Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mats

Gone todash....
Påminner mig om en dialog jag hade i Albe med en vinhandlare som sålde äldre viner. Han frågade mig om jag köpte vin för att investera eller för att dricka. Efter mitt svar, att dricka, svepte han med handen över sin affär och sa: BRA, många viner här är från dödsbon, vin är till för att drickas.

Visst, vin ska drickas! :) Men tyvärr vill man ju både ha flarran och dricka den, och man tror ju den ska bli bättre och det är därför som det på både gott och ont är man har en vinkällare. Det känns hårt att aldrig få smaka på vinerna man just köpt (för att man smått idiotiskt tror de ska bli sååå mycket bättre om några år) men man får ju ta fram nått som legat ett tag istället. Detta sagt med full förståelse att alla inte kan bo med lagringsmöjligheter även om viljan finns.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visst, vin ska drickas! :) Men tyvärr vill man ju både ha flarran och dricka den, och man tror ju den ska bli bättre och det är därför som det på både gott och ont är man har en vinkällare. Det känns hårt att aldrig få smaka på vinerna man just köpt (för att man smått idiotiskt tror de ska bli sååå mycket bättre om några år) men man får ju ta fram nått som legat ett tag istället. Detta sagt med full förståelse att alla inte kan bo med lagringsmöjligheter även om viljan finns.
Du har ett stressigt arbete, du är inte helt ung. Om tio år börjar du närma dig pension...
...vinet är vad som håller dig ung och vital, glöm inte det. ;)
 

Mats

Gone todash....
Du har ett stressigt arbete, du är inte helt ung. Om tio år börjar du närma dig pension...
...vinet är vad som håller dig ung och vital, glöm inte det. ;)

Skulle vilja svar med "Ja håller mig ung i kväll ja, men i morgon klockan 7 ska man också komma ihåg att det är det jä--a vinet som gör att jag känner mig så "otroligt" vital, ung och fräch just då....." men det gör jag ju så klart inte här.
 
Last edited:

KimHartman

Medlem
2010 Pietradolce Etna Vigna Barbagalli Är det kanske såhär det kunde bli om de gjorde Nebbiolo i Bourgogne? Rent, friskt, och svalt uttryck, med körsbär, jordgubbar, blodapelsin och sten. Fantastiska syror och finkorniga tanniner. En perfekt kombination av intensitet och elegans, vilken nerv detta har! Ett vin som lämnar avtryck.

Grattis till köpet @chambertin!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Skulle vilja svar med "Ja håller mig ung i kväll ja, men i morgon klockan 7 ska man också komma ihåg att det är det jä--a vinet som gör att jag känner mig så "otroligt" vital, ung och fräch just då....." men det gör jag ju så klart inte här.
Du har nog rätt, men...
image.jpg
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
I går kväll blev det en planka blandat kött som sköljdes ner med Ch Phélan-Segur 2011 på halvflaska.

-Givetvis väldigt ung men förvånansvärt öppen och tillgänglig. Mörka bär och massa ek och cigarrlåda i doften (både seder och tobak). Smaken bjöd på unga men behagliga tanniner,. Trodde innan att den skulle vara mer sluten men visar upp en härlig vinbärsfrukt och lång, djup smak. Kanongod.

D
et gäller att passa på när sambon, som inte äter kött eller dricker tyngre rödviner, är bortrest =)
En halvflaska för 190kr är en liten peng för en härlig kväll!
 

chambertin

Medlem
2010 Pietradolce Etna Vigna Barbagalli Är det kanske såhär det kunde bli om de gjorde Nebbiolo i Bourgogne? Rent, friskt, och svalt uttryck, med körsbär, jordgubbar, blodapelsin och sten. Fantastiska syror och finkorniga tanniner. En perfekt kombination av intensitet och elegans, vilken nerv detta har! Ett vin som lämnar avtryck.

Grattis till köpet @chambertin!
Tack för att du offrade dig och proavde den @KimHartman ! :)
Låter som om den levererar det som man har läst om den.
 

TEGE

Medlem
Clos Henri Pinot Noir

Pinot Noir??? Det lurade iaf mig. Visst, på färgen var det solklart. Men jag var långt ifrån PN.

Doften är komplex, bärig med tydlig fatkaraktär. En aning lakrits och större bärighet efter en tid.

Smaken är fatig, bärig med bra syra och avslutas med en touch av sandiga taniner.

Inte jätteimponerad av detta.


Efter någon timma öppnar det upp ordentligt, blir kraftigare. Nu börjar det likna något. Men,,, Pinot Noir??? Hade jag aldrig gissat med färgat glas.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    62 KB · Visningar: 249

Zaphod

Medlem
Jag har inte skrivit något här tidigare, men någon gång ska ju vara den första. Och som syrahälskare, vad passar bättre än att första inlägget är om en riktigt bra Cote Rotie?

Jag botaniserade lite på Passagen häromveckan och fick bl.a. med mig två olika Rottisar från en firma jag inte har så mycket koll på sedan tidigare, Domaine Garon. Den första, Les Triotes, gick åt förra helgen. Elegant och ursprungstypisk, fin frukt med bra koncentration och lite florala toner (violer). 92 p. Men nu var det ju inte den jag skulle skriva om, utan om den jag dricker idag.

Les Rochins är mycket elegant och trevligt mörkfruktig och kryddig, med tydlig avsändaradress. Den har relativt lätt kropp jämfört med exempelvis Guigals toppcuveer, och även jämfört med Triotes, som är mer extraherad. För Rochins verkar de ha hållit igen kraftigt på pigeagen och överpumpningen, vilket har resulterat i ett vin med mycket elegans och nästan lite burgundiska drag. Björnbär, chark, peppar, violer, i fina nyanser. 94-95 p. Blir nog till att bära hem en handfull och lägga i källaren.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har inte skrivit något här tidigare, men någon gång ska ju vara den första. Och som syrahälskare, vad passar bättre än att första inlägget är om en riktigt bra Cote Rotie?

Jag botaniserade lite på Passagen häromveckan och fick bl.a. med mig två olika Rottisar från en firma jag inte har så mycket koll på sedan tidigare, Domaine Garon. Den första, Les Triotes, gick åt förra helgen. Elegant och ursprungstypisk, fin frukt med bra koncentration och lite florala toner (violer). 92 p. Men nu var det ju inte den jag skulle skriva om, utan om den jag dricker idag.

Les Rochins är mycket elegant och trevligt mörkfruktig och kryddig, med tydlig avsändaradress. Den har relativt lätt kropp jämfört med exempelvis Guigals toppcuveer, och även jämfört med Triotes, som är mer extraherad. För Rochins verkar de ha hållit igen kraftigt på pigeagen och överpumpningen, vilket har resulterat i ett vin med mycket elegans och nästan lite burgundiska drag. Björnbär, chark, peppar, violer, i fina nyanser. 94-95 p. Blir nog till att bära hem en handfull och lägga i källaren.
Låter gott det där. :) Välkommen till forumet!
 

Gurto

Medlem
Domaines Schlumberger Pinot Gris Grand Cru Kitterlé 2007 (biffwok med lök, paprika, pak choi i sötare sojabaserad sås med ris) Doftar aprikos, citrus, honung och lite champinjoner. I munnen fylligt, halvsöt och ganska låg syra.

Pinot Gris tillhör inte favoritdruvorna men visst kan det vara gott ibland. Detta är absolut välgjort och gott. Saknar syra, men så blir det ju alltid med Pinot Gris :) är väl just därför jag inte är allra bästa vän med druvan.

Funkade till maten. Lite för sött. Hade tänkt något med en del restsötma eftersom det var både sötma och hetta i maten men detta blev lite för mycket åt det söta hållet. Hade nog funkat bättre till foie gras.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Förkväll, lite Papillion och två söta viner avnjuts parallellt innan det är dags att förbereda kvällens middag. Dessutom måste jag öva på Sauternes inför Sud-82 (ping @StefanAkiko, @CH, @vininfo.nu, @Grapeskull, @Mats, @chambertin)
image.jpg


Inte så mycket att säga här. Ett av vinerna var komplext, sött, friskt och ungdomligt (trots viss utveckling) med inslag av sultanrussin, saffran, aprikoser, lut, ngt sötlakrits och mandelmjöl. Det andra smakade inlagda burkaprikoser med en gnutta majs och apelsinlikör.

Båda var goda men det ena slog volter i munnen och mötte fjärilsosten perfekt (fantastiskt gott), det andra smakade gott men var helt okomplicerat.

Kan ni gissa vilket vin som är vilket?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Domaines Schlumberger Pinot Gris Grand Cru Kitterlé 2007 (biffwok med lök, paprika, pak choi i sötare sojabaserad sås med ris) Doftar aprikos, citrus, honung och lite champinjoner. I munnen fylligt, halvsöt och ganska låg syra.

Pinot Gris tillhör inte favoritdruvorna men visst kan det vara gott ibland. Detta är absolut välgjort och gott. Saknar syra, men så blir det ju alltid med Pinot Gris :) är väl just därför jag inte är allra bästa vän med druvan.

Funkade till maten. Lite för sött. Hade tänkt något med en del restsötma eftersom det var både sötma och hetta i maten men detta blev lite för mycket åt det söta hållet. Hade nog funkat bättre till foie gras.
Inte helt lätt att välja rätt vin till den rätten. ;)
 
Trådskapare
A
Jag har inte skrivit något här tidigare, men någon gång ska ju vara den första. Och som syrahälskare, vad passar bättre än att första inlägget är om en riktigt bra Cote Rotie?

Jag botaniserade lite på Passagen häromveckan och fick bl.a. med mig två olika Rottisar från en firma jag inte har så mycket koll på sedan tidigare, Domaine Garon. Den första, Les Triotes, gick åt förra helgen. Elegant och ursprungstypisk, fin frukt med bra koncentration och lite florala toner (violer). 92 p. Men nu var det ju inte den jag skulle skriva om, utan om den jag dricker idag.

Les Rochins är mycket elegant och trevligt mörkfruktig och kryddig, med tydlig avsändaradress. Den har relativt lätt kropp jämfört med exempelvis Guigals toppcuveer, och även jämfört med Triotes, som är mer extraherad. För Rochins verkar de ha hållit igen kraftigt på pigeagen och överpumpningen, vilket har resulterat i ett vin med mycket elegans och nästan lite burgundiska drag. Björnbär, chark, peppar, violer, i fina nyanser. 94-95 p. Blir nog till att bära hem en handfull och lägga i källaren.

Tack för inlägget @Zaphod och välkommen till forumet. Undertecknad tillhör väl inte Syrahfantasterna med det där lät som intressanta viner. Har ju provat på området förut och skam den som ger sig,

Vilka årgångar var det du drack?
 

Larseman

Medlem

D
et gäller att passa på när sambon, som inte äter kött eller dricker tyngre rödviner, är bortrest =)
!
Samma här, frugan bortrest och då passar jag på med vin som hon inte sätter högst på skalan:
2011 Sottimano Langhe Nebbiolo
WP_000359.jpg

Lördag: Ganska stum, doft av tjärpastiller, bittermandel och en liten aning av blå frukt. Mycket stram, som sandpapper i munnen, gick överhuvudtaget inte att sippa på efter maten. 86p
Söndag: Mer öppen, mer blå och röd frukt, gummi, bittermandel, ganska parfymerad. Betydligt mer sansade tanniner, vilket ger mer plats för de ganska spänstiga syrorna. 87p
Hade ändå väntat mig lite mer av den här. Enligt uppgift är det i princip en Barbaresco utifrån druvor, vingårdsläge och vinifiering. Kanske behöver lite mer tid i källaren.
PS: Vad tusan menar jag med spänstiga syror? Men det låter bra, eller hur :p Man lär sig en del från bloggosfären...
 
Last edited:

KimHartman

Medlem
Tack för att du offrade dig och proavde den @KimHartman ! :)
Låter som om den levererar det som man har läst om den.
Den levererade helt klart! Vinet har med all säkerhet många år i sig, men egentligen ser jag inte något behov av lagring. Det är helt enkelt ett sånt där vin som ger så mycket redan nu, så känns det inte som om man missar något genom dra en kork. Inget offer här alltså.. ;)
 

KimHartman

Medlem
frugan bortrest och då passar jag på med vin som hon inte sätter högst på skalan:

Lustigt fenomen det där! Själv passar jag på att stilla mitt sug efter Chateauneuf-du-pape när kärestan är borta. Och det är hon ikväll, så jag öppnade en 2009 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Collection Charles Giraud. Lovande doft av jordgubbar, hallon, och choklad. Tyvärr ett mycket alkoholsött, trögflytande koncentrat av fikon, russin, och bittra medicin-toner, i munnen. Jag vill påpeka att jag har hög tolerans för denna typ av negativa sidor hos CdP. Har druckit samma årgång av det "mindre syskonet" Auguste Favier vid flera tillfällen och gillar det skarpt. Har druckit definitionen för moderna prestige-CdP av monsterdimensioner, 2009 Mas de Boislauzon Cuvée du Quet - som ju dissades i en annan tråd här - och tyckt att det funkat bra (speciellt när det var ungt och nysläppt). Men detta var helt enkelt för mycket. Kanske hade funkat bättre en annan dag, men ikväll blev det helt fel. Alldeles för lite struktur för att bära så mycket supermogen frukt och alkohol. Bara hoppas att mina 2010or av Charles Giraud kan leverera istället...

Fick spela ut ett reservkort istället: 2007 Poggio di Sotto Rosso di Montalcino Underbar, lättgillad Sangiovese, som stilmässigt drar åt gårdagens fantastiska Etna-uppenbarelse med Vigna Barbagalli. Frisk, röd frukt, apelsiner, te, mineral, och torkade blommor. Inte riktigt lika bra om 06:an, men verkligen inte långt ifrån. Mycket tillgänglig nu, och ett vin att bli glad av.
 

Zaphod

Medlem
Tack för välkomsthälsningarna!

Årgången var 2011 på båda vinerna jag nämnde ovan. De går nog att dricka på ungfrukten i ett halvår till eller året ut kanske, sedan kanske det är risk för tunnel. Än så länge ingen tillstymmelse till det i alla fall.
 

Zaphod

Medlem
Kan ni gissa vilket vin som är vilket?

Mja, jag vet ju i alla fall att jag själv tycker att Suduirat är riktigt gott, och har både sultanrussin och saffran i tonerna, så även om sydafrikanerna gör det bra, så är det väl fransosen som sjunger i glaset?
 
Toppen