Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magnus L

urydhtfilgukj
Tycker ditt resonemang låter helt korrekt. Upplevd sötma och eldighet ökar med värme, medan friskhet (syra) och tanniner känns mer vid lägre temperatur. Är dock lite osäker med just tannin...kanske förstärks känslan av tannin i samband med ökad eldighet, men rent objektivt borde den minska...

Från Emile Peynaud, The Taste of Wine:
  • the less tannic a wine is, the more acidity it can support
  • the higher a red wine is in tannins, the lower should be its acidity
  • the combination of high acid and high tannins make for the hardest and most astringent wines
  • a wine tolerates acidity better when its alcohol content is higher
  • a considerable amount of tannin is more acceptable if acidity is low and alcohol is high
 

Mattias Schyberg

Administratör
Från Emile Peynaud, The Taste of Wine:
  • the less tannic a wine is, the more acidity it can support
  • the higher a red wine is in tannins, the lower should be its acidity
  • the combination of high acid and high tannins make for the hardest and most astringent wines
  • a wine tolerates acidity better when its alcohol content is higher
  • a considerable amount of tannin is more acceptable if acidity is low and alcohol is high
Då verkar det som att eventuella frågetecken är utredda och det var som vi trodde. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu så har jag formulerat min "officiella" smaknot på CT ang Escombro. Det blev (kanske inte alldeles oväntat) min 1:a 100-poängare. Har velat meditera över poängen innan jag släppte den, men känner mig nu helt ok med denna poäng.
2011 Escombro på CT.
Skönt att höra att du har hittat din själsfrände. Jag är inte där ännu, inget vin jag druckit hittills skulle jag vilja ge full pott. Hoppas dock att jag får upptäcka min själsfrände så småningom. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skönt att höra att du har hittat din själsfrände. Jag är inte där ännu, inget vin jag druckit hittills skulle jag vilja ge full pott. Hoppas dock att jag får upptäcka min själsfrände så småningom. :)
Jag har några erfarenheter från livet innan CT som jag gav perfekt betyg. Men, tja... Hursomhelst har jag inget mot att dricka fler 100-pruttare. Bring them on!

Dvs, jag vägrar vara monogam med 100-poängsviner.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Svängde in på Eriks vinbar innan middagen på Hermans och avnjöt ett glas Bergström Cumberland Reserve Pinot Noir (vet ej årgång).
Fin doft av röda bär och amerikansk ek med klassisk vanilj och härlig frukt. Smaken följde efter med mogna bär som stöds av tanniner och lite grön stjälkighet. Gott!

Under middagen dracks det bara vatten. Vin finns inte som val.

Väl hemma igen blev det en skvätt av Leitz Ein, Zwei,Dry Riesling 2012 som stått öppen sen i måndags och tappat mycket syra, ganska platt nu. Men men… Man tager vad man haver.
 

KimHartman

Medlem
2012 Domaine Vincent Paris Cornas Granit 60 Frisk, ganska sträv, ung, med en allmänt mörk profil. Blåbär, kött, lakrits, viol, lagerblad och kryddpeppar, liten touch av yoghurt. Tight, men inte stängd. Det lär dock finnas en hel del under huven som inte syns idag så det kommer bli intressant att följa hur detta utvecklas.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Idag smuttar jag på...
John X Merriman Rustenberg Estate 2011 (www.systembolaget.se/99217)

Vinet rekommenderades av @Elvis i en annan tråd. Fruktig och "elegant" näsa med svarta vinbär, mynta, ceder och basilika, samt aningen blyerts, kakao och grillad röd paprika. I munnen är det anmärkningsvärt slankt, med finkalibriga tanniner och livlig syra, men avslutar aningen kort och grönbittert.

Vinet är bra och i princip helt rökfritt (till min förtret, men många andras lycka), men inte riktigt det jag förväntade mig. Tycker det saknar lite intensitet och funk, vilket jag vill ha i sydafrikaner av detta slag. Upplever det lite som en "klinisk" och korrekt Bordeaux. Kan dock tänka mig att anhängare av lite slankare vin förmodligen ser mina minus som plus. Det är ett bra vin, helt utan tvekan, men inte riktigt min stil. Trots detta njuter jag i fulla drag ändå och ger det 85p.

 

Mattias Schyberg

Administratör
2012 Domaine Vincent Paris Cornas Granit 60 Frisk, ganska sträv, ung, med en allmänt mörk profil. Blåbär, kött, lakrits, viol, lagerblad och kryddpeppar, liten touch av yoghurt. Tight, men inte stängd. Det lär dock finnas en hel del under huven som inte syns idag så det kommer bli intressant att följa hur detta utvecklas.
Härligt att få en rapport på detta! Låter klart smarrigt redan nu. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2007 CUNE Imperial Reserva
Inköpt och urvald bland ett BÄTTRE urval än vad självaste flaggakeppet SB på Regeringsgatan fixar vad gäller Spanska viner. Tänka sig. 320kr på SB. Ojojoj. 190kr på Khantaros Enoteca i Zaragoza. Hujedamig. Hur skall det gå med folkonykterheten i Spanien? Måste sannolikt bidra till tusentals misshandlade fruar, män och barn... Som inte får fira jul för att föräldrarna dricker och dricker och skriker och vrålar: "Aaaaa-Iiiiiiiii-KÅååååååå".
Jag lider med hela det spanska folket som inte har tillgång till världens bästa SB. Hur klarar de sig? Konkurrens och allt?

Vad har vi då bredvid glaset framför oss?
Om inte en vällagrad Manchego Viejo, en lokal Zaragoziansk chorizo, några inskramlade oliver stuffade med anjovis och ett handbakt spanskt mjukt bröd som den mogna damen i butiken spände ögonen i mig då jag kallade den "baguette". Det var minsann ingen jävla fransk baguette det där inte! Ett äkta spanskt bröd minsann! Även om ignoranta svenskar kan tycka det är en jävligt god baguette...

Och hur tolkar vi det som skvalpar runt i glaset då?
Till tonerna av Satyricon noteras ett mörkrött vin med moderna faconer (min iPad fixar inte cediljen...) i näsan. Mörkt, fatigt, rikt, fullstuffat. Samma sak i munnen. Detta är riktigt, riktigt bra. Helt briljant! SjälvLYSANDE! Vill ha den igen om 10, 20, 25 och 30 år.
 
Jag drack Roederer Estate L'Ermitage för första gången ikväll (årgång 2004).

Det var ett mycket trevligt bubbel, med harmoni och viss längd. Jag skulle säga att det nästan definitivt är det bästa mousserande vin jag druckit (champagne åsido, förstås).

Priset (strax över 300 kr) känns nästan löjligt lågt för den här kvalitén.

Stark rekommendation!
 

Gurto

Medlem
Fylliga rödviner med bra kvalité dricker jag vid 24 grader om jag kan. Tycker smaknyanserna blommar upp mer då. Vita viner vill jag ha källarsvala dock oavsett typ och sötma.

Vill inte komma med pekpinnar här, du dricker ju ditt vin precis som du vill, men i alla fall ge dig mina tankar kring detta (om du bryr dig eller inte är din sak - jag varken vill eller kan bestämma kring ditt vindrickande): Få, om ens något, vin är så att säga "gjort" för att drickas i så höga temperaturer. Tradiotionellt sett brukar spannet för temperatur på rödvin ligga mellan 14C (väldigt lätta, enkla viner) och 18C (de kraftiga och mogna). Att ett vin med tiden i glaset klättrar upp mot 20C brukar väl inte vra förödande men när du närmar dig 24-25C kommer vinet, enligt gängse sett att se det, bli väldigt obalanserat. Alkoholen börjar sticka ut, frukten tappar spänst och syran blir fadd. Jag skulle verkligen rekommendera dig att servera vinet svalare. Upplevelsen blir verkligen bättre. Om inte annat så kommer ju tempen stiga i glaset/flaskan/karaffen då det står i rumstemperatur. En Pinot kan du låta börja på 16C och kraftigare vintyper på 18C och sen följa utvecklingen efterhand då temperaturen stiger.

Tumregeln för vita brukar vara mellan 8C (de lättaste och enklaste) och 14C (de tyngsta och mest mogna).

Ge det ett försök i alla fall.

För övrigt undrar jag hur då får upp vinet i 25-25C? :eek: Har du det så varmt hemma?
 

Elvis

Medlem
Idag smuttar jag på...
John X Merriman Rustenberg Estate 2011 (www.systembolaget.se/99217)

Vinet rekommenderades av @Elvis i en annan tråd. Fruktig och "elegant" näsa med svarta vinbär, mynta, ceder och basilika, samt aningen blyerts, kakao och grillad röd paprika. I munnen är det anmärkningsvärt slankt, med finkalibriga tanniner och livlig syra, men avslutar aningen kort och grönbittert.

Vinet är bra och i princip helt rökfritt (till min förtret, men många andras lycka), men inte riktigt det jag förväntade mig. Tycker det saknar lite intensitet och funk, vilket jag vill ha i sydafrikaner av detta slag. Upplever det lite som en "klinisk" och korrekt Bordeaux. Kan dock tänka mig att anhängare av lite slankare vin förmodligen ser mina minus som plus. Det är ett bra vin, helt utan tvekan, men inte riktigt min stil. Trots detta njuter jag i fulla drag ändå och ger det 85p.

Mitt hjärta klappar absolut för Rustenberg efter ett härligt besök där och det är det enda vin från Rustenberg som går att köpa i Sverige nu, men det vin jag verkligen kan rekommendera är Rustenberg Estate Peter Barlow, deras rena Cabernet Sauvignon. Det är helt klart ett större vin och kostar också ungefär dubbelt så mycket.
 
  • Like
Reactions: fxr

Mattias Schyberg

Administratör
Mitt hjärta klappar absolut för Rustenberg efter ett härligt besök där och det är det enda vin från Rustenberg som går att köpa i Sverige nu, men det vin jag verkligen kan rekommendera är Rustenberg Estate Peter Barlow, deras rena Cabernet Sauvignon. Det är helt klart ett större vin och kostar också ungefär dubbelt så mycket.
Tack för tipset! Jag kan dessutom med lätthet förstå varför du gillar producenten, då det utan tvekan är kvalitetsvin de gör. Och även detta vin var ju bra, trots allt. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fredagens tvekamp står mellan två klassiska vindistrikt som anses förväxlingsbara, men är just dessa två viner särskilt lika, eller för den delen goda? Läs mer nedan...
image.jpg

Frankrike versus Spanien...

2011 Chateaneuf-du-Pape TraditionCuvée du Vatican (nr 99150)
Ungt med tät frukt åt det mörka hållet, björnbär, tapenad och smörkola i stora lass. Lakrits med blandade kryddor, viol, och timjan dyker upp efter en stund och bidrar med viss finess. Okomplicerat, runt och trevligt. Smaken är generös, fyllig och eldig, helt utan att tappa kontroll, hittar även en gnutta angenäm sötma. Gott men relativt enkelt. Jag dricker och njuter men får ingen inspiration till större och viktigare ord.

2008 Finca el Puig (nr 2737)
Viss utveckling (oxidationstoner) med mycket frukt åt körsbär, röda äpplen, lim, julmust(!), kryddnejlika, cigar, järn och romrussin. I munnen känns det visköst, fylligt och elegant med friska syror och distinkta tanniner. Eftersmaken sitter kvar länge, men inte bara positivt då det även har en lite väl efterhängsen bitterhet.

Summering:
Båda levererar godsaker, men i detta fall så faller Cd9dP:en lite platt på grund av sin anonymitet och ungdomsnaivitet i konkurrensen. Priorat vinner på grund av sina mognadstoner och komplexitet och måste nog anses vara mest PRISVÄRT!

Vad tycker ni som har provat dessa viner?
 
Last edited:

Mats

Gone todash....
Fredagens tvekamp står mellan två klassiska vindistrikt som anses förväxlingsbara, men är just dessa två viner särskilt lika, eller för den delen goda? Läs mer nedan...
Visa bifogad bild 753
Frankrike versus Spanien...

2011 Chateaneuf-du-Pape TraditionCuvée du Vatican (nr 99150)
Ungt med tät frukt åt det mörka hållet, björnbär, tapenad och smörkola i stora lass. Lakrits med blandade kryddor, viol, och timjan dyker upp efter en stund och bidrar med viss finess. Okomplicerat, runt och trevligt. Smaken är generös, fyllig och eldig, helt utan att tappa kontroll, hittar även en gnutta angenäm sötma. Gott men relativt enkelt. Jag dricker och njuter men får ingen inspiration till större och viktigare ord.

2008 Finca el Puig (nr 2737)
Viss utveckling (oxidationstoner) med mycket frukt åt körsbär, röda äpplen, lim, julmust(!), kryddnejlika, cigar, järn och romrussin. I munnen känns det visköst, fylligt och elegant med friska syror och distinkta tanniner. Eftersmaken sitter kvar länge, men inte bara positivt då det även har en lite väl efterhängsen bitterhet.

Summering:
Båda levererar godsaker, men i detta fall så faller Cd9dP:en lite platt på grund av sin anonymitet och ungdomsnaivitet i konkurrensen. Priorat vinner på grund av sina mognadstoner och komplexitet och måste nog anses vara mest PRISVÄRT!

Vad tycker ni som har provat dessa viner?

Shhyyy.. Viska, väck dom inte... Har bägge dessa men de ligger och sover i källaren och ska få göra det i 5-10 år till.....

Men intressant att höra hur du tycker de är nu men kan tyvärr inte kommentera hur jag tycker de smakar idag :(.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Shhyyy.. Viska, väck dom inte... Har bägge dessa men de ligger och sover i källaren och ska få göra det i 5-10 år till.....

Men intressant att höra hur du tycker de är nu men kan tyvärr inte kommentera hur jag tycker de smakar idag :(.
Äsch! Det finns inte tid att vänta, Mats. Jag kan inte lova att jag lever om tio år ens. :) Jag hatar att vänta...
 
Trådskapare
A
Äsch! Det finns inte tid att vänta, Mats. Jag kan inte lova att jag lever om tio år ens. :) Jag hatar att vänta...
Påminner mig om en dialog jag hade i Albe med en vinhandlare som sålde äldre viner. Han frågade mig om jag köpte vin för att investera eller för att dricka. Efter mitt svar, att dricka, svepte han med handen över sin affär och sa: BRA, många viner här är från dödsbon, vin är till för att drickas.
 
Toppen