2012 Pieve Santa Restituta, Gaja, Brunello di Montalcino, 97p
Vid öppning: en mörk, rik och vacker komposition som bara låg där och väntade på att få släppas fri. Extremt mycket
gegamoya i den här flaskan, minst två glas av det.
Efter tre timmar i karaff började den röra på sig. Pang Bång!
Färgen är ljust röd, men med en begynnande mognadsförskjutning. Doften analyserade jag inte särskilt noggrant, jag DRICKER ju normalt vin.
I munnen är detta en intensiv rackare, med tanniner som går till attack mot precis vilken mat man än ställer mot den. Vacker intensitet, struktur, balans, komplexitet och längd. Inte helt typisk Brunello för mig, men inte heller som en ung, överextraherad Gaja. Snarare en vinös best som har börjat mogna till sig. Den är utan tillräckligt tydliga Brunello-vibbar för att jag säkert skulle landa där blint.
Med den här tanninstrukturen, den relativt ljusa färgen och jord-fruktiga smakprofilen hade jag nog landat djupt inne i Barolo-träsket vid en blindprovning.
Oavsett, detta är verkligen ett fantastiskt vin. Glad åt att ha en flaska till.
Det här vinet prickar nästan av allt jag älskar i ett ungt stort vin: energi, bett, struktur, nerv och den där känslan av att vinet fortfarande har fantastiskt mycket mer att säga.
Lite nördfakta
Pieve Santa Restituta är Gajas egendom i Montalcino, köpt 1994, vilket var familjens första stora expansion utanför Barbaresco och Barolo. Egendomen har en gammal kyrka i centrum, med rötter som tydligen går tillbaka till 300-talet. Denna Brunello är inte ett enskilt vingårdsvin som Gajas Sugarille och Rennina. Det är istället en klassisk Brunello gjord som en selektion från egendomens Sangiovese i Montalcino.
Årgång 2012 i Brunello fick toppbetyg av konsortiet, men var också en varm och torr årgång. Detta gav kraftfulla, strukturerade viner där de bästa exemplaren har verklig lagringspotential. Det passar rätt bra med intrycket här: mer kraft och tannin än traditionell parfym och körsbärsromantik.
Me like