Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Bastardo

Medlem
Drack också den igår faktiskt, tillsammans med några vänner från forumet. Den ställdes mot Reyneke Syrah 2023 (båda blint) och den senare vann på marginalen. Porseleinberg upplevdes ha större potential medan Reyneke satt ihop väldigt fint trots sin ungdom. Otroligt bra viner båda två och skulle gärna prova dem blint mot något från Norra Rhone. Reyneke finns för övrigt för 329 kr i BS och det skulle jag säga är helt galen bang for the buck.
Det är märkligt att importören inte vet vad vinet egentligen heter! ;) Det står mycket tydligt på flaskan Reyneke Polkadraai Hills Syrah 2023 och inte Reyneke Estate Syrah 2023, som hos bolis, men det sker alldeles för ofta att namnet är fel- eller bristfälligt skrivet. Det är jävligt nonchalant mot kunderna, tycker jag. Kan även hända att vissa viner ’ändrar’ namn väldigt ofta.
Speciellt tyska viner lider av den saken, att det fattas många viktiga ord på namnet, som kan ha en stor betydelse för köpare. T.ex. ordet GG = Großes Gewächs, fattas mycket ofta och det är en direkt indikation om vilken klass vinet tillhör.
P.S. Du har helt rätt, man får mycket för pengarna, enligt många seriösa bedömare, OM man har möjlighet att lagra vinet ett tag …

Last edited:

Lennart

Medlem
Det är märkligt att importören inte vet vad vinet egentligen heter! ;) Det står mycket tydligt på flaskan, men det sker alldeles för ofta att namnet är fel- eller bristfälligt skrivet. Det är jävligt nonchalant mot kunderna, tycker jag. Kan även hända att vissa viner ’byter’ namn väldigt ofta.
Speciellt tyska viner lider av den saken, att det fattas många viktiga ord på namnet, som kan ha en stor betydelse för köpare.
Fast i det här fallet så är det producenten själv som varit ”jävligt nonchalant” och inte vet vad sitt eget vin heter, eftersom de kallar det för Estate Syrah på sin hemsida. Men de tar nog tacksamt emot feedback :)

Eller så är det så att det ibland finns information på etiketten som inte är en del av namnet.

Bastardo

Medlem
Fast i det här fallet så är det producenten själv som varit ”jävligt nonchalant” och inte vet vad sitt eget vin heter, eftersom de kallar det för Estate Syrah på sin hemsida. Men de tar nog tacksamt emot feedback :)

Eller så är det så att det ibland finns information på etiketten som inte är en del av namnet.
Märkligt, när inte ens producenten själv vet, vad ska man kalla för sina egna viner … Det är för sjutton det sjukaste jag sett på länge … ;)
Alltså vilken konstig logik man använder då, när vinets namn är inte det samma, som står på flaskan? Ja, ja, vinernas värld är underbar.
Jag har mejlat många gånger till olika producenter, men de flesta svarar nästan aldrig på e-post, så det är ingen mening att ge något feedback …
Men de få tillfällen man får svar, blir man jätteglad, så klart. 🥰
Just nu har jag korrespondens med en grossist här hos oss om en cognac, som borde komma tillbaka inom snar framtid.

Last edited:

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Ska man dricka Muscadet, ja, då skall man unna sig att njuta!

PXL_20260513_174208710.jpg

Inga poäng eller så, bara vad jag gillar med dessa vid sidan av deras CORE: supermogna druvor, hög syra som inte skiljer, mineralitet som får en att älska stenar...

2023 Stéphane et Vincent Perraud Muscadet de Sèvre-et-Maine Selection des Cognettes Sur Lie
Rik, fyllig och lång. Mineralian är lite mindre här.

2021 Louis Metaireau Muscadet de Sèvre-et-Maine One​

Elegant som bara den! Men inte deras bästa årgång. Mineralian sjunger hymner!

2015 Jérémie Huchet Muscadet de Sèvre-et-Maine Monnières-Saint-Fiacre, 99p
A fabulous 😍🤩 showing!
At the age of 11, it still behaves like a newly bottled infant...
The architecture is splendid and the minerality completely gets the center stage.

Probably the best white wine in the World where acidity and minerality matters...

13 flaskor ned, 23 flaskor kvar, som förmodligen följs av fler i augusti. Om de ens finns att få tag i. Kanske bäst jag beställer nu...

Choices, choices...

Last edited:
Middag med the usual suspects:

Domaine des Malandes Chablis 1er cru 2022: För mej helt okänd producent men vinet är bra, helt klart över min 90-poängsgräns (91 p). 2022 i vit Bourgogne är skimrande.

Pontet Canet 2005: En ynnest att Doktorn öppnar denna, men Pontet Canet har aldrig riktigt fångat mej. Det är tätt, tuggigt, ekigt och rätt alkoholstarkt. Jag får det blint och gissar inte ens Bordeaux, utan är och fiskar i Syrah/Mourvedre-landet. Jag vill att Cru Classé skall vara elegant, finstämt och eteriskt som en violinkonsert av Mozart. Detta är mer rave-party. Men det är såklart inget dåligt vin (90 p).

Leoville-Las-Cases 1991: Violinkonserten blev inställd eftersom vinet var vrålkorkat. Hade varit en fin lektion annars i skillnad i kvalitet.

Gourt de Mautens 2013: Poppas och hälls upp direkt från källaren (13 grader). Mitt och hela sällskapets första möte med denna producent. Strålande bra, hela kryddhyllan, massiv struktur, fräscht, komplext. Kvällens vin utan någon tvekan! (94 p)

IMG_6219.jpeg

Botri

Medlem
P.S. Du har helt rätt, man får mycket för pengarna, enligt många seriösa bedömare, OM man har möjlighet att lagra vinet ett tag …
Skönt att du godkänner en åsikt genom ”seriösa bedömare”. Du som tycker att man ska få ha egna åsikter och inte bara följa vad resten av forumet tycker.

Vingubben

Medlem
Drack också den igår faktiskt, tillsammans med några vänner från forumet. Den ställdes mot Reyneke Syrah 2023 (båda blint) och den senare vann på marginalen. Porseleinberg upplevdes ha större potential medan Reyneke satt ihop väldigt fint trots sin ungdom. Otroligt bra viner båda två och skulle gärna prova dem blint mot något från Norra Rhone. Reyneke finns för övrigt för 329 kr i BS och det skulle jag säga är helt galen bang for the buck.
Tack för tipset. Blev en beställning.

Vingubben

Medlem
IMG_6977.jpeg

Paul Bara, Comtesse Marie de France 2002

Har druckit Comtesse Marie de France rätt många gånger men det har än så länge bara varit 2002 som nått dom riktiga höjderna och även så,denna gång. Mängder med röda äpplen, lite salmiak, rostat bröd, vispad grädde och lite bakkryddor. Kanske saknar lite längd men i övrigt en riktigt bra champagne. Stabila 93 poäng.

Thirsty

Smygnykterist
Visa bifogad bild 36730

Paul Bara, Comtesse Marie de France 2002

Har druckit Comtesse Marie de France rätt många gånger men det har än så länge bara varit 2002 som nått dom riktiga höjderna och även så,denna gång. Mängder med röda äpplen, lite salmiak, rostat bröd, vispad grädde och lite bakkryddor. Kanske saknar lite längd men i övrigt en riktigt bra champagne. Stabila 93 poäng.
Recension förtjänar bättre öde än att blandas med rödpang och platta vita viner. o_O
@Crist(al)ian 77 kan du vördnadsfullt lyfta inlägget till värmen bland de bubblande dryckerna.

Vingubben

Medlem
IMG_6979.jpeg

Cantenac Brown 2016

Hade förväntat mig ett elegant och lite slankare vin men detta är rätt kralligt och jag känner lite alkoholsötma trots att etiketten hävdar blygsamma 13,5%. Tanniner som är på väg att vika ner sig, frukt som håller på att förvandlas till angenäma skogs- och trätoner men i övrigt ganska platt. Svårbedömt, men tveksam till att detta har kroppen för att blomma ut med mer lagring. 90 poäng idag.

chambertin

Medlem
IMG_0792.jpeg

2023 Leeuwenkuil Reserve Red

Var egentligen på jakt efter Leeuwenkuils Heritage på plats i Sydafrika men fick nöja mig med mellanvinet (160 ZAR dvs ca 85-90kr) vilket skulle visa sig vara inte helt oävet.

Stor intensiv doft med tydliga och ganska svala Syrah-markörer, svag och återhållen fatton och med några timmars luft så tittar lite tapenade fram samt rökta toner.

I munnen ett förvånansvärt kraftfullt vin med unga och aningen taggiga tanniner, (klädsamma i min gom och inte så tillrättalagda som många carbonicjästa C-H numera kan vara) bra bjönbärsfrukt och fruktsyra och till det ett medellångt avslut.

Har klara nordrhônska drag men då många enklare Syrah härifrån checkar in med Crozes-Hermitage så har detta vin (trots sin extremt modesta prislapp) en släng av Cornas. Klart drickbart idag men med tanke på vinmakningen och stilen så skulle jag gärna lägga undan det minst 2-3 år.

88%Syrah, resten Cinsault och Mourvèdre.
Mer detaljer här: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0...e_Red_-_Tasting_Notes_-_2023.pdf?v=1736756882

Poäng ?
89-90P landar det på för mig men då är jag ju också väldigt svag för Syrah i den här stilen.

Verkar finnas i Tyskland för runt 16€.

P.S: Leeuwenkuil Heritage lokaliserad och beställd men får hämtas upp på nästa vända.

Toppen