Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vininferno i Umeå, Stöcksjö, den 18 november 2023
Nio vinentusiaster samlades i norra Sverige för en kväll med fantastiska viner, rikligt med ost och annat tilltugg. Ett bra recept för en oförglömlig kväll.
Vinnaren i sista rödvinsflighten var ett fantastiskt trevligt vin!

PXL_20231118_230522959.NIGHT.jpg


PXL_20231118_230537657.NIGHT.jpg


PXL_20231118_230550666.NIGHT.jpg



Flight 1 - Bubblor och Gult Vin
Champagne är sällan min favorit, men jag uppskattar verkligen ett gott Vin Jaune.
  1. NV Taittinger Champagne Cuvée Prestige (Champagne) - En aromatisk upplevelse med en stor hink gamla äpplen men en mycket behaglig syra.
  2. 2014 Pierre Péters Champagne Grand Cru Cuvée Speciale Blanc de Blancs Les Chetillons (Champagne Grand Cru) - Påminde mig om en enklare Crémant.
  3. 1991 Domaine Jacques Tissot Arbois Vin Jaune (Frankrike, Jura, Arbois) - 96 Poäng. En underbar och lång upptäcktsfärd med toner av nötter, russin och fikon. Helt fantastisk!
Flight 2 - Något Mogna Vita Viner
Dessa viner visar vad liten mognad kan göra med vitt vin.
  1. 2014 Pierre-Yves Colin-Morey Saint-Aubin 1er Cru Les Perrières Blanc, 8/9 röster (Saint-Aubin 1er Cru) - 91 Poäng. En balanserad kombination av citrus och grönsåpa.
  2. 2010 Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile (Alsace) - Mitt favoritvin i denna flight. En fantastisk Riesling!
  3. 2015 Pascal Clément Meursault (Meursault) - 87 Poäng. Ljus och soligt varm med en aning sarsaparilla.
Flight 3 - Mindre Mogna Vita Viner
Spännande viner med stor friskhet och komplexitet.
  1. 2018 Château de Chamboureau Savennières Roche aux Moines (Savennières) - 94 Poäng. Ett citrusdrivet vin med stor potential.
  2. 2019 Rotem & Mounir Saouma Châteauneuf-du-Pape Blanc Magis 5/9 röster (CdP) - 95 Poäng. En verklig vinnare med fantastiska syror. Var själv inne på prestige-Bgn.
  3. 2019 Ramey Chardonnay Rochioli Vineyard (Russian River Valley) - 95 Poäng. En elegant och raffinerad Chardonnay.
  4. 2016 Etienne Sauzet Puligny-Montrachet (Puligny-Montrachet) - 90 Poäng. En vackert men väl ung Chard.
Flight 4 - Lite Äldre Röda Viner
  1. 1996 Château La Clusière (St. Émilion Grand Cru) - 92 Poäng. Oxiderat på nosen. Ett förfinat vin med toner av röda bär och plommon.
  2. 2009 Torres Priorat Perpetual 5/9 röster (Priorat) - 97 Poäng. Ett djuprött vin med rika toner av svarta frukter. Tänk ändå vad Torres kan med gamla stockar!
  3. 1989 Château Labory (Fronsac). Ett vin med en unik karaktär.
  4. 1998 Château Rombeau Côtes du Roussillon Villages Cuvee Elise (Côtes du Roussillon Villages) - 98 Poäng. Ett fantastiskt uttryck av Syrah.
Flight 5 - Mera eller Mindre Mogna Röda Viner
En flight med en fantastisk överraskning!
  1. 2009 Sadie Family Columella (Swartland) - 94 Poäng. Ett rent och polerat vin med intensiva röda bär.
  2. 1970 Château Le Bourdieu (Médoc) - Enligt min gom: tyvärr påverkat av kork. Enligt övrigas gommar: "bara gammalt".
  3. 2018 Perelada Empordà 5 Finques Reserva, 5/9 röster (Empordà) - 93 Poäng. Ett överraskande och komplext vin som ledde flyget.
  4. 2018 Andremily Grenache (Santa Barbara County) - 89 Poäng. Ett rikt och nästan för sött vin, men med intressanta kryddor och mineraltoner.
Flight 6 - Söta Himlaskapade Vin
  1. 1949 Domaines et Terroirs du Sud Banyuls Grand Cru (Banyuls) - 99 Poäng. Ett osannolikt bra vin med en komplex och lång eftersmak.
  2. 1955 Château Rombeau Rivesaltes (ivesaltes) - 100 Poäng. Ett fantastiskt vin med toner av karamell och fikon.
Flight 7 - Bonusviner
  1. 2009 Romanus Kellerei Oppenheimer Krötenbrunnen Riesling Auslese (Tysklan, Rheinhessen) - 93 Poäng. En vacker och mogen Riesling Auslese som var perfekt till Brillat-Savarin.
  2. Champagne (jag kan inte läsa av etiketten, men detta vin flög mig också förbi)
Avslutning
Det var en fantastisk kväll, fylld med nya bekantskaper både bland vinerna och människorna. Ett stort tack till alla som deltog och bidrog till denna minnesvärda upplevelse. Detta var verkligen en kväll att minnas! Och visst var det med stor förvåniong att Andremily kördes över av ett fyndvin? Ibland har man tur med prisvärdheten!

Mina mer kompletta vinprovningsanteckningar på CT här: https://www.cellartracker.com/event.asp?iEvent=53111
 
Last edited:

Lennart

Medlem
Någon som var på Systembolagets ”Bara bästa röda” igår och som skulle kunna posta lite bilder? Jag var tvungen att avboka i sista stund och är nyfiken på vad jag missade.
 

mackan92

Medlem
Om någon önskar min plats på ”Best of 2023” hos PK Huset den 28 november så finns min plats till förfogande då jag fått förhinder. Annars gör jag återköp.

Pris: 1700kr.
 

v_skogh

Medlem
Vininferno i Umeå, Stöcksjö, den 18 november 2023
Nio vinentusiaster samlades i norra Sverige för en kväll med fantastiska viner, rikligt med ost och annat tilltugg. Ett bra recept för en oförglömlig kväll.
Vinnaren i sista rödvinsflighten var ett fantastiskt trevligt vin!

Visa bifogad bild 30716

Visa bifogad bild 30715

Visa bifogad bild 30714


Flight 1 - Bubblor och Gult Vin
Champagne är sällan min favorit, men jag uppskattar verkligen ett gott Vin Jaune.
  1. NV Taittinger Champagne Cuvée Prestige (Champagne) - En aromatisk upplevelse med en stor hink gamla äpplen men en mycket behaglig syra.
  2. 2014 Pierre Péters Champagne Grand Cru Cuvée Speciale Blanc de Blancs Les Chetillons (Champagne Grand Cru) - Påminde mig om en enklare Crémant.
  3. 1991 Domaine Jacques Tissot Arbois Vin Jaune (Frankrike, Jura, Arbois) - 96 Poäng. En underbar och lång upptäcktsfärd med toner av nötter, russin och fikon. Helt fantastisk!
Flight 2 - Något Mogna Vita Viner
Dessa viner visar vad liten mognad kan göra med vitt vin.
  1. 2014 Pierre-Yves Colin-Morey Saint-Aubin 1er Cru Les Perrières Blanc, 8/9 röster (Saint-Aubin 1er Cru) - 91 Poäng. En balanserad kombination av citrus och grönsåpa.
  2. 2010 Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile (Alsace) - Mitt favoritvin i denna flight. En fantastisk Riesling!
  3. 2015 Pascal Clément Meursault (Meursault) - 87 Poäng. Ljus och soligt varm med en aning sarsaparilla.
Flight 3 - Mindre Mogna Vita Viner
Spännande viner med stor friskhet och komplexitet.
  1. 2018 Château de Chamboureau Savennières Roche aux Moines (Savennières) - 94 Poäng. Ett citrusdrivet vin med stor potential.
  2. 2019 Rotem & Mounir Saouma Châteauneuf-du-Pape Blanc Magis 5/9 röster (CdP) - 95 Poäng. En verklig vinnare med fantastiska syror. Var själv inne på prestige-Bgn.
  3. 2019 Ramey Chardonnay Rochioli Vineyard (Russian River Valley) - 95 Poäng. En elegant och raffinerad Chardonnay.
  4. 2016 Etienne Sauzet Puligny-Montrachet (Puligny-Montrachet) - 90 Poäng. En vackert men väl ung Chard.
Flight 4 - Lite Äldre Röda Viner
  1. 1996 Château La Clusière (St. Émilion Grand Cru) - 92 Poäng. Oxiderat på nosen. Ett förfinat vin med toner av röda bär och plommon.
  2. 2009 Torres Priorat Perpetual 5/9 röster (Priorat) - 97 Poäng. Ett djuprött vin med rika toner av svarta frukter. Tänk ändå vad Torres kan med gamla stockar!
  3. 1989 Château Labory (Fronsac). Ett vin med en unik karaktär.
  4. 1998 Château Rombeau Côtes du Roussillon Villages Cuvee Elise (Côtes du Roussillon Villages) - 98 Poäng. Ett fantastiskt uttryck av Syrah.
Flight 5 - Mera eller Mindre Mogna Röda Viner
En flight med en fantastisk överraskning!
  1. 2009 Sadie Family Columella (Swartland) - 94 Poäng. Ett rent och polerat vin med intensiva röda bär.
  2. 1970 Château Le Bourdieu (Médoc) - Enligt min gom: tyvärr påverkat av kork. Enligt övrigas gommar: "bara gammalt".
  3. 2018 Perelada Empordà 5 Finques Reserva, 5/9 röster (Empordà) - 93 Poäng. Ett överraskande och komplext vin som ledde flyget.
  4. 2018 Andremily Grenache (Santa Barbara County) - 89 Poäng. Ett rikt och nästan för sött vin, men med intressanta kryddor och mineraltoner.
Flight 6 - Söta Himlaskapade Vin
  1. 1949 Domaines et Terroirs du Sud Banyuls Grand Cru (Banyuls) - 99 Poäng. Ett osannolikt bra vin med en komplex och lång eftersmak.
  2. 1955 Château Rombeau Rivesaltes (ivesaltes) - 100 Poäng. Ett fantastiskt vin med toner av karamell och fikon.
Flight 7 - Bonusviner
  1. 2009 Romanus Kellerei Oppenheimer Krötenbrunnen Riesling Auslese (Tysklan, Rheinhessen) - 93 Poäng. En vacker och mogen Riesling Auslese som var perfekt till Brillat-Savarin.
  2. Champagne (jag kan inte läsa av etiketten, men detta vin flög mig också förbi)
Avslutning
Det var en fantastisk kväll, fylld med nya bekantskaper både bland vinerna och människorna. Ett stort tack till alla som deltog och bidrog till denna minnesvärda upplevelse. Detta var verkligen en kväll att minnas! Och visst var det med stor förvåniong att Andremily kördes över av ett fyndvin? Ibland har man tur med prisvärdheten!

Mina mer kompletta vinprovningsanteckningar på CT här: https://www.cellartracker.com/event.asp?iEvent=53111
Dracks det blint?
 

LeChat

Medlem
IMG_5497.jpeg

2020 Domaine Michel Lafarge Meursault Vendanges Sélectionnées

Har inte så stor erfarenhet av stilla vita viner men har förstått att jag gillar ekad chardonnay. Men Meursault vet jag inte ens om jag någonsin provat tidigare, så vet inte riktigt vilka typiska karaktärsdrag den ska ha. Men gott är det verkligen! Mycket elegant, men ändå ganska fet och smakrik. Tropisk frukt, ek, smör, lite vitpeppar och behaglig syra.

Hällde den på karaff för bättre utveckling men några år till på rygg lär inte skada.
 

LeChat

Medlem
IMG_5499.jpeg

2019 Weingut Robert Weil Kiedricher Gräfenberg Riesling Großes Gewächs

Granny Smith äpplen gör tydligast avtryck men även gummi och blommor sticker ut. I avslutet lite Brago-kex (vanilj).

Är verkligen ingen rieslingkännare men det känns som att detta är en stark årgång. Gott!

Det blir således både meursault och riesling till kvällens räkpasta med bl.a. chili och vitlök.
 

Hardolph

Medlem
Visa bifogad bild 30729
2019 Weingut Robert Weil Kiedricher Gräfenberg Riesling Großes Gewächs

Granny Smith äpplen gör tydligast avtryck men även gummi och blommor sticker ut. I avslutet lite Brago-kex (vanilj).

Är verkligen ingen rieslingkännare men det känns som att detta är en stark årgång. Gott!

Det blir således både meursault och riesling till kvällens räkpasta med bl.a. chili och vitlök.
Utmärkta bilder och trevliga noter.
 

Sebran

Medlem
Visa bifogad bild 30729
2019 Weingut Robert Weil Kiedricher Gräfenberg Riesling Großes Gewächs

Granny Smith äpplen gör tydligast avtryck men även gummi och blommor sticker ut. I avslutet lite Brago-kex (vanilj).

Är verkligen ingen rieslingkännare men det känns som att detta är en stark årgång. Gott!

Det blir således både meursault och riesling till kvällens räkpasta med bl.a. chili och vitlök.

Satan vad gott! Ja 2019 är en stark årgång för Weil och mycket annat från Tyskland 😋
 

Magikern

Medlem
Visa bifogad bild 30728
2020 Domaine Michel Lafarge Meursault Vendanges Sélectionnées

Har inte så stor erfarenhet av stilla vita viner men har förstått att jag gillar ekad chardonnay. Men Meursault vet jag inte ens om jag någonsin provat tidigare, så vet inte riktigt vilka typiska karaktärsdrag den ska ha. Men gott är det verkligen! Mycket elegant, men ändå ganska fet och smakrik. Tropisk frukt, ek, smör, lite vitpeppar och behaglig syra.

Hällde den på karaff för bättre utveckling men några år till på rygg lär inte skada.

Meursault brukar ha toner av hasselnötter och havremjöl och färgen brukar vara lite åt det limegröna om man håller upp vinet mot ljuset.

En region som är rätt särpräglad på något sätt.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag var på en provning med Daniela Rocca från Albino Rocca Vi fick prova de Barbaresco som finns eller kommer att släppas på Systembolaget. En kul provning med bra viner. Den vanliga barbarescon kommer lite i skymundan jämfört med de vingårdsbetecknade. Tre olika byar finns representerade: Barbaresco, Neive och San Rocco Seno d´Elvio. Angelo är en blend från alla tre byarna. Ovello Vigna Loreto, väldigt viktigt med “Vigna Loreto” som är en liten plätt i Ovello, är i båda årgångarna det mest tillgängliga vinet. Har man tänkt dricka i det här årtiondet, så är det nog det man ska satsa på.

albino rocca.jpg

9064801 Albino Rocca Barbaresco 2020 379 kr (8/12)
N: Körsbär, lingon, jasmin, lavendel och mörk choklad.
M: Lingon, körsbär, läder, rosor och trä. Stramt och svalt med tuffa tanniner. 88-90p

7181601 Albino Rocca Barbaresco Montersino 2020 559 kr (San Rocco Seno d´Elvio) (BS 11/12)
N: Pomerans, läder, blod, körsbär och jasmin.
M: Körsbär, plommon, läder, trä och jasmin. Polerat och svalt med koncentrerad frukt och balanserade tanniner. 90-92p

5356001 Albino Rocca Barbaresco Ovello Vigna Loreto 2018 499 kr (Barbaresco) (BS)
N: Körsbär, läder, hallon och plommon.
M: Plommon, körsbär, syren, läder och svamp. Lätt och slank med sval frukt och snälla tanniner. 91-93p

5356001 Albino Rocca Barbaresco Ovello Vigna Loreto 2020 499 kr (Barbaresco) (tillgänglig när 18 är slut)
N: Lavendel, jasmin, alkohol, plommon, körsbär, kakao och svamp.
M: Pomerans, choklad plommon och apelsinmarmelad. polerat med koncentrerad frukt och balanserade tanniner. 92-94p

5354401 Albino Rocca Barbaresco Cottà 2020 (Neive) 489 kr (BS)
N: Hallon, svarta vinbär, choklad, syren, körsbär, vitpeppar och viol.
M: Choklad, svartpeppar, lavendel, bakelit och körsbär. Mörk tung frukt och balanserade tanniner. 90-92p

9206101 Albino Rocca Barbaresco Ronchi 2019 (Barbaresco) 499 kr (8/12)
N: Mörk choklad, hallon, körsbär och mynta.
M: Läder, mörk choklad, lavendel, körsbär och hallon. Mörk tung frukt och tuffa tanniner. Kräver mer lagring än de övriga vinerna. 91-93p

5354301 Albino Rocca Barbaresco Angelo 2019 739 kr (BS)
N: Björnbär, hallon, lakrits, bläck och viol.
M: Viol, jasmin, lavendel, trä, svarta vinbär och björnbär. Polerat och elegant med mörk sval frukt och rejäla tanniner. 93-95 p
 

LeChat

Medlem
IMG_5502.jpeg

2000 Château Croque Michotte

Öppningsscenen blev inte riktigt som jag tänkt mig. Jag skulle såklart följt manus och använt bladöppnare… Men trots idiotiskt korkhaveri så vill jag ändå tro att vinet inte påverkats nämnvärt av detta bryska uppvaknande.

Ganska mycket stalltoner i doften men som integreras ganska snabbt.
Den lite söta frukten balanseras upp av en pigg syra. Så även om aromerna är av den tertiära sorten så finns här bra energi och närvarande frukt. Slank munkänsla med jordigt avslut. Blint hade jag nog inte kunnat placera den med säkerhet i Saint Emilion.

Mitt intryck är nog att detta är en bra, men hyfsat enkel bordeaux, men från stark årgång, tycker nämligen att koncentrationen tyder på det.
God bordeaux utan några egentliga minustecken som säkert kan hålla många år till. Tackar @StefanAkiko för tips.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 30735
2000 Château Croque Michotte

Öppningsscenen blev inte riktigt som jag tänkt mig. Jag skulle såklart följt manus och använt bladöppnare… Men trots idiotiskt korkhaveri så vill jag ändå tro att vinet inte påverkats nämnvärt av detta bryska uppvaknande.

Ganska mycket stalltoner i doften men som integreras ganska snabbt.
Den lite söta frukten balanseras upp av en pigg syra. Så även om aromerna är av den tertiära sorten så finns här bra energi och närvarande frukt. Slank munkänsla med jordigt avslut. Blint hade jag nog inte kunnat placera den med säkerhet i Saint Emilion.

Mitt intryck är nog att detta är en bra, men hyfsat enkel bordeaux, men från stark årgång, tycker nämligen att koncentrationen tyder på det.
God bordeaux utan några egentliga minustecken som säkert kan hålla många år till. Tackar @StefanAkiko för tips.
Bra Bdx är nästan alltid bra 😍
Tror fö inte att korken har någonting med vinet att göra, förutom läckage, oxidation, premox, TCA och som hushåll till vissa vivellarver. Korksmulor hör till vardagen 🤗

Jag tyckte om mitt plopp mer än du. Min 2000 av detta vin gav jag 5 timmars luftning och sedan 95p. Tanninstrukturen får mig fortfarande att salivera 🤤
 
Toppen