Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

kayaker

Cyklist
Flickvännen och hennes mamma hade öppnat en flaska Château Corbin 2009 när jag var i Uppsala på min GIS-kurs. Vinet föll alla i smaken. Ganska fylligt, bra struktur&balans och allt detta parat med drickvänlig 2009-frukt.
Jag har primörköpt en låda 2012:eek:r, men förhoppningsvis så dyker det upp fler årgångar att prova.
 
Trådskapare
A
Det är nog mer mig du provocerar med att använda "prisvärt", Anders är forumets svar på mellanmjölk: harmlös och friktionsfritt rör han sig genom det sociala rummet. Själv är jag dock för gammal och trött att låta mig provoceras av "prisvärt" längre.

Speciellt med tanke på att helgen bjöd på så varierade produkter som Tsing-Tao och Hooch. Den förstnämnda på Formosa och den sistnämnda på tweed.

Inget vin. Tragiskt nog.

Harmlös och friktionsfri? Antonymen till elakartad och bufflig? Krävs en av varje sort!
 
Trådskapare
A
Alsace-provning med Munskänkarna i Tyresö under ledning av Per Warfvinge.
2011 Jean-Marc Bernhard Muscat d'Alsace
2012 Jean-Marc Bernhard Riesling Vielles Vignes
2012 Jean-Marc Bernhard Riesling Grand Cru Schlossberg
2012 Jean-Marc Bernhard Pinot Gris Grand Cru Furstentum
2012 Jean-Marc Bernhard Pinot Gris Terrasses Hinterburg
2012 Jean-Marc Bernhard Gewurtztraminer Vielles Vignes
2007 Louis Sipp Gewurtztraminer Grand Cru Osterberg
Intressant föredrag men inte fullt lika intressanta viner faktiskt. När det gäller Riesling så tror jag nog att jag går igång mer på Rheingau än Alsace. Blev däremot överraskad av att jag gillade Louis Sipp, jag som hade avfärdat Gewurztraminer fullständigt. Här finns en ganska hög sötma (30g) som balanserar kryddigheten väldigt bra, kanske är så dom ska tas. Skulle nog kunna funka utmärkt till Gorgonzola.
Per Warfvinge, Herr Riesling. . Jag uppskattar oftast tyska och österrikiska viner framför Alsace så där delar vi smak,

Det är ju inte alltid så tyvärr att vinerna når upp till nivån på föredragshållare
 
Trådskapare
A
Helgen har bjudit på en del trevliga flaskor!
Clouet Rose (7-8 år sen inköp). En strålande flaska fullt mogen, komplex, jord, kryddor, röda och svarta bär. Läcker!
Louis Roederer 2008 Rose. Wow, detta är ljuvligt att dricka, öppen och inbjudande, fulladdad av röda bär och med syra av exotiska frukter. Kul att dricka nu kommer utvecklas ytterligare. Detta bör/ måste man ha i källaren!
Guy Charlemagne 2008, inte lika fruktdriven och charmig som tidigare flaskor, något kort eftersmak. Prova igen!
Diebolt Vallois Fleur de Passion 2006, Massvis av liv och energi, fortfarande ung men bjuder redan på stor komplexitet. Ren gul frukt med krispigt avslut. Kommer att utvecklas ytterligare. Detta blir man riktigt glad av att dricka.
Perrier Jouet Belle Epoque 2002 magnum. Allt på rätt plats med perfekt balans (magnum!). Behöver några år till för att utveckla mer komplexitet men stor njutning att dricka redan nu. För någon vecka sen provade vi en 1999a, ett vin som inte har imponerat tidigare men denna flaska hade en tydlig mognad och var riktigt bra. Har haft svårt för de Belle Epoque som producerats efter deras ypperliga 96a, får kanske tänka om?!
Bonnaire Prestige 1996 magnum. Initialt helt sluten dröjde 10 minuter innan någon som helst doft framträdde. Efter 20 minuter helt underbar, gula frukter, mycket aprikoser, söt citron, lite honung härlig rund syra i avslutet. Grand plaisir!
Monbousquet 1995 & 1998, 95an fullt mogen, 98an har fortfarande tydliga tanniner och bör kunna utvecklas väl i ytterligare 2-4 år. 95an mera slimmad, elegant, 98an mer yppig och större i kropp och mer av allt. Modern St. Emillion som fungerar väl till rika maträtter.

Har en flaska 1999 Belle Epoque i källaren. Kan släppa den närsomhelst :)

Trevlig flaskor. Magnum verkar vara saken, både för provaren och flaskstorleken.
Intressant med Guy Charlemagne, nu kanske jag har en speciell syn på odlaren men visst känns det som kvaliten är på väg ner. Vid bland annat 2004a provningen av BdB så kom den väldigt dåligt ut.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Har en flaska 1999 Belle Epoque i källaren. Kan släppa den närsomhelst :)

Trevlig flaskor. Magnum verkar vara saken, både för provaren och flaskstorleken.
Intressant med Guy Charlemagne, nu kanske jag har en speciell syn på odlaren men visst känns det som kvaliten är på väg ner. Vid bland annat 2004a provningen av BdB så kom den väldigt dåligt ut.
Haha ja du har väl inte gillat Belle Epoque 1999 nåt vidare och jag håller med, fick den blint och kände inte alls igen den!!
2006 och 2008 från Charlemagne har varit trevliga att dricka helgens flaska av 2008 var dock inte riktigt på topp. Mesnillesime 2004 drack vi två flaskor av för några veckor sen, vi öppnade två den första inte var nån större upplevelse men även flaska nummer två var undermålig, matta och lite fadda blev lite bättre med mycket luft men klart tveksamma gällande kvalitet. Tidigare flaskor för 3-6 månader sen upplevde jag som klart bättre, dålig fas?!
 

moos

Medlem
I helgen kom modern på besök. Vi passade på att laga lite mat och dela på ett par flaskor vin.

Räktorn, tänk räktoast men byggd i höjden med hemmagjord räksallad och löjrom. Till detta sveptes ( det var varmt i köket efter all matlagning ) en flaska Luneau-Papin Le L D'or. Riktigt fin Muscadet, mineraler, syra med lite frukt.

Rosmarin och baconsurrad fläskfilé med rostad potatis och en svampsås på rynkad tofsskivling. För er som inte vet så är rynkad tofsskivling en helt fantastisk matsvamp som smakar riktig urskog, helt klart det bästa från skogen i Sverige. Till den drack vi Borgogno Barolo 1990, lätt oxiderad, en lagom syra för maten och lagom aggressiva taniner. När jag smakade av vinet innan maten så blev jag osäker på om det skulle vara gott då det utan mat gav för stora sherry toner för min smak, men det fungerade bra till maten.

Moccamouse med riven vit choklad och grädde. Detta var mäktigt och som vanligt när man gör dessert hemma, serverad i på tok för stora portioner. Till detta blev det en espresso.

Kvällen slutade i ett sockertungt glöggferno där vi smakade av de senaste årens årets glögg. Sov gott den natten.
 

chambertin

Medlem
Räktorn, tänk räktoast men byggd i höjden med hemmagjord räksallad och löjrom. Till detta sveptes ( det var varmt i köket efter all matlagning ) en flaska Luneau-Papin Le L D'or. Riktigt fin Muscadet, mineraler, syra med lite frukt.
Håller med dig 100% där. Provade igenom alla Luneau-Papins viner i somras och var mycket positivt överraskad av kvaliteten hos dom. Toppcuvéen "Terre de Pierre" är ju dessutom löjligt billigt (149DKK hos Atomwine).
 

chambertin

Medlem
Helgen som gick hade några godbitar både på tallriken och i glaset.
Började med passera förbi utmärkat delin Cassise i Borås (
www.cassise.se) för att inhandla lite av deras 36mån Jabugo (gudomligt god !) och lite tryffelpekorino som väl hemma sköljdes ner med 2008, Grand Cellier d'Or från Vilmart. Klart habil och mycket god champagne men inte så ekig som jag hade förväntat mig. Ingen nackdel dock från min sida sett. Doften var väldigt äppledominerad i dagsläget men lång och med bra djup även om sekundäraromerna inte är särskilt utvecklade ännu.

Fortsatte sedan med samma vin till en extremt generös tallrik med kalixlöjrom, rödlök, toast och crème fraiche.

Grillen var redan igång och på den hamnade några skivor filé från Aussie-black angus (stut), rödvinsmörfond och rostade rotsaker. Eftersom det var hustruns födelsdagsmiddag och hon är glad i bra Zinfandel så var det en 2008, Old Vine Zinfandel från Seghesio i glaset. Inget att klaga på där utan den levererar den täta frukten man vill ha utan att sylta till det. Både bra syra och tanningrepp och alkoholen hålls i god schack trots 15%. Fortfarande väldigt ung dock och det här vinet skulle klart vinna på ytterligare på några år i källaren.

Blev sedan lite Barolo också i form av 2007 Cerrati från Cascina Cucco som levererar riktigt bra för sin lilla peng. Den har grundtonerna och bra ryggad som en Barolo skall ha men är inte särskilt komplex. Den är också klart godast nästan direkt ur karaffen och jag har flera gånger märkt att vinet tappar redan dagen efter. Måste hälla det här parallellt mot Vajras Barolo ngn gång för att göra en jämförelse. Tyvärr inga leveranser numera från Carlo Merolli till Sverige.

Utan ngn större förhoppnings så öppnade jag i söndags också en 2002, Crozes-Hermitage från A.Graillot. Har haft svårt förut för det här (i Sverige) överhajpade huset som i för sig levererar bra då och då men långt ifrån stabilt. 2002 är ju en besvärlig årgång och det har märkts tydligt under många år nu (köpte tyvärr alldeles för många flaskor av detta). Nu kändes vinet dock klart mer harmoniskt och doften har mer än bara sin björnbärsfrukt och har fått en dimension till med svarta oliver och garrigue som har tillkommit vilket klär upp vinet riktigt snyggt. I munnen märks dock avsaknaden på struktur, det är lätt och syrligt och med en ganska kort svans. Helt korrekt men inte så inspirerande. Det som förvånar i positiva termer är dock att vinet fortfarande är fullt av liv och det känns inte som ngn brådska att dra den sista flaskan snart.
 
Trådskapare
A
Helgen som gick hade några godbitar både på tallriken och i glaset.
Började med passera förbi utmärkat delin Cassise i Borås (
www.cassise.se) för att inhandla lite av deras 36mån Jabugo (gudomligt god !) och lite tryffelpekorino som väl hemma sköljdes ner med 2008, Grand Cellier d'Or från Vilmart. Klart habil och mycket god champagne men inte så ekig som jag hade förväntat mig. Ingen nackdel dock från min sida sett. Doften var väldigt äppledominerad i dagsläget men lång och med bra djup även om sekundäraromerna inte är särskilt utvecklade ännu.

Jag tillhör inte forumets stora Vilmartfantaster. Som vissa andra odlare tycker jag att de ibland ekar för mycket. Just 2008, Grand Cellier d'Or är förvånadsvärt oekad och en riktigt bra champagne som rekommenderas
 

Larseman

Medlem
2010 Pizzulin Denis Colli Orientali del Friuli Schioppettino di Prepotto
Ett slankt, svalt och friskt vin från Friulien i nordöstra Italien. Dracks till en enkel pasta med hemgjord pesto, sparris och halloumi. Rök, grus, körsbär, salmiak, örtkryddor och en massa annat i doften. Sval, slank och syrlig i smaken, finkorniga tanniner och en lång frisk eftersmak.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Lite korta drag från nydeggade flaskor från Frédéric Savart
L'Ouverture

Deg2013/Maj. Cuvée på 2011
Savarts instegsvin med 100% Pinot
Relativt stelt mineralig, och en svag doft som direkt andas Savart.
Vinet besitter bra fruktfokus och koncentration, breder ut sig relativt bra, tydlig pinot dominans i fruktens mitt. Dock i enkel stil men allt är på plats helt utan något bit som jag ogillar.

L'accomplie
Deg2013
Direkt lite diskret på doften, dock större än Ouverture med små ekiga nyanser bakom de mer tydliga rostade nötterna. Vinet går in relativt brett med krusbärskompott, smörslungade mandlar, och en överlag väldigt tight frukt, givetvis är det ett väldigt ungt vin vi pratar om. Syran är lätt metallisk i sitt framtonande.
Denhär flaskan ska redan ha fått drygt 6mån efter deg och är redan fullt drickbar allt i en halvbred och fint avstämd stil. Fantastisk nivå för att ändå vara en 'standard cuvée '

Bulle de Rosé 2011 (numera 100% årgång )
Deg 2013/Augusti
Jämförelsevis mot tidigare cuvéer upplever jag dethär mer åt det röda-rubin hållet än då det innan varit lite ljusare i framtoningen.
Initialt väldigt blommigt vin för mig är det överlag väldigt stängt just nu.
Vinet fyller upp gommen anmärkningsvärt rikligare med större koncentration än vad jag upplevt tidigare vi har sköna vågor utav skogshallon, körsbärskompott, torkade smultron och små bakomliggande vaniljtoner.
Men det är framförallt den mer framträdande syran (väldigt pigg) i kombo med den väldigt hårda mineralitén som gör Savart rosé 2011 till den mest personliga hittills
allt dethär är också så välpackat o snyggt för att sedan lämna gommen i en läskande tranbärs-beska, törstande efter mer!

L'Année 2009
Deg 2013/Juli
Ganska återhållsamt vin. Relativt elegant, inte ett dugg spretigt som ofta unga 09or brukar kunna vara, med sin typiska varma frukt, nej Savart 09 visar på en väldigt koncentrerad stil med väldigt snyggt polerade ek-nyanser. Allt flyter redan på rätt fint i munnen, i stor och ganska tungstil med en handfull rostade nötter och brynt smör som kastats in i fat.
L'année är ett vin med stor personlighet, något jag inte riktigt stött på tidigare, visst andas det mycket Savart men vi har en helt annan profil. Här är vi mer inne i en blomsteraffär med alla de små fina aromerna som färgglada blommor ger. På det får vi stora angenäma ekiga-drag som håller i bra och går i långa fina vågor. mot slutet är vi mer nere i jorden och vi gör oss påminda om Frédérics arbete med de väldigt unika ursprungstonerna där krossad sten och mycket grus kommer närmast till hands.
Överlag är Savarts 09 väldigt sluten i dagsläget med är absolut superskön att dricka redan nu med sin lite försynta stil, sköna mineralité och fint avstämda krämiga karaktär.
 

Larseman

Medlem
2010 Domaine Faiveley Mercurey
Angenäm syrlig doft av lingon, lagerblad, kryddnejlika och köttsaft. I smaken tar syrorna överhanden, saknar tyvärr både kropp och struktur. Ganska lång men helt dominerad av syror. Tama tanniner. Dracks till en helstekt biffrad med saltbakade rödbetor och chevretoast.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Palmer & Co 1998 (magnum)
Hade inte så stora förväntningar på denna.
Märkte att det var ganska bra tryck i den då jag öppnade.
Vet inte om den legat på ek men jag tyckte jag kände ek i doften med rostad brioche och lite krut.
Smaken dominerades av citrus i början men har öppnat upp sig allt eftersom och blivit relativt välbalanserad. Ingen producent jag brukar köpa men positivt överaskad. Bra med syra och mousse så den håller garanterat några år till. På magnum ska jag tillägga.
 
Trådskapare
A
Palmer & Co 1998 (magnum)
Hade inte så stora förväntningar på denna.
Märkte att det var ganska bra tryck i den då jag öppnade.
Vet inte om den legat på ek men jag tyckte jag kände ek i doften med rostad brioche och lite krut.
Smaken dominerades av citrus i början men har öppnat upp sig allt eftersom och blivit relativt välbalanserad. Ingen producent jag brukar köpa men positivt överaskad. Bra med syra och mousse så den håller garanterat några år till. På magnum ska jag tillägga.

Just Palmer och magnum verkar vara en lyckad kombination i klassen
 
Trådskapare
A
Ett vin som jag inte får öppna ännu men är lite olydig och hör det ändå

2011 Goisot Côtes d'Auxerre Gondonne, Dricksfönster ska vara 2014-2020 men som många vita 2011or dricker det bra idag. Mycket smörig doft med skön mineralitet. Bra kropp med mycket mineraler, gröna äpplen och en antydan till fat. Blint hade jag sagt en Bourgogne från södra snarare än norra delen. Trevligt vin som kan utvecklas men som är gott nu.
 
Toppen