Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

En TCA dag , som tur för undertecknad på restaurang. Börjar med en 1996 Billecart Salmon Grande Cuvée Min tredje korkskadade GC. Initialt inte allt för uppenbart i doft men smaken har en tydlig bismak. Följs av en 1999 Billecart Salmon BdB Här är doften och smak samstämmig, klar kork. Visst vemod infinner sig men skam den som ger sig

1996 Duval Leroy Femme De Champagne På halvmagnum. Skönt mogen på näsan med nästan en lite oxidativ ton, inget som stör, mer brödig, choklad och lite kaffeton. Tydlig 1996 syra som indikerar ett yngre vin än de mognadstoner som finns i smaken med honung och knäck. Vi får se hur det här vinet utvecklar sig. Syran är stålvass och vinet har redan börjat mogna. Gott nu men vad händer om 5-6 år.

Iallfall, en trevlig kväll som började på The Flying Elk (kommer separat rapport) och avslutades på Tweed.
 

Erica L

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Det var INTE en ironisk smiley. Det var en liten smiley som tittar på de goda dryckerna med längtan i blick. ;)
 

Joakim

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vilken av följande champagner passar bäst till ostron, Pol Roger vintage 2002 eller Pol Roger blb 2002? Jag undrar om någon har druckit båda och kan ge ett kvalificerat råd. Står i valet och kvalet vilken jag skall öppna.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Joakim skrev:
Vilken av följande champagner passar bäst till ostron, Pol Roger vintage 2002 eller Pol Roger blb 2002? Jag undrar om någon har druckit båda och kan ge ett kvalificerat råd. Står i valet och kvalet vilken jag skall öppna.

Har bara provat -02 BdB men andra årgångar har jag druckit båda och gillat vintage mer. Fast till ostron så hade nog jag öppnat en BdB. Chardonnay och skaldjur går ju aldrig snett.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skumpagne skrev:
Har bara provat -02 BdB men andra årgångar har jag druckit båda och gillat vintage mer. Fast till ostron så hade nog jag öppnat en BdB. Chardonnay och skaldjur går ju aldrig snett.

+1 på den rekommendationen
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Joakim skrev:
Vilken av följande champagner passar bäst till ostron, Pol Roger vintage 2002 eller Pol Roger blb 2002? Jag undrar om någon har druckit båda och kan ge ett kvalificerat råd. Står i valet och kvalet vilken jag skall öppna.


För en tid sedan provade jag bägge för att veta vilken, som jag skulle bunkra upp med.
Tyckte bäst om Vintage 2002 så det blev några lådor. Men till ostron skulle jag nog ta
en Selosse Initial.
 

Martin Berggren

Bad santa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

2007 Dönnhoff Dellchen GG har utvecklat en liten champinjonton på doften. Fluffig ananas, grapefrukt, bakverk/maräng och lite petroleum/gummi i bakgrunden. Smaken har hög densitet men känns relativt extraherad. Återfår energi till eftersmaken som har mineral och en liten matvänlig grapebeska. Borde funka bra till musslorna. Brukade älska detta men föredrar nu Shäfer-Fröhlich mineraliskt utmejslade små underverk.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

2001, Châteauneuf-du-Pape Tradition, Bosquet des Papes:
Aah, där var den ! Traditionell Chäteauneuf som mognat precis lagom och fått den där Bourgogne-lika doften.
Inte helt olik en lite kraftigare Volnay eller Pommard.
Inte alls samma syror som hos en Pinot utan här är doften helt i fokus som ett sublimt doftpaket.
Ur glaset fullkomligen hoppar dofterna med massor av körsbär, hallon, lite lakrits och svag garrigue.

1999, Château Climens:
Inte riktigt framme mognadsmässigt i doften utan det utvecklades fint med mer komplexitet även dagen efter.
Doften bjuder på lätt botrytis, mandel, saffran, lite ek och en frukt av blandad kanderad citrus (mest pomerans) och aprikos/ananas.
Smakmässigt inte riktigt i paritet med den härliga doften. Syran backar inte riktigt upp ordentligt men totalt en mycket god Barsac.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Öppnade två Chanoine -95. Båda korkade :mad: . Tröstade mig senare med Andre Jacquart Experience som legat nåt år men skulle kunnat ligga ett par till. Bra som vanligt.


Cantemerle -10 och Chasse Spleen -10, - båda bra med lite mer stall hos Cantemerle.
 

TEGE

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Så har jag då provat min första Barolo. Får säga att det var på tiden. Renatto Ratti Marcenasco 2008.
Att detta är den enklaste av hans viner förstår jag inte. Tyckte detta var ett vin med härlig karaktär. Körsbär, en aning lakrits, strama men ändå härligt passande taniner. I mitt tycke ett kanonvin.
Det blir att handla mer Barolo helt klart.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

TEGE skrev:
Så har jag då provat min första Barolo. Får säga att det var på tiden. Renatto Ratti Marcenasco 2008.
Att detta är den enklaste av hans viner förstår jag inte. Tyckte detta var ett vin med härlig karaktär. Körsbär, en aning lakrits, strama men ändå härligt passande taniner. I mitt tycke ett kanonvin.
Det blir att handla mer Barolo helt klart.

Drack den härom veckan också riktigt fin var den.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Är på Bali för tillfället, i Seminyak.
Det finns en Champagne bar som heter Red Carpet i byn, med totalt vansinniga priser på flaskorna!
Det enda jag funderar på att köpa och hälla i mig ikväll är en flaska Piper Heidseck 96, för det mycket orimliga priset USD 430.
Har bara provat den en gång för länge sedan på en 96 provning som Netterberg hade. Helt magisk då!
Visst är den fantastisk, men SEK 2700 för en vanlig vintage Piper svider rätt mycket...
Har beslutsångest nu... :-\
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Krug88 skrev:
Är på Bali för tillfället, i Seminyak.
Det finns en Champagne bar som heter Red Carpet i byn, med totalt vansinniga priser på flaskorna!
Det enda jag funderar på att köpa och hälla i mig ikväll är en flaska Piper Heidseck 96, för det mycket orimliga priset USD 430.
Har bara provat den en gång för länge sedan på en 96 provning som Netterberg hade. Helt magisk då!
Visst är den fantastisk, men SEK 2700 för en vanlig vintage Piper svider rätt mycket...
Har beslutsångest nu... :-\
Det är väl hur självklart som helst att du inte skall köpa den! Har du kollat rest. Ultimo, dem har tidigare haft en del intressanta Champagner till bra priser! Glöm inte och pruta 8)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

magnum skrev:
Det är väl hur självklart som helst att du inte skall köpa den! Har du kollat rest. Ultimo, dem har tidigare haft en del intressanta Champagner till bra priser! Glöm inte och pruta 8)
Tjena brorsan.
Nej, du har väl rätt i det...

Ultimo var fullt ikväll dock, ska prova det imorgon eller måndag istället.
Kan man pruta på krogen här???
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Krug88 skrev:
Tjena brorsan.
Nej, du har väl rätt i det...

Ultimo var fullt ikväll dock, ska prova det imorgon eller måndag istället.
Kan man pruta på krogen här???
Absolut, iaf på vin! Det går alldeles utmärkt i Thai också ;D
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Selosse initial dec 2012 va lite stängd jämnfört med tidigare flaskor, men fortfarande kung!

Savart 2008 var helt underbar, älskar producenter som hittat sin egna stil!

Paul Bara Comtesse Marie de Framce 1999 blev bättre med luftning men kom ändå näst sist

Gosset 2000 tycker alltid att det är något som fattas i Gosset. Fin flaska bra balans men nått saknas.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

2005 Wegeler Riesling Geheimrat "J" Spätlese Trocken Inköpt igår på Systembolaget. Sökte efter vilka riesling som fanns på magnum och den här kom upp med en 6-7 flaskor totalt i Stockholm. Postiv överraskning . Börjat utvecklas på näsan, mogna äpplen, lite söt grapefrukt samt lite fina florala toner ovanpå en minernalbas. Krispig syra i ett ganska balanserat vin. Kanske inte en jätte men flaskstorlek och vinets övergripande kvaliteter ger en lätt köprekommendation.
 
Toppen