Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vinkväll med Bordeaux tema

Börjar med lite bubbel i form av Jérôme Prévost fac-simile rosé 2007 som är i en mycket elegant fas just nu.
Sedan två stycken vita bordeaux, les plantiers du haut brion 2005 och Smith haut-lafite 2005 där Haut-brions andravin står för tyngden och Smith för
det mera nya världen sauvignon blanc.
Château Cos d'Estournel får starta upp dom röda men får se sej slagen av en duktigt överpresterande Barde-Haut 2001,en ny bekantskap för mej och här var jag blint uppe på hög Pomerol nivå och gissa.
Sen följde två Grande vin, Chateau Cheval blanc 1998 och Château Pontet-Canet 2000. Där den sista står på sin topp nu och i många år framåt
och Chevalen har mer potential att växa,this is a keeper.
Tyvärr var Château Margaux 1985 något knas med, antagligen någon värmechock eller bara dåligt lagrad ?
Avslutar det hela med ost och en för mej fantastisk Château Rieussec 2001,faktiskt den bästa sauternes jag någonsin smakat !

Kvällens vin blev efter röstning Cheval blanc 98 följt av Pontet och Plantiers på delad andra
 

Segol

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Det där lät trevligt!
Vad var det för årgång på Cos d'Estournel? Det är tyvärr inte så ofta jag blivit imponerad av Cos
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Fan
Missade att skriva årgång på den , det va 2001.
Blir sällan impad av Cos ,tycker dom borde prestera högre.
Men det va lite diskussion om det var något tok med den eller den bara inte va bättre !
 

kristerb

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Tack för grym mat och goda viner, himla trevligt. Som sagt, nästa gång tar vi med dubbla Margaux och Cos för att vara på säkra sidan...
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

kristerb skrev:
Tack för grym mat och goda viner, himla trevligt. Som sagt, nästa gång tar vi med dubbla Margaux och Cos för att vara på säkra sidan...
Gammalt djungelordspråk : Ta alltid med två Margaux till party
 

matage

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Besökte Daniel Berlins gästspel på MFW igår vilket var riktigt trevligt. Har inte hela menyn i huvudet nu men några rätter som verkligen stod ut var den ugnsbakade rotsellerin med "västerbottenbuljong", Vildsvinskind med jordärtskocka och havtornssorbéen med getgrädde.

Ruinart -96 till de första rätterna.
Kändes fortfarande ung men med lite begynnande mognad. Växte en hel del i glaset men jag skulle inte tveka att spara 3-5 år till.

Jadot Morey st Denis -97
Har druckit några av dessa och de verkar vara en del flaskvariation. Tack och lov var denna riktigt "på" och visade sig på styva linan - inte minst i samspel med rotfrukterna.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Blev lite gott rött i helgen i form av en 1997, Clos St.Jacques, Dom A.Rousseau.

Flaskan hade toppennivå och vinet en fin granatröd färg utan några mognadstoner. Dekanterade ca 1.5 timma före middagen. Det är lite lustigt med lite äldre röd Bourgogne hur dom uppför sig direkt efter korken har åkt ur och halvtimman efter (eller är det bara Rousseaus viner tro ?). Flera ggr har jag mötts direkt av en intenisv nästan primärfruktig doft som mycket snabbt fläktar iväg och en ersätts av en skitig källarmurrig doft en liten stund. Som tur var den här ggn (också) så försvann den efter 15-20 i karaffen men man är alltid lika orolig när den dyker upp att man har en defekt flaska.

CsJ-97.jpg


Det här vinet har fortfarande en förförisk frisk ung frukt som i och för sig lämnat primärstadiet för ett tag sedan men rabarber, lingon och jordgubb dominerar paletten och ger ett mycket friskt intryck i början. Fatkaraktären som fanns hos den här som ung är fullständigt bortblåst och man kan egentligen bara förnimma den i tanninerna. Har ju smakat detta och flertalet av Rousseuas viner från fat under 80- och 90-talet och kan bara konstatera att intensiva fattoner i vinet som ungt (hans Chambertin, Clos de Bèze och Clos St.jacques) är inget att oroa sig för om man klarar av att vänta på vinet tills det är lite mer moget. Framåt slutet på kvällen så har den friska ljusa fruktkänslan lämnat vinet och mer animaliska och mörka aromer dominerar i stället. Vet inte vilket jag gillade bäst men varför klaga när man bjuds på sådan variation och utveckling under några timmar.

I munnen så lever det här vinet på en härlig friskhet och läskande sval fruktsyra och det fungerar fint till mat där detta behövs men vinet fungerade också bra på egen hand. Tyngden är kanske inte styrkan hos det här men längden, elegansen och syrorna lämnar inte så mycket övrigt att önska.

När jag läser vad andra tyckt om det här vad gäller utvecklingsbarhet m.m så kan jag bara konstatera att Charles och Eric Rousseuas rekommendationer om mellan 15-25 års lagring till mognad för de tre toppcuvéerna inte verkar vara taget ur luften.
http://www.domaine-rousseau.com/fr/millesimes/classement-millesimes.html
Pierre Rovani (som provade åt WA då vinet var aktuellt) tyckte att den skulle drickas nu (1999) -2008. :eek:
 

sunqan

Vinös
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Drack även jag en morey st denis -97... Och av de 6 jag duckit har 3 varit riktigt bra, två varit lite sådär ("tveksamma") och en riktigt dålig. Lördagens flaska tillhörde mellankategorin, så det känns som att den sista flaskan inte bör ligga så mycket längre.

Skickat från min GT-I9100
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Fresnet-Jullier Special Club 1996 - (84/89 enligt R Juhlin, testat 2008-09)

Den här godingen har legat i källaren sedan dec 2008. Kan bara hålla med RJ om att den känns kristallklar med fin mineralitet, nu med fin mognad. En höjdare!
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Chambertin skrev:
Clos st.-Jacques
Hade/har du en stående från-källaren order av Rousseau, eller är det köp från bolaget? Kanske kunde man förr i tiden, före kanoniseringen, tom spontanköpa några flaskor vid visiter? Tack för raderna, låter gött.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Silenos skrev:
Hade/har du en stående från-källaren order av Rousseau, eller är det köp från bolaget? Kanske kunde man förr i tiden, före kanoniseringen, tom spontanköpa några flaskor vid visiter? Tack för raderna, låter gött.
Nej ingen stående beställning men jag köpte deras viner regelbundet mellan -87 och 2001. Det gick bra då att handla några lådor blandat direkt från domänen. I alla fall om man hade varit kund såpass länge som jag varit. Dom ville gärna ha beställning innan besök så spontanköp efter provning var det inte tal om och det var alltid provning från fat av det som stod näst på tur att buteljeras. Besöken hos familjen Rousseau var alltid höjdpunkten i Bourgogne med ett inledande snack med Charles om väder, vingårdar och vinifiering i hans egna avsides kontor tvärs över gården och sedan ner i källaren med honom eller senare Corinne för att prova från fat. Härligt gästfria och vänliga människor med en fin portfölj av viner då som nu.
 

Ramberg

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

I går kväll blev det lite blandat smått och gott!
blint, givetvis, som alltid.

Vi öppnade med en helt makalös 1964 Henriot Champagne Cuvée des Enchanteleurs Brut!

Denna underbara, mogna Champagne följdes upp med två flaskor vitt i form av:
1971 Hessische Staatsweingüter Kloster Eberbach Hochheimer Kirchenstück Riesling Auslese & sedan en flaska 2002 Bonneau du Martray Corton-Charlemagne.

Avslutningsvis gick vi loss på en flajt med tre hyfsat mogna röda Bordeauxviner:

1982 Château Léoville Las Cases
1982 Château Gruaud Larose
1982 Château Margaux

För lite noteringar runt vinerna kan den nyfikne kika in på Cellartracker, under user Ramberg.
Kan ju påstå att vi var tre ganska nöjda provningsdeltagare som lämnade Grappe vid stängning!
Tänk om alla tisdagar var som igår :)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Verkar varit en supertisdag !

Sådär som alla tisdagar borde va med tre 82 :)
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sådana tisdagkvällar har man allt för få av :) Själv blev det en många resor mer ordinär onsdagskväll:

Waterstone, Chardonnay, Carneros, 2005 (kycklingburgare med västerbottensdressing) Doftar framförallt av eken: träigt, vanilj, lite kvalmigt. I frukten gula äpplen och stenfrukter. I munnen är det också mycket ek, frukten kommer i skymundan. Saknar syra.

Blev som sagt väldigt ordinärt. Hade inga jätteförväntningar men hoppades i alla fall på något med en smula mognad. Tyvärr verkar inte vinet ha haft råmaterialet för att mogna i positiv bemärkelse i närmare 8 år. Vinet har för lite frukt kvar, för mycket ek och ingen syra att tala om. Höll inte måttet.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Tassinaia-06

Provade detta vinet för andra gången och det var lika enastående prisvärt denna gången.

Tanninerna är som en påfågelsfjäder som fångar upp tungan efter 10 sekunder i munnen och frukttonerna är klockrent i balans.

Finns inget annat "ungt" vin på sb för 250 eller mindre som bräcker detta för tillfället mig veterligen.

Ett fynd inget snack om saken.
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Bolly GA 2004. Första flaskan... ung, men klart drickbar redan. Fruktpackad, söta orientaliska frukter och söta äpplen. Inte alls lika BdB lik som 2002, denna är mer typisk och klassisk GA med mer Pinot dominerad stil och kraft. Ingen syraschock, går att dricka i stora klunkar redan. Väldigt god om än något för tillgänglig för att riktigt gunga min båt.

Andreas
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Ramberg skrev:
I går kväll blev det lite blandat smått och gott!
blint, givetvis, som alltid.

Vi öppnade med en helt makalös 1964 Henriot Champagne Cuvée des Enchanteleurs Brut!

Denna underbara, mogna Champagne följdes upp med två flaskor vitt i form av:
1971 Hessische Staatsweingüter Kloster Eberbach Hochheimer Kirchenstück Riesling Auslese & sedan en flaska 2002 Bonneau du Martray Corton-Charlemagne.

Avslutningsvis gick vi loss på en flajt med tre hyfsat mogna röda Bordeauxviner:

1982 Château Léoville Las Cases
1982 Château Gruaud Larose
1982 Château Margaux

För lite noteringar runt vinerna kan den nyfikne kika in på Cellartracker, under user Ramberg.
Kan ju påstå att vi var tre ganska nöjda provningsdeltagare som lämnade Grappe vid stängning!
Tänk om alla tisdagar var som igår :)


Trevligt att det fortfarande dricks med stil på Grappe!
 

MD

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Nyfiken som man är så ägde jag denna flaska i exakt 2h innan korken rök...

Bertheau Chambolle-Musigny Les Amoureuses 2010

Kryddig öppen doft och vackra röda bär, massor av sten, jordgubbar och lätt hallonton. Smaken växte under hela kvällen och blev bara bättre ju senare det blev. Har 2 glas kvar i flaskan som väntar till i kväll...
 
Toppen