Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Wildthing

Medlem
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skumpagne skrev:
Smaken är ju alltid som baken. Drick en och skriv vad du tyckte.

Testade i helgen. Baserat på ditt utlåtande och ett från annat håll valde jag att servera den till mat. Ankbröst, nektariner och balsmicosky. Som du skrev lite platt, ingen stuns i syrorna men mötte upp nektarinerna och balsamicoskyn tillräckligt. OK fyllighet, inte mycket bubblor. Betydligt bättre till maten än de klunkar jag provade innan. Utan mat blev den lite "fadd" i smaken. Saknar syra för att fungera som aperitif, saknar komplexitet för att fungera som sipp-vin.

Sammanfattning: OK matbubbel till schysst pris men välj rätt tillbehör.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Wildthing skrev:
Testade i helgen. Baserat på ditt utlåtande och ett från annat håll valde jag att servera den till mat. Ankbröst, nektariner och balsmicosky. Som du skrev lite platt, ingen stuns i syrorna men mötte upp nektarinerna och balsamicoskyn tillräckligt. OK fyllighet, inte mycket bubblor. Betydligt bättre till maten än de klunkar jag provade innan. Utan mat blev den lite "fadd" i smaken. Saknar syra för att fungera som aperitif, saknar komplexitet för att fungera som sipp-vin.

Sammanfattning: OK matbubbel till schysst pris men välj rätt tillbehör.

Då tyckte vi ungefär samma. ::)
 

gbgpatrik

Medlem
La Spinetta Barbera Bionzo 2007.
Bra ren syra och utvecklade toner av Blåbär. Trevlig Barbera utan störande ek vilket jag har för mig att jag tyckt tidigare! Passade fantastiskt bra till fläskkarré som fått 8 timmar i ugnen på 300 grader i en lergryta. Kokt potatis, kokta grönsaker, sås på det underbara spadet och en rejäl näve trattkantareller!
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    82,1 KB · Visningar: 302

gbgpatrik

Medlem
La Spinetta Barbera Bionzo 2007.
Bra ren syra och utvecklade toner av Blåbär. Trevlig Barbera utan störande ek vilket jag har för mig att jag tyckt tidigare! Passade fantastiskt bra till fläskkarré som fått 8 timmar i ugnen på 100 grader i en lergryta. Kokt potatis, kokta grönsaker, sås på det underbara spadet och en rejäl näve trattkantareller!
100 grader då... Annars hade det blivit torrt...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Dom Perignon 2002 & 2004
2004 Citrus och vita blommor i doften. Linjär och mera strukturerad än 2002. Exotiska frukter, rostade toner (kaffe). Lång eftersmak.
2002 Diskret doft. Stor, rund och krämig kropp (påminner om Cramant) tydlig grapefrukt i avslutet som är något kort.
Även om båda flaskorna var riktigt bra imponerade ingen av dem idag, båda är fortfarande unga och utvecklades väl med luft men håller fortfarande tillbaka större delen av sina dofter och smaker.
Tror man får lita till att dem kommer åldras väl och ge mer njutning om 3-5år.
 
Trådskapare
A
Dom Perignon 2002 & 2004
2004 Citrus och vita blommor i doften. Linjär och mera strukturerad än 2002. Exotiska frukter, rostade toner (kaffe). Lång eftersmak.
2002 Diskret doft. Stor, rund och krämig kropp (påminner om Cramant) tydlig grapefrukt i avslutet som är något kort.
Även om båda flaskorna var riktigt bra imponerade ingen av dem idag, båda är fortfarande unga och utvecklades väl med luft men håller fortfarande tillbaka större delen av sina dofter och smaker.
Tror man får lita till att dem kommer åldras väl och ge mer njutning om 3-5år.
Svårt med Dompa, fågel eller fisk. Har själv inte provat 2004 men väl 2002 som jag tycker är ett vin som har framtiden för sig. Har dock på sistone börjat störa mig lte på en plåtsmak som jag börjat plocka upp.
 
Trådskapare
A
La Spinetta Barbera Bionzo 2007.
Bra ren syra och utvecklade toner av Blåbär. Trevlig Barbera utan störande ek vilket jag har för mig att jag tyckt tidigare! Passade fantastiskt bra till fläskkarré som fått 8 timmar i ugnen på 300 grader i en lergryta. Kokt potatis, kokta grönsaker, sås på det underbara spadet och en rejäl näve trattkantareller!

Kan bara konstatera att jag generellt sätt dricker för lite Barbera, god druva som kommit lite i skymundan i Sverige.
 
Trådskapare
A
2011 Domaine Bachelet-Monnot Maranges 1er Cru La Fussière

Smakprov på Gaston, trevlig näsa med mycket äpplen och persikor. Medelfyllig med bra balans, skön syra och mineralet. Bra avslut om än något kort. Drick nu. Känns inte som ett lagringsvin men mycket trevligt som doftvin och inte något att fundera allt för mycket över. Första gången jag provat denna producent

2013-11-02 21.43.53.jpg
 
Jag har haft det rätt tunt med vinupplevelser tidigare under hösten, men den senaste veckan förbättrades läget avsevärt.

Började hemma med ett vin på Morillon, vilket är en lokal Chardonnay-klon i Steiermark, Österrike:

2003 Erich & Walter Polz Morillon Obegg
Dracks till stekt torskrygg med Amandine-potatis, smör och rostade hasselnötter. Smör, lite kola & vanilj, musselskalsmineral, grapefruktskal samt en anstrykning av mango. Frisk syra, medelfyllig, oljig munkänsla, kritig, grapefrukt. Behövde åtminstone en halvtimmes luftning för att blomma ut. Blev bara bättre och bättre i glaset tills det tog slut. Passade perfekt till maten.

Slank sedan in på Stearin där Sommelierföreningen Väst hade vinbar med italienskt tema. Tyvärr verkar jag ha slarvat bort anteckningarna, så de följande sparsamma noteringarna baserar sig på vad jag plitade ner några dagar senare. Om jag hittar anteckningarna kommer det även noteringar om några årgångar av Gagliole och Gagliole Pecchia (båda Toscana IGT).

1997 Luigi Voghera Barbaresco
Väldigt anonym på näsan, endast en anstrykning av rosor och mandel. Nästan helt mogna tanniner och väldigt klen frukt. En stor besvikelse.

1997 (?) Dal Forno Amarone
Fick bara en slatt, men det gjorde inget, för det här är verkligen inte min typ av vin. Rökig som bara f-n. Några röster från bordet tyckte att vinet doftmässigt mest påminde om en porter.

2011 Tenuta Ca'Bolani Aquitis Sauvignon
En Sauvignon Blanc från Friuli. Väldigt druvtypisk med svarta vinbärsblad, men med ett stort inslag av gulvita bär. Frisk syra, torr, rejält fruktig. Dracks efter alla röda viner, men stod sig ändå utmärkt. Helt lysande.

Fortsatte några dagar senare med att göra en första inspektion av nya Upper House här i Göteborg:

2009 Knoll Grüner Veltliner Smaragd Vinothekfüllung
Mineraler, grapefrukt, en lätt grön kryddighet och ännu mer mineraler. Elegant och slank trots den annars lite svulstiga årgången, men hade för egen del gärna velat ha lite av den högre syran från årgång 2010.

2004 Taittinger Comtes de Champagne
Kändes väldigt ung. Citrus, mineral, anstrykning av fat och vita blommor. Bra mousse, trots att flaskan öppnades dagen innan. Trots att det inte finns något fel på vinet klickar det dock inte riktigt för mig, vilket jag antar beror på årgången.

Gick sedan vidare till Björns Bar:

Pommery Les Clos Pompadour Mis en Cave 2003 (magnum)
Faktiska årgången är 2002. Citrus, mineral och någon slags örtig kryddighet som jag inte riktigt kan sätta fingret på vad det är. Rätt fyllig. Alldeles för ung. Mitt sällskap mumlade även om en antydan av champinjoner, men det var tyvärr rätt svårt att avgöra, för nu hade kocken bakom bardisken lyft locken till sina grytor och för en stund gjort fortsatt provning omöjlig (lite snopet, minst sagt).

2012 Wieninger Gemischter Satz Bisamberg Alte Reben
Aprikos, persika, grapefrukt och lime. Frisk syra, helt torrt. Ett mycket trevligt och charmigt, men samtidigt enkelt vin som nog passar bäst till mat.

2011 David Duband Morey-Saint-Denis 1er Cru Les Broc
Kryddig (kummin, anis), elegant mörkröd frukt, samt en aning fat. Bra balans, rätt snälla tanniner och elegant fatning. Kan drickas nu.

2006 Domaine de L'Arlot Nuits-Saint-Georges 1er Cru Clos de Fôrets Saint-Georges
Doften utgörs nästan helt av (mörk-)röda bär och vinet kan ur det perspektivet kanske upplevas som lite enkelspårigt, men det är trots allt inte så dumt. Mogna tanniner och en rätt lång, fruktig eftersmak.

Avslutade veckan med en rejäl bit comté och följande vin:

2004 Helmuth Renner Chardonnay
Smör, kola, vanilj, gula äpplen, mängder med mineral. Efter några timmars luftning tittar även citron, grape och mango fram. Syran är frisk, på gränsen till mycket frisk. Vinet är torrt, medelfylligt, med en härligt oljig munkänsla. Gula äpplen samt lite grapeskal i eftersmaken. Riktigt, riktigt gott och därför naturligtvis sista flaskan från källaren.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Och jag påbörjade en vit månad i söndags. Jag drack en Fritz-Kola i går på polarens födelsedagsmiddag.

Hade hellre druckit en skön Barbaresco.

Men för den intresserade så var den ganska lik en vanlig cola i smaken, lite torrare kanske. Snyggare etikett. Lite Boris Karloff-vibbar.
 
Trådskapare
A
Jag har haft det rätt tunt med vinupplevelser tidigare under hösten, men den senaste veckan förbättrades läget avsevärt.

Började hemma med ett vin på Morillon, vilket är en lokal Chardonnay-klon i Steiermark, Österrike:

2003 Erich & Walter Polz Morillon Obegg
Dracks till stekt torskrygg med Amandine-potatis, smör och rostade hasselnötter. Smör, lite kola & vanilj, musselskalsmineral, grapefruktskal samt en anstrykning av mango. Frisk syra, medelfyllig, oljig munkänsla, kritig, grapefrukt. Behövde åtminstone en halvtimmes luftning för att blomma ut. Blev bara bättre och bättre i glaset tills det tog slut. Passade perfekt till maten.

Slank sedan in på Stearin där Sommelierföreningen Väst hade vinbar med italienskt tema. Tyvärr verkar jag ha slarvat bort anteckningarna, så de följande sparsamma noteringarna baserar sig på vad jag plitade ner några dagar senare. Om jag hittar anteckningarna kommer det även noteringar om några årgångar av Gagliole och Gagliole Pecchia (båda Toscana IGT).

1997 Luigi Voghera Barbaresco
Väldigt anonym på näsan, endast en anstrykning av rosor och mandel. Nästan helt mogna tanniner och väldigt klen frukt. En stor besvikelse.

1997 (?) Dal Forno Amarone
Fick bara en slatt, men det gjorde inget, för det här är verkligen inte min typ av vin. Rökig som bara f-n. Några röster från bordet tyckte att vinet doftmässigt mest påminde om en porter.

2011 Tenuta Ca'Bolani Aquitis Sauvignon
En Sauvignon Blanc från Friuli. Väldigt druvtypisk med svarta vinbärsblad, men med ett stort inslag av gulvita bär. Frisk syra, torr, rejält fruktig. Dracks efter alla röda viner, men stod sig ändå utmärkt. Helt lysande.

Fortsatte några dagar senare med att göra en första inspektion av nya Upper House här i Göteborg:

2009 Knoll Grüner Veltliner Smaragd Vinothekfüllung
Mineraler, grapefrukt, en lätt grön kryddighet och ännu mer mineraler. Elegant och slank trots den annars lite svulstiga årgången, men hade för egen del gärna velat ha lite av den högre syran från årgång 2010.

2004 Taittinger Comtes de Champagne
Kändes väldigt ung. Citrus, mineral, anstrykning av fat och vita blommor. Bra mousse, trots att flaskan öppnades dagen innan. Trots att det inte finns något fel på vinet klickar det dock inte riktigt för mig, vilket jag antar beror på årgången.

Gick sedan vidare till Björns Bar:

Pommery Les Clos Pompadour Mis en Cave 2003 (magnum)
Faktiska årgången är 2002. Citrus, mineral och någon slags örtig kryddighet som jag inte riktigt kan sätta fingret på vad det är. Rätt fyllig. Alldeles för ung. Mitt sällskap mumlade även om en antydan av champinjoner, men det var tyvärr rätt svårt att avgöra, för nu hade kocken bakom bardisken lyft locken till sina grytor och för en stund gjort fortsatt provning omöjlig (lite snopet, minst sagt).

2012 Wieninger Gemischter Satz Bisamberg Alte Reben
Aprikos, persika, grapefrukt och lime. Frisk syra, helt torrt. Ett mycket trevligt och charmigt, men samtidigt enkelt vin som nog passar bäst till mat.

2011 David Duband Morey-Saint-Denis 1er Cru Les Broc
Kryddig (kummin, anis), elegant mörkröd frukt, samt en aning fat. Bra balans, rätt snälla tanniner och elegant fatning. Kan drickas nu.

2006 Domaine de L'Arlot Nuits-Saint-Georges 1er Cru Clos de Fôrets Saint-Georges
Doften utgörs nästan helt av (mörk-)röda bär och vinet kan ur det perspektivet kanske upplevas som lite enkelspårigt, men det är trots allt inte så dumt. Mogna tanniner och en rätt lång, fruktig eftersmak.

Avslutade veckan med en rejäl bit comté och följande vin:

2004 Helmuth Renner Chardonnay
Smör, kola, vanilj, gula äpplen, mängder med mineral. Efter några timmars luftning tittar även citron, grape och mango fram. Syran är frisk, på gränsen till mycket frisk. Vinet är torrt, medelfylligt, med en härligt oljig munkänsla. Gula äpplen samt lite grapeskal i eftersmaken. Riktigt, riktigt gott och därför naturligtvis sista flaskan från källaren.

Tack för anteckningarna. Kul med lite nya viner som jag inte provat och en trevlig vecka verkar det som. David Duband gillar jag generellt och har druckit en hel bra bra från dem. Comtes 2004 tycker jag som många unga Comtes behöver lång tid på rygg för att sockret ska integreras. Det lysande undantaget var väl 1998an.

Den Pommeryn du nämner har jag aldrig druckit. Huset har väl varit i en svacka men är ju på gång upp sägs det.

Det är dags att åka ner till Göteborg snart ser jag. Björns bar och jag kom ju inte helt överens sist jag var där men alla verkar överlagt positiva.
 
Trådskapare
A
2011 Domaine Pierre Labet Bourgogne Vieilles Vignes. Köpte det här samtidigt som
2011 Alain Hudelot-Noellat Bourgogne men flaskan blev inte uppdrucken. Det var Systembolaget i Söderhallarna som rekommenderade det och så här i efterhand var det faktiskt lite bättre än Hudelot-Noellat. Inget av dem är direkta långlagringsviner med Pierre Labet är mer tillgängligt idag , bra näsa med en del lakrits under tonerna av körsbär och mineraler. Medelfylligt och lättdrucket. Bra syra utan den snipighet som en del enklare bourgogner kan uppvisa. Hyfsad balans. Drack vinet över t dagar och vinet vann mycket dag två. Som sagt, för priset en positiv överraskning Jag vet att man kan hitta annat i prisklassen men inte mycket man kan gå in på ett Systembolag och inhandla. Så plus till vinet och plus till rekommendationen från SB Söderhallarna.


2013-11-06 00.20.18.jpg
 
Den Pommeryn du nämner har jag aldrig druckit. Huset har väl varit i en svacka men är ju på gång upp sägs det.
Det är tydligen ett helt nytt vin, gjort på druvorna från den vingård som omger själva godset. De gjorde totalt bara 3000 magnumflaskor av 2002:an, som de inte kunde årgångsdeklarera eftersom de från början inte hade tänkt att släppa det som ett eget vin. Jag hade gärna druckit det igen, men då blir jag nog helst bjuden, för jag vet inte om det helt och hållet är värt sitt pris.
Det är dags att åka ner till Göteborg snart ser jag. Björns bar och jag kom ju inte helt överens sist jag var där men alla verkar överlagt positiva.
Tyvärr har Björns Bar den egenheten att det ibland (ofta) blir knökfullt och då är det nästan lika bra att vända i dörren. Jag föredrar att gå dit tidigt på kvällen eller mitt i veckan, då det brukar vara lite lugnare. Och nu insåg jag att jag faktiskt glömde att avrapportera ännu ett besök på Björns Bar förra veckan:

2012 Christian Moreau Chablis
Initialt dominerad av gröna äpplen och gul citrus. Efter en halvtimme började det även dyka upp noter av krita och mineral. Frisk syra, helt torrt, stram frukt. En inte helt dum bas-Chablis som jag gärna dricker igen.

2012 Wieninger Riesling Wiener Berge
Godistoner, blommor, rosor, aprikoser, en aning mineral och en kryddighet som drar mot kummin. Frisk syra, kanske inte helt torr, lätt spritsig. Knepig, vare sig druv- eller ursprungstypisk. Påminde i doften faktiskt mer om en Gewürztraminer än om en Riesling. Kan ha varit en defekt flaska.
 
Trådskapare
A
Var på Eriks vinbar igår och hade en enkel gåsamiddag. Svartsoppan var riktigt riktigt bra, som att äta flytande pepparkakor. Blev tre olika viner. Ingen röd Bourgogne vilket väl var ett etikettfel men vem orkar hålla reda på alla regler.

Ett glas 2011 Domaine Michel Niellon Chassagne-Montrachet, lite sluten näsa som andas bra kvalitet. Behöver mycket luft och vinet kanske inte är typisk 2011. Linjärt,balanserat vin som inte bjuder på sig i smaken heller. Koncentrerat och bra frukt. Ge det ett par år eller mycket luft. Följs av 2010 Domaine des Comtes Lafon , Clos de la Barre. Här bjuder vinet på ett helt annat sätt. Fullt av mogen frukt, citrus och mineraler. Bra struktur med skön längd på smaken. Kommer att växa men varför vänta. Riktigt gott byvin :)

2013-11-07 19.19.08.jpg
Blev sedan en flaska Paul Déthune Cuvée l'Ancienne. Vinet är en 2006a, las i källaren 2007 och degades i april 2013. Mer vanilj än tidigare, kommer igenom som mer äppelfruktig, lite sötare, samma koncentration och längd på vinet som tidigare. Svagare än de från 2002 och 2004 men också en svagare årgång. Dock ett mycket bra vin som ska ligga innan ni dricker det. Minst ett år för att det ska lugna ner sig lite. Det är mitt tips. Som en kuriosa bjöd jag Peter Gago, som var på vinbaren, på ett glas. Uppskattades och vinet föll honom i smaken. Några i hans sällskap associerade en del till Selosse vilket jag kan förstå. Vinet är dock mer linjärt än många av vinerna från mästaren i Avize.

2013-11-07 21.25.28.jpg

Avslutningsvis ett smakprov 2011 Moric Blaufränkisch Alte Reben Lutzmannsburg Mörkt rött som i doften ger mig lite associationer till Rhone med mycket röda frukter och trä. Stor kropp med mycket frukt och en bra syra som balanserar upp vinet. Längd på avslutet. Litet smakprov men det känns som ett vin jag skulle kunna uppskatta , framförallt till mat.


 
Last edited:

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Xavier Chateauneuf du pape 2010
Hade nog varit bättre om något år. Lite väl strävt men funkade bra till en blodig hästbiff.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Michel Turgy Vieilles Vignes 2008 (ytterligare ett vin som inte har årgången utskriven på etiketten), inbjudande och generös, härlig gul frukt och bra syra. Allt på rätt plats. Går bra att dricka nu men kommer säkerligen att utvecklas mer. 2008 är en fantastisk årgång i Champagne.
 

Per Stade

Lege artis
image.jpg
Kommer hem hungrig från jobbet och hustrun lagar lite mat. Hon har varit hos Laholmens fisk och kapat åt sig den sista torskryggen de hade. Öppnar en Franck Bonneville Grand Cru 2002. Köpte två lådor på rea för fem år sedan och kommer ihåg att jag inte alls tyckte om den då. Men det är fantastiskt vad lagring gör. Den här har inte förvarats i kyl utan bara legat slarvigt lite här och där, senast i ett köksskåp i två år.
Vi avslutar måltiden med en liten ostbricka där jag förutom ekologisk getbrie plockar fram en "Ilchester" öl cheddar, som jag köpte till nedsatt pris efter julen förra året och som nu har legat 1 och 1/2 år efter "bäst-före-datum".
Tänk vad mycket bättre vin och ost blir med lite lagring!
"simple food for a common man"
 
Toppen