Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Botri

Medlem
En liten topp 3 av grekiska viner som har druckits på plats i Grekland senaste dagarna:

Alpha Estate Xinomavro Hedgehog Vineyard 2023
Xinomavro, druvan som översätts till syrlig svart, kommer i flera olika stilar. Beskrivs ofta som en blandning mellan Pinot Noir och Nebbiolo. Här drar det dock mer åt svart frukt än röd och med måttliga tanniner. Mer seriös än vissa fruktigare exempel.

Ktima Gerovassilliou Malagousia Single Vineyard 2024
Malagousia utrotades nästan på 70- och 80-talet och denna producent var en av de som räddade druvan genom att börja göra seriösa viner av den. Lägre syra än Assyrtiko men med mer fyllighet och viss aromatisk. Gott till blandade grekiska fisk- och grönsaksrätter.

Boutari Assyrtiko 2024
Då Assyrtiko från Santorini ofta är billigare i Sverige och oftast mycket dyr på restaurang i Grekland så testades istället en del från fastlandet. Denna överraskade med fin syra och viss skalbeska mot slutet. Saknar känslan av det som ofta beskrivs som mineralitet i vinerna från Santorini, men ett bra vin för €14.

IMG_0901.jpeg
IMG_0696.jpeg
IMG_0689.jpeg

Callxx

Medlem
En underbar vecka i vårt kära grannland Norge resulterade i mycket god mat & goda viner. Fick inte med alla flaskor på bild men en del fastnade. Mina höjdpunkter vinmässigt var Walter Scott X Novo Chardonnay -22 och Domaine Bernard Gripa, Saint-Joseph "Le Berceau" -22.

Orkar tyvärr inte skriva alla smak & doft noter jag har just nu, så är det någon som är nyfiken på ett speciellt vin så kan jag försöka leta upp dom!

Charles Heidsieck, Brut Reserve DG: 2016
Walter Scott X Novo Chardonnay -22
Nervi-Conterno Gattinara Vigna Molsino -21
Egly-Ouriet Grand Cru, -19 Bas
Domaine Bernard Gripa, Saint-Joseph "Le Berceau" -22
Evening Land Vineyards, "Summum" PN -22
Anselmo Mendes, Parcela Únicas -22
Bodega Chacra, "Treinta y Dos" -23
Domaine Fontaine-Gagnard, Chassagne-Montrachet 1er Cru "Les Caillerets" -22
Giovanni Rosso, Langhe Nebbiolo "Ester Canale Rosso" -22
Vilmart & Cie "Cuvée Rubis" 1er Cru Rosé
Domaine Chevillon, Nuits-Saint-Georges 1er Cru "Les Cailles" -14
Tenuta Il Poggione, Brunello di Montalcino -19

20260508_222651.jpg

20260510_162734.jpg

20260512_234537.jpg
20260510_193848.jpg
20260513_230215.jpg

20260515_175721.jpg

20260516_082159.jpg

Attachments

• 20260515_201058.jpg
    20260515_201058.jpg
    28,9 KB · Visningar: 7

Magikern

Medlem
Dumol estate pinot noir 2021

Doft: granatäpplen, hallon, tranbär. Ung och dämpad.
Attack: Violer, tranbär och mycket mörk frukt. Detta är pinot från Kalifornien utan tvekan. Medelfyllig och driven av frukt och elegans.
Mellansmak: Här märker man silkestanniner och medelhög syra. Mycket granatäpplen, jordgubbar, tranbär, blandad mörk frukt och även jordiga toner. Medelhög intensitet och perfekt balans.
Eftersmak: Här märks det att vinet är ungt. Det drar lite på tungan och frukten känns lite inkapslad i eftersmaken. Eftersmaken är dock rätt lång men det känns som att vinet har något oförlöst över sig.

Detta är ett mycket bra vin med framtiden för sig. Jag stannar nog på 93+ idag dock.

Förväntningarnas förbannelse och min uppenbara brist på känsla för absolut kvalitet.

Jessica Litaud Macon-Vergissons La Roche 2021. Hypad producent, runt 500 kr flaskan, toppbetyg från min vän Travkungen. Första flaskan beskriven här på Finewines. Besvikelse, upplevelse av sumpig ankdamm, lite för mycket Vin Nature, udda, lite väl utvecklad för 2021 (88 p)

Camille Giroud Bourgogne Blanc 2022.
239 kr i BS, fräsch, typisk Bourgogne, fantastic value (90 p)

Så dricker vi helt plötsligt dessa två tillsammans och då är allt helt omvänt. Jessica sparkar Camille i omloppsbana! Mina referenser om fågelavföring är bortblåsta.

Uppdaterad bedömning:
Jessica Litaud: 90 p
Camille Giroud: 85 p

Dock, Litaud är inte en ny Ente. Och pris/performance-kvoten lockar inte till fler köp. Det finns bättre vit Bourgogne för 500 kr.

IMG_6109.jpeg

Callxx

Medlem
Nyfiken på denna, berätta gärna mer om du pallar! 🤩
Givetvis, denna var väldigt enkel att älska och en riktig crowdpleaser! Har även stämt av med WineAgency efter hemkomst och det är denna 19-bas som säljs nu via BS!

N: Mogna röda äpplen, Brioche och rostade hasselnötter. (Någon klämde ur sig att det serverades äpplepaj i glaset)
M: Krämig, lätt sälta, mer bakade äpplen & mandlar. Underbar syra som höll ihop hela paketet. Otroligt tillgänglig nu men kommer hålla i evigheter!

Attachments

• 20260510_162739.jpg
    20260510_162739.jpg
    24,9 KB · Visningar: 28

LeChat

Medlem
IMG_0231.jpeg

2020 Domaine des Tours

Burgundisk Southern Rhône av strålande kvalitet! Oj, vad detta är min typ av vin!
Smaken påminner något om 2023 Clos Saint-Jean som jag druckit nyligen men des Tours jobbar mer på precision än kraft vilket gör att allt genomsyras av kvalitet på en annan nivå. Och det transparenta uttrycket tillsammans med en slank munkänsla förstärker upplevelsen av genuin elegans.
Är detta en exceptionell årgång eller vad är det frågan om? Det här måste vara det godaste instegsvin jag någonsin druckit.

IMG_9516.jpeg

Domaine Guilbert-Gillet Bourgogne Aligoté Aux Boutières 2023
Hands down den bästa aligoté jag druckit! Så snyggt ekad, superfin energi och riktigt härlig citrus med inslag av tropiska frukter. Rundare och fylligare än väntat. Långt avslut. Fantastisk doft. Som en riktigt bra Puligny (kanske därför det är den bästa aligoté jag druckit? 😂).

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
En liten topp 3 av grekiska viner som har druckits på plats i Grekland senaste dagarna:

Alpha Estate Xinomavro Hedgehog Vineyard 2023
Xinomavro, druvan som översätts till syrlig svart, kommer i flera olika stilar. Beskrivs ofta som en blandning mellan Pinot Noir och Nebbiolo. Här drar det dock mer åt svart frukt än röd och med måttliga tanniner. Mer seriös än vissa fruktigare exempel.

Ktima Gerovassilliou Malagousia Single Vineyard 2024
Malagousia utrotades nästan på 70- och 80-talet och denna producent var en av de som räddade druvan genom att börja göra seriösa viner av den. Lägre syra än Assyrtiko men med mer fyllighet och viss aromatisk. Gott till blandade grekiska fisk- och grönsaksrätter.

Boutari Assyrtiko 2024
Då Assyrtiko från Santorini ofta är billigare i Sverige och oftast mycket dyr på restaurang i Grekland så testades istället en del från fastlandet. Denna överraskade med fin syra och viss skalbeska mot slutet. Saknar känslan av det som ofta beskrivs som mineralitet i vinerna från Santorini, men ett bra vin för €14.

Visa bifogad bild 36771Visa bifogad bild 36772Visa bifogad bild 36773
Assyrtiko måste bara vara från Santorini. Fastlandet blir inte exceptionellt. De är billigare än vit Bgn. Och bättre 🥰

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Så här började lördagskvällen:

PXL_20260523_091853805~2.jpg

...sen blev det kendoträning och den plötsliga, men högst verkliga, lördagsvardagen kulminerade med att svärmor idag akutopererades (92 bast och fragil), två hundar vars behov aldrig stannar av, business som måste byggas vidare. Hamsterhjulet kändes verkligt idag, även om jag aldrig varit anställd.

Men, ambitionerna! Önskan! Viljan! Drivkraften och Familjen i det hälsosamma centrum.

Sen pratas det om: Livsbalansen. Life-work-balance. Men med mina 100-timmarsveckor är det för dravlet inte för mig. Det som är viktigt är viktigt.

Plopp av en Loire Rosé anno 1993. Auktionsfynd med prislappen 8 kr. Genom flaskan är färgen mörkt rosé, helt utan antydan till bruning, och med fin lyster. Korken var spänstig och kom ut helt utan besvär (kinesisk Durand från samma fabrik. Patent slut. För 600 pix skickar jag dig en, om du villhöver. PM:a isf.) I glaset glittrar vinet. Men... Och nu är jag tydlig: vinet är stendött och så oxiderat att jag nästan går i barndom.

Hujedamig sånt vin det var,
ej värre tänkas kan.
Och gammrosé det var hans namn,
hujeda hujeda mig.
Typ.

PXL_20260523_091853805.jpg
Den verkliga vardagsrealismen.

Sen valde jag att låta Gorges få vila, och istället återöppnade jag en Passerina. En Liberata, befriad, mycket saltstänkt underbarhet. Den har stått tre dygn nästan öppen. Så, kanske det var dags.

Och det var det!

PXL_20260523_171459835.jpg

2024 Santa Liberata Passerina Offida Sor Domé, 88p

Gav den 82p förra gången, för den var enbart saltstänkta berg. Men, denna flaska som stått nära öppen under några dagar är fortfarande saltstänkt MEN med en slags snygg frukt och struktur som jag inte kunde se förra gången.

Ett underbart vin med saltstänkt ryggrad (kallsup) och snygg frukt. Mycket bättre idag än vid plopp. Borde nog investera i en låda av detta. Det är kanonbra och kostar så tom lökar kan köpa dem (ifall bara kändisars vitsord är tillräckligt väl värda att citera. Varför tänka själv???)

En flaska kvar. Testar en 5 års tidskapsel på den... Men kommer inte beställa fler. För mycket kallsup för min smak.

PXL_20260523_173913531.jpg

Sen var det ju den där jädra Margå-ån...
2019 Château Cantenac Brown - 92,5p (CT)
Vad kan jag säga? Lovande aromer vid plopp. Stora svartvinbärsjuicevibbar i hela köket. Precis som då man ploppar 120-kronors medelkvalla CS från Sydamerika. I munnen är det svartvinbärsjuice med snygg fathantering. Gott: faen ja! Spännande? näppeligen. Blir det bättre över tid? Förmodligen lite, men lär aldrig bli i närheten av spännande.

Vad sysslar de med på den där arealen?

92,5p på CT. Fruktälskande jädra amerikaner. De älskar ung frukt och oroas av komplexitet, verklighet och fakta. Stackars ryssar! Jag menar amerikaner.

Detta vin kan jag inte ge mer än 82p idag. 120-kr ungfrukts-CS från Sydamerika glittrar skönare, men efter samma modell. Om vinet lyckas snygga till sig och dreja upp sin form, ja, då kanske 86p. Men, jag ser det som ytterst tveksamt.

En spännande kväll där planen var Interphex Tradeshow under dagen, med tvenne flaskor medhavda raketer till middag på La Rochelle Sanno. Men, verkligheten har ju en del att säga till om... Så, Alion och Huchet får vila under ytterligare några veckor.

Assyrtiko måste bara vara från Santorini. Fastlandet blir inte exceptionellt. De är billigare än vit Bgn. Och bättre 🥰
amen till detta. Assyrtiko är helt klart ett av världens bästa viner. Och ett av de mest självklara och enklaste vinerna. Men Assyrtiko bör som du säger vara från Santorini (den svarta lava-jorden!) och man bör undvika nya franska ekfat och överdriven batônnage. Ibland undrar jag varför de håller på med dessa "parlour tricks" när de har ett vinnande recept direkt i druvan, men jag tror det handlar om att komma upp en prisnivå mot kund. Bäst är i alla fall att vara ultrakonservativ i detta avseende. Sen tror jag du menar "billigare än vad motsvarande peng köper dig i termer av vit Bourgogne." för de bästa vita burgunderna är svårslagna. Men så kostar de därefter också...

Last edited:

Callxx

Medlem
A.-F. Gros ”Mathias Parent” -23
N: Oerhört parfyrmerad, explosion av röda bär och lätt blommiga toner.
M: Väldigt saftigt och ren fruktigt, med knappt märkbara tanniner. Väldigt lätt tycka om om man gillar en okomplicerad och fruktdriven stil. Fin syra och helt OK längd.

Oklart om frukten är från Clos des Guettes i Savigny eller om de är från närheten. Väldigt bra vin oavsett.

20260523_181931.jpg

Grenache showdown

Vårens projekt blev en av mina guilty pleasures - Grenache. Fick tips om en australiensare jag inte hade provat förut, Thistledown, och tänkte att denna stora line-up måste vi trycktesta mot några Grenache/garnachas i världsklass. Vinnaren - Sands of Time 2022 (när jag skriver detta har jag redan säkrat en betryggande volym i hemleverans).

2024 Thistledown Grenache The Vagabond Old Vine Blewitt Springs - 92 p
Yes! This is really good Grenache at a really good price. Has some Christmas spice, cherry liquor, a streak of anise. Soft, not with the structure or acidity of the best bottlings from this firm but still, what a pleasure to drink now! Drank this over five days and it did not deteriorate.

2021 Thistledown Grenache Fool On The Hill Mattschoss Vineyard - 93 p
Darker in color, darker in style compared to other Thistledown prime vineyard bottlings, some heat and spice from the alcohol- but all in all a great expression of Grenache, with structure and acidity balancing the sweet luscious fruit.

2021 Thistledown Grenache She's Electric - 92+ p
Initially it's a bit of a flower vase with lilacs, violets and some blackberry bushes. On the palate there is more acidity and structure than usual for Grenache. More red berry driven. Very pleasant on the palate.

2022 Thistledown Grenache This Charming Man Smart Vineyard - 94 p
Great wine with a very open nose, blackberries, juicy, sweet spices, very good on the palate, charming, as the word has it.

2022 Thistledown Grenache Sands of Time Sue Trott - 96 p
Fantastic Grenache that exhibits both the warm fruit of McLaren vale and the lift that is this winery's trademark. Lush and generous but with a controlled and elegant structure, smooth, fruit diven but with so much sexy complexity and good acidity and some structure on the end. Wow!

Benchmarks:

2019 Sadie Family Soldaat - 93+ p
Takes time to open up even in the decanter. Fragrant red berries, a little salinity, fresh, has structure. Excellent, with lots of upside still.

2015 Comando G Tumba del Rey Moro - 95 p
Just plain lovely Garnacha! The tomb of the moorish king! Fragrant sweet spicy garnacha nose, silky mouthfeel, mid palate that is structured without being harsh, elegant finish.

Vingubben

Medlem
IMG_7013.jpeg

Blev inspirerad av @LeChat och öppnade en Domaine Des Tours 2010. Drack en flaska från samma batch för några månader sedan som kändes som den hade passerat sin peak för länge sedan, men den här var betydlig piggare med charmerande ålderstecken. Tät frukt med lite mörka hallon, en uns med kålrot, breda men avrundade tanniner. Stort och slankt på samma gång och definitivt ett Rayasvin som kvalar kring nittio pinnar.

Callxx

Medlem
Grenache showdown

Vårens projekt blev en av mina guilty pleasures - Grenache. Fick tips om en australiensare jag inte hade provat förut, Thistledown, och tänkte att denna stora line-up måste vi trycktesta mot några Grenache/garnachas i världsklass. Vinnaren - Sands of Time 2022 (när jag skriver detta har jag redan säkrat en betryggande volym i hemleverans).

2024 Thistledown Grenache The Vagabond Old Vine Blewitt Springs - 92 p
Yes! This is really good Grenache at a really good price. Has some Christmas spice, cherry liquor, a streak of anise. Soft, not with the structure or acidity of the best bottlings from this firm but still, what a pleasure to drink now! Drank this over five days and it did not deteriorate.

2021 Thistledown Grenache Fool On The Hill Mattschoss Vineyard - 93 p
Darker in color, darker in style compared to other Thistledown prime vineyard bottlings, some heat and spice from the alcohol- but all in all a great expression of Grenache, with structure and acidity balancing the sweet luscious fruit.

2021 Thistledown Grenache She's Electric - 92+ p
Initially it's a bit of a flower vase with lilacs, violets and some blackberry bushes. On the palate there is more acidity and structure than usual for Grenache. More red berry driven. Very pleasant on the palate.

2022 Thistledown Grenache This Charming Man Smart Vineyard - 94 p
Great wine with a very open nose, blackberries, juicy, sweet spices, very good on the palate, charming, as the word has it.

2022 Thistledown Grenache Sands of Time Sue Trott - 96 p
Fantastic Grenache that exhibits both the warm fruit of McLaren vale and the lift that is this winery's trademark. Lush and generous but with a controlled and elegant structure, smooth, fruit diven but with so much sexy complexity and good acidity and some structure on the end. Wow!

Benchmarks:

2019 Sadie Family Soldaat - 93+ p
Takes time to open up even in the decanter. Fragrant red berries, a little salinity, fresh, has structure. Excellent, with lots of upside still.

2015 Comando G Tumba del Rey Moro - 95 p
Just plain lovely Garnacha! The tomb of the moorish king! Fragrant sweet spicy garnacha nose, silky mouthfeel, mid palate that is structured without being harsh, elegant finish.
Fasen va kul, jag satt och läste på om Thistledown tidigare i veckan. Får man fråga vart du beställd ifrån?

Callxx

Medlem
Visa bifogad bild 36799

Blev inspirerad av @LeChat och öppnade en Domaine Des Tours 2010. Drack en flaska från samma batch för några månader sedan som kändes som den hade passerat sin peak för länge sedan, men den här var betydlig piggare med charmerande ålderstecken. Tät frukt med lite mörka hallon, en uns med kålrot, breda men avrundade tanniner. Stort och slankt på samma gång och definitivt ett Rayasvin som kvalar kring nittio pinnar.
Stark årgång! Men är det där deras 100% Merlot va?

Toppen