Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Ramberg

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

5 glada herrar sågs igår nere på Grappe för att blindprova igenom lite Piemonte viner.

1958 Gaja Barbaresco fick inleda, som en liten bonus innan själva provningen.
Makalöst got vin, fortfarande levande och vitalt!

2007 Aldo Conterno Barolo fick agera referensvin för kvällen.

1:a flajten:

1997 Gaja Sorì San Lorenzo
1990 Sandrone Cannubi Boschis
1985 Giacomo Conterno Monfortino Riserva
1978 Roagna Crichët Pajé
(som tyvärr var korkat :'()

En liten cleanser:

1990 Dom Perignon

2:a flajten:

2001 Paolo Scavino Rocche dell’Annuziata Riserva
2001 Roberto Voerzio Barolo Cerequio


En fantastik afton kort och gott.
Otroliga viner!
Som vanligt mer noteringar runt vinerna på Cellar Tracker / Ramberg
 
Trådskapare
A
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Ramberg skrev:
5 glada herrar sågs igår nere på Grappe för att blindprova igenom lite Piemonte viner.

1958 Gaja Barbaresco fick inleda, som en liten bonus innan själva provningen.
Makalöst got vin, fortfarande levande och vitalt!

2007 Aldo Conterno Barolo fick agera referensvin för kvällen.

1:a flajten:

1997 Gaja Sorì San Lorenzo
1990 Sandrone Cannubi Boschis
1985 Giacomo Conterno Monfortino Riserva
1978 Roagna Crichët Pajé
(som tyvärr var korkat :'()

En liten cleanser:

1990 Dom Perignon

2:a flajten:

2001 Paolo Scavino Rocche dell’Annuziata Riserva
2001 Roberto Voerzio Barolo Cerequio


En fantastik afton kort och gott.
Otroliga viner!
Som vanligt mer noteringar runt vinerna på Cellar Tracker / Ramberg

Vilka viner stack ut? Skön lista med viner så kanske svårt att säga direkt men mycket nyfiken på hur du upplevde den generella provningen, kanske snarare än de individuella vinerna.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Ramberg: Verkar ha varit en riktigt trevlig provning. Blir sugen på att köra en Piemonte-provning själv.

För mig blev det betydligt mer modest:

Bernard Schwach, Riesling Grand Cru Schoenenbourg, Domaine de Moulin de Dusenbach, Alsace, 2008 (stekt spätta med färskpotatis, grön sparris och gräslökshollandaise). Ganska anonym doft där äpplen dominerar. I övrigt kanderade päron, lite moget inslag i form av småbokna äpplen. Viss mineralitet. Lätt vitblommigt (typ jasmin). En mintig ton (tänk polkagris). Lite Alsaceskitigt (svårt att sätta fingret på vad den skitigheten är - men den finns där i alla fall) men petroleum lyser med sin frånvaro. Smakmässigt är det lite glest med återigen det äppliga och de småsöta päronen (dock ett torrt vin). Viss mognad även smakmässigt. Lätt oljig fetma. Medelhög syra.

Gott men långt ifrån stort. Hade önskat bättre koncentration och lite mer syra. Funkade bra till maten.
 

Ramberg

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Anders Landström skrev:
Vilka viner stack ut? Skön lista med viner så kanske svårt att säga direkt men mycket nyfiken på hur du upplevde den generella provningen, kanske snarare än de individuella vinerna.

Oj!
Svår fråga att svara någorlunda kortfattat på.
Generellt så var den en otroligt intressant provning, att få smaka och sniffa sig igenom ett antal riktiga topp Piemonteser, med lite ålder på.
Oftast blir det ju bara en enstaka flaska av dylika rara droppar, men att få en sådan här line up på en och samma gång är ju lite speciellt.

Gaja 58 Barbarescon var förvånansvärt vital med 55 år på nacken.
Superfin flaska, med nästan full nivå ända upp till korken.
Nästan konstigt, men vet att det var "the real deal", då jag köpt flaskan från en mycket pålitlig källa.
Vinet var nästan rosa i färgen, med en stor kant som var helt genomskinlig.
Ett skirt och vackert vin, otroligt komplext fortfarande.
Massor av jordgubbar, och en bra syra och längd.
Feminint i stilen.
kom lite skön träkols doft i slutet.
Vinet höll förvånansvärt nog ihop hela kvällen, utan att falla av och dö ut, och fortsatte att utvecklas i glaset.
Har druckit 64:a Gaja Barbaresco tidigare, men det här var faktiskt snäppet större.
Angelo säger själv att 58 & 64 är hans kanske bästa årgångar av Barbaresco någonsin.

Gaja 97:an var fortfarande väldigt ung.
Snyggt och komplext, med otrolig potential.
Lite Bordeaux lik initialt på näsan.

Kvällens 2 "höjdare", i nuvarande fas, var Sandrone och Monfortinon.
Genomgående otroligt komplexa och så snygga viner.
Fantastisk parfym i bägge, där Sandrone var snäppet snyggare till och med.

Tyvärr var ju Roagna 78:an korkad (ganska ordentligt också), men efter några timmar i luften kunde man ändå skönja vad som nog är ett superbt vin i glaset, trots att det inte var drickbart.

Dom Perignon 1990 visade stor "första mognad", med en liten oxidativ ton.
Otroligt vackert vin, med rostat kaffe och kola toner & massor av rostat bröd.
Känns som ett vin som kommer att vara helt galet bra om 10 - 20 år, när det nått sin fullmognad?
Gissar att du har testat det några gånger?
Det var min första 90:a på många år, och kul att se hur det utvecklats.

Vårt referensvin var kanske snäppet för gott & bra för att riktigt göra jobbet :)
Typiskt 07 vin, med massor av frukt och öppet för flirt redan nu.
Gott!
Aldo är ju alltid Aldo, och som instegsvin betraktat är detta nog ett av de absolut bästa vinerna från regionen.

De båda 01:eek:rna var väldigt täta och unga.
Oförlösta, men med en fantastisk potential.
01 går från klarhet till klarhet, och ett av de absolut bästa Barolo viner jag druckit är Aldo Conterno Granbussia 2001.
Dessa båda damer var dock fortfarande inte riktigt klara, men visade verkligen stor potential.
Kul att testa dom.
Ser framemot ett återseende om sisådär 5 (?) år kanske?

Sammantaget som sagt en fantastisk afton, med otroligt bra viner.

Så kan man kanske försöka sammanfatta det hela.

Kan verkligen rekommendera provningar av denna sort.
Kul och lärorikt, samt så fruktansvärt gott :)
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Silenos skrev:
J.J. Confuron och Confuron-Cotetidot är två olika producenter.

Borde ha läst lite noggrannare... Blir lite stressigt ibland när man sitter med produktionsproblem samtidigt. Man har inte riktigt tid att fokusera på det viktiga i livet. ;D
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Pang pang Hökarängens IPA

måste ju ses som ölen Selosse, koncentrerad och fullpackad med underbara smaker!
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Bussola TB Amarone-2007

Med god marginal det mest intressanta Amaronevinet jag provat.

En doft som skulle kunna beskrivas som 20 liter blommig damparfym uthälld på en stallbacke. Smakbilden innehåller kryddighet, torkad frukt, beska och en viss underliggande sötma. Alkoholen är påtaglig och spretar lite annars är vinet helt balanserat. Det har en tydlig Julvinskaraktär på många sätt. Komplexiteten ligger långt över vad man brukar uppleva hos Amaroneviner. Skulle gissa på att producenten ville göra en ovanligt franskinfluerad Amarone.
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

anders skrev:
Borde ha läst lite noggrannare... Blir lite stressigt ibland när man sitter med produktionsproblem samtidigt. Man har inte riktigt tid att fokusera på det viktiga i livet. ;D

Ja, att hålla koll på vem som legat med vem på guldslutningen, och följderna därav, måste ju rimligvis ses som en långt mer trängande syssla än att någon banal produktionslina ska fungera.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mastroberardino, Taurasi Radici Riserva, 2006 (hickoryrökt ölburkskyckling med sallad på rucola, tomat, picklad rödlök, vitost (sån där turkisk i saltlag), pinjenötter och bakad palsternacka) Doftar rikt av mörka körsbär, nypon, tjära, cederträ, lite vegetativa gräsiga drag och en nypa torkade rosblad. I munnen är det härlig, relativt sval, frukt med lagoma mängder diskreta fat, bra syra, nedslipade sandiga tanniner, fin kryddighet och en lång eftersmak.

Riktigt bra! Mycket Nebbiolovibbar (druvan här är alltså Aglianico). Kanske inte som en stor Barolo men ändå mycket gott. 3:e Aglianicovinet jag provar och äntligen levererar druvan! Passade bra till kycklingen även om jag egentligen tänkt mig en Cabernet Franc från Atomwine. Men skitföretaget DHL prioriterade bort att köra ut det till mig idag (sen har de mage att skriva i trackingen att de försökt leverera men att ingen var hemma fast jag redan varit i kontakt med kundtjänst och härjat på dem. Var två personer hemma hela dagen).

Dr. Loosen, Riesling Beerenauslese, 2006 (björnbärspannacotta med maräng). Doftar honung, torkad aprikos, kanderat citron- och apelsinskal och syltad ingefära. Smakmässigt härlig koncentrerad frukt med honungslik sötma som bärs upp av en fin syra.

Grymt! Koncentration, botrytis och bra syra - det kan bara bli klockrent. Passade alldeles utmärkt till pannacottan.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Silenos skrev:
Ja, att hålla koll på vem som legat med vem på guldslutningen, och följderna därav, måste ju rimligvis ses som en långt mer trängande syssla än att någon banal produktionslina ska fungera.

Jag känner att jag har hittat en människa som verkligen förstår mig. ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Korkade upp en Bollinger 02 idag.
Medan jag doftar på vinet frågar jag tjejen om hon känner av röda äpplen på näsan...
Jaaa, säger hon. Men är det bara gjort på äpplen eller är det vindruvor i också?

Vad säger man... ???
 

moos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Krug88 skrev:
Korkade upp en Bollinger 02 idag.
Medan jag doftar på vinet frågar jag tjejen om hon känner av röda äpplen på näsan...
Jaaa, säger hon. Men är det bara gjort på äpplen eller är det vindruvor i också?

Vad säger man... ???

Bättre en med min sambo, som envisas med att släppa kommentarer som:

Hello Mr Puff Daddy or should i call you P.Diddy?, när jag kom hem med en flaska Cristal eller
Va? 1000 spänn? Det här är inte 1000 spänn för mig, jag gillar Cava bättre!, när jag bjöd på Dom Perignon på hennes födelsedag och hon hittade kvittot i Vinmonopolpåsen.

P.Diddy kommentaren är förvisso ganska rolig ;D
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vi måste lägga lite energi på att lära våra partners vett och etikett när det gäller fine wines hör jag...
 

Dovberg

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Krug88 skrev:
Korkade upp en Bollinger 02 idag.
Medan jag doftar på vinet frågar jag tjejen om hon känner av röda äpplen på näsan...
Jaaa, säger hon. Men är det bara gjort på äpplen eller är det vindruvor i också?

Vad säger man... ???

Haha, bästa på länge. Tyvärr känner man igen sig lite :p
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Krug88 skrev:
Korkade upp en Bollinger 02 idag.
Medan jag doftar på vinet frågar jag tjejen om hon känner av röda äpplen på näsan...
Jaaa, säger hon. Men är det bara gjort på äpplen eller är det vindruvor i också?

Vad säger man... ???

Säg att det är en mix... pinotäpplen och chardonnaydruvor.

Puss

Brossssan.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Så kom äntligen leveransen från Atomwine och en av de enklare Muscadeterns kyldes genast och provades (allt ur huvudet - hade gäster så tog inga noter):

Luneau-Papin, Clos des Allés, 2010 (räkor och gratinerade ostron) Doftar mineraligt av flintasten. Ung vit/gul frukt. Smakmässigt vettig koncentration av ung syrlig frukt med stenig mineralkänsla.

Enkelt men ytterst välgjort i snygg mineraldriven stil. Passaden fint till skaldjuren.

Billecart-Salom Rosé, NV köpt för ett knappt år sedan (grillad tonfisk med sallad på rucola, avokado, plommontomat och turkost (i saltlag). Doftar rikt brödigt och koalaktigt. Mogen citrusfrukt, mer vit/gul frukt än röd sådan. I smaken fint koncentrerat med kolaaktig karamelltouch. Lätt mognad och fin syra.

Druckit väldigt lite roséchampagne men detta ger mersmak: Fin, lätt mogen citrusfrukt uppbackad av en fin syra.

Mycket gott och lite småmoget med bra syranivåer. Känns stabilt och välgjort. Passade riktigt bra till maten.

Castiôn, Moscato d'Asti, 2012 (rabarberpaj med vaniljsås) honungslik arom med inslag av fläderblom och inlagda päron. I smaken fint sötfruktighet. I smaken sötfruktigt med lätta bubblor, fin sötsliskig frukt och en fin syra som bär upp.

Mycket bättre än Nivole pga sin avsaknad av metallkänsla och något högre syra. Passade bra till pajen.

En Moscato d'Asti blir väl aldrig stor men är ack så trevligt till en lite syrlig dessert en varm sommarkväll.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Var lite trött när jag skrev. Ser att det är rätt mycket upprepningar i texten :)
 

Joakim

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Krug88 skrev:
Korkade upp en Bollinger 02 idag.
Medan jag doftar på vinet frågar jag tjejen om hon känner av röda äpplen på näsan...
Jaaa, säger hon. Men är det bara gjort på äpplen eller är det vindruvor i också?

Vad säger man... ???
Men för i helvete! Vi har pratat om det här förut! Du måste välja bättre damsällskap. Annars en underbar story! Sköt om Dig!
 
Toppen