Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Elvis skrev:
Rosébubbel verkar vara extra svårt att lyckas med utanför Champagne - alla mousserande roséer jag provat har varit riktigt dåliga!


Även i Champagne måste man upp en bit i pris för att det ska bli njutbart. Billigaste roséchampagnen som jag tycker är bra är Gosset Grand Rosé för 459 kr.

Då kontrar jag med Savarts Rose som både är billigare och godare :p
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skumpagne skrev:
Då kontrar jag med Savarts Rose som både är billigare och godare :p


Jag tror inte att jag provat den men jag kan tänka mig att det finns ett par Pinot-odlare som gör bra roséer.
 

gece

Man vänjer sig.
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Elvis skrev:
Rosébubbel verkar vara extra svårt att lyckas med utanför Champagne - alla mousserande roséer jag provat har varit riktigt dåliga!


Även i Champagne måste man upp en bit i pris för att det ska bli njutbart. Billigaste roséchampagnen som jag tycker är bra är Gosset Grand Rosé för 459 kr.
Jag provade faktiskt en ganska bra bubblande rosé i Marlborough förra året, hos No 1 Family Estate. Låter som en taskig grillrestaurang men de gjorde riktigt habila bubblor. Kanske har nåt att göra med att de som driver det är av gammal champagnemakarätt...

Idag kör vi på samma stil men säkra kort med Roederer Rosé 2008 (som jag uppmärksammades på av en viss blogg, gissa vilken, Elvis? :) ). Ung men vacker
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Elvis skrev:
Jag tror inte att jag provat den men jag kan tänka mig att det finns ett par Pinot-odlare som gör bra roséer.
Nästa gg du kommer till Sverige och om vi ev kan dra ihop en middag så ska jag se till o bjuda på Savart så ska du få se va du gåt miste om ;)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

johan1279 skrev:
Nästa gg du kommer till Sverige och om vi ev kan dra ihop en middag så ska jag se till o bjuda på Savart så ska du få se va du gåt miste om ;)

Jag paxar en plats!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vilmart CdC 2004. Nästan exakt ett år sedan jag drack den senast.
Vi har typisk Vilmart fetma i nosen , med tunga bakomliggande rostade toner. Det är ett väldigt blommigt vin på nosen och en stor mineral som primärt drar åt ostron-hållet. Strukturen är seriöst bra, upplever den idag relativt torr med pur-ung stil mer, åt det rena chardonnay hållet, jag känner ännu inget vidare tryck från Pinoten som givetvis kommer blomma ut långsamt med tiden. Överlag är det ikväll ett elegant och ungt vin som med tiden ger denhär hårt arbetande kocken en helt okej afterwork njutning, finewines - style :)
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

G.D. Vajra Barolo Albe (älgentrecôte med råstekt potatis, kantareller, lök och pancetta) Så gjorde 08:an entré på hyllorna även här i Linköping (även om jag var tvungen att rota längst bak bakom alla kvarvarande 07:eek:r) och får väl medge att förväntningarna på en rätt billig Barolo var lite väl högt ställda. 07:an hade mycket lovande i sig men kändes väl alkoholstinn vill jag minnas och då borde ju svalare 08 kunna leverera tänkte jag. Riktigt så blev det inte. Alkoholhettan störde förvisso inte (fast vinet även denna årgång ligger på 14,5%) men vinet känns rätt oinspirerande och saknar komplexitet. Kanske borde jag luftat längre, kanske vinner det på ett antal års lagring men jag är skeptisk.

Funkar till maten men vinet lever bara knappt upp till den låga prislappen. Betalar hellre lite mer och får t.ex. Rattis Marcenasco från samma årgång som redan nu levererar mycket mer än Vajra i smakupplevelse.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

johan1279 skrev:
Nästa gg du kommer till Sverige och om vi ev kan dra ihop en middag så ska jag se till o bjuda på Savart så ska du få se va du gåt miste om ;)


Gärna! Jag har en del smått och gott på lager i Sverige som jag kan ta med. ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

gece skrev:
Jag provade faktiskt en ganska bra bubblande rosé i Marlborough förra året, hos No 1 Family Estate. Låter som en taskig grillrestaurang men de gjorde riktigt habila bubblor. Kanske har nåt att göra med att de som driver det är av gammal champagnemakarätt...

Just Nya Zeeland borde ju ha förutsättningar att göra bra rosébubbel: de gör riktigt bra Pinot Noir, de gör bra Chardonnay, de har (för att vara Nya Världen) bra syra i sina viner, och kvalitetsribban ligger generellt högt i det landet. De vettiga NZ-bubbel (vita) jag har provat har i och för sig inte varit särskilt champagnelika, utan mer fruktiga i stilen. Förmodligen är det klokt att inte försöka göra direkta champagnekopior utan att mer göra bra bubbel efter sina egna förutsättningar. Det skulle inte förvåna mig om just mousserande är nästa vinstil där NZ skaffar sig ett namn.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Michel Gonet 2004 ingen hit, slängde i en del och gjorde champagnesås till gösfilen istället.

Pol Roger BdB 2002 blir aldrig besviken på Rogge han levererar som vanligt.

Jacquart Mosaique 1996 kanske på väg ner men för 400 pix på monopolet så var det ett kap. En explosion i munnen med lång fin eftersmak och härlig mogen färg.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Trimbach Riesling 2010 (först till flammekueche med lufttorkad skinka, munster och karamelliserad schalottenlök sedan till choucroute med sidfläsk, bratwurst och kassler). Tog inga noter här heller men kan enkelt konstatera att det är en habil Riesling. Inte ett under av komplexitet men levererar det man förväntar sig: lite rivig och ordentligt syrlig ung frukt med vettig mineralitet. Allt i fin balans.

Passade bra till maten - speciellt surkålen; Choucroute garnie och Riesling kan vara en av de bästa kombinationerna jag vet. Även om vinet är enkelt blir kombinationen grymt bra.
 

gece

Man vänjer sig.
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Avslutar helgen med 1997 Château Suduiraut från kvartsmagnum. På näsan torkad aprikos, kontaktlim, honung och en aning saffran, smaken är rätt kryddig med russin, melon, nästan övermogna gula äpplen, sauvignon blanc-nässlor och några undflyende antydningar av vanilj, saffran och kanske tobak där på slutet? Jäkligt smarrigt men en liten blemma är att alkoholen (14%) ibland gör sig lite väl påmind.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skumpagne skrev:
Jacquart Mosaique 1996 kanske på väg ner men för 400 pix på monopolet så var det ett kap. En explosion i munnen med lång fin eftersmak och härlig mogen färg.


Intressant att den håller. Jag drack min sista för tre år sedan och tyckte att den var på väg redan då. För mig var den ett bra exempel på att syran blir för dominerande i lite enklare 1996:eek:r.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Elvis skrev:
Intressant att den håller. Jag drack min sista för tre år sedan och tyckte att den var på väg redan då. För mig var den ett bra exempel på att syran blir för dominerande i lite enklare 1996:eek:r.

Spännande, syran hade nog börjat lägga sig lite nu iaf. Alltid kul med positiva överraskningar.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto skrev:
Passade bra till maten - speciellt surkålen; Choucroute garnie och Riesling kan vara en av de bästa kombinationerna jag vet. Även om vinet är enkelt blir kombinationen grymt bra.
Låter riktigt smarrigt Gurto. Man blir riktigt sugen på den kombon när jag läser dina noteringar.
 

MD

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Elvis skrev:
Gärna! Jag har en del smått och gott på lager i Sverige som jag kan ta med. ;)

Jag bidrar också gärna med ett par flaskor Savart om det blir tillfälle för en sammankomst med bubbeltema i Sthlm...
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

MD skrev:
Jag bidrar också gärna med ett par flaskor Savart om det blir tillfälle för en sammankomst med bubbeltema i Sthlm...

Vinferno...? ;)
 

MD

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jos skrev:
Vinferno...? ;)

Gärna för mig... Jag drar "tyvärr" till Sicilien på lördag så jag missar ju helgens aktivitet men hoppas att det blir fler tillfällen i vinter.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

MD skrev:
Gärna för mig... Jag drar "tyvärr" till Sicilien på lördag så jag missar ju helgens aktivitet men hoppas att det blir fler tillfällen i vinter.

Jo jag vet, syftade mest på ditt förslag att ses och dricka bubbel :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jos skrev:
Jo jag vet, syftade mest på ditt förslag att ses och dricka bubbel :)
Som jag sa till Elvis kan de va kul att dra ihop en middag, och jag har inget emot om temat, utav en händelse, skulle bli bubbel... ::)
 
Toppen