Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Det här är den nya tråden där vi diskuterar vilka viner som provats och druckits. Den ersätter den gamla tråden vilken kommer finnas kvar som arkiv. Orsaken till att vi startar en ny är att den ursprungliga vuxit till en storlek som gör den svår att hantera.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

I måndags blev det en Henriot 2005. Favorit hus och denna champagne gör ingen olycklig. Många olika dimensioner av smak och lukt. Riklig med frukt, nötter och choklad. Väldigt trevlig och typ halva priset utomlands jämfört med SB. Fru och jag var tvungna att fira att vi fått en lägenhet och kan flytta ihop. Blir mkt intressant :)
Eftersom vi glömde att skåla i måndags :) var vi tvungna att prova en Perrier-Jouet Grand brut som kom med posten. Första gången för mig. En balanserad champagne. Väldigt lättdrucken. Helt ok NV men saknade ngt. Smak, lukt. Kan inte sätta fingret på det men vill ha mer karaktär. Men går nog hem hos många.
Nu på lördag blir det sthlm. En liten present till frun. Tar med mig en Veuve Clicquot 1979 ( aldrig provat) som överraskning och sen blir det Eriks vinbar. Vem vet, vi kanske syns där igen Anders?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Har haft lite skrivklåda ett tag vad gäller vin men trots det så har det ju blivit en och annan god flaska.

Det bästa jag druckit den senaste månaden (eller förmodligen senaste året) var en helt underbar 1986 Ch. Pichon-Lalande som mognadsmässigt bara var i sin linda. Doften var stor och nästan lite bråkig i början. Inte alls som man är van vid med Pichon-Lalande utan mer klassiskt Pauillac-lik och stram. I munnen var det här ett underbart komplext, fylligt och långdraget vin som vi alla njöt av och förundrades över. Äntligen börjar 86:eek:rna komma runt lite grann verkar det som !

Vid samma middag betade vi av en del trevlig champagne också i form av:
N/V Rosé, M-N Ledru
2006 Blanc de Noir Cuvée du Goulté, M-N Ledru
2004 Blanc de Blanc, Pierre Moncuit
1995 Cuvée des Enchateleurs, Henriot
Henrioten spelade förstås lite i en egen liga här och var för mig 2012 års bästa champagne med en av Krug Grand Cuvéerna (gul etikett) från Kristians och CH's provning i Oktober som mycket god tvåa.

En av gästerna hade dessutom med sig en rasande god 2011 (?) Ice Wine Oak Aged Vidal, Inniskillin som fick ackompagnera desserten. Är inte helt säker på årgången men gott, mycket sött och med fin syra och längd var det i alla fall.

Annat som runnit förbi gomseglet och som var minnesvärt var bl.a:
2010 Calvert Pinot Noir, Felton Road
2001 Châteauneuf-du-Pape "Côte Ronde", Paul Autard (nästan mogen Châteauneuf när den är som bäst !)
2006 Châteauneuf-du-Pape "Les Gallimardes", Domaine Giraud (barnarov men vilken potential det här har med 6-8 år till)
2006 Ch Rollan de By (rättfram Bdx med trevlig doft)
2006 Ch Gruaud-Larose (överraskar tyvärr negativt och det känns som vinet saknar det djup och koncentration som en 2:a Crû bör ha)
2006 Côtes-du-Rhône "Terre d'Argiles", Dom de la Janasse (strålande bra C-d-R med C9dP-liknande karaktär som nu är i en trevlig drickfas. Förvånansvärt förändrad (till det sämre) dagen efter i flaska så drick nu och 1-2 år framåt om ni har några.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

jocke skrev:
I måndags blev det en Henriot 2005. Favorit hus och denna champagne gör ingen olycklig. Många olika dimensioner av smak och lukt. Riklig med frukt, nötter och choklad. Väldigt trevlig och typ halva priset utomlands jämfört med SB. Fru och jag var tvungna att fira att vi fått en lägenhet och kan flytta ihop. Blir mkt intressant :)
Eftersom vi glömde att skåla i måndags :) var vi tvungna att prova en Perrier-Jouet Grand brut som kom med posten. Första gången för mig. En balanserad champagne. Väldigt lättdrucken. Helt ok NV men saknade ngt. Smak, lukt. Kan inte sätta fingret på det men vill ha mer karaktär. Men går nog hem hos många.
Nu på lördag blir det sthlm. En liten present till frun. Tar med mig en Veuve Clicquot 1979 ( aldrig provat) som överraskning och sen blir det Eriks vinbar. Vem vet, vi kanske syns där igen Anders?

Tack för provninganteckningarna. Kan inte påminna mig om att jag druckit 2005an så kul att den leverar.

Kommer nog in senare på vinbaren, har en provning tidigare på kvällen så det blir efter det. Du får berätta hur 79an var :)
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

2006 Marie-Noelle Ledru Cuvée du Goulté En av de viner som alltid påminner mig varför Pinot från Ambonnay tillhör mina favoriter.. Vuxit sedan sist men jag tycker fortfarande att de degar detta vin allt för tidigt och att de skulle låta det ligga på jäst ett antal år till. Bra bärighet i doften med en antydan till sälta. Bred , bra koncentrad smak, behöver mer tid. Får lite samma känsla som av Cedric Bouchard ur vinet
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Roederer rose 2007
ljus färg, fin med bra balans, lite ung kanske. fina ektoner.

Paul bara special club rose 2005
väldigt mörk i färgen brevid roederers rose. fina smaker som jag uppskattar mycket.

R.L Legras presidence 2002
har druckit denna några gånger förut och jag har aldrig blivit besviken. fina mognads toner och njutbar champagne.

Savage rose
första gången jag provar Savage men förhoppningsvis inte den sista. väldigt god.

Bonnaire 2004
också en klassiker då jag haft ett gäng, för en ynka 300 pix styck så är Bonnaire ett kap.

Pierre Peters Cuvee Special 1999
blev så glad när jag såg vilken champagne jag hade i glaset, anledningen var att jag bara druckit 2000 innan och blivit så besviken att jag lagt Pierre peters på is. Men denna flaska var motsatsen. en bra champagne som de ska va.

tack Johan för sällskapet och de goda vinerna! mindre bonus flaskor nästa gång!
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Chateau Batailley 1998
Den här har mognat fint,visar upp ett brett bordeauxregister men fortfarande bra tryck i smaken.På topp nu och några år till

Gosset Grand rose
Sista flaskan med gamla etiketten,köpt 2009.Underbar på näsan med hallon och smultron,lite blygare på smaken i början men efter en timme
kom den igång med härliga skaldjurstoner och lite sommarbär på toppen.

Nu får man börja köpa fuletiketten för den här ska man alltid ha hemma
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

2005 Clarendon Hills Astralis Precis vid öppnandet en nästan löjligt tydlig ton av bacon. Efter 3 timmar i karaff: Ungt, enormt kraftfullt och maffigt vin, på gränsen till svårforcerat. Björnbär, plommon, pepparmint, timjan, kött, bitter choklad, espresso, touch av vanilj och en mystisk söt överton som lurar i bakgrunden. På den negativa sidan finns en antydan till sälta i avslutningen. Denna försvinner dock gradvis och är nästan borta efter 7 timmars luft, samtidigt som vinet är lite mer öppet. Hade varit intressant att prova detta igen om 5-10 år.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

2004 C9dP Ch. La Nerthe. Vitt vin.

Köpte två flaskor för länge sen på bolaget. Öppnade den ena av misstag, trodde det var ett rött, och slogs av att det nog var det bästa vita jag någonsin druckit.
Sparade en flaska tills igår. Färgen var bärnsten, såg väldigt mörk ut.
Hade verkligen sett fram emot denna, men den var odrickbar. Besviken! :'( BAJS!

Det blev skumpa och Riesling istället, inte fy skam det heller men efter år av väntan skrattar jag inte på mig.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
2006 Marie-Noelle Ledru Cuvée du Goulté En av de viner som alltid påminner mig varför Pinot från Ambonnay tillhör mina favoriter.. Vuxit sedan sist men jag tycker fortfarande att de degar detta vin allt för tidigt och att de skulle låta det ligga på jäst ett antal år till. Bra bärighet i doften med en antydan till sälta. Bred , bra koncentrad smak, behöver mer tid. Får lite samma känsla som av Cedric Bouchard ur vinet

+ på Pinot från Ambonnay.

Håller med dig att det är synd att hennes viner får så kort tid på jästen. Frågade henne om det och hon sa att hon helt enkelt inte hade plats att lagra mer flaskor någon längre tid. Hon har dessutom högre efterfrågan än tillgång sedan länge. Nu i och med att hon förlorat den mark som hon arrenderat från syskonen (ca 3ha) så kommer hennes produktion att gå ner om några år och jag fick intrycket av henne att hon planerade att varva ner de närmaste åren så några sendeggade produkter kommer vi nog inte att få se tyvärr. Tyvärr har hon heller ingen riktigt koll på när hennes viner är deggade eller så var hon bara stressad när jag var där senast.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

I fredags blev det lite aw för 5 kollegor hemma hos mig. De har knappt aldrig druckit champagne och ville utveckla sina kunskaper inom champagnes värld. Gick ner i källaren och tog fram följande:

Diebolt-Vallois. prestige
doft:äpple, hasselnötter, frukt, lite choklad
smak: fruktig, äpple, päron, grapefrukt
provat denna många gånger och tycker den levererar

Lanson black label
Denna flaska hade jag fått för ett par år sedan och nu såg jag ett tillfälle att bli av med den. Mina fördomar innan var, blä, fy, otäck och de besannades.
Veuve Clicqout Demi sec
Den här flaskan hade jag oxå fått för ett par år sedan och hade samma förväntningar som på Lanson. Ännu en flaska jag kan bli av med. Innan trodde jag att denna flaska skulle bli en favvo för många av mina kollegor pga sötman och så blev det. Otäck flaska som jag inte orkar skriva ngt om
Sen blev det en bonus flaska och då tog jag fram en
Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny som uppskattades. Tycker den är riktigt härlig
doft: citrus, plommon och fat
smak: toner av karamell, svamp. Väldigt mjuk

Sen på lördag blev det sthlm och halvvägs upp kom jag på att jag glömt min Veuve Clicquot 1979, skit oxå. På kvällen blev det Eriks vinbar, lite mat och champagne där jag av en slump träffade Anders, johan och Marcus?, sorry är osäker på det sista namnet :-[
Beställde en Tarlant, discobitch
ville prova ngt nytt, trevligt innehåll med toner av bröd, äpple, bra struktur. fin syra. Trevlig champagne
sen blev det helt andra toner. Anders gav mig ett glas Comtes 98, riktigt härlig, full av cirtrus, smörkola,druckit den flera gånger, och kommer dricka den många många gånger till, Comtes är en favorit. Sen blev det ett blindtest när Anders stack till mig ett glas. Väldigt mkt exotiska frukter, kryddor, äpple, flera olika lager av smaker och en långt avslut. Aldrig smaka denna förut. Var helt lost in space och gissade på någon äldre årtal. Huset hade jag inget förslag på. Blev feg. Det var en Philipponnat Clos des goisses 1997. Har aldrig provat Clos des goisses, men det ska inhandlas när tillfälle ges. Har inte prioriterat det huset än. Sen blev det en ny bekanskap. Har provat en hel del champagner men nu kommer det, aldrig en KRUG :). Har valt bort det huset så länge. Fråga mig inte varför. Går emot strömmen:). Fick en KRUG -98. Härlig, mjuk, komplex, ung, örttoner, bra syra. Skit va bra. Självklart så blir det mer KRUG och som jag misstänkte för länge sen så blir det att inhandla KRUG. Champagnevärlden är väldigt trevlig:)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sjuka viner i lördags.

2005 BdB Brut Experience, Andre Jacquart

2005
Puligny-Montrachet, Etienne Sauzet

2004 Blanc de Blanc Grand Cru Le Mesnil sur Oger, Launois

2006 Vosne-Romanée 1er Cru Les Rouge de Dessus, Alain Burguet

2008 Vosne-Romanée 1er Cru Les Beauxmont, Jean Grivot

2008 Vosne-Romanée 1er Cru Les Malconsorts, Francois Lamarche

2007 Vosne-Romanée 1er Cru Les Petit Monts, Comte Liger-Belair

2008 Echézeaux Grand Cru, Domaine de la Romanée-Conti

2008 Vosne-Romanée 1er Cru Les Suchots, Sylvain Cathiard

2008 Vosne-Romanée 1er Cru La Croix Rameau, Francois Lamarche

2008 Vosne-Romanée 1er Cru Clos de Reas Monopole, Michel Gros

1997 Clos des Goisses

2010 Montee de Tonnerre, Raveneau

1998 Comtes des Champagne, Taittinger

1998 BdB Dom Ruinart

1998 Krug

2005 Haut Condissas


Inte ett dåligt vin på hela kvällen men stack ut gjorde Krug, DRC, Francois Lamarche och Comtes. Fy fasen vilka viner men det kändes igår att det inte bara var någon centiliter av varje precis...

Stort tack till alla medbrottslingar på Eriks sen!

Edit: Tack för info Keen
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Oj, jag hoppas ni var några stycken... Annars borde du inte vara människa än på ett par dagar ;D
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

jocke skrev:
Sen på lördag blev det sthlm och halvvägs upp kom jag på att jag glömt min Veuve Clicquot 1979, skit oxå. På kvällen blev det Eriks vinbar, lite mat och champagne där jag av en slump träffade Anders, johan och Marcus?, sorry är osäker på det sista namnet :-[
Beställde en Tarlant, discobitch
ville prova ngt nytt, trevligt innehåll med toner av bröd, äpple, bra struktur. fin syra. Trevlig champagne
sen blev det helt andra toner. Anders gav mig ett glas Comtes 98, riktigt härlig, full av cirtrus, smörkola,druckit den flera gånger, och kommer dricka den många många gånger till, Comtes är en favorit. Sen blev det ett blindtest när Anders stack till mig ett glas. Väldigt mkt exotiska frukter, kryddor, äpple, flera olika lager av smaker och en långt avslut. Aldrig smaka denna förut. Var helt lost in space och gissade på någon äldre årtal. Huset hade jag inget förslag på. Blev feg. Det var en Philipponnat Clos des goisses 1997. Har aldrig provat Clos des goisses, men det ska inhandlas när tillfälle ges. Har inte prioriterat det huset än. Sen blev det en ny bekanskap. Har provat en hel del champagner men nu kommer det, aldrig en KRUG :). Har valt bort det huset så länge. Fråga mig inte varför. Går emot strömmen:). Fick en KRUG -98. Härlig, mjuk, komplex, ung, örttoner, bra syra. Skit va bra. Självklart så blir det mer KRUG och som jag misstänkte för länge sen så blir det att inhandla KRUG. Champagnevärlden är väldigt trevlig:)


Per :) Trevligt att träffas.



Jos: Etienne Sauzet Puligny-Montrachet 2005


edit: var inte Ruinarten 98:a också?
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jag väntar leverans på Raveneau Montee de Tonnerre 2010, hur var den?
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Segolas skrev:
Jag väntar leverans på Raveneau Montee de Tonnerre 2010, hur var den?
Lysande bra, - köp fler.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Segolas skrev:
Jag väntar leverans på Raveneau Montee de Tonnerre 2010, hur var den?

God, väldigt "vit bourgogne", inte alls så kraftig syra jag hade förväntat mig utan ett mer balanserat, harmoniskt vin.
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jos skrev:
Lysande bra, - köp fler.
Det kan bli så... tack!

Anders Landström skrev:
God, väldigt "vit bourgogne", inte alls så kraftig syra jag hade förväntat mig utan ett mer balanserat, harmoniskt vin.
Kul att höra, jag trodde att den skulle behöva mer tid.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

När jag ändå var i Stockholm blev det ett besök på passagen. Råkade bli att jag fick med mig en triss i aglianico. Den billigaste fick offras till söndagsmaten:

Taurasi, Feudi di San Gregorio, 2007 (ryggbiff med bearnaise och klyftpotatis) Doftar mycket mörka bär, lite murriga fattoner och örter. Smakar fruktigt och mörkt.

Trots att det var det billigaste och jag inte hade så höga förväntningar blev jag lite besviken. Det var lite intetsägande. Mörkt, kraftig frukt och lite fat men ingen komplexitet ens efter ordentligt med luft. Gick an till maten, men inte mer än så.
 
Toppen