Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
IMG_5255.jpeg

2013 Altesino Brunello di Montalcino Montosoli

Italienska viner har inte alltid haft en självklar plats här hemma. Tyckte länge att syran ofta var för påtaglig. Var för övrigt inte förtjust i champagne på den tiden heller, och det kan möjligtvis vara så att när jag började uppskatta champagne så ville jag även ha en tydligare syra i mina röda viner. För nu gillar jag verkligen dessa viner, och i synnerhet då brunello.

I kvällens Montosoli från 2013 är det
körsbär, jord och svamp som tydligast sticker ut. En härlig brunello i bra balans med komplexitet och viss mognad.

Brunello brukar sukta efter mat så ikväll blir det pizza på bl.a. nötfärs, vitlök, bacon och lök. Och i tallriksmodellens grönsaksavdelning hittar vi hemodlade tomater och ruccola.
 

JonasBo

Medlem
Kivik dreams (mitt i stormen)

IMG_20230806_201016037.jpg

Azelia Barolo 2013
Inköpt på SB (TS) 2017 för 299:- (kostade 40Eur hos producenten den sommaren).

Tycker att den nu kommit i fin fas. Doften smultron, körsbär, lite nypon kanske även lite pomerans? Smaken pigg. Bra med syra även där röda bär smultron, körsbär, kanske lite omogen jordgubbe på längden, tanninerna tämjda. Gott😋!

Den sista flaskan får ligga i källaren 2-3 år till. 😊
 

BallyJ

Medlem
Visa bifogad bild 29645
2013 Altesino Brunello di Montalcino Montosoli

Italienska viner har inte alltid haft en självklar plats här hemma. Tyckte länge att syran ofta var för påtaglig. Var för övrigt inte förtjust i champagne på den tiden heller, och det kan möjligtvis vara så att när jag började uppskatta champagne så ville jag även ha en tydligare syra i mina röda viner. För nu gillar jag verkligen dessa viner, och i synnerhet då brunello.

I kvällens Montosoli från 2013 är det
körsbär, jord och svamp som tydligast sticker ut. En härlig brunello i bra balans med komplexitet och viss mognad.

Brunello brukar sukta efter mat så ikväll blir det pizza på bl.a. nötfärs, vitlök, bacon och lök. Och i tallriksmodellens grönsaksavdelning hittar vi hemodlade tomater och ruccola.
Tack för en bra rapport, kanske dags att öppna en 2013 Montosoli och testa :)
 
Occhipinti 'Il Frappato' 2019

Lite dov doft av omogna körsbär, stendamm och rök

I gommen syrliga röda vinbär, körsbär och jordighet; i mittpartiet en svårbeskrivlig beska och värme som tar över lite för mycket. På avslutet finns ett uns brettig svampkaraktär

På det stora hela ett vin som på dagen inte levde upp till förväntningarna, lite uppknäppt och snipigt intryck trots lurande komplexitet som aldrig riktigt fick komma till sin rätt och blomma ut. Dåligt flyt med italienska röda på sistone
 

Attachments

  • IMG_20230805_181348520_HDR~2.jpg
    IMG_20230805_181348520_HDR~2.jpg
    48,1 KB · Visningar: 44
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
IMG_2825.jpeg


2012 Frutière vinicole du Pupillin Arbois Pupillin Vin Jaune, 92p

Visst borde man kunna säga att vinet är 'floralt' tack vare ett liv delvis under flor?

Nosen: mycket stor doft av milt flor, knäck och caramel, vackra blomsteraromer.
I munnen är där de där fantastiska syrorna som iaf jag tycker är det som ramar in gula viner så vackert. Ofantligt gott med fint 'floralt' tryck i finishen som samsas med gröna gelégrodor, mer caramel och ett knippe örtkvistar. Mycket långt, elegant och balanserat.

Detta vin saknar helt inslag av rinnig getost.

Kanske jag måste skruva upp årskonsumtionen till en flaska per kvartal istf, som nu: en per år. Savagnin som mycket stor njutning!
 

LeChat

Medlem
IMG_5261.jpeg

2009 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges 1er Cru Les Vaucrains

Nu när Hans är på besök så kunde det passa med lite höstlik middag. Så då blir det helstekt majskyckling i ugnen & bourgogne. Mums!

Mäktig doft som är ordentligt komplex! I munnen är den relativt mogen med tydlig syra och söt frukt.
Här finns en parfymerad ton av blommor som samsas med blöta höstlöv, jord, soja, animaliskt fett mm.

Jag brukar kvalitetsmässigt nöja mig med byviner från bourgogne, som går att hitta för runt 400-500:-
Men kvällens Chevillon levererar verkligen på premier cru nivå, så då får det väl kosta. :cigarr:
 

MartinBz

Medlem
Occhipinti 'Il Frappato' 2019

Lite dov doft av omogna körsbär, stendamm och rök

I gommen syrliga röda vinbär, körsbär och jordighet; i mittpartiet en svårbeskrivlig beska och värme som tar över lite för mycket. På avslutet finns ett uns brettig svampkaraktär

På det stora hela ett vin som på dagen inte levde upp till förväntningarna, lite uppknäppt och snipigt intryck trots lurande komplexitet som aldrig riktigt fick komma till sin rätt och blomma ut. Dåligt flyt med italienska röda på sistone
Vad synd. Det där är annars ett av mina favoritviner. Jag har inte smakat -19 än, men både -17 och -18 var jättegoda så vitt jag minns. Frågan är om jag törs dricka mina -19 nu, eller tror du att de tjänar på att vänta lite?
 

Martin F

Medlem
Vad synd. Det där är annars ett av mina favoritviner. Jag har inte smakat -19 än, men både -17 och -18 var jättegoda så vitt jag minns. Frågan är om jag törs dricka mina -19 nu, eller tror du att de tjänar på att vänta lite?

Jag har druckit två flaskor av '19. Den första förra året väl var ok men lite väl enkel i munnen. Den senare i våras var otroligt härlig i klassisk Occhipinti-stil. Gav den då 92 p. Har en tredje jag tänkt dricka snart.

Min erfarenhet av främst sp68 och Il Frappato är att de brukar gynnas av en kortare tid på ryggen och sen börja tröttna igen. Därutöver finns en hel del flaskvariation.
 
Vad synd. Det där är annars ett av mina favoritviner. Jag har inte smakat -19 än, men både -17 och -18 var jättegoda så vitt jag minns. Frågan är om jag törs dricka mina -19 nu, eller tror du att de tjänar på att vänta lite?
Av vad jag kunde läsa mig till från smaknoter här och där så är den nog ganska redo att dricka, antingen hade jag otur eller så spökade smaklökarna den helgen. Min första erfarenhet av producenten och hade tyvärr bara en flaska, men -20 eller -21 släpps väl snart så är beredd på att ge den en chans till :)
 

IsKr

Medlem
Occhipinti 'Il Frappato' 2019

Lite dov doft av omogna körsbär, stendamm och rök

I gommen syrliga röda vinbär, körsbär och jordighet; i mittpartiet en svårbeskrivlig beska och värme som tar över lite för mycket. På avslutet finns ett uns brettig svampkaraktär

På det stora hela ett vin som på dagen inte levde upp till förväntningarna, lite uppknäppt och snipigt intryck trots lurande komplexitet som aldrig riktigt fick komma till sin rätt och blomma ut. Dåligt flyt med italienska röda på sistone
Den senaste jag drack var 2016 för drygt två år sedan. Tyckte då att den levererade bra och hade då gärna haft fler flaskor hemma. I anteckningarna så skrev jag jordgubbspaj, lite rök, mörk choklad bland annat.
 

Silex

Medlem
Occhipinti 'Il Frappato' 2019

Lite dov doft av omogna körsbär, stendamm och rök

I gommen syrliga röda vinbär, körsbär och jordighet; i mittpartiet en svårbeskrivlig beska och värme som tar över lite för mycket. På avslutet finns ett uns brettig svampkaraktär

På det stora hela ett vin som på dagen inte levde upp till förväntningarna, lite uppknäppt och snipigt intryck trots lurande komplexitet som aldrig riktigt fick komma till sin rätt och blomma ut. Dåligt flyt med italienska röda på sistone
Jag har inte druckit -19 än, men såväl 15, 16 och 17, med senaste flaskan -17 för någon månad sen. Min erfarenhet är att de är ganska snipiga som unga, med de syrliga röda bären och beskan som du nämner. Behöver lite tid att fylla ut mellanregistret och runda av kanterna. Tyckte -17 levererade riktigt bra nu, medan den var för ung när jag drack den 2021. Sedan har jag som sagt inte provat -19 än (håller på dem ett par år till), så det är möjligt att det är en annorlunda årgång.
 

Vingubben

Medlem
IMG_4722.jpeg

Leoville Las Cases, 2011

Väldigt stängd direkt efter öppning men kommer igång efter ett par timmar i karaffen. Förhållandevis låg alkohol, 13,5%, som ger ett elegant vin. Svarta vinbär och blyerts med en sparsam men lång eftersmak. 2011 är en årgång där det går att fynda, men finns också en hel del bottennapp. Detta är definitivt inget bottennapp 94p
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 29661
Leoville Las Cases, 2011

Väldigt stängd direkt efter öppning men kommer igång efter ett par timmar i karaffen. Förhållandevis låg alkohol, 13,5%, som ger ett elegant vin. Svarta vinbär och blyerts med en sparsam men lång eftersmak. 2011 är en årgång där det går att fynda, men finns också en hel del bottennapp. Detta är definitivt inget bottennapp 94p
Ser ut som att du har en riktigt bra sommar !😀
 

mackan92

Medlem
Markus Molitor Ürziger Würzgarten Auslese White Capsule 2018.


1691648885327.jpeg



Aromatisk på sitt sätt som Mosel verkligen kan vara har jag lärt mig. Domineras av persikor, vita blommor, citrus, honung, piggelin och grapefrukt. Viss antydan till vanilj ligger och pyr i bakgrunden.

Intensiv på smaken med viss kryddighet och komplex samt viss nötighet (mandlar) i eftersmaken som hänger långt kvar. 92-93p.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

Onsdagskväll på PRIMO​

Mångfacetterad onsdagsmiddag på PRIMO med två flaskor druckna och ett stort gäng med små glas.

PXL_20230809_113130269_Original.jpeg

De två flaskor vi mumsade i oss:​


2016 Mollydooker 'The Boxer', 93p
Jag blir alltid lika förvånad över Mollydookers "Boxer". Som Pappaskämt kan man ju säga att det är ett slående vin :cool: . Varje årgång. Bara centimetrar under de riktigt dyra, berömda cuvéerna i blind kvalitetsnivå.

Vårt första uppskruvade av denna årgång.
Har en ungdomlig, djupröd färg med violett nyans.
Näsan är enorm, häver ur aig anisfrön, fänkål, lakrits, Bassett's AllSorts, rik järnmineralitet och Syrah-bär på nivån att sova med dem.
I munnen: superb balans, rikedom, längd, komplexitet och fantasmagori hämningslöst utsläppt. Wow! I den här prisklassen och genren, kan ingenting slå ned (sorry) den.

Frun klagade på att vinet har stick av EtOH som lyser igenom, men eftersom jag gillar Whiskey, Gin, Grappa, Marc, Tresterbrand och andra kan jag inte säga att jag ens märkte av det...

Fortfarande en ung rackare och behöver mer vila för att börja blomma ut som den fantastiska Syrah som den är.

Om du älskar saftig frukt är det bara att skruva upp! Om du föredrar mogna eller mognande viner, föreslår vi att du utrustar dig med lite tålamod. 我慢.

2 fl kvar, nästa ~2028.


2007 Fontodi Flaccianello della Pieve Colli della Toscana Centrale IGT, 98p
Det här vinet blåste mig av banan redan direkt efter ploppet, du vet, den där lilla smutten för att utesluta omedelbara korkskador. Den första lilla klunken direkt från flaskan kastade mig in i en galet intensiv orbit... Vansinnigt rik, intensiv och komplex... Wow!

Ljusröd färg med smärre inslag av tegel.
Näsan är rik, baserad på jordnära, leriga aromer och avsevärt mer tertiär än gommen.
Smaken är intensiv på stormästarnivå. Wow! Läckert fruktig med röda bär, lätt tobak, rik Bdx-typicitet (och definitivt inte!) och verkligen inte något som liknar någon Sangiovese jag någonsin snurkat i mig. pH är lågt, tanninerna kan döda känsliga varelser och längden kan definitivt överleva många vinälskare...

Omöjligt för mig att ta druvan i en blindprovning.
Sangiovese-typicitet?
Nej, inte i min värld - och jag har rätt många under bältet…
PRIMOs sommelier uttryckte det bra efter att ha smakat det blint:
"Påminner mig om en förstklassig sydamerikansk Malbec, men färgen är helt fel..."

Det är WOW och mer därtill... Jag önskar helt enkelt att jag hade fler flaskor.

Ingen brådska för dig (Lyckost!) med flaskor.


PXL_20230809_105759749_Original.jpeg


2021 Negretti Langhe 'Jump', 85p
Serverades blint som bonusvin till fisken.
Ljusgul, vattnig färg.
Rik, vacker aromprofil som omedelbart förde mig till Frascati.
Min backup gissning var en ovanlig Soave.
Men talade tydligt italienska.

Och... 100 % Chardonnay.
Nej, fanns inte på något diagram någonstans!

Näsa: djup, citrusaktig, blommig, somrig med en örtig twist. (Precis som en bättre Frascati...)
Mun: lätt, somrigt vitt vin med gräs, örtiga egenskaper, men kort och utan intensitet. Perfekt för sommarsläckning och lycka! Ett ungt lyckligt vitt av föga konsekvens. Men, det har precis smaken av AYU-fiskens ben och en lätt beska som matchar dess inälvor. Underbart marriage som gjort i himlen till AYU!

Jag blev i ärlighetens namn mycket förvånad då jag fick veta att det var en 100% Chardonnay. När jag smakade om den kunde jag fortfarande inte hitta en enda Chard-not förutom den lilla citrusen på näsan - som fö inte är druvtypisk…

Långt från ett stort vin, men en fantastiskt glad lek med en av de mest övervuxna druvorna genom tiderna. Skulle gärna dricka denna juice vilken varm sommardag som helst!

original_1e63afc0-fa50-4fa6-8864-42e8960911bc_PXL_20230809_120043785.PORTRAIT_Original.jpeg


2012 Negretti Barolo, 90p (skyller på litet glas och lite väl sent på kvällen)
Tyvärr bara ett litet glas.
Poängen bör med stor sannolikhet nå en 3-5 poäng över min poäng.

Fortfarande i sin primärfruktiga era.
Efter mycket lockande, letande och pockande med sörpel och gurgel började jag hitta tanninväggen. Den gömmer sig mycket skickligt bakom frukten. Har mycket på gång med sin bestämt parfymiga näsa och återhållna, men ändå vackert stora, varma frukt.

Inte alls en typisk Barolo, mer som en modern hipster-Barolo som är tillfredsställande i sin unga ålder. Kommer förmodligen divergera mot ett klassiskt uttryck om några år (╹◡╹)

Jag tror att de med lager av denna Barolo kommer att bli MYCKET glada under resan.
Umemoto san (”Umechan”) som är sommelieren på PRIMO viskade stt han stoppat undan ett 6-pack i sitt egna lager.

Han serverade detta som 'ursäkt' för att han spillde en rejäl skvätt över duken av Flaccianellon :neej:

PXL_20230809_092208042_Original.jpeg

Till osten snurkade jag i mig ännu ett litet glas av denna underbara 2019 Fonseca Moscatel Roxo de Setubal - gudomligt rosévin med perfekta syror som matchar den perfekta sötman och de perfekta Moscatelaromerna. Förföriskt! Bättre själv än till ost.

1985 Taylor Fladgate, 93p idag (med stor uppsida)
Tämligen oförlöst, men ploppades bara några timmar innan restaurangbesöket. Lär växa på sig med lite tid under kork.
Har tappat nästan all pigmentering.
Ordentligt med sepage som limmat fast kapsylen. Efter ihärdigt "skalande" följdes skrubbning med grov tvättsvamp från Brite. Hur mycket jag än skrubbade satt papperssigillet kvar. Hade liksom fusionerats med korken…
En full fruktkaka med torkad frukt, nötter, tobak, teblad, skogsmark, höst, körsbär, persika, asfalt, torkat trä, grus och solsken. EtOH var lite stark ikväll, men sockerarterna balanserades perfekt av syrorna. Redan. Ett försynt tanninbett.
Perfekt till ostbrickan!

PRIMO kan verkligen detta med att slänga ihop mat på riktigt bra sätt. Fisken heter AYU och man börjar alltid med att äta hela huvudet. Inälvorna har en pepprigt rik smak med tydlig beska. Grisen fick jag i tre varianter: ungnsbakad, stekt och salciccifierad i en halv PIMAN (snarlik grön paprika, men tunnare fruktväggar och mer distinkt smak, helt utan hetta.)

Mums!

PXL_20230809_104916997_Original.jpeg   PXL_20230809_114348440_Original.jpeg
 
Last edited:
Toppen