parvis och blint.
Det här var definitivt svårare än jag hade förväntat mig. Jag hade nästan allting fel: satte bägge champagnerna i England och italienaren och engelsmannen i champagne, satte pinot som nebbiolo och nebbiolo som pinot, satte en chassange-montrachet som riesling (var iofs en luring) och hittade inte mina egna viner. Hade jag slumpmässigt valt vilken som var original borde jag ha haft 50 % rätt på den frågan, men när jag försökte tänka till gick det klart sämre.
Visa bifogad bild 29181
Flight 1:
2019 Gusbourne Brut Réserve (1 röst)
Louis Roederer Champagne Collection 243 (0 röster)
2014 Casa Caterina Cuvée 60 Brut Nature (5 röster)
2016 Huré Frères Champagne L'Inattendue Blanc de Blancs (2 röster)
Kopiorna vinner med 6-2

Visa bifogad bild 29182
Flight 2:
2019 von Winning Deidesheim Riesling "MARMAR" (3 röster)
2019 Philippe Colin Chassagne-Montrachet 1er Cru Les Chaumées (0 röster)
2017 Domaine Marc Morey & Fils Chassagne-Montrachet 1er Cru En Virondot (0 röster)
2017 Sandhi Wines Chardonnay Sanford & Benedict Vineyard (1 röst)
2021 Adelaida Chardonnay HMR Estate Vineyard (2 röster)
2018 Domaine Thomas Morey Chassagne-Montrachet 1er Cru Les Embrazées (2 röster)
Kopiorna vinner med 6-2

Visa bifogad bild 29183
Flight 3:
2013 Fratelli Revello Barolo Vigna Conca (0 röster)
2021 Mayer Nebbiolo (1 röst)
2013 Dandelion Vineyards Shiraz Red Queen of the Eden Valley (4 röster)
2015 Pierre Gonon St. Joseph (3 röster)
Kopiorna vinner med 5-3
Visa bifogad bild 29185
Flight 4:
2017 Storm Wines (South Africa) Pinot Noir Vrede (4 röster)
2015 Camille Giroud Maranges 1er Cru Le Croix Moines (1 röster)
2019 Raul Pérez Ribeira Sacra La Penitencia (2 röster)
2019 Guimaro Ribeira Sacra Finca Pombeiras (1 röster)
Kopiorna vinner med 5-3

Totalt så vinner kopiorna med 22-10

Kul tema och provning!

Extra plus för att du vågar tillkännage dina gissningar. Min erfarenhet är också att det inte är ovanligt att slumpen slår vinnördar så det krävs både envishet och självförtroende om man ska prova blint och inte mörka resultaten.:cool: Hade fler proffesionella vinkritiker haft mod att ställa sina kunskaper på prov blint så hade jag brytt mig om vad de skriver.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Gårdagens BYOB med @Sebran , @mnor , @thunberg , @MarkusJ , @mackan92 , @Swedish , @MagnusH70 och @Patrik Sellin . Temat var "Original mot Kopia" med fri tolkning. Vinerna serverades parvis och blint.
Det här var definitivt svårare än jag hade förväntat mig. Jag hade nästan allting fel: satte bägge champagnerna i England och italienaren och engelsmannen i champagne, satte pinot som nebbiolo och nebbiolo som pinot, satte en chassange-montrachet som riesling (var iofs en luring) och hittade inte mina egna viner. Hade jag slumpmässigt valt vilken som var original borde jag ha haft 50 % rätt på den frågan, men när jag försökte tänka till gick det klart sämre.
Visa bifogad bild 29181
Flight 1:
2019 Gusbourne Brut Réserve (1 röst)
Louis Roederer Champagne Collection 243 (0 röster)
2014 Casa Caterina Cuvée 60 Brut Nature (5 röster)
2016 Huré Frères Champagne L'Inattendue Blanc de Blancs (2 röster)
Kopiorna vinner med 6-2

Visa bifogad bild 29182
Flight 2:
2019 von Winning Deidesheim Riesling "MARMAR" (3 röster)
2019 Philippe Colin Chassagne-Montrachet 1er Cru Les Chaumées (0 röster)
2017 Domaine Marc Morey & Fils Chassagne-Montrachet 1er Cru En Virondot (0 röster)
2017 Sandhi Wines Chardonnay Sanford & Benedict Vineyard (1 röst)
2021 Adelaida Chardonnay HMR Estate Vineyard (2 röster)
2018 Domaine Thomas Morey Chassagne-Montrachet 1er Cru Les Embrazées (2 röster)
Kopiorna vinner med 6-2

Visa bifogad bild 29183
Flight 3:
2013 Fratelli Revello Barolo Vigna Conca (0 röster)
2021 Mayer Nebbiolo (1 röst)
2013 Dandelion Vineyards Shiraz Red Queen of the Eden Valley (4 röster)
2015 Pierre Gonon St. Joseph (3 röster)
Kopiorna vinner med 5-3
Visa bifogad bild 29185
Flight 4:
2017 Storm Wines (South Africa) Pinot Noir Vrede (4 röster)
2015 Camille Giroud Maranges 1er Cru Le Croix Moines (1 röster)
2019 Raul Pérez Ribeira Sacra La Penitencia (2 röster)
2019 Guimaro Ribeira Sacra Finca Pombeiras (1 röster)
Kopiorna vinner med 5-3

Totalt så vinner kopiorna med 22-10

Underbart upplägg!
 

Håkan

Medlem
Lite viner sådär en fredag:
Flight 1 (helblint men värden hade avslöjat att dagens tema var Norra Rhone).
Guigal Chateau d'Ampuis Cote Rotie 1998
Flighten börjar fint med en rätt köttig historia, men med röda, rätt syrliga bär och en rejält dos av vanlig. Väldigt positivt överraskad men kändes ändå numret mindre än de tre överiga i flighten. 93 p
Guigal Cote Rotie La Mouline 1998
Tycker egentligen att den var ganska lika 1a vinet men har lite mer precision och mer elegans. Bären är röda, ganska syrliga, rätt mycket vanlijfudge och med en rejäl dos svarta oliver på slutet. Väldigt långt och helt fantastiskt men kom ändå att stå lite åt sidan för sen kom... 95 p
Guigal Cote Rotie La Turque 1998.
Öppnar med en rejäl dos tomatpure sedan kommer en dos av lite mörkare bär som är rejält söta, svarta oliver och faten är betydligt mindre framträngande än de två första. Superbra. 97 p
Guigal Cote Rotie La Landonne 1998.
Kött, stall, björnbär, vitpeppar oliver, allt i en fantastisk balans. Så bra. 99 p
Så det var flight 1, hur skulle någonting slå detta, svaret var att det gjorde det.
20230505_213801.jpg

Flight 2:
Guigal Chateau d'Ampuis Cote Rotie 1999
Faktiskt det tråkigaste av vinerna (om nu något kan kallas tråkigt bland dessa), och eken låg lite utanpå, men det hade ändå trevliga toner av grillat kött, björnbär och vita blommor. Lite oförlöst och här kommer det bli bättre med lagring. 91 p
Guigal Cote Rotie La Mouline 1999
Här tror man sig nästan vara i Bourgogne, frukten är stram och syrlig och får mig rakt ut i lingonskogen, med lite pors i doften. En rejäl dos av grillat kött och vitpeppar fick mig att inse att det trots allt var i samma område som övriga. Helt fantastiskt vin och en av mina topp 10 någonsin. 100 p.
Guigal Cote Rotie La Turque 1999
Lite mer av allt än La Mouline, frukten är mörkare och sötare, och faten är mer framtonade. Nästan lite nya världen över det här, kan nog nå upp till tresiffrigt betyg om några år men nu nöjer jag mig med 98 p.
Guigal Cote Rotie La Landonne 1999
Det mest oförlösta av alla vinerna. Frukten är rejält söt och drar nästan åt hallonhållet, grillat kött, skogstoner, massor av fat. Jag stör mig lite på en ton av salubrin som drar ner betyget lite. Vänta och se är mitt råd 95 p.
20230505_213843.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite viner sådär en fredag:
Flight 1 (helblint men värden hade avslöjat att dagens tema var Norra Rhone).
Guigal Chateau d'Ampuis Cote Rotie 1998
Flighten börjar fint med en rätt köttig historia, men med röda, rätt syrliga bär och en rejält dos av vanlig. Väldigt positivt överraskad men kändes ändå numret mindre än de tre överiga i flighten. 93 p
Guigal Cote Rotie La Mouline 1998
Tycker egentligen att den var ganska lika 1a vinet men har lite mer precision och mer elegans. Bären är röda, ganska syrliga, rätt mycket vanlijfudge och med en rejäl dos svarta oliver på slutet. Väldigt långt och helt fantastiskt men kom ändå att stå lite åt sidan för sen kom... 95 p
Guigal Cote Rotie La Turque 1998.
Öppnar med en rejäl dos tomatpure sedan kommer en dos av lite mörkare bär som är rejält söta, svarta oliver och faten är betydligt mindre framträngande än de två första. Superbra. 97 p
Guigal Cote Rotie La Landonne 1998.
Kött, stall, björnbär, vitpeppar oliver, allt i en fantastisk balans. Så bra. 99 p
Så det var flight 1, hur skulle någonting slå detta, svaret var att det gjorde det.
Visa bifogad bild 29187
Flight 2:
Guigal Chateau d'Ampuis Cote Rotie 1999
Faktiskt det tråkigaste av vinerna (om nu något kan kallas tråkigt bland dessa), och eken låg lite utanpå, men det hade ändå trevliga toner av grillat kött, björnbär och vita blommor. Lite oförlöst och här kommer det bli bättre med lagring. 91 p
Guigal Cote Rotie La Mouline 1999
Här tror man sig nästan vara i Bourgogne, frukten är stram och syrlig och får mig rakt ut i lingonskogen, med lite pors i doften. En rejäl dos av grillat kött och vitpeppar fick mig att inse att det trots allt var i samma område som övriga. Helt fantastiskt vin och en av mina topp 10 någonsin. 100 p.
Guigal Cote Rotie La Turque 1999
Lite mer av allt än La Mouline, frukten är mörkare och sötare, och faten är mer framtonade. Nästan lite nya världen över det här, kan nog nå upp till tresiffrigt betyg om några år men nu nöjer jag mig med 98 p.
Guigal Cote Rotie La Landonne 1999
Det mest oförlösta av alla vinerna. Frukten är rejält söt och drar nästan åt hallonhållet, grillat kött, skogstoner, massor av fat. Jag stör mig lite på en ton av salubrin som drar ner betyget lite. Vänta och se är mitt råd 95 p.
Visa bifogad bild 29188
Där hade jag gärna varit med på njutningen. Så fantastiskt trevligt och mumsigt!
 
Toppen