Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jo, har beställt lite (förhoppningsvis) intressant Priorat. Så det ska definitivt prövas :)

Pétalos har jag redan prövat för ett par veckor sedan. Tyckte det var ok men inte mer än så. Inte min grej.

I övrigt tackar jag för mycket utförliga tips - det ska botaniseras bland dem och väljas ut några.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

vintomas, det är väldigt intressant att läsa dina inlägg om vinregioner/-länder som jag själv inte har någon större koll på.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Snyggt jobbat Tomas!!

Själv har jag lite svårt för kräftspadet i traditionell Rioja men Albarino är ju en favorit!
 

Henrik J

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

vintomas skrev:
Vill man kolla på en annan druvsort för spanska rödviner är Mencia värd att titta på, de kommer ofta från Bierzo och kan påminna lite om en Cabernet Franc i fruktigare tappning. Pétalos är det enda jag specifikt känner igen namnet på, men det verkar vara i princip slutsålt, så då får du provat något annat.

Nu har jag bara provat rätt billiga och enkla Bierzoviner men jag tyckte att Exaltos från Dominio di Tares var bra. Kan eventuellt ha varit en annan årgång än den som finns på bolaget nu. Även instegsvinet Baltos tyckte jag levererade fantastiskt bra för sitt låga pris och jag köpte den ibland som ett hyggligt vardagsvin (jag måste tillstå att studentbudgeten ibland tvingar mig att leta efter drickbara viner under hundralappen). De har även ett vin som ligger snäppet upp från Exaltos i BS, har dock inte provat detta ännu. Nån som smakat?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Henrik J skrev:
Nu har jag bara provat rätt billiga och enkla Bierzoviner men jag tyckte att Exaltos från Dominio di Tares var bra. Kan eventuellt ha varit en annan årgång än den som finns på bolaget nu. Även instegsvinet Baltos tyckte jag levererade fantastiskt bra för sitt låga pris och jag köpte den ibland som ett hyggligt vardagsvin (jag måste tillstå att studentbudgeten ibland tvingar mig att leta efter drickbara viner under hundralappen). De har även ett vin som ligger snäppet upp från Exaltos i BS, har dock inte provat detta ännu. Nån som smakat?

Inte provat den men för under 100 lappen tycker jag Xaviers 100% grenache är schysst för 89 kr.
 
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skumpagne skrev:
Louis Roederer NV hade legat ett tag på lagring. enligt mig en av de bättre standard flaskorna på SB.
Enligt mig, också!


Det är Brut Premier (7602) som jag brukar rekommendera som standard-champagne, även om Bollinger Special Cuvée (7418) också ligger ganska bra till.
 

Guayabera

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Darth Angelus skrev:
Det är Brut Premier (7602) som jag brukar rekommendera som standard-champagne, även om Bollinger Special Cuvée (7418) också ligger ganska bra till.

När jag dricker en av dessa två tänker jag alltid att jag borde göra så oftare. Det är självklart mer spännande att botanisera bland småodlare men det går inte att undkomma att både Bollys och Roederers standardskumpor helt enkelt är förbannat goda.
 
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jag har just öppnat en Cuvée Sir Winston Churchill 2000 för en stund sedan. Vinet håller definitivt Winston Churchill stil, och årgången 2000 är ganska tillgänglig nu (det bör dock kunna lagras ett tag till). Utan tvekan är Winston Churchill en av mina favoriter...ett vin som jag aldrig blivit besviken på. Rekommenderas!

Guayabera skrev:
När jag dricker en av dessa två tänker jag alltid att jag borde göra så oftare. Det är självklart mer spännande att botanisera bland småodlare men det går inte att undkomma att både Bollys och Roederers standardskumpor helt enkelt är förbannat goda.
Jag har tyvärr inte druckit mycket från småodlare, men jag kan föreställa mig att det skulle kunna vara ett intressant sökande, där man kanske hittar lite mer mikro-terroir. Men hur som helst är dessa två standardchampagner säkra kort, vilket det ju finns tillfällen då man vill ha.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Har varit väldigt dålig på att öppna flaskor och ännu sämre om att skriva om dem här men några kul grejer har det allt blivit i Maj och temat har väll varit sista flaskan kan man säga.

Comtes de Champagne 1999
Som nyinköpta var de ganska slutna och mineraliga men har äntligen börjat öppna upp sig. Visar alla klassiska Comtestoner men fortfarande något tillbakadragna. Var sista ur lådan och hoppas att lådan som finns kvar kommer få vara oöppnad ett tag till i förhoppning om att de ska blomma ut och bli lika bra som 98orna är.

Marguet Rosé
Trevlig NV skumpa med en skön mognad av röda äpplen, jordgubbar och lite apelsin.

Savart Bulle de Rosé
Sista ur lådan från Caviste och det är med en tår jag tar det sista ur flaskan. Ren magi i flytande form och jag hoppas innerligt Savart kommer tillbaka snart för jag behöver mer, MYCKET MER!

Domaine des Malandes Chablis 1er Cru Vau de Vey 2010
Fet och fruktigt men med en skönt närvarande syra. Även denna var sista flaskan som jag önskar jag hade fler av.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

CH skrev:
Har varit väldigt dålig på att öppna flaskor och ännu sämre om att skriva om dem här men några kul grejer har det allt blivit i Maj och temat har väll varit sista flaskan kan man säga.

Comtes de Champagne 1999
Som nyinköpta var de ganska slutna och mineraliga men har äntligen börjat öppna upp sig. Visar alla klassiska Comtestoner men fortfarande något tillbakadragna. Var sista ur lådan och hoppas att lådan som finns kvar kommer få vara oöppnad ett tag till i förhoppning om att de ska blomma ut och bli lika bra som 98orna är.

Marguet Rosé
Trevlig NV skumpa med en skön mognad av röda äpplen, jordgubbar och lite apelsin.

Savart Bulle de Rosé
Sista ur lådan från Caviste och det är med en tår jag tar det sista ur flaskan. Ren magi i flytande form och jag hoppas innerligt Savart kommer tillbaka snart för jag behöver mer, MYCKET MER!

Domaine des Malandes Chablis 1er Cru Vau de Vey 2010
Fet och fruktigt men med en skönt närvarande syra. Även denna var sista flaskan som jag önskar jag hade fler av.

Trevlig radda med viner. Tror tyvärr aldrig att 1999an av Comtes kommer bli lika charmig som 98an. Den är något speciellt med 1998an, den kommer aldrig bli så klassisk eller stor som säg 2002 eller 1996, inte så fet och smörig som 1995 och 2004 men doften , doften är bara så bra. Vi får se vad som händer över tiden men tillsammans med 1998 Krug två exempel på viner där vinmakarna verkligen dragit ut det mesta av årgången och gjort två stora viner
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Trevlig radda med viner. Tror tyvärr aldrig att 1999an av Comtes kommer bli lika charmig som 98an. Den är något speciellt med 1998an, den kommer aldrig bli så klassisk eller stor som säg 2002 eller 1996, inte så fet och smörig som 1995 och 2004 men doften , doften är bara så bra. Vi får se vad som händer över tiden men tillsammans med 1998 Krug två exempel på viner där vinmakarna verkligen dragit ut det mesta av årgången och gjort två stora viner

Tror inte heller att Comtes -99 kommer bli lika bra som -98 men senaste flaskan jag provade visar att det finns bra potential i -99 och att den just nu är i samma klass som -98 var när den släpptes.
Hade jag fått välja däremot så hade jag ju hellre haft en låda -98 istället för -99.

Krug -98 däremot föll mig aldrig i smaken men har å andra sidan bara provat den en gång och det precis när den kom till SS. Har hört mycket bra om den på senare tid men inte upplevt det själv ännu.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

CH skrev:
Tror inte heller att Comtes -99 kommer bli lika bra som -98 men senaste flaskan jag provade visar att det finns bra potential i -99 och att den just nu är i samma klass som -98 var när den släpptes.
Hade jag fått välja däremot så hade jag ju hellre haft en låda -98 istället för -99.

Krug -98 däremot föll mig aldrig i smaken men har å andra sidan bara provat den en gång och det precis när den kom till SS. Har hört mycket bra om den på senare tid men inte upplevt det själv ännu.

Krug-98 är ett vin som jag vet att många belackare kommer ångra att de inte köpte.
 
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Krug-98 är ett vin som jag vet att många belackare kommer ångra att de inte köpte.
Hehe, men i ärlighetens namn kändes det ganska lätt att betvivla den (med relativa Krug vintage mått, naturligtvis) när den var aktuell. Alla andra Krug-årgångar som släppts sedan jag själv började med champagne (1995, 1996 och 2000) har kännts bättre i början. Jag har å andra sida bara druckit Krug 1998 två gånger, och har bara en i vinkylen :'( (plus två CdM av samma årgång, i.o.f.s. :) ). Eftersom jag bara har en känns det som jag vill spara den, förstås.
Jämfört med den mesta champagne (inklusive prestiger) var det dock absolut inget fel på Krug 1998, vad jag minns. Jag är nog med på helt samma noter som du är här, att många kommer ångra att de inte köpte den.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Krug-98 är ett vin som jag vet att många belackare kommer ångra att de inte köpte.

Generellt så ångrar jag mycket oftare champagne jag inte köpt eller köpte mer av jämfört med köp jag ångrar.
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

CH skrev:
Generellt så ångrar jag mycket oftare champagne jag inte köpt eller köpte mer av jämfört med köp jag ångrar.

Det stämmer och just 98an kommer du ångra än mer :) .
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Pillot Volnay-2010

Efter 5 timmars dekantering är vinet fortfarande rätt slutet. Citron och jord men inte mycket mer.

5 år till i källaren för att vinet skall komma till sin rätt?
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern skrev:
Pillot Volnay-2010

Efter 5 timmars dekantering är vinet fortfarande rätt slutet. Citron och jord men inte mycket mer.

5 år till i källaren för att vinet skall komma till sin rätt?
Minst
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Renato Ratti, Barolo, Marcenasco, 2008 (långkok på nötbog med saltbakad rotselleri). Klassiska nebbioloattribut i doften: koncentrerat av röda bär (körsbär, lingon) och nypon med ett några lätta penseldrag med tjära tillsammans med lakrits. Ek, ceder, tobak, rostade espessobönor, torkade rosor, jordigt/svarta oliver samt ett lätt animaliskt/köttigt drag. Slankt med med fin koncentration av röda bär, mycket kryddig ek. Härligt frisk syra. Tanninerna rätt snälla för att vara så ung Barolo - men visst finns det en sandig strävhet kvar. Lång fin fatkryddig eftersmak med bra mängd sval frukt.

Efter lite kringhopp i mer outforskade regioner blir man påmind om varför man har mycket mer av vissa regioner i källaren (Barolo och Bourgogne). Riktigt bra vin och grymt för att vara en basbarolo. Komplext, nyanserat, balanserat,
lagom slankt med skön frukt och tydlig ek - men jävligt god ek. Det är fina proportioner av det jag vill ha i mitt rödvin. Verkligen min stil. Önskar att jag köpt på mig mer. Passade grymt bra till maten (jag skiter i om långkok inte hör våren/sommaren till - I crave it).
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

kayaker skrev:

Mna undrar onekligen hur bra vinet kommer att bli när det når sin topp.

Vinet ligger strax över 200 sträcket på sb, kanske något av ett fyndvin om ser till kvalité för pengarna?
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Winzer Krems, Kremser Grüner Veltliner Reserve, Spätlese, 1979 (ugnsbakad hel kyckling kryddad med salvia, vitlök och persilja med rostad potatis och gräddig vitvins- Leths Grüner V- trattkantarellsås) Doftar mycket mogna, bokna äpplen, torkad aprikos, honung, svamp, lätt kryddigt (pommerans) och metalliskt. I munnen är det samma mogna, bokna och torkade frukt med den metalliska mineraliteten och lätta kryddigheten. Låg syra. Torrt men med mognadssötma som säkert förstärks av den låga syran. De bokna metalliska äpplena ligger kvar relativt länge i eftersmaken.

Ett spännande, annorlunda och riktigt gott vin. Har förut druckit Grüner Veltliner med som mest ca 7 år på nacken och med de referensramarna skulle jag aldrig känt igen detta som en GV. Närmaste associationen är nog torr Pinot Gris med en andel botrytis. Men detta är nog inte fullt så svampigt.

När jag hämtade ut flaskan misstänkte jag att detta skulle vara oxiderat eftersom fyllnadsnivån såg sisädär ut. Vid uppkorkning stärktes misstankarna då korken såg riktig dålig och gråkletig ut. Men efter en snabb provsmak kunde jag glädjas över att så inte alls var fallet! Väldigt moget, boket och mycket torkad frukt och svamp men inte alls oxiderat. Passade fint till maten.

En fundering jag har är dock kring syran: de källor jag hittat (CT, någon blogg och systembolaget) anger syran som hög eller minst medelhög. Jag upplevde den definitivt som låg. Min tunga som är okänslig, de som har fel eller flaskvariation? Vem vet...
 
Toppen