Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chambolle-musigny Hudelot-Noellat 2009

Trevlig doft med mycket stall, stickande citronjuice och frukttoner.

Förvånansvärt fruktsilkig redan på attacken. Färska Hallon och jordgubbar som varit och vänt i ett stall på mellanpaletten. Behaglig avslutning där samma smak består. Underbar kombination av jordighet och frukt. Inte mycket till tanniner. Troligen gjort för att drickas ungt och uppskattas av fruktbombsfantasterna. Vissa hade kanske tyckt att de är lite för inställsamt.

Riktigt bra vin i sin prisklass minns att någon på forumet rekomenderade det.
 

Henrik J

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

William Fevre 1er Cru Vaillons 2010 (till Moules Marinières): Sluten till en början men öppnar upp sig till en smörig bouquet med flintig mineral, en lätt hint av bränt krut, citronzest och lite järn. Nästan så att syrorna känns i snoken. Smaken är len men med en rejäl syrastruktur som biter sig fast i tungan. Goda citrusfrukttoner och en rejält lång eftersmak. Mycket bra, förmodligen med en fantastisk potential.

Tenuta di Biserno Insoglio del Cinghiale 2010 (till biff med bea och pommes frites): Smörig doft (känns inte lika positivt i ett rött vin), lite lakrits och viol i bakgrunden, hint av fatighet samt lite plommon. Smaken är hyfsat balanserad med tanniner och kropp, men smaktonerna känns lite fadda. Funkade bra till biff med bea men inte direkt nån upplevelse.

Till dessert blev det en enkel crème brûlée och lite Nederburg late harvest, ett hyfsat budgetalternativ till sauternes.
 

Henkab

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Igår blev det en Bollinger special cuvee brut, vilken jag har förstått genom att läsa här, rankas som en "hygglig standardchampagne" av de flesta. Just nu känner jag mig glad över att ta dessa små steg in i champagne-världen. Om det jag har upplevt nu räknas som en skaplig champagne så kan jag inte ens föreställa mig hur angenäm upplevelsen blir när man når de riktiga höjdarna i denna stora värld.

Ge mig tips, vad blir mitt nästa steg? Ska jag ge mig på någon årgångschampagne? Som sagt jag vill inte ta allt för stora kliv.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Henkab skrev:
Igår blev det en Bollinger special cuvee brut, vilken jag har förstått genom att läsa här, rankas som en "hygglig standardchampagne" av de flesta. Just nu känner jag mig glad över att ta dessa små steg in i champagne-världen. Om det jag har upplevt nu räknas som en skaplig champagne så kan jag inte ens föreställa mig hur angenäm upplevelsen blir när man når de riktiga höjdarna i denna stora värld.

Ge mig tips, vad blir mitt nästa steg? Ska jag ge mig på någon årgångschampagne? Som sagt jag vill inte ta allt för stora kliv.

Personligen drack jag väldigt många olika standarder för att hitta mina egna favoriter kom fram till att jag gillade mer småodlare än de stora producenterna.

Jag tycker du ska ta och prova dig fram iaf 100% chardonnay och 100% pinot noir, 50/50.

Sen när du hittat något favorit hus kan du köpa en av deras finare kanske en årgång eller prestige.
 

MD

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Bolli GA 02 deg juli 2012

Ung men ack så god. Kommer att bli svårt att hålla fingrarna borta från dessa i väntan på mer mognad...

Tog slut aningen snabbare än det var beräknat så för att inte stå med tomt glas innan vi skulle ut och äta så öppnades en Andre Clouet 02. Helt ok men kändes tyvärr lite lätt och väl enkel efter första vinet.
 

perpro

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Henkab skrev:
Igår blev det en Bollinger special cuvee brut, vilken jag har förstått genom att läsa här, rankas som en "hygglig standardchampagne" av de flesta. Just nu känner jag mig glad över att ta dessa små steg in i champagne-världen. Om det jag har upplevt nu räknas som en skaplig champagne så kan jag inte ens föreställa mig hur angenäm upplevelsen blir när man når de riktiga höjdarna i denna stora värld.

Ge mig tips, vad blir mitt nästa steg? Ska jag ge mig på någon årgångschampagne? Som sagt jag vill inte ta allt för stora kliv.

Många bra tips här: http://www.finewines.se/vin/hjalp-med-u ... ips-onskas)/

Champagneprovarlådorna är bra, finns med halvflaska om man vill prova många olika, exempelvis:

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/? ... chquery%2c

http://www.systembolaget.se/77244 (1248 kr) innehåller exempelvis:

375 ml av vardera Lilbert Blanc de Blancs Brut Grand Cru, Vilmart Grande Réserve Premier Cru, Paul Bara Grand Rosé Brut Grand Cru, Dampierre Blanc de Blancs Grand Cru, Paul Bara Millésime 2000, Leclerc Briant Rubis de Noirs Brut
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Helgen började bra igår. Först en 1999 Deutz William Deutz rosé Oj, vuxit till en av de bästa 1999orna, ett år som jag personligen inte håller lika högt som en del champagneexperter. Ganska mörk färg. Skönt bärig doft, mineraler och mognadstoner. Bra balans med krämig mousse, mycket röda bär och lite sälta i smaken. Syran finns där och balanserar upp vinet gott

530626_10151409743099637_2075407993_n.jpg


2008 Louis Jadot Echezeaux Jadot och Echezeaux Med en DRC från samma år i färskt minne så får man konstatera att Jadot inte når upp till den nivån och nog inte till Grand Cru-nivå heller. Men för priset så konkurrerar den med Premier Cru från en del mer namnkunniga leverantörer. Serverad dekanterad vilket gör unga bourgogner gott. Bra kryddig doft och den typiska svala 2008-karaktären.Bra koncentrerad frukt, kanske lite för mycket åt det mogna hållet. Vinet är betydligt mer tillgängligt än dess motsvarighet från DRC, lite mer extraherat och inte riktigt samma längd. Men som sagt, ett bra vin, för ett pris som ligger under mer namnkunniga producenter och enligt min mening levererar. Glöm bort Grand Cru stämpeln, läs Premier Cru och bli positivt överraskad.

Dessa två viner följde på en provning av +60 viner, svårt men lärorikt :)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Hittade en fantastiskt fin torskrygg idag och hustrun överträffade sig själv när hon
lagade till den (ni kan kanske få receptet om ni skickar ett mail). Till den drack vi en
2009 Patrick Piuze Chablis Premier Cru Les Forêts, som jag köpte från Caviste
för ett år sedan.
Mycket diskret ekfatslagring har rundat av syrorna helt perfekt. Kan inte bli bättre om
man inte älskar oxiderad Chablis, vilket jag då inte gör. Dessutom har jag vanligtvis svårt
för ekade vita viner men här var eken knappt märkbar och bidrog bara till komplexiteten.
Obeskrivligt gott, en av de bästa Chabliserna, som jag druckit och det är rätt många vid
det här laget.
Ett stort tack till Martin, som förser oss med så här fantastiska viner.
 

Martin Berggren

Bad santa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Per Stade skrev:
Hittade en fantastiskt fin torskrygg idag och hustrun överträffade sig själv när hon
lagade till den (ni kan kanske få receptet om ni skickar ett mail). Till den drack vi en
2009 Patrick Piuze Chablis Premier Cru Les Forêts, som jag köpte från Caviste
för ett år sedan.
Mycket diskret ekfatslagring har rundat av syrorna helt perfekt. Kan inte bli bättre om
man inte älskar oxiderad Chablis, vilket jag då inte gör. Dessutom har jag vanligtvis svårt
för ekade vita viner men här var eken knappt märkbar och bidrog bara till komplexiteten.
Obeskrivligt gott, en av de bästa Chabliserna, som jag druckit och det är rätt många vid
det här laget.
Ett stort tack till Martin, som förser oss med så här fantastiska viner.

Hoppas att jag gjort mig förtjänt av det där receptet. Ship it!
 

Henrik J

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Korkade upp en flaska 2008 Haut-Bages Libéral igår. Har druckit den vid ett par tillfällen tidigare men denna gång kändes vinet mindre utvecklat än tidigare med rätt grova tanniner. Rätt stiltypisk och god efter många timmars luftning, men lite kort. Kommer nog låta återstående flaskor ligga några år till.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern skrev:
chambolle-musigny Hudelot-Noellat 2009

Trevlig doft med mycket stall, stickande citronjuice och frukttoner.

Förvånansvärt fruktsilkig redan på attacken. Färska Hallon och jordgubbar som varit och vänt i ett stall på mellanpaletten. Behaglig avslutning där samma smak består. Underbar kombination av jordighet och frukt. Inte mycket till tanniner. Troligen gjort för att drickas ungt och uppskattas av fruktbombsfantasterna. Vissa hade kanske tyckt att de är lite för inställsamt.

Riktigt bra vin i sin prisklass minns att någon på forumet rekomenderade det.

Inte druckit 2009, men väl 2010 som jag tycker är ett gott vin

Själv dricker jag just nu en Paul Dethune BdN Deg mars 2011. Skrivit ett antal gånger om det här vinet och det kan bara rekommenderas. Klart en av mina favoritodlare och deras BdN är ett litet mästerverk i prisklassen. Dekantera gärna.

Väldigt lik de tidigare så skriver ingen novell om den men en symfoni av dofter summererar vinet på ett bra sätt
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Till resterna av gårdagens torskrygg fortsatte vi utforskandet av Patrick Piuzes värld med
2009 Patrick Piuze Chablis Grand Cru Bougros "Côte de Bouqueyreaux". Om gårdagens
vin var bra så var detta ännu bättre.
Perfekt balans mellan syra och frukt, en ytterst svag ton av vanilj och en känsla som att dricka
silke. En upplevelse!
 

Belmont

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

I helgen blev det en liten champagne och ost kväll med goda vänner.

André Clouet Silver Brut Nature
Gosset Grand Rosé Brut
Krug Grande Cuvée
Louis Roederer Cristal Brut 2004

Som ganska nyintresserad av champagne försöker jag och lite vänner ha en champagne kväll per månad för att testa olika champagner för att kunda bilda en liten egen uppfattning om tycke och smak.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Belmont skrev:
I helgen blev det en liten champagne och ost kväll med goda vänner.

André Clouet Silver Brut Nature
Gosset Grand Rosé Brut
Krug Grande Cuvée
Louis Roederer Cristal Brut 2004

Som ganska nyintresserad av champagne försöker jag och lite vänner ha en champagne kväll per månad för att testa olika champagner för att kunda bilda en liten egen uppfattning om tycke och smak.

Fyra på pappret bra champagner. Vad tyckte ni?
 

Belmont

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Fyra på pappret bra champagner. Vad tyckte ni?
Min uppfattning:
1: Cristal
2: Gosset
3: Krug
4: André Clouet
 

MD

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Per Stade skrev:
Till resterna av gårdagens torskrygg fortsatte vi utforskandet av Patrick Piuzes värld med
2009 Patrick Piuze Chablis Grand Cru Bougros "Côte de Bouqueyreaux". Om gårdagens
vin var bra så var detta ännu bättre.
Perfekt balans mellan syra och frukt, en ytterst svag ton av vanilj och en känsla som att dricka
silke. En upplevelse!

Vi öppnade Piuze Premier Cru Montee de Tonnerre 2009 och Piuze Grand Cru Les Preuses i lördags. Båda var bra men Les Preuses var enastående och troligen en av de bästa chablis jag någonsin smakat på. Tyvärr gick karaffen sönder precis när jag skulle skänka upp den så jag placerade 97% av flaskans innehåll i matsalsmattan...
 

Zizou

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Axplock från de två senaste helgernas druckna viner.

Clos Henri Pinot Noir 2009. Skön doft av jordgubbar och mörka skogsbär. Smaken är hyggligt silkig med inslag av jordgubbar, skogshallon och en förnimmelse av lakrits Gott och läskande vin som jag gärna dricker mer av framöver. Min första Pinot Noir från Nya Zeeland...

Ugolforte Brunello di Montalcino 2005. Stram och något mogen smak med inslag av torkade körsbär, läder och tobak. Hygglig syra. Gott men mina förväntningar var något högre än vad vinet faktiskt levererade.
 

TEGE

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

2008 Matetic Syrah Corralillo Reserve.
Har inte druckit Syrah i mängder, men detta måste vara en av de bättre.
Fyllig med inslag av mörka bär, massor av peppar och choklad. Lite läder och viol fanns där oxå.
Mmums..!
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Selosse Initale degad 5 oktober 2012. Skulle behövt ett tag till, väldigt sluten för att vara Initale, mineraler och citrus men den speciella Selossedoften är i princip obefintlig. Bra , stram , koncentrerad smak med tydligt syra och bett. Hyfsad längd. En mellanflaska av Initale.
 

Zizou

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Travaglini Tre Vigne 2005. Trevlig Nebbiolo som var bra till lördagsmaten men lite sämre på egen hand. Smaken gav nypon, läder och mentol med ganska sandiga tanniner. Vinet mår nog bra av några år ytterligare på rygg.

Louis Roederer Brut Premier. Riktigt härligt vin, skön balanserad smak av vinteräpplen, smör och citrus. Gillade denna skarpt. Min erfarenhet av champagne är ganska begränsad, men det skall det bli ändring på snarast.
 
Toppen