Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

magnum

Epernay, Frankrike
Pierre Peters Cuvée de Réserve - någon nämnde "citronvatten" och det är väl ungefär vad jag tyckte om Pierre efter att ha druckit en Pol RogerMagnum, som smakade bra som vanligt.
Du får prova Pierre Peters på magnum och sen en Pol Roger på flaska;)
 
Trådskapare
A
Man ska lyssna på de som kan. Köpte några flaskor 1996 Blandy's Bual Colheita Single Harvest Madeira
på uppmaning av Niklas Jörgensen då den enligt honom "bankar skiten ur allt portvin i samma prisklass".

Öppnade en flaska idag och min första tanke var jag doftade i glaset var -- Selosse Substance. Fascinerande hur snabbt doftcellerna fick mig in på den slutsatsen. Samma komplexa oxiderade doftsymfoni. Substance i Maderiaformat Det här blir mitt brasvin i jul. Verkligen gott och det räcker med ett glas som man kan sitta och kontemplera över.

2013-12-22 21.14.19.jpg
 

Gurto

Medlem
Man ska lyssna på de som kan. Köpte några flaskor 1996 Blandy's Bual Colheita Single Harvest Madeira
på uppmaning av Niklas Jörgensen då den enligt honom "bankar skiten ur allt portvin i samma prisklass".

Öppnade en flaska idag och min första tanke var jag doftade i glaset var -- Selosse Substance. Fascinerande hur snabbt doftcellerna fick mig in på den slutsatsen. Samma komplexa oxiderade doftsymfoni. Substance i Maderiaformat Det här blir mitt brasvin i jul. Verkligen gott och det räcker med ett glas som man kan sitta och kontemplera över.

Visa bifogad bild 412

Kul! Beställde en flaska häromdagen på din rekommendation (...ja, i förlängningen Niklas rekommendation då). Hoppas den hinner komma i mellandagarna i alla fall.
 

ae

Medlem
En vacker dag så är jag övertygad om att jag vaknar upp ur min slummer och plötsligt inser det fantastiska med PN. Om jag nu inte hinner bli nykterist innan dess, förståss. Det är ju betydligt billigare att vara IOGT:are än att gilla Bourgogne, och förmodligen ungefär lika roligt.

Kanske den bästa repliken någonsin på finewines.
 
Trådskapare
A
En vacker dag så är jag övertygad om att jag vaknar upp ur min slummer och plötsligt inser det fantastiska med PN. Om jag nu inte hinner bli nykterist innan dess, förståss. Det är ju betydligt billigare att vara IOGT:are än att gilla Bourgogne, och förmodligen ungefär lika roligt.

Kanske den bästa repliken någonsin på finewines.

Mer Bourgogne åt folket helt enkelt :)
 

Gurto

Medlem
Juliusspital Würzburger Stein Silvaner GG, Franken 2011 (småvarm julskinka med senap och dopp i grytan på norrländskt vis - med tunnbröd då) Doftar gul mogen frukt, honung, lätt skitig (ladugård) och kalkig mineralitet. Smakmässigt rätt bra koncentration och rivig med honungsbestruken frukt, lite (vad jag uppfattar som) oxidativ karaktär, alkoholkraft (14,5%), lite mindre än medelhög syra och viss beska. Upplever vinet som på gränsen mellan torr och halvtorr - en viss sötma finns definitivt där.

Väldigt speciellt vin. Kan knappast anklagas för att vara lätt och elegant utan är rätt robust och rustik och även om det inte är helt min kopp te så har det sin charm. Lite som en blandning av mineralig chardonnay och skitig Alsace-Riesling med viss restsötma. Definitivt matkrävande och den salta skinkan tämjde vinet till det bättre.

Blandy's Bual Colheita Single Harvest Madeira 1996 buteljerad 2011 om jag tolkade ettiketten rätt (hemgjord tryffel: nougat samt apelsin och cognac). Doftar gula russin, apelsinzest, karamelliserat, dammiga fat (typ sandelträ får jag för mig), lite spritigt parfymerat med blommiga inslag. Precis samma intryck i munnen. Sött (utan att vara toksött) med en frisk apelsinsyra.

Riktigt bra (Anders och förstahandstipsaren Niklas hade verkligen rätt)! Nyanserat, elegant och friskt med lång eftersmak. Rätt ungdomligt trots de 13 år som gått sedan skörd. Utan att ha någon erfarenhet av mogen Madeira vågar jag ändå påstå att detta lär kunna åldras länge. Bra match till tryfflarna.
 

SUPRA

Bäst
En Dom Ruinart 1996, som legat i min källare sedan inköpet på Bolaget troligen kring 2008.
Korken satt riktigt hårt, svår att få ut och endast ett litet "pop" hördes.
Nästan inga bubblor alls, i princip död. Smaken var väl okej, men dog direkt.
Inte nöjd alls efter detta och tog en nyinköpt lågprisskumpa jag köpte på Bolaget bara någon dag innan.
Den smakade tyvärr mest citronvatten. Klart missnöjd :(
 
Trådskapare
A
En Dom Ruinart 1996, som legat i min källare sedan inköpet på Bolaget troligen kring 2008.
Korken satt riktigt hårt, svår att få ut och endast ett litet "pop" hördes.
Nästan inga bubblor alls, i princip död. Smaken var väl okej, men dog direkt.
Inte nöjd alls efter detta och tog en nyinköpt lågprisskumpa jag köpte på Bolaget bara någon dag innan.
Den smakade tyvärr mest citronvatten. Klart missnöjd :(

Tråkigt. De Dom Ruinart 1996 jag druckit har varit bra men det var ett tag sedan. Din beskrivning passar annars perfekt på min erfarenhet av årgång 1990.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
En Dom Ruinart 1996, som legat i min källare sedan inköpet på Bolaget troligen kring 2008.
Korken satt riktigt hårt, svår att få ut och endast ett litet "pop" hördes.
Nästan inga bubblor alls, i princip död. Smaken var väl okej, men dog direkt.
Inte nöjd alls efter detta och tog en nyinköpt lågprisskumpa jag köpte på Bolaget bara någon dag innan.
Den smakade tyvärr mest citronvatten. Klart missnöjd :(
Tyvärr är Dom Ruinart ett hus som sällan levererar , din beskrivning passar in på både 96 och 98 som jag druckit
 
Trevlig helg planerad ser det ut som

En av världens sista L'Alchimiste verkar få sätta livet till under julhelgen. Men mest nyfiken är jag nog på hur du lyckas smussla in ETT rödvin i hela den här samlingen :)
Allt rymdes inte på bild, Anders! Snarare kan man undra varför just denna lilla Bourgogne-raring var en sådan linslus att hon slank med? ;)

Jo, som innehavare av ett ansenligt antal av de L'Alchimiste som finns kvar - möjligen fler än hos David (Leclaparte) :) - så unnar jag mig sannolikt en de närmaste dagarna. Startfältet är som synes ganska hårt, men jag har gott hopp om att den skall platsa i någon av flighterna...

Ikväll blir det dock ett enklare tema - Henriot Enchanteleur 1996 vs 1990 vs Billecart GC 1996 - skall väl duga för att skölja ner skinkan i alla fall? Helflaskor, förstås! :D
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ikväll blir det dock ett enklare tema - Henriot Enchanteleur 1996 vs 1990 vs Billecart GC 1996 - skall väl duga för att skölja ner skinkan i alla fall? Helflaskor, förstås! :D[/quote]
Kan nog bli en tuff match, drack Enchanteleurs 1996 igår som var i toppform, full av energi och frisk frukt.
God Jul!
 
Toppen