Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Ramberg

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Igår fick en flaska Le Macchiole Paleo - 1998 sätt korken till, det var ju ändå alla hjärtans dag och allt. :)
Makalöst vin!
Detta är den gamla blandningen, bestående av 85% Cab.Sav, 15% Cab. fr., och 5% Sangiovese.
Så såg innehållet ut mellan 1996 - 2000, innan man från och med 2001 döpte om vinet till Paleo Rosso, och byte innehållet till 100% Cabernet Franc.
Verkligen ett magiskt vin, i ordets rätta bemärkelse!
Notes på CT för den som vill veta mer.
 

Hellman

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Ramberg skrev:
Makalöst vin!
Detta är den gamla blandningen, bestående av 85% Cab.Sav, 15% Cab. fr., och 5% Sangiovese.
Verkligen ett magiskt vin, i ordets rätta bemärkelse!

Tro jag det att det är magiskt när det innehåller 105% vindruvor :p
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Pol Roger vintage 2002 en god champagne som jag tycker kändes lite för ung och den blev lite glömd efter vi öppnade en Selosse Initial deg 2012. Selossen var fin kanske lite sluten och skulle behöva lite mer tid på sig. Men två goda skumpagner.
 

MD

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Clos Saint Jean Combe des Fous 2010

Jag kan tyvärr inte övertala mig själv att tycka om det här. 16 tydliga procent och en tung, medecinörtig frukt som helt saknar röda bär, charm och parfym. Mer likt jägermeister än de lite elegantare sydrhonare jag brukar uppskatta. Jag vet att det finns många som älskar dessa viner men jag förstår dom helt enkelt inte när dom smakar så här... Det är ingen större risk att flaskan i kylen dricks upp inom kort så jag kommer iaf att kunna följa utvecklingen den kommande veckan.
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

2007 Domaine de la Solitude Châteauneuf-du-Pape Cuvée Barberini Ca 1,5 h luft. Intensiv, fruktig, kryddig, en hel del nya fat och tydlig alkohol. Fortfarande en del tanniner kvar, och vinet känns generellt mer åt det unga hållet. Mörka bär, plommon, fikon, söt lakrits, choklad, vanilj, örtkryddor, gröna blomblad. Något obalanserad med all ek, den väldigt mogna frukten, och de söta och lite beska tonerna från alkoholen. Ett annat vin som också går i den här svulstiga stilen - Cuvée du Quet -09 - tycker jag som jämförelse precis klarar denna balansakt. Lite märkligt med den lilla gröna tonen. Kanske var denna flaska lite off på något sätt? Svårbedömt vin
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

KimHartman skrev:
Ett annat vin som också går i den här svulstiga stilen - Cuvée du Quet -09 - tycker jag som jämförelse precis klarar denna balansakt. Lite märkligt med den lilla gröna tonen. Kanske var denna flaska lite off på något sätt? Svårbedömt vin

Har funderat på att korka upp min flaska men gissade på att det är lite för ungt idag. Vad tror du? Är de ett vin som kommer att utvecklas rejält?
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Laccento, Montalbera, Ruché di Castagnole di Monferrato, Piemonte, 2011 - 5% torkade druvor, resten sen skörd (lasagne och tomatsallad) Doftar rödbärigt (hallon), lite salt (om man nu kan säga att en doft har sälta) samt väldigt blommigt och aromatiskt i form av ros, viol, lakrits, läkerol och även citrusinslag. I munnen är det relativt lätt, mycket röda bär, syrligt och väldigt aromatiskt i läkerolstil eller syntetiska svarta vinbär (tänk Absolut Currant), en del alkoholstick.

Första gången jag provar Ruché-druvan. Häftigt och annorlunda med de läkerollika aromatiska inslagen. Intressant även om det inte är min stil av vin. Tycker också att alkoholen (14%) kunde varit lägre i en så här lätt och aromatisk vinstil. Passar inte riktigt till maten - osäker på vad man egentligen ska ha för mat till ett så udda vin - kanske kallskuret?
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern skrev:
Har funderat på att korka upp min flaska men gissade på att det är lite för ungt idag. Vad tror du? Är de ett vin som kommer att utvecklas rejält?

Jag har druckit tre flaskor. Första för drygt ett år sen, och den senast ganska nyss. Alla gånger har vinet behövt minst tre, fyra timmar i karaffen för att komma igång. Riktigt rejäl koncentration och relativt gott om tanniner. Håller bara frukten tror jag att det finns mycket att hämta med lagring.

Det är alltid svårt att veta när man ska öppna ett vin man bara har en flaska av. Att pricka ett drickfönster handlar ju i slutändan framförallt om ens egen smak. Själv gillar jag Châteauneuf-du-Pape både som ung och med lite utveckling. Det faktum att de ofta har ett relativt brett fönster är en av vintypens förtjänster. Med det sagt tycker jag att det absolut inte är fel att öppna idag, med hade det varit jag hade jag nog gett en ensam flaska ett år eller två till.

Även om just Cuvée du Quet kräver en hel del luftning i dagsläget tycker jag rent generellt att 09:eek:r från södra Rhone passar för tidig konsumtion. Jag gissar att det kommer krävas mer tid i källaren för 10:eek:rna.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gårdagens bästa vin var 1990 Billecart-Salmon Blanc De Blanc 1990 är ju en årgång som inte alltid levererar och många BdB har varit lite tråkiga men inte i detta fall. Bara etiketten gör en ju glad till sinnet och innehållet gjorde ingen beviken. Initialt mognande chardonnay, knäck , kola, smör, honung som flyter ovanpå en tydlig mineralbas. Frukten finns kvar i vinet men börjat omvandlas till mer mogna söta toner som balanserar upp av en tydligt 90-syra. Krämig mousse. Hänger kvar länge. Skön eftersmak.

BDQH7yhCQAArzCE.jpg


Kvällen på Eriks vinbar bjöd för övrigt på bland annat:

2009 Tenuta San Guido Bolgheri Sassicaia Förvånadsvärt tillgänglig. Mer modern än jag tycker tidigare årgångar varit, vet inte om det är 09an eller om Sassicaia ändrat stil. Fruktig, ganska lätt ekad näsa, lite choklad. Bra strukturerad smak fortsatt lite modern stil. Fruktdriven med tanniner som inte dominerar utan är bra integerade. Koncentrerad vin som är tillgängligt nu. Lagras, ja absolut men jag tvekar om det här har samma framtid som tidigare 2000-talare.

2008 Nicolas Rossignol Pommard 1er Cru Jarollières Lite kraftigare , robustare bourgogne, mörkt röd med svarta vinbär, lite plommon. Fylligt vin med en bra koncentration och årgångens silkiga anslag. Bra och lång eftersmak. Mersmak för den här producenten.

1981 Henriot Tråkig doft med lite murkna äpplen, Smaken är bättre. Mycket mogna frukter, hel del sherry. Flaskan var inte defekt men vinet har sett bättre dagar. Flaskan jag drack för ett par år sedan var ett antal klasser bättre. Degad 2006

1985 Veuve Clicquot Rosé Rare Men vad i h-vete. Gissar blint på en 1995 Veuve Clicquot. Visst, vinet har mognadstoner men av de flaskor jag druckit så är den här den klart yngsta. Bärig, smultron , brioche med brynt smör. Bra, krämig mousse, syra som ligger och balanserar i munnen. Även om det här inte är en prestige så är det bra vin som förvånar mig gång på gång. Stort och jag skulle ha köpt på mig fler.

1996 Veuve Clicquot La Grande Dame Prestige och 1996, det borde ju borga för en stor upplevelse men jag blir lite besviken på vinet. Doften är det inget fel på , bra brödig, lite rostad doft med en skön sötma. Vinet känns lite obalanserat, syran som finns i de flesta 96or är nertonad vilket i sig inte är ett problem men det kvarvarande sockret flyter lite ovanpå. Det känns nästan lite tunt. En svag 96a där frukten dött lite men utan syran som man förväntar sig.

Provade också lite Dom Perignon 2003 som fortsätter att underprestera, förstår inte att en del skriver upp denna årgång.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Gårdagens bästa vin var 1990 Billecart-Salmon Blanc De Blanc 1990 är ju en årgång som inte alltid levererar och många BdB har varit lite tråkiga men inte i detta fall.

Måste reda ut lite här Anders :). Tycker du att 1990 i stora hela är ett dåligt år (inte alltid leverar) eller just BdB 1990?. För mig är det ett väldigt bra år. Du har comtes 1990, dom ruinart 1990 och väldigt många fler som leverer. Om vi bortser från BdB så har du Enchanteleurs, Churchill, Billecart-Salmon Cuvée N.F som definitivt leverer med sin årgång 1990. Nämner bara några av mina favvo hus och champagner :). Vet att du tycker att Dompa 1990 är väldigt varierande, själv har jag bara provat den ett par gånger och då njutit av den.

Edit: För läsbarhet
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

jocke skrev:
Måste reda ut lite här Anders :). Tycker du att 1990 i stora hela är ett dåligt år (inte alltid leverar) eller just BdB 1990?. För mig är det ett väldigt bra år. Du har comtes 1990, dom ruinart 1990 och väldigt många fler som leverer. Om vi bortser från BdB så har du Enchanteleurs, Churchill, Billecart-Salmon Cuvée N.F som definitivt leverer med sin årgång 1990. Nämner bara några av mina favvo hus och champagner :). Vet att du tycker att Dompa 1990 är väldigt varierande, själv har jag bara provat den ett par gånger och då njutit av den.

1990 var en årgång som skulle vara kronan på verket i triologin 1988-1990. Med facit på hand så har kanske 1990 (iallafall idag) varit den mest ojämna. Viner som La Grand Année, Salon, Comtes, Dom Perignon, Dom Ruinart har inte varit i den klass som man skulle hoppas. Varierar mellan flaskor och sådana som Salon, Dom Ruinart och Comtes (alla BdB) har varit tråkiga och har inte levt upp till förväntan. Kanske tunnel, kanske händer det något framåt i tiden.

Visst, har druckit fantastiska viner, Selosse, Dom Perignon (Vintomas flaska) VVF och fler men det är alltid med viss bävan jag öppnar en 90a. Generellt har de magnum jag druckit varit bra men det kanske är regel snarare än undantag.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
1990 var en årgång som skulle vara kronan på verket i triologin 1988-1990. Med facit på hand så har kanske 1990 (iallafall idag) varit den mest ojämna. Viner som La Grand Année, Salon, Comtes, Dom Perignon, Dom Ruinart har inte varit i den klass som man skulle hoppas. Varierar mellan flaskor och sådana som Salon, Dom Ruinart och Comtes (alla BdB) har varit tråkiga och har inte levt upp till förväntan. Kanske tunnel, kanske händer det något framåt i tiden.

Visst, har druckit fantastiska viner, Selosse, Dom Perignon (Vintomas flaska) VVF och fler men det är alltid med viss bävan jag öppnar en 90a. Generellt har de magnum jag druckit varit bra men det kanske är regel snarare än undantag.
Men när 1990 levererar är dem riktigt bra! 1989 får väl ändå ses som det svagaste året när många producenter valde att inte släppa någon Champagne.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

magnum skrev:
Men när 1990 levererar är dem riktigt bra! 1989 får väl ändå ses som det svagaste året när många producenter valde att inte släppa någon Champagne.

Har faktiskt inte druckit någon riktigt dålig 1989 för att inte tala om 1988. 1990 har däremot leverat ett gäng besvikelser. Kanske är det tunnel och vinet kommer ut någon gång om 20 år eller så :)

Men håller med, när 1990 levererar så leverar det verkligen. Det som oroat mig är hur ojämnt är det är.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Har faktiskt inte druckit någon riktigt dålig 1989 för att inte tala om 1988. 1990 har däremot leverat ett gäng besvikelser. Kanske är det tunnel och vinet kommer ut någon gång om 20 år eller så :)

Men håller med, när 1990 levererar så leverar det verkligen. Det som oroat mig är hur ojämnt är det är.
Håller med, för mig är 1988 den bästa årgången. Dem 1989 som finns har en större jämnhet än 1990 men många valde att inte släppa någon 89a!
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

magnum skrev:
Håller med, för mig är 1988 den bästa årgången. Dem 1989 som finns har en större jämnhet än 1990 men många valde att inte släppa någon 89a!
Har nog provat lite för få 1990 för att känna ojämnheten som diskuteras, eller det viktigaste, det var ett tag sen jag provade ngn 1990. Kanske är dom i tunnel nu och hittar ut snart igen:). Men håller med om att 1988 är den bästa av dessa tre årgångarna. En härlig årgång, eller vad säga om Comtes de champagne 1988 :) Riktigt champagneglad blir man av att dricka den. Finns det en tjej i sällskapet när man intar den så går man nästan upp i brygga ;D
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Dracks lite Bourgogne ikväll
99 Pommard J-M Boillot, 99 Volnay Chevrets J Boillot, 99 Beaune Clos Ursueles Jadot, 99 Corton Renardes, Maillard, 99 Pommard Grand Clos Epenots, Courcel, ,02 Chambertin, Tortochot
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Chateau Montfollet 2009

Riktigt bra vin som legat 6 månader + i källaren.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Idag blev det att fira lite. Har haft cancer i några år, till och från och på lite olika ställen. Men nu har det varit lugnt ett tag och idag fick jag bekräftelse på att det fortsätter vara lugnt. Blev lite inspirerad av Anders Enchanteleurs provning och höll en 82 i handen men jag avvaktar tills jag får reda på alla tester (förhoppningsvis senast fredag). Så jag öppnade en Comtes 1998 för en liten stund sen. Smörig, mineral, citrus. Shit vad god. Njuter bara. Blir ett glas eller två nu, och resten ikväll :)
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

jocke skrev:
Idag blev det att fira lite. Har haft cancer i några år, till och från och på lite olika ställen. Men nu har det varit lugnt ett tag och idag fick jag bekräftelse på att det fortsätter vara lugnt. Blev lite inspirerad av Anders Enchanteleurs provning och höll en 82 i handen men jag avvaktar tills jag får reda på alla tester (förhoppningsvis senast fredag). Så jag öppnade en Comtes 1998 för en liten stund sen. Smörig, mineral, citrus. Shit vad god. Njuter bara. Blir ett glas eller två nu, och resten ikväll :)

Grattis får man säga, både till beskedet och Comtes. Just 1998 är en favorit, lite mindre mineralig än när den släpptes men nu börjar de lite mognande tonerna komma.
 
Toppen