Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

katho27

Medlem
Kanske för tidigt, men våga tänk på och fundera kring vad ett vin är utan och bakom frukten 🍷🤔
Haha, bäste @StefanAkiko för tidigt är det inte, snarare i så fall försent..

Jag varken tror på eller känner särskilt mycket regrets generellt, men om jag skulle nämna ett så är det solklart att inte ha tagit mina tidiga erfarenheter av vin, och framförallt mig själv på tillräckligt allvar för att omsätta dessa upplevelser till ett seriöst intresse när det begav sig. Såsom du själv tydligen gjorde i slutet av 1980-talet.

Jag fyller jämt nästa år, och det är inte nån av de första 5. Började dock inte intressera mig seriöst för vin förrän under pandemin av olika skäl. Detta trots att jag i mitten av 90-talet både fick smaka på Chateau Latour -82, och visste när butiken i Marmorhallarna ett stenkast från mitt jobb bl a rabatterade OWC av Cheval Blanc för några hundralappar styck. Detta utan att jag förstod tillräckligt eller agerade på ett sätt som jag bordat..

Så kan det gå. Men better late than never right?
 
Last edited:

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Det fanns två viner på hela japanska Amazon - Japans största och bästa e-handelsplats. (Långt från det svenska missfoster till plattform som aldrig lär bli riktigt bra eller väl ansett.) Att jämföras med tex ca 50 olika Muscadetter...

Hustrun var positiv över detta vin, så det blir garanterat fler.

Borde det ha påmint om en Zin? Eller brukar de dra åt det hållet? Just detta vin hade för lite av fläskiga bär, för bra syra och för stram karaktär för att få mig till de tankarna. Bara för att Zinfandel är en av druvans föräldrar behöver ju inte betyda att den behöver dra iväg mot US Zin?

Eftersom detta är min första bekantskap med ett vin från Dingač, har jag inga egna referensramar.
Plavac Mali har inget gemensamt med Zinfandel. Den druvan du tänker på heter Crljenak.
Ja tycker din beskrivning känns helt I linje, ursprungs typisk, de brukar vara varmfruktiga med strama markerade tanniner. Rätt gott ellerhur?
 

Bastardo

Medlem
Vi serverar 6:eek:r för provning. Sedan brukar det bli påfyllning vid matuppehållet. Inte mycket kvar i flaskorna idag. Alla de bästa var tomma. Men det var en del i spottmuggarna.
Tack, Patrik!
Som vanligt, glömmer jag bort att man kan spotta ut också … ;) Den reflexen är inte utvecklad hos mig, tror jag.
Men rent matematiskt och IRL skulle det motsvara i runda slängar alltså omkring ett dussin drinkar per skalle, förutsatt att man skulle svälja hela mängden delad med 12. Och det är rätt så mycket. :D
 
Middag hos grannarna. De fixade maten, vi vinerna.

Till förrätt råbiff på älg med bl.a. friterad vitmossa. Till detta blev det en Louis Jadot 1er Cru Pernand-Vergelesses Clos de la Croix de Pierre 2020. Ung med fin syra och smak av röda bär och milda skogstoner. Lätt, elegant och väldigt behaglig. I mitt tycke gifte den sig perfekt till det milda älgköttet.

Skärmavbild 2023-12-17 kl. 11.55.18.png


Skärmavbild 2023-12-17 kl. 11.56.12.png
Skärmavbild 2023-12-17 kl. 11.55.37.png


Huvudrätt på ungnsbakad sej med dillpanko och potatispuré. En höghöjdschardonnay från Argentina, El Enimigo 2021, i glasen. Bra citrusfrukt och mineralitet med viss fatton. Har en fin fetma som döljer sig lite i bakgrunden. Lite chablis-vibbar på det hela. Mycket uppskattat av middagsgästerna.

Skärmavbild 2023-12-17 kl. 11.55.59.png
 

LeChat

Medlem
IMG_5580.jpeg

2018 Camille Giroud Maranges 1er Cru Le Croix Moines

Drack denna för drygt ett år sedan och lite har nog iallafall hänt sen sist.
Den öppnar upp fint i kupan med en aptitlig syra och aromer, som dock för tankarna till en god och avslagen champagne. Initialt finns här lite fjäskiga vaniljtoner som jag inte är helt förtjust i, men dessa integreras efter en stund och går då mer åt bl.a. jord, röda bär och lite grape.
Syran är verkligen perfekt, läskande läcker!
På tallriken blir det klassisk helstekt kyckling i ugn vilket kommer bli smaskens.

Priset har tyvärr ökat rejält det senaste. 2018 kostade 359:- och årgång 2020 går på 599:- Så förmodligen blir det inga fler inköp.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Haha, bäste @StefanAkiko för tidigt är det inte, snarare i så fall försent..

Jag varken tror på eller känner särskilt mycket regrets generellt, men om jag skulle nämna ett så är det solklart att inte ha tagit mina tidiga erfarenheter av vin, och framförallt mig själv på tillräckligt allvar för att omsätta dessa upplevelser till ett seriöst intresse när det begav sig. Såsom du själv tydligen gjorde i slutet av 1980-talet.

Jag fyller jämt nästa år, och det är inte nån av de första 5. Började dock inte intressera mig seriöst för vin förrän under pandemin av olika skäl. Detta trots att jag i mitten av 90-talet både fick smaka på Chateau Latour -82, och visste när butiken i Marmorhallarna ett stenkast från mitt jobb bl a rabatterade OWC av Cheval Blanc för några hundralappar styck. Detta utan att jag förstod tillräckligt eller agerade på ett sätt som jag bordat..

Så kan det gå. Men better late than never right?
Stort grattis i förskott! 🥳

Vi befinner oss alla på våra egna livsresor. Ingen resa liknar den andres. Du har förmodligen gjort en jäkla massa annat bra än att ha 'regrets'. Bara att prova på och gräva ned dig i vinträsket :)
Mogna viner är inte för alla, för man måste liksom komma runt fruktens attraktiva puppy love och uppskatta aromatik som mer eller mindre kan dra mot mognande ost, knepiga gamla strumpor och sådant som egentligen drar mot allt annat än 'frukt'. Samtidigt som då fruktens ridå försvinner, kommer vinets verkliga personlighet fram. Där är min kärlek. Och i Muscadet samt Sancerre…

Hur går det för dig att hitta de viner som ger dig mest res i nackhåren per klunk och per hundralapp?
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Plavac Mali har inget gemensamt med Zinfandel. Den druvan du tänker på heter Crljenak.
Ja tycker din beskrivning känns helt I linje, ursprungs typisk, de brukar vara varmfruktiga med strama markerade tanniner. Rätt gott ellerhur?
Gott som phn :cool:
Brutalt och distingerat på samma gång. Går bara att älska!
Blir garanterat fler.

Vad jag läste in mig på var att man tidigare trodde att Plavac Mali var en av föräldrarna till Zin, men att genetisk analys visade att det var tvärtom: Zin är en av PM:s föräldrar. Men, druvsorter behöver ju inte ha överdrivet mycket av föräldrarnas arv i sina uttryck. Sedan spelar ju hela vinifikationsprocessen också mycket stor roll.
 

Silex

Medlem
C6470F88-94E9-4C60-9805-5B18AB9447EB_1_105_c.jpeg

Renato Ratti Marcenasco 2012 öppnades igår. Tycker den levererade klart över förväntan och pris! I min bok är detta perfekt att dricka nu även om det såklart funkar många år till. Riktigt härlig nästan sötaktig doft av soliga rosor, lite apelsinskal och asfalt. Bra balans i munnen med en del tanniner som ger struktur. Gott. Något poäng extra för den fina doften. 92p. Har ni några av den här så är det riskfritt att njuta nu!
 

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 30907
2018 Camille Giroud Maranges 1er Cru Le Croix Moines

Drack denna för drygt ett år sedan och lite har nog iallafall hänt sen sist.
Den öppnar upp fint i kupan med en aptitlig syra och aromer, som dock för tankarna till en god och avslagen champagne. Initialt finns här lite fjäskiga vaniljtoner som jag inte är helt förtjust i, men dessa integreras efter en stund och går då mer åt bl.a. jord, röda bär och lite grape.
Syran är verkligen perfekt, läskande läcker!
På tallriken blir det klassisk helstekt kyckling i ugn vilket kommer bli smaskens.

Priset har tyvärr ökat rejält det senaste. 2018 kostade 359:- och årgång 2020 går på 599:- Så förmodligen blir det inga fler inköp.
Det är ett klokt beslut! En förhöjning av priset med nästan exakt två tredjedelar kan nästan aldrig vara motiverad. Kanske då, om en vindoldis har plötsligt fått full pott av de stora drakarna. Då kan det komma i fråga, kan jag tänka mig. :)
 
Last edited:

Jesper L

Medlem
Denna smaknot är författad tillsammans med Chat GPT och ett drygt 30-tal promptar. Ungefär som att ha tillgång till 25 varianter av @vintomas vad gäller djup kompetens om detaljer samt minst lika många Donald Trump vad gäller ignorans, missad information och knepig svenska... Men, helt klart trevligare och mer givande än att bara dricka alldeles ensam. (Hustrun var mindre engagerad av vinet än av fredagskvällens filmtajm.)

Årgång: 2018
Vinmakare: Vinarija Dingač
Druva: Plavac Mali
Distrikt: Pelješac, Dingač, Kroatien
Betyg: 92p
Framtid: mycket lovande!

Visa bifogad bild 30878

Utseende: Vinet fångar uppmärksamheten med en djup rubinröd färg, accentuerad av en aning lila vid kanterna, vilket antyder både rikedom och ungdom.

Doft: En rik bukett av mörka, jordnära fruktaromer möter näsan, där mörka körsbär och mogna krusbär är särskilt framträdande. Profilen komplexifieras av unika noter av läder (ungdom och läder är en ovanlig kombination) och en fängslande antydan av skokräm.

Smak: Vinet är robust, fylligt och välbalanserat. Det kännetecknas av sin rika väv av mörka fruktsmaker, understödda av ett jordnära djup. Tanninerna är framträdande, vilket ger en betydande struktur och bidrar till vinets djärva och bestämda karaktär. Syran är ett steg över förväntningarna och två steg över M.

Finish: Långvarig, där tanninernas närvaro och de mörka fruktsmakerna omsluts av jord, kvarstår beständigt på gommen.

Diskussion: Det här vinet visar på ett fascinerande sätt druvans karaktär (som ett skolboksexempel, då detta är min första bekantskap). De dominerande mörka fruktsmakerna och det betydande inslaget av tanniner är typiska för Plavac Mali, som vanligtvis ger robusta viner. Som detta.

Vinet är för närvarande ungt, kraftfullt och engagerande. Det är bättre i sällskap med mat än på egen hand. Det här vinet har definitivt potential för ytterligare utveckling, vilket kan ge en mer avrundad och nyanserad komplexitet i framtiden.

Min strategi, om jag hade en låda, skulle vara att öppna nästa flaska om ca tre år, med förväntan om mognadsplatån avsevärt senare än så.

Lite för dyrt i Japan. (250 pix hade jag gärna betalat för detta.)
Ligger ännu inte upplagt på CT, så behöver kavla upp ärmarna lite och skapa ett nytt vin där.
Härlig not!

Jag betalade 70kr för det vinet i en supermarket vid utkanten av Dubrovnik 2019. Ska försöka leta fram och se om jag har någon flaska kvar.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Härlig not!

Jag betalade 70kr för det vinet i en supermarket vid utkanten av Dubrovnik 2019. Ska försöka leta fram och se om jag har någon flaska kvar.
den producenten har ett enklare instegsvin som brukar kosta 5-8€ den ser lite liknande ut men om du jämför bilden på hans etikett ser du nog att det är två olika viner
 

Jesper L

Medlem
den producenten har ett enklare instegsvin som brukar kosta 5-8€ den ser lite liknande ut men om du jämför bilden på hans etikett ser du nog att det är två olika viner
Njaaa jag har koll på dom andra vinerna och vill minnas att jag inte betalade mer än 100 kr för någon av dom. Köpte tre av producentens viner vid samma inköp och ingen låg över 70 kuna i butiken.
1702879426800.jpeg
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Njaaa jag har koll på dom andra vinerna och vill minnas att jag inte betalade mer än 100 kr för någon av dom. Köpte tre av producentens viner vid samma inköp och ingen låg över 70 kuna i butiken.
Visa bifogad bild 30928
Bra samligt !
den längst till höger där är den som är billig under 10€
medans den längst till vänster ligger på 20€
skillnaden är yngre rankor från spridda lägen och ståltankad
medans Postup & Dingac är utvalda vingårdslägen från branta sluttningar som fått mognadslagras typ 2år på ekfat.
numera kostar dom det iaf, möjligt att de va så billiga för 3år sedan
 

Jesper L

Medlem
Bra samligt !
den längst till höger där är den som är billig under 10€
medans den längst till vänster ligger på 20€
skillnaden är yngre rankor från spridda lägen och ståltankad
medans Postup & Dingac är utvalda vingårdslägen från branta sluttningar som fått mognadslagras typ 2år på ekfat.
numera kostar dom det iaf, möjligt att de va så billiga för 3år sedan
Ja riktigt bra är dom iaf! 👍🏻
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Härlig not!

Jag betalade 70kr för det vinet i en supermarket vid utkanten av Dubrovnik 2019. Ska försöka leta fram och se om jag har någon flaska kvar.
Tack!
Jag vill ge en särskild eloge till Chat GPT som aldrig blev lika frustrerad som jag.
Vilken fantastiskt bra kurs för detta bombnedslag av underbarheter!
 

BallyJ

Medlem
Försökte privatimportera lite 538 2021 men nä se det gick inte ☹️. Den fanns bara på allocation 🤬 . Måste leta upp någon bättre kontakt där.
Hittar inga flaskor på andra ställen heller. Beställde några Chailloux 2020 som tröst. Även den skall vara bra!
Vet inte om du redan har säkrat några 2021 538? Men FYi så godkände jag precis en PI från Tryffelsvinet efter att jag sett att de erbjöd totalt 48 st flaskor via PI pga väldigt begränsad tillgång.
 

The Wall

Medlem
2008 Kanonkop Estate Wine Cabernet Sauvignon

Efter oönskat besök av större gnagare vilka orsakade vattenskada i köket som i sin tur medförde att en planerad köksrenovering fick tidigareläggas. Renoveringen är nu klar och i fredags kände vi att det var aktuellt att korka upp något som lagrats ett tag som sällskap till grillad entrecôte, klyftor och bearnaisesås.

En flaska 2008 Kanonkop Estate Cabernet Sauvignon lokaliserades och fick 30 minuter på sig att vakna till liv i en karaff. Eftersom Veritasglasen befann sig tillfälligt i kartonger blev det en duell mellan Zalto Bordeaux och Sommeliers Bordeaux Grand Cru.

Zalto Bordeaux; doften är kompakt, fylld med kakao, har ett visst eldigt inslag kombinerat med lite rök och en bränd ton, dock på intet sätt besvärande. Det dyker upp grön paprikastjälk och en förnimmelse av svarta vinbär, inte supertydligt utan snarare lite bakgrundstoner. På det hela en mycket fin doft. Över till munnen; klart eldigt intryck, 14,5% bidrar till det. Kompakt kakaosmak som hänger kvar länge. Sträv och besk, inte direkt något smuttarvin men fungerar utmärkt till maten.

Sommeliers Bordeaux Grand Cru; doftmässigt tycker jag mig hitta mer, alternativt tydligare, mineraltoner än i Zalto. Även alkoholintrycket känns beskedligare, men har ändå en viss punsch. Det kommer fram mer blyertstoner än kakaotoner och det går även att lokalisera svartvinbärstoner.

I munnen; likheter med upplevelsen i Zalto; sträv, besk, eldig, kakao dyker upp smakmässigt även om det var mer dämpat i näsan. Upplevs som snällare mot gommen än Zalto.

Sammantaget kände jag redan när jag plockade upp flaskan att det var troligen i tidigaste laget och när korken väl ploppats bekräftades mina intryck; åtminstone 10 år till lär knappast skada om man eftersträvar full utväxling och gillar stilen.

2008 Kanonkop Estate Wine Cab Sauv.jpg

Eld och inte så mycket rök, men ändå i yngsta laget.
 

The Wall

Medlem
2017 Felton Road Bannockburn Pinot Noir

Eftersom jag ligger kopiöst efter med smaknoter kommer de lite pö om pö; för ungefär 2 månader sedan vankades det egen födelsedag och givetvis var det omöjligt att hålla tassarna borta från en anständig pinot noir till marockanska kycklingbröstfiléer, trots att vi redan från början hade en uppställning om fyra viner att sörpla till pippin.

Vinet fick en på tok för kort omgång på cirka 30 minuter i karaff innan det hälldes upp i glas. Dock, för att kompensera den för korta effektiva karafftiden fick vinet några hällningar mellan karaff/flaska innan det lugnade sig på hällningsfronten.

Zalto Bou/neb; i doften har vi skogshallon, jordgubbar, bränt gummi av typ Ahr men bättre/intensivare samt kombinerat med lite asfalt. Mycket behaglig doft.
I munnen; syrlig och sträv men inte Bordeaux/Nebbiolo-sträv, utan ett elegant intryck ackompanjerat av en svårdefinierad jordighet. Skogshallonen följer med i eftersmaken och vinet skänker gommen en behaglig och lång värme.

Veritas New World Pinot Noir: finfin och koncentrerad doft av mogna skogshallon kombinerat med lite bränt trä.
Munmässigt; inte lika strävt intryck som i Zalto, aningen varmt intryck, härliga skogshallon i smaken, vinet upplevs av mig som användarvänligt än i Zalto, särskilt när vinet avnjuts efter maten, dvs utan mat.

Oavsett glas, en bra följeslagare till maten (kycklingbröstfiléer som smorts in med riven vitlök, pudrats med kryddblandning av saffran, rosmarin, ingefära, salt och peppar, brynts i rikligt med smör och bladpersilja och därefter fått puttra i gryta i lämpligt antal minuter tillsammans med någon deciliter vatten). Ris och sallad (nåja) på tomat och färsk basilika sällskapar på tallriken.

2017 Felton Road Bannockburn Pinot Noir.jpg

I princip den enda stilla pinot som hustrun anser att dricka gå.
 
Toppen