Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Lite från helgen som gick:

2007, Barolo "Vigna Rocche" Erbaluma: Noteringar helt i linje med hur jag upplevde den i November förra året. http://www.finewines.se/vin/idag-dricke ... istad-trad)/msg46576/#msg46576

1999, Piesporter Goldtröpfchen Riesling Auslese, Reichsgraf von Kesselstatt:
Ganska söt Mosel-riesling utan botrytis och med liten mognad. En antydan till skalbitterhet stör intrycket lite men en härlig päron- och krusbärscoktail dominerar trots allt och levererar klart över prislappen (59:-/375ml) och räknas därmed inte alls in under eventuella köpstopp. Blir perfekt kontemplationsvin till sena sommarkvällar. Kesselstatt är en producent jag gillat bra under både 80- och 90-talet och detta ger ingen anledning att tvivla på deras kompetens.

Provade också lite av en 2011, Stoneleigh Rapaura Pinot Noir (http://www.systembolaget.se/95424).
Ännu väldigt primärfruktig med distinkt och bra Pinot-näsa, lätt fatton och mycket jordgubb. Som ett + för en Nya Zealändare <200:- så är den inte så där mesigt mjukfruktig som t.ex Ata Rangi eller Rua utan den har hyfsad struktur, syra och en del tanniner. Smaken bär kanske inte så långt men det är ett helt ok bygge i budgetklassen.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Ett vin jag druckit förut som slank ner häromdagen igen:

Staete Landt, Syrah, Marlborough, Nya Zeeland, 2007 (brässerad kalvkind med rotfrukter, pancetta och potatispuré med getost) Bra doftintenstitet med blåbär och björnbär i frukten. Mycket kryddiga inslag i form av fr.a. vitpeppar och lagerblad. En tydlig men inte överdriven animalisk doft i form av köttbuljong och lite chark. I munnen är det koncentrerad, men absolut inte syltig, frukt och mycket kryddighet/örtighet. Tanninerna finns där men de är relativt nedslipade. Lång eftersmak där frukten och kryddan hänger kvar.

Ett riktigt bra vin som har begynnande mognadstecken trots sin unga ålder. Fanns även lite lite fällning i flaskan. Förstår att man valt att kalla det Syrah, istället för Shiraz, i det här fallet: vinet känns mycket mer gamla världen än nya världen. Passade alldeles utmärkt till maten.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Chambolle Musigny, domaine Bertheau-2009

Körsbär i söt likör, hallon, salmiak och en hel del citron och mineraltoner dominerar smakbilden.

Trodde att det skulle vara bättre faktiskt, känns som de är lite halvslutet just nu. Frukten blommar upp efter 5 timmars dekantering sedan sluter det sig en aning igen.
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Friedrich Bäcker Spätburgunder 2010, bra pastavin till en fredagscarbonara. Lätt, elegant med bra mineraltoner, kanske lite klen i mitten men då får man nog gå upp i kvalitet om man skall få. Gott!
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Håkan skrev:
Friedrich Bäcker Spätburgunder 2010, bra pastavin till en fredagscarbonara. Lätt, elegant med bra mineraltoner, kanske lite klen i mitten men då får man nog gå upp i kvalitet om man skall få. Gott!

Drack denna för ett halvår sen. Som du säger är den något tunn och det krävdes lite luftning för att bli av med en del reduktiva toner. På pluskontot är "drickbarheten" hög. Från Becker har jag också provat 2009 Sankt Paul och 2009 Tafelwein. Båda är ett rejält kliv upp i kvalitet men i mitt tycke ganska jämbördiga, och sett till priset känns Sankt Paul som det bättre köpet.
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

KimHartman skrev:
Drack denna för ett halvår sen. Som du säger är den något tunn och det krävdes lite luftning för att bli av med en del reduktiva toner. På pluskontot är "drickbarheten" hög. Från Becker har jag också provat 2009 Sankt Paul och 2009 Tafelwein. Båda är ett rejält kliv upp i kvalitet men i mitt tycke ganska jämbördiga, och sett till priset känns Sankt Paul som det bättre köpet.
Håller med om Sankt Paul som jag gillade skarpt. Bäckers Spätburgunder är helt klart klunkbar i en trevlig stil men jag måste erkänna att förra veckans Pinot: Marsannay 2009 from Rene Bouvier (finns i BS) var bättre. 09 och Marsannay verkar vara bra kombo.
 

sunqan

Vinös
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

2006 onkaparinga - får till och med sean banan att vara bra.
Gud så jävla gott!!!

Skickat från min GT-I9100
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

sunqan skrev:
2006 onkaparinga - får till och med sean banan att vara bra.
Gud så jävla gott!!!

Skickat från min GT-I9100

Haha, sitter precis här med ett glas och hyllar samma vin (antar att du syftar på Clarendon Hills Grenache). Lyckligt sammanträffande i så fall!

2006 Clarendon Hills Grenache Onkaparinga Enorm koncentration, rejäl längd. Hallon och jordgubbar tillsammans med lakrits och choklad, toppat med lite mynta, grillrök, kött och salt. Riktigt maffigt utan att bli för mycket. Bravo! Ska man säga något negativt är det väl att 05:an är ett halvt snäpp bättre.. ;)
 

sunqan

Vinös
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Japp, samma vun.. Det var ett tag sen jag drack det, och det var så gott då att jag var lite orolig den här gången:) - i onödan visade det sig;D

Skickat från min GT-I9100
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Ett par år gör underverk.
amejadug.jpg


En av de bättre flaskorna på sistone. Initial mognad med all parfym som med lite värme växer än mer. Bra syra balanserar upp smaken som hänger kvar länge i munnen.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Har njutit av en sen kvällssupé med egenkokta havskräftor,som jag köpt av grannen för 100:-/kg.
Förra helgen var jag i Stockholm och såg att de tog 499:- för kräftorna på NK och dem skulle jag
förmodligen inte kunna äta. Skaldjur, som är äldre än två dagar, börjar smaka dåligt. Och det är
en stor skillnad på burfångade, som jag får, och trålade, som är de vanligaste.
Nu börjar jag också få riktigt bra kläm på att koka kräftorna så snart blir de perfekta, nu är de bara
mycket goda ::)
Till kräftorna drack vi en flaska Chablis Premier Cru Mont de Milieu Domaine Garnier & Fils.
En Premier Cru, som enligt min mening tillhör de bättre av de, som finns på bolaget. Fatlagringen
är knappt märkbar och den malolaktiska jäsningen har rundat av syrorna så att vinet upplevs som
om det har lite sötma, som matchar det söta i skaldjuren. Passar f.ö. till de flesta fiskrätter, som vi
har provat det till.
Priset är också lågt, samma vin finns att få från leverantören i deras restaurangsortiment, men är då
betydligt dyrare.
Bland övriga viner, som jag druckit den senaste tiden hör 2004 Vilmart Coeur de Cuvée, som var
fantastisk och helt i min smak. Jag förstår helt de lovord, som tidigare har strötts över det här vinet
på det här forumet, men begriper inte att det kan finnas några flaskor kvar på bolaget.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Ett par år gör underverk.
amejadug.jpg


En av de bättre flaskorna på sistone. Initial mognad med all parfym som med lite värme växer än mer. Bra syra balanserar upp smaken som hänger kvar länge i munnen.

Hm, antingen missade du en liten detalj eller så är det jag som är trög; vilken champagne var det? :)

Vid en närmare blick tycker jag iofs mig se att det står Krug på korken (svårt att se på telefonen). En GC?
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto skrev:
Hm, antingen missade du en liten detalj eller så är det jag som är trög; vilken champagne var det? :)

Vid en närmare blick tycker jag iofs mig se att det står Krug på korken (svårt att se på telefonen). En GC?

Det står Krug och det är en GC, märk V731 dvs degad maj/juni 2007.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Per Stade skrev:
Har njutit av en sen kvällssupé med egenkokta havskräftor,som jag köpt av grannen för 100:-/kg.
Förra helgen var jag i Stockholm och såg att de tog 499:- för kräftorna på NK och dem skulle jag
förmodligen inte kunna äta. Skaldjur, som är äldre än två dagar, börjar smaka dåligt. Och det är
en stor skillnad på burfångade, som jag får, och trålade, som är de vanligaste.
Nu börjar jag också få riktigt bra kläm på att koka kräftorna så snart blir de perfekta, nu är de bara
mycket goda ::)
Till kräftorna drack vi en flaska Chablis Premier Cru Mont de Milieu Domaine Garnier & Fils.
En Premier Cru, som enligt min mening tillhör de bättre av de, som finns på bolaget. Fatlagringen
är knappt märkbar och den malolaktiska jäsningen har rundat av syrorna så att vinet upplevs som
om det har lite sötma, som matchar det söta i skaldjuren. Passar f.ö. till de flesta fiskrätter, som vi
har provat det till.
Priset är också lågt, samma vin finns att få från leverantören i deras restaurangsortiment, men är då
betydligt dyrare.
Bland övriga viner, som jag druckit den senaste tiden hör 2004 Vilmart Coeur de Cuvée, som var
fantastisk och helt i min smak. Jag förstår helt de lovord, som tidigare har strötts över det här vinet
på det här forumet, men begriper inte att det kan finnas några flaskor kvar på bolaget.

Trevligt. 100 kronor kilot är ett riktigt bra pris får man allt lov att säga. Finns tydligen någon fördel att bo på västkusten trots allt .

Har inte provat den Mont de Milieu Domaine Garnier & Fils, blir att köpa en flaska.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Det står Krug och det är en GC, märk V731 dvs degad maj/juni 2007.

Jag tackar för förtydligandet :)
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

För de som inte vet hur man avkodar en kork från Krug Grande Cuvée så rekommenderar jag Vintomas utmärkta sammanställning
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Per Stade skrev:
Bland övriga viner, som jag druckit den senaste tiden hör 2004 Vilmart Coeur de Cuvée, som var fantastisk och helt i min smak. Jag förstår helt de lovord, som tidigare har strötts över det här vinet på det här forumet, men begriper inte att det kan finnas några flaskor kvar på bolaget.

Jag tar med en Vilmart Coeur de Cuvée 1998 på magnum till Fjällbacka i sommar, så får vi se om våra vägar korsas den här sommaren. ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Elvis skrev:
Jag tar med en Vilmart Coeur de Cuvée 1998 på magnum till Fjällbacka i sommar, så får vi se om våra vägar korsas den här sommaren. ;)

Håll hårt i den tills det är dags så ingen får för sig att öppna den i förtid. ;)
 
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Med risk för att anklagas för barnarov får jag meddela att jag korkade upp en av mina Cristal 2005 förut.


Naturligtvis är den ännu ung, men redan högst njutbar, faktiskt bättre än jag trodde i sådan ungdom. Cristal har sin egna stil. Jag har alltid förknippat den mer med exotisk frukt (låter klyshigt, jag vet) en annan prestigechampagne, men det är ju bara min upplevelse. Cristal är en av mina favoriter, som jag tycker passar utmärkt som ett lite lättare alternativ till Krugs kompakta bombastisitet, så här till våren eller längre fram emot försommaren, om man inte skall kombinera det med (speciellt tung) mat. För mig finns det trots allt stunder då jag vill ha bra champagne, men då Krug skulle (i all sin förträfflighet) bli lite för mycket, eller åtminstone att jag vill ha något annat. Cristal är en av de champagner som fyller den funktionen allra bäst, för mig.
 
Toppen