Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Provar ett nytt vin för mig, Buena Vista Pinot Noir 2011:

Utseende: Klar vätska, vinbärsrött som får mig att tänka på röda vinbär och hallon.

Doft: Jordgubbar och hallon i en mustig, jordig stil. Kryddig med lite ingefärsrökig nyans. I like! Möjligen att jag får lite animaliska vibbar av ingefäran för under uppväxten brukade min kära mor alltid marinera fläskfilé i bl a ingefära. När man väl grillar det så påminner det precis om den ingefärsrökighet jag nu uppfattar i glaset. ;)

Smak: Mogna jordgubbar, ingefära i en lite rå och rivig form, viss tanninstruktur som jag inte är så van vid i Pinot. Syran är snäll dock, så det ger vinet en lite köttig ton som jag kommit att förknippa med Pinot-viner från USA. Väldigt trevlig till lite kyckling som sen middag! Nu återstår det väl att ta sig ett glas till efterrätt!
Riktigt trevlig läsning, blev sugen. Gillar när PN får den där ingefärstonen, vilket är lite typiskt USA och NZ, har jag märkt. Apropå köttighet: har själv misstagit PN för kallklimatssyrah vid ett par tillfällen när jag litat för mycket på näsan och ignorerat färg och tanninstruktur. Tycker kryddigheten och köttigheten kan vara förbryllande lika mellan varven.
 

ChristianB

DipWSET
Riktigt trevlig läsning, blev sugen. Gillar när PN får den där ingefärstonen, vilket är lite typiskt USA och NZ, har jag märkt. Apropå köttighet: har själv misstagit PN för kallklimatssyrah vid ett par tillfällen när jag litat för mycket på näsan och ignorerat färg och tanninstruktur. Tycker kryddigheten och köttigheten kan vara förbryllande lika mellan varven.
Verkligen! Jag har inte misstagit Syrah mot PN, men jag förstår precis vad du menar. Sist jag provade riktigt ordentligt med viner så var de två druvorna i olika flighter, då Bggne och Bdx i ena och så Rhône i en annan...

Det börjar öppna upp sig lite mer nu; det saknar komplexiteten från en PN från Bourgogne, så jag tänkte inte på den som en varmklimats-Pinot, men räknas det som en sådan eller är det svalare i Carneros? Det är ju "förhållandevis" svalt i Carneros men mot en Bourgogne är det ju en annorlunda flaska...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Verkligen! Jag har inte misstagit Syrah mot PN, men jag förstår precis vad du menar. Sist jag provade riktigt ordentligt med viner så var de två druvorna i olika flighter, då Bggne och Bdx i ena och så Rhône i en annan...

Det börjar öppna upp sig lite mer nu; det saknar komplexiteten från en PN från Bourgogne, så jag tänkte inte på den som en varmklimats-Pinot, men räknas det som en sådan eller är det svalare i Carneros? Det är ju "förhållandevis" svalt i Carneros men mot en Bourgogne är det ju en annorlunda flaska...
Egentligen så är det ju såklart "uselt" att inte skilja på PN och syrah, då färg, tannin och även aromen skiljer sig en hel del, men det har hänt mig ändå, så något är det. Under fokuserat tillstånd så skulle jag nog inte kunna missa. :)

Jag vet att Carneros tillhör en lite svalare klimatzon i Kalifornien, är dock ingen siffernörd, så exakta jämförelser eller tal lämnar jag med varm hand över till de som bryr sig. Skulle dock inte bli förvånad om det är relativt svalt, vad det nu innebär. ;)
 

ChristianB

DipWSET
Jag skulle ju kunna kolla upp det själv, men jag kände att just ikväll orkade jag inte. :p

Men ja, med en liten titt så ser man ju rätt snabbt att PN inte är Syrah... ;) Någon dag ska jag kika på färgerna lite mer noggrant, typ glas bredvid glas eller så!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2010 La Doriane, av Guigal från Condrieu (dyrt) 87p
Copy paste fr CT.
Young White Rhône continues to repulse from the QPR perspective. A very good white, yet at an unbridgeable distance from the critical acclaims. Having had some great mature Viogniers, I know what they can become. I don't see anything of that in this wine, but hope it will spring into life.

Light yellow.
Exceptionally flowery perfume of hyacinths and lilacs. Too much for me, but I'm sensitive to those perfumes. And small roasted oak.
Acids are a happy step backwards from all the high-acid-whites that we've had lately. Medium full. Very very young. Not very complex. Medium rich. Nothing integrated. Ok concentration. Dodgy focus.
Even if in doubt, we are happily relaxing with our remaining 5 btls. And next one around 2020.
(Cork marked: 2210, may explain the youthful expression.)
Wife 86p.
Again, young white Rhône wines don't do anything for us. Score is for today's exceptionally poor performance.
At fantastic L'Effervescence, 1 star, Nishi-Azabu (Tokyo) and Asia's 25th best restaurant according to some.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2012 Antane Chianti, 84p
Copy paste fr CT
Almost a VERY GOOD wine. Just what I needed after today's big disappointment: 2010 La Doriane.
Very fine Chianti that is young, fruity and happy on the palate. It sports a great acidic bite and some mature tannins. Fair concentration, good length and enough concentration for what it is.
Classic expression.
Wife: xx (only tired)
Would happily have again. Should improve over a few years.
At a family restaurant in Yokohama.
2014-03-13 23.25.58.jpg

En pizza (min), en spaghetti frutti di mare (hustruns), en liten korvtallrik, en liten charkuteritallrik, en crème caramel, "drick-allt-du-orkar-softdrinks", denna flaska vin, en kaffe, god service: 330 SEK.
 

ChristianB

DipWSET
2010 La Doriane, av Guigal från Condrieu (dyrt) 87p
Copy paste fr CT.
Young White Rhône continues to repulse from the QPR perspective. A very good white, yet at an unbridgeable distance from the critical acclaims. Having had some great mature Viogniers, I know what they can become. I don't see anything of that in this wine, but hope it will spring into life.

Light yellow.
Exceptionally flowery perfume of hyacinths and lilacs. Too much for me, but I'm sensitive to those perfumes. And small roasted oak.
Acids are a happy step backwards from all the high-acid-whites that we've had lately. Medium full. Very very young. Not very complex. Medium rich. Nothing integrated. Ok concentration. Dodgy focus.
Even if in doubt, we are happily relaxing with our remaining 5 btls. And next one around 2020.
(Cork marked: 2210, may explain the youthful expression.)
Wife 86p.
Again, young white Rhône wines don't do anything for us. Score is for today's exceptionally poor performance.
At fantastic L'Effervescence, 1 star, Nishi-Azabu (Tokyo) and Asia's 25th best restaurant according to some.
Hur mognar Viognier egentligen? Sist jag läste lite mer ingående om druvan så var det i Oz Clarkes druvbok och han förordade i stort att man skulle dricka dem så färska som möjligt... Jag känner en viss förvirring här! :p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hur mognar Viognier egentligen? Sist jag läste lite mer ingående om druvan så var det i Oz Clarkes druvbok och han förordade i stort att man skulle dricka dem så färska som möjligt... Jag känner en viss förvirring här! :p
Unga Viognier (uppskattas av många, uppenbarligen bla OC):
Är rätt stora, fruktigt aromatiska viner mot blå-lila blomster och med en relativt fyllig munkänsla och moderata syror. Läste ngnstans att det är en släkting med Nebbiolo. Kanske därför många säger "viol", men jag känner nästan alltid hyacinter och syrener. Och ofta FöR mckt...

Mogna Viognier (uppskattas av ... många, uppenbarligen inkl bla mig):
Förfinar uttrycket och tonar ofta ned blomstren samtidigt som det jag associerar till höstens dofter brukar träda fram. Utvecklar en "fet" munkänsla och kan ibland åstadkomma "perversa" aromer som gör sådana som mig mckt lycklig :) Vaxiga äpplen i kombination med allt från blomsteraffär till gammal ladugård och otvättat gummi är inte alls ovanligt.

Sen skall man väl lämpligen lägga till att Viognier sällan är gjord för lagring. Men... Ya ya, är ju naturligtvis en smaksak. Jag har i mitt liv druckit färre än 10 mogna Rhônska Viognier, så du får inte referera mig som expert på dem. Har druckit en rackarns massa fler unga versioner. Och det är alldeles uppenbart att jag personligen föredrar det mogna uttrycket av just denna druva-terroir.

Fö önskar jag att du slutar vara förvirrad: drick bra grejjer, tjäna grymt med pengar och drick fler bra grejjer, bilda dig en egen uppfattning som objektivt stöjer din smak och kasta dig över vin på ett sätt så att självaste Bacchus rodnar av slacker-skam. Då blir det bra :eek:
 

ChristianB

DipWSET
Unga Viognier (uppskattas av många, uppenbarligen bla OC):
Fö önskar jag att du slutar vara förvirrad: drick bra grejjer, tjäna grymt med pengar och drick fler bra grejjer, bilda dig en egen uppfattning som objektivt stöjer din smak och kasta dig över vin på ett sätt så att självaste Bacchus rodnar av slacker-skam. Då blir det bra :eek:
Hehe, det var just kring Viognier som jag kände en aning av förvirring; i övrigt börjar jag sakta men säkert få tag i det jag gillar! ;) Schysst att du var så utförlig i svaret i alla fall!

Dricka bra gör man ju mer än gärna, men för tillfället är det lite annat som pengarna går till utöver vinet. Badrumsrenovering och nytt kök... Lite sådant där nödvändigt som kommer göra det mycket roligare att stå i köket och laga mat med ett gott glas vin i ena handen och filékniven i andra. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inför den stora Dagen då internet står stilla och delar en pava, passar jag på att testa en av min flaskor med San Fereolo -05, efter tips av @Magikern

image.jpg


Måste ju även påtala att jag fick vänta närmare en månad på att få vinet, och då skall ni veta att den beställdes från en annan butik i Göteborg. Bra jobbat, Systembolaget! :mad:

Vinet då...

Trevlig och mycket fruktig arom med inslag av cocktailkörsbär, mogen banan, nagellack, pistagenötter, läder, röda äpplen, ngt blöt hund och eneträ. Komplex och unik. Smaken är medelfyllig och balanserad med fin stramhet och pigga syror. Riktigt gott och annorlunda. Klarar många år till på rygg. Två tummar upp!
 

Magikern

Medlem
Fick ett vin blint som jag gissade var ett byvin från Gevrey Chambertin 2006 jag var dock inte i närheten.

Det var Au Bon Climat 2009 "La Bauge Au-dessus" som nog många testat.

Smakar som ett byvin från en mellanårgång i Bourgogne, gott men lär aldrig bli en höjdare.

Trevlig och mycket fruktig arom med inslag av cocktailkörsbär, mogen banan, nagellack, pistagenötter, läder, röda äpplen, ngt blöt hund och eneträ. Komplex och unik. Smaken är medelfyllig och balanserad med fin stramhet och pigga syror. Riktigt gott och annorlunda. Klarar många år till på rygg. Två tummar upp!

Noterade du smakförvandlingen efter drygt 90 minuter? Klart överpresterande för sitt pris ett solklart "under the radar" vin.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fick ett vin blint som jag gissade var ett byvin från Gevrey Chambertin 2006 jag var dock inte i närheten.

Det var Au Bon Climat 2009 "La Bauge Au-dessus" som nog många testat.

Smakar som ett byvin från en mellanårgång i Bourgogne, gott men lär aldrig bli en höjdare.



Noterade du smakförvandlingen efter drygt 90 minuter? Klart överpresterande för sitt pris ett solklart "under the radar" vin.
Har knappt hunnit att vänta 90 minuter, men visst börjar det utvecklas lite i glaset. Mer läder och tobak. Prisvärt alla gånger!
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Har knappt hunnit att vänta 90 minuter, men visst börjar det utvecklas lite i glaset. Mer läder och tobak. Prisvärt alla gånger!

2001:an fanns tidigare i sortimentet på SB och även den var förvånansvärt bra. Mycket sammetslena mognadstoner och mörk choklad.
 

gbgpatrik

Medlem
Paolo Scavino Bricco Ambrogio 2004
Börjar smaka av Barolo 2004 och se hur de ligger till.
Vid 12,5 grader och precis upphällt i karaff så det tuffa tanniner och en del lingonlika syror i munnen. Doften som sprider sig i köket är underbara Piemontesiska Nebbiolotoner av rosor och Viol. Vinet är korrekt men kallt... (Surprise...)

Vid ca 18 grader (1,5h på karaff) när jag häller upp första glaset så är doften fortfarande typisk fast har utvecklat sig och lite menthol har blandat sig in. Tycker jag får svaga toner av "aceton" som är väldigt behagliga.

I munnen är tanninerna fortfarande klart märkbara fast lite torrare än direkt vid öppnandet. Viner har toner av viol, lakrits och skönt osockrat lingonmos...
Lite Ek finns närvarande men känns absolut inte störande, mer som en avrundande faktor till syrorna.

Supergott och drickklart. Några år till hade nog inte skadat men är absolut inte nödvändigt.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Pierre Usseglio & Fils 2011

Öppen, tillgänglig och min stil av vin.
Söta plommon, körsbär och efter ett tag så övergår det mot peppar och örter med lagom köttighet och sammetslena tanniner.
 

Skrutt

Medlem
Pascual Tosos Alta Reserve Malbec 2010 igen
Den här dryckens "spets" var en fin, flyktig arom av likörkonfekt, samt en rätt intagande ton av smörkola. Syran ger samtidigt en fullt tillräcklig fräschör. Vinet försvarar sin prislapp. Men vilken galet tung flaska! Vad är det med sydamerikaner? Montes Folly från Chile var den första freakflaskan jag stötte på nyligen, gigantisk och med en bisarr urgröpning i botten, och nu den här obegripligt tunga buteljen. Det känns miljöovänligt på ett onödigt sätt, lite osympatiskt. Flaskan var också tämligen ful, som ett nöje utan leende eller skratt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Pascual Tosos Alta Reserve Malbec 2010 igen
Den här dryckens "spets" var en fin, flyktig arom av likörkonfekt, samt en rätt intagande ton av smörkola. Syran ger samtidigt en fullt tillräcklig fräschör. Vinet försvarar sin prislapp. Men vilken galet tung flaska! Vad är det med sydamerikaner? Montes Folly från Chile var den första freakflaskan jag stötte på nyligen, gigantisk och med en bisarr urgröpning i botten, och nu den här obegripligt tunga buteljen. Det känns miljöovänligt på ett onödigt sätt, lite osympatiskt. Flaskan var också tämligen ful, som ett nöje utan leende eller skratt.
Dessa förbenade flaskor håller jag med om, likaså din analys med smörkola. Gott vin som hade kunnat vara lysande om de endast hade hållit tillbaka aningen i fatbehandlingen. Prismässigt är det dock svårt att klaga. :)
 

Gurto

Medlem
Fick ett vin blint som jag gissade var ett byvin från Gevrey Chambertin 2006 jag var dock inte i närheten.

Det var Au Bon Climat 2009 "La Bauge Au-dessus" som nog många testat.

Smakar som ett byvin från en mellanårgång i Bourgogne, gott men lär aldrig bli en höjdare.

Har inte provat Bauge Au-Dessus men däremot Knox Alexander, som är deras Pinot ett steg upp i kvalitet, från samma årgång. Det tycker jag är lysande! Burgundiska vibbar men med tydliga hintar om att det ändå är amerikanskt. På ett bra sätt dock. Fortfarande relativt sval och elegant frukt.

Gillar Au Bon Climat överlag. Även deras Chardonnay är sjyst (speciellt XXX).

En sidonotering: kollade lite Au Bon Climat på CT och råkade se att du skrivit in dina noter om vinet på fel vin. Du har skrivit dem på deras vanliga Pinot Noir (den som inte har något tilläggsnamn).
 

Gurto

Medlem
Provade lite Renato Ratti häromdagen och tänkte kort dela med mig av upplevelsen av dem (tog inga noter):
Barbera d'Alba (tror det var 2010)
Mörkfruktig och generös. Rätt mycket ladugårdstoner. Gott.

Barolo Marcenasco 2009 och 2010
Båda bra viner. Relativt eleganta Baroli med det göttiga man förväntar sig i en bra Barolo. -09 lite mörkare frukt och mer öppet medan -10 var snäppet elegantare men också mindre öppet. -10 mer lik -08 som jag prövat förut. Som väntat då -09 var varmare än -08 och -10. Föredrog -10 även om -09 är mer drickvänligt nu.

Barolo Conca 2008
Definitivt ett snäpp upp i koncentration och komplexitet. Något som mycket tydligare fanns här än i Marcenasco var inslag av mentol och nagellack (Pietro Ratti kallade det "balsamic aromas"). Väldigt bra men ber också än tydligare om fler år i källare.
 

mnor

Medlem
Pascual Tosos Alta Reserve Malbec 2010 igen
Den här dryckens "spets" var en fin, flyktig arom av likörkonfekt, samt en rätt intagande ton av smörkola. Syran ger samtidigt en fullt tillräcklig fräschör. Vinet försvarar sin prislapp. Men vilken galet tung flaska! Vad är det med sydamerikaner? Montes Folly från Chile var den första freakflaskan jag stötte på nyligen, gigantisk och med en bisarr urgröpning i botten, och nu den här obegripligt tunga buteljen. Det känns miljöovänligt på ett onödigt sätt, lite osympatiskt. Flaskan var också tämligen ful, som ett nöje utan leende eller skratt.

Drack också Pascual Toso Alta Reserve Malbec 2010 igår och tyckte väl att björnbär var den mest framträdande smaken. Helt klart gott och jag kan hålla med Matlen om att det skulle vinna på om de hållit tillbaka fatbehandlingen. På tal om flasktyngden så kan jag bara hålla med dig. Gjorde en ovetenskaplig jämförelse och kom fram till att denna 75cl flaska är minst lika tung som en magnum flaska om inte tyngre.
 
Toppen