Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Midsommar innebar paus i vindrickandet och övergång till öl; Baladin Isaac (bra grejer - lätt och elegant), Oppigårds Single Hop Ale och Nils-Oscars IPA.

Men idag fortsatte semestern med nya neddyk i vinvärlden. Fortsättning på min Spanien-utforskning för att vara exakt:
Clos Dominic, Vinyes Altes, Priorat, 2007. 75% Carinyena från gamla stockar (80-120 år) och resten Garnatxa (äppelrökt kumminkryddad fläskytter med bakad palsternacka, morötter och senapsmajonnäs) Lite spritig mörk frukt (åt körsbärhållet), lakrits, dov stenig mineralitet (Prioratskiffern månne?), lite jordigt och rätt framträdande rostade fat. I munnen är det fråga om lite varmare smått sötaktig mörk frukt, hetta, balanserad syra och så faten på det (som ändå var tydligare i doften).

Inte min typ av vin riktigt med sin bombastiska frukt, rejäl dos fat och alkoholhetta (15%) men var ändå inte helt pjåkigt. Blev knappast Prioratfrälst men då mer för att stilen inte är i min smak - var ändå ett välgjort vin och jag led inte av att dricka det. Funkade till maten.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Dags för lite tyskt inhandlat från Danmark (Atomwine):

Schäfer-Fröhlich, Felsenberg, Riesling GG, 2010 (först till pilgrimsmusslor med japanskt grönt sjögräs med sesam och chili sedan till kallrökt lax, färskpotatis och romsås) Koncentrerad ung doft av citrus (citron och grapefrukt), gröna äpplen, färsk ananas, fin stålig mineralitet, någon skön grön kryddighet och redan lite petroleumanstrykning. I munnen är det koncentrerad rå frukt, ordentligt med salivframkallande syra och ett mineraliskt och petroleumanstruket avslut.

Så bra! Rått och lite skitigt med underbar syrlig frukt. Kan inte klaga på något. Gott nu men lär bara bli bättre med åren. Passade utmärkt till båda rätterna.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Helgens champagne. Inköpta under förra årets champagne resa. Förutom Savart

Thierry Perrion Tradition. Äpple, citrus, bra syra. PN dominerad
Thierry Perrion Prestige. Bra syra. Brödig, mineralrik. Exotiska frukter. Tycker om Perrion. Blir nog deras 100 % PN magnum nästa helg.
Savart la DAME de COEUR 07. Deg 120812. Ung, hög syra, mineralrik, ek och massor mer ek. Påminner om Selosse . Stor personlighet i smaken men som Selosse, tyvärr inget som tilltalar mig
Bonnaire Rosé. Lätt. Full med röda bär. Ingen större personlighet. Ingen van Rosé drickare men upplevde den som ok
 

Henrik J

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

FdP 2005 (till Kalixlöjromstoast): Oväntat trevlig redan. Detta var min första FdP. Ung självklart men läckert aromatisk och ren med massa citrus, blommor, lite nötig ekighet och mineral. Mycket god.

Vincent Girardin Vosne-Romanée Vieilles Vignes 2009 (till helgrillad majskyckling): Stor och parfymerad doft med rätt framträdande ek men mycket mörka körsbär och blåbär där också. Smaken har viss avsaknad av syra (för mig väntat p.g.a. årgången) och tyvärr lite tunn kropp. Ändå njutbar med ok balans och finish. God men inget märkvärdigt.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Hann bli lite ost med vin efter maten igår också:

Dopff & Irion, Gewurztraminer, Grand Cru Sporen, 2004 (Munsterost) Doftar honung, gula äpplen, söta päron, blommigt och tvåligt parfymerat med en lätt rökig mineralitet. I munnen är det halvsött med honung och söta päron. Det parfymerade slår igenom även här. Låg syra.

Jag har svårt att helt förstå denna druva. Även om det parfymerade inte är min grej kan jag ändå köpa poängen med det men när det sedan nästan helt saknas syra så faller vinet tyvärr lite platt. Med större kropp och botrytis skulle väl bristen på syra vara mer överkomligt men nu känns det bara som att det fattas någonting. Ok till osten.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Besök hos Diebolt Vallois,
Fleur de Passion 2006, Bra balans, elegant, pigg och full av liv, det här är en fantastisk Fleur och som man kan dricka ung!
Fleur de Passion 2005, Tydlig kontrast mot 2006, tyngre, stramare, allvarligare, saknar elegansen och glädjen som finns i 2006. Kanske den kommer att få mera komplexitet med några till års lagring.
Comtes de Champagne 1996, Strålande! strukturerad, komplex, elegant och full av energi. Mycket lång smak. Ljusa frukter,inslag av champignon de paris, lakrits, går att dricka nu men har mycket kvar att ge, behöver nog 5 år till för att blomma ut till fullo!
Fleur de Passion 1996, tyvärr en svag flaska, saknade energi, höll inte riktigt ihop alla delar i vinet. Är normalt mycket bättre! Återbesök imorgon för att prova en direkt degorgerad flaska!
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Utforskning av Cab Franc, som jag druckit väldigt lite druvrent av:

Xavier Weisskopf, Cabernet Franc, le Rocher des Violettes, Touraine, 2010 (briepaj med broccoli, paprika och rödlök samt sallad) Svalt rödbärig doft (hallon, ljusa körsbär), hint av cassis och viol, diskret fatton, lakrits, gräsigt och lite röd paprika (...svårt att inte söka efter när det är Franc från svalt område - men visst fanns det där). Smakmässigt är det relativt lätt, slankt, rödbärigt, frisk syra och lite grönt/gräsigt

Relativt lätt, svalt med en ordentlig syra. Nämnde inte mineraliteten - finns där men svårt att sätta fingret på i vilken form (tycker ibland att mineralitet i röda viner är lite klurigt att beskriva). Ganska enkelt (fast finns ju ändå en skaplig komplexitet) men gott! Passade bra till pajen.
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto skrev:
Utforskning av Cab Franc, som jag druckit väldigt lite druvrent av

Testa Baudry om du inte gjort det! Nu har förvisso även jag minimal erfarenhet av druvan, men jösses va fint hans Clos Guillot 10' smakade. Alla hans röda var fina (fdp:n är oprövad), men just den imponerade stort.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Silenos skrev:
Testa Baudry om du inte gjort det! Nu har förvisso även jag minimal erfarenhet av druvan, men jösses va fint hans Clos Guillot 10' smakade. Alla hans röda var fina (fdp:n är oprövad), men just den imponerade stort.

Ska ta det lite lugnt med vinköp ett tag men producenten är noterad. Var har du köpt?
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Middag med vänner. Allt taget ut huvudet så mer kortfattade noter:

Alexandre Bonnet, Perle Rosé Brut, 100% PN (snitt med lätthalstad kallrökt tonfisk och inlagd rödlök) Doftar rödbärigt och smått jästigt. Frisk syra och hygglig koncentration.

Högg första bästa roséskumpa på hyllan. Enkelt men rätt gott. Inget att direkt störa sig på men heller inget som sticker ut. Funkade bra till snitten.

Louis Jadot, Couvent des Jacobins, Bourgogne Blanc, 2012 (Moule Frite) Doftar gul tropisk frukt och lite smörigt och fatigt. Bra koncentration och medelhög syra.

Återigen rätt enkelt men kändes som att alla komponenter var i bra harmoni. Kännbara fat men inte alls överdrivet. Gott och passade bra till musslorna.

La Spinetta, Barolo Vigneto Garretti, 2007 (långkokt nötbog, saltbakad rotselleri och zucchini) I doften körsbär, lingon, tjära och svartpeppar. Syrlig röd frukt med medel+ tanniner och tydliga fattoner. Bra koncentration.

Bra och god Barolo utan att vara något extra (men bra Barolo är ändå bra Barolo). Inte för mycket fat eller alkohol (vilket jag ibland upplevt att andra 07 haft). Med Rattis Marcenasco 08 färskt i minnet får jag ändå placera denna snäppet under. Men ändå väldigt njutbart. Passade perfekt till långkoket.

Roccolo Grassi, Recioto della Valpolicella, 2007 (chokladfondant med jordgubbar och vaniljglass) Doftar mörka mörka körsbär (lite kirschigt), russin, viss fatkrydda och fet mörk choklad. Tydlig, men inte kladdig, sötma. Extremt koncentrerat, kännbart trögare i konsistensen (än "vanligt" vin alltså), fin mörk frukt och lång eftersmak.

Grymt! Bombastiskt och sjukt fylligt och i den här sötare stilen känns det klockrent. Mycket bra till chokladen.

E. Guigal, ChNdP, 2007 (utan något till) Doftar mörka kirschiga körsbär, vitpeppar, grönt/gräsigt. Ok koncentration.

Bra vin generellt och helt ok ställt till appellationen. Inte jätteuttrycksfullt och komplext. Tycker om mina ChNdP lite mer animaliska/köttiga.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto skrev:
Louis Jadot, Couvent des Jacobins, Bourgogne Blanc, 2012 (Moule Frite) Doftar gul tropisk frukt och lite smörigt och fatigt. Bra koncentration och medelhög syra.

Ska naturligtvis vara 2011
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Har alla gått i idé eller sparar ni in på noterna? ;)

Gav mig på mer Muscadet:

Luneau-Papin, Terre de Pierre, 2010 (kycklingspett marinerade i bl.a. citron och soja med sallad på färskpotatis, rucola, tomat, feta och rödlök samt tzatziki) Doftar citron, lätt vitblommigt, en känsla av havsälta, anis och en massa flintstenig mineralitet. Tycker mig ana lite petroleum också. I munnen är det rejält med väldigt syrliga citroner, de salta dragen samt återigen ordentligt med mineralitet.

Första tanken: Inte så mycket skillnad från det billigare instegsvinet. Tycker att prestigevinet borde ge mer - mer koncentration och komplexitet. Visst är det gott men hade väntat mig mer. Men med lite mer luft och värme (hade ändå luftats ca 1,5h i karaff i kyl och stått framme 20 minuter från början) börjar det hända mer. Citrondofterna blir mer djupa, sältan och anistonerna träder fram och mineraliteten blir än mer påtaglig. Det blir mer än bara gott, men inte riktigt hemma än. Antar att det är ett tecken på att vinet behöver mer tid och jag låter min andra flaska vila i källaren i några år. Passade ändå riktigt bra till maten.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Lite ide tror jag :)


Midsommar dracks bla Exception -99. Drack denna då den fanns på bolaget för ca 3-4 år sedan. Nu med lite lagring på nacken så var den fortfarande spännande. Hade utvecklat en hel del sherry toner.

Philipponnat Cuvee 1522 Rose 2006
Kul att prova en producent som man inte testat så mycket av.
Lätt koppar färgad, bra syra och härligt pinot driven.

Pehu Simonet selection
Bra öppnings champagne till ett avsvalkande ögonblick.
Ser fram emot att prova de andra flaskorna.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mastroberardino radici taurasi riserva-1999

Charmiga toner av söta körsbär, mörk choklad, rosmarin och svarta vinbär. Tror det kommer att utvecklas i över 1 år till.

Ett särpräglat och prisvärt vin utan tvekan. :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Pehu Simonet Rose

ett klart steg upp ifrån vanliga standarden.
Mycket fler smaklager och växte och blev större med luft.
Bra syra och en riktigt bra rose helt enkelt.
 

gece

Man vänjer sig.
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Första inlägget - lurking no more. En aktiv helg har inneburit en hel del flaskor (vilket jag låter förklara de kanske lite bristfälliga smaknoteringarna ;) ):

Chablis Premier Cru Fourchaume La Chablisienne 2004 - är ingen stor kännare (eller fantast) av Chablis, men har druckit några lite mognare Grand/1er cru som jag tyckt varit riktigt bra. Den här väl iofs fullt drickvärd men kändes vek i syran, borde kanske sörplats ett år eller två tidigare?

Moscato d'Asti Cascinetta Vietti - något endimensionell i smaken jämfört med andra MdA:er jag druckit - kändes mer som en läsk än ett sött vitvin.

Bernard Hatté et Fils Special Club 2004 - now we're talking. Massor med doft och smak, sannolikt husets bubbel ett tag framöver. Glädjande nog togs den också mycket positivt emot av det inte speciellt vinkunniga sällskapet (jag ska nog göra vinsnobbar av dem förr eller senare!)

Domaine Tissot Arbois Sélection 2010 - köpt utan att riktigt veta vad jag skulle förvänta mig, blev inte besviken. Förvånansvärt mogen och härligt oxiderad smak av nötter och svamp, uppbackat av ganska vital syra. Passade bra till maten (med vilket jag menar parmesanost)

Château Chasse-Spleen 1994 - "past its prime" eller inte? Det luktade väldigt lovande när korken drogs ur med torkad frukt och svarta vinbär, men smaken levererade inte riktigt. Tanniner och syra visar dock inga tecken på ålderskrämpor.
 
Toppen