Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Håller absolut med, och jag önskar att Stefan kunde missionera för sin smak i hela Asien så vi slapp slåss med den asiatiska marknaden om den ynka mängd bourgogne som produceras. :)
...det är nästan spöklikt underligt med japanska sommelierer. De har gjort vin i Bourgogne, levt och studerat i Bourgogne, föredrar Bourgogne... Dock inte riktigt alla, vissa tycker precis som kunden, andra föredrar Bordeaux. Har ännu inte träffat på en Rhônande sommelier här, men det borde ju finnas.
Kanske det mildare uttrycket i Bourgogne attraherar japanska gommar? Kanske lyxen attraherar? Jag vet inte.
 

gbgpatrik

Medlem
Enkel Nebbiolo (idag fontanafreddas) eller Barbera passar satans bra till långkok på svensk gris! Idag karré i lergryta med lite lök och rotfrukter. 5 timmar på 90 grader. Häll ut vätskan ur grytan minst två gånger under koket och koka sås med grädde på skyn. Kokt potatis och brysselkål! Så enkelt, så gott!
 

kristerb

Medlem
I kväll blev det en flaska Comtes de Champagne 76!
Köpt i Tokyo för nån månad sedan, med Japanska import labels och rätt bra nivå.
Nyöppnad med ett lätt "pop", kanderade citroner och en lätt sherryton tyvärr…
Blev som bäst efter 10 minuter, sherrytonerna la sig något, och den söta citrustonen blev mest markant.
Bra och markant syra, fyllde hela munnen med vätska efter en klunk. Bra frukt fortfarande.
Min amerikanska polare kommenterade aprikoser efter en timme, kan bara hålla med till fullo!
Bra flaska, men hade hoppats på snäppet skönare för USD 800…
Dracks på El Gaucho, Sukhumvit 19 i Bangkok. Behövde inte ens betala korkavgift!

CH bjöd ju generöst på 76 Comtes på vinferno förra vintern och det var helt sinnessjukt bra, vibrerande av ung kraft, lager efter lager av frukt, frisk syra och ett av de absolut bästa viner jag druckit. Har under året provat/druckit två flaskor till, båda gångerna bra men med mer utvecklad mognad, nötighet och inte lika mångdimensionellt och fantastiskt som CH:s flaska.
 

Segol

Medlem
CH bjöd ju generöst på 76 Comtes på vinferno förra vintern och det var helt sinnessjukt bra, vibrerande av ung kraft, lager efter lager av frukt, frisk syra och ett av de absolut bästa viner jag druckit. Har under året provat/druckit två flaskor till, båda gångerna bra men med mer utvecklad mognad, nötighet och inte lika mångdimensionellt och fantastiskt som CH:s flaska.
Den var verkligen sjukt bra, många strålande viner kom helt bort den kvällen
 
Trådskapare
A
...det är nästan spöklikt underligt med japanska sommelierer. De har gjort vin i Bourgogne, levt och studerat i Bourgogne, föredrar Bourgogne... Dock inte riktigt alla, vissa tycker precis som kunden, andra föredrar Bordeaux. Har ännu inte träffat på en Rhônande sommelier här, men det borde ju finnas.
Kanske det mildare uttrycket i Bourgogne attraherar japanska gommar? Kanske lyxen attraherar? Jag vet inte.

Jag gillar Japan mer och mer. Helt min smak så håller på de japanska sommeliererna.
 
Trådskapare
A
Vilken sort är det du helst vill träffa?
De som inte omfamnar Rhône?
De som gillar Bordeaux? Bourgogne? Whateverthecustomerlikes?
Andra?
Och om vi lägger en genusaspekt på detta, har du några särakilda preferenser?

I Sverige har vi inga genusaspekter, du verkar ha bott för länge i Japan :oops:

Verkar finnas många av sorten "De har gjort vin i Bourgogne, levt och studerat i Bourgogne, föredrar Bourgogne" och inga av "Rhônande sommelier". Det kan jag både förstå och uppskatta :)

Whateverthecustomerlikes finns ju lite överallt, de får vi bara leva med och ignorera, eller skoja lite med
 

Per Stade

Lege artis
Paul Déthune 1999

Visa bifogad bild 402 Visa bifogad bild 403

Degad 2004. Såg ut på korken som det varit lätt läckage men efter öppning så tror jag inte att så är fallet. Mogen doft som får mig lite att tänka på Comtessa från Paul Bara även om Pinotinnehållet i den här är endast 40%. Mörkt gyllengul färg. Finns en del fräschör i smaken med syra och frukt men kaffe, och choklad börjar ta över. Något svag mousse men det störde inte. I förhållande till Comtessa 1999an är Déthunen fortfarande vitalt och har inte fallit ihop. Det här är inget stort vin men det är ett gott vin. Drick inom 1-2 år eller så

Tog en flaska ikväll från samma sändning som Anders. Liknande upplevelse även om jag inte
såg några spår av läckage. Kraftig, mogen doft, ger en känsla av Pinotdominerad champagne.
Det här gillar vi, kraften i smaken går bra till en ryggbiff. Liten angenäm bitterhet i smaken, men
som Anders skriver, svag mousse, något som dock inte stör oss alls. Avslutet är gammaldags
gräddkola mer än choklad tycker jag. Undrar över att det är såå moget, har druckit andra 99:eek:r,
som kännts mycket yngre. Håller med om att de är flaskorna ska drickas upp snart, kommer
nog att bli trevliga till jul.
 
Trådskapare
A
Tog en flaska ikväll från samma sändning som Anders. Liknande upplevelse även om jag inte
såg några spår av läckage. Kraftig, mogen doft, ger en känsla av Pinotdominerad champagne.
Det här gillar vi, kraften i smaken går bra till en ryggbiff. Liten angenäm bitterhet i smaken, men
som Anders skriver, svag mousse, något som dock inte stör oss alls. Avslutet är gammaldags
gräddkola mer än choklad tycker jag. Undrar över att det är såå moget, har druckit andra 99:eek:r,
som kännts mycket yngre. Håller med om att de är flaskorna ska drickas upp snart, kommer
nog att bli trevliga till jul.
Kul att även din flaska var bra.
 

Jos

Medlem
Pegau 04 var riktig trevlig. Länge sen jag drack cdp, bättre än väntat.

Nu 2007 Chassagne-Montrachet VV från Marc Morey. Sjukt bra för pengarna!
 
Trådskapare
A
Julegrisen på Restaurang Djuret och då Amarone inte föll mig smaken tog jag en 2004 Cavallotto Bricco Boschis Riserva Vigna San Giuseppe. Barolo som andas körsbär, tjära/lakrits och rosor. Bra tryck i tannierna som känns upp i munnen. Kräver ett par timmar i karaff för att komma helt till sin rätt och är naturligtvis som bäst i slutet på måltiden. Silkig tendens under tanninerna. Bra eftersmak. Behöver ett antal år till i källaren. Inte så mycket på att klaga på men nte heller så mycket som sticker ut. En klassisk bra Barolo som levererar som förväntat.
 

SUPRA

Bäst
Pierre Peters Cuvée de Réserve - någon nämnde "citronvatten" och det är väl ungefär vad jag tyckte om Pierre efter att ha druckit en Pol RogerMagnum, som smakade bra som vanligt.
 
Last edited:
Trådskapare
A
Pierre Peters Cuvée de Réserve - någon nämnde "citronvatten" och det är väl ungefär vad jag tyckte om Pierre efter att ha druckit en Pol RogerMagnum, som smakade bra som vanligt.
Pierre Peters standardcuvée bör ligga 2-3 innan man dricker den. Rekommenderar aldrig den till "ovana" champagnedrickare eller till de som föredrar lite mer kraftiga champagner.
 
Toppen