Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Och ditt visar vilken gammal, trött och korrekt hen du blivit.
Kom igen nu, ge mig ett dräpande svar.
Huh... korrekt kommatering. Har du anställt någon som skriver åt dig?

(Landström blev lite ynklig häromsistens, tänkte jag skulle vara snäll och hjälpa honom lite.)
 
Trådskapare
A
Om jag inte hade koll på vad det var för något, hur skulle jag då kunna veta att det fanns en tråd om det?
Huh... korrekt kommatering. Har du anställt någon som skriver åt dig?

(Landström blev lite ynklig häromsistens, tänkte jag skulle vara snäll och hjälpa honom lite.)

Troligen en ren lyckträff. Det är samma som med att få ligga. @CH vet inte vad det är för något, så hur skulle han kunna få nåt?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kvällen tillbringades som antifirande (idag har inte varit min bästa dag i liwet, samtidigt som ursprungligt middagsfirande med mckt god vän ställdes in i sista sekunden) med min hustru (som också stött på omfattande motgångar idag) på La Rochelle 'Sanno' - igeeeen... Uttråkad av La Rochelle 'Sanno'? Nä-hä-rå, inte ens möjligt :p
Inga bilder togs dock. Mest pga ren desperation, hunger, nedstämdhet och ... helt enkelt för att jag råkar vara en råbarkad nordman, helt i avsaknad av hyfs och normer.

Vi hittade också en flaska i deras vinlista som skrek på oss:
2010 Dunham Three Legged Red (Columbia Valley, Washington State)

Som var helt schyyyykt uuuunderbar!
Doft av kallt mogna Merlotdruvor, smaken som av en lagom ekad Hermitage från ett varmt år. Väl återhållen, ung, syror som skapar ryggrad av dugliga mått, meschliga tanniner, ca 5 års sprudlande liv kvar på sin bana.
Så här blir det då: inga lagar reglerar vilka druvor som tillåts hoppa isäng med varandra. Rent kaos! Vem faen blandar Syrah med en massa Bordeaux-druvor? Eller tvärt om? Arresteringsorder att utfärda? Applåder? Kaos!
Vi väljer nog applåder i detta fall. Vi har tidigare utfärdat några arrestorders på liknande blandningar som inte, sas, burit frukt Men, denna var riktigt najsig!

"If you don't think through your actions, you will end up in cows. And you can not expect to live a good life in cows!"
(Svensk föreläsare som försatte ett fullt auditorioum i djupa bryderier pga att hon inte riktigt visste hur man uttalar ordet 'chaos' på engelska.)

Skall försöka baxa in en TN på CT också innan jag somnar för dagen. :baksmälla:
Edit: inlagd här!
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Kvällen tillbringades som antifirande (idag har inte varit min bästa dag i liwet, samtidigt som ursprungligt middagsfirande med mckt god vän ställdes in i sista sekunden) med min hustru (som också stött på omfattande motgångar idag) på La Rochelle 'Sanno' - igeeeen... Uttråkad av La Rochelle 'Sanno'? Nä-hä-rå, inte ens möjligt :p
Inga bilder togs dock. Mest pga ren desperation, hunger, nedstämdhet och ... helt enkelt för att jag råkar vara en råbarkad nordman, helt i avsaknad av hyfs och normer.

Vi hittade också en flaska i deras vinlista som skrek på oss:
2010 Dunham Three Legged Red (Columbia Valley, Washington State)

Som var helt schyyyykt uuuunderbar!
Doft av kallt mogna Merlotdruvor, smaken som av en lagom ekad Hermitage från ett varmt år. Väl återhållen, ung, syror som skapar ryggrad av dugliga mått, meschliga tanniner, ca 5 års sprudlande liv kvar på sin bana.
Så här blir det då inga lagar reglerar vilka druvor som tillåts hoppa isäng med varandra. Rent kaos! Vem faen blandar Syrah med en massa Bordeaux-druvor? Eller tvärt om? Arresteringsorder att utfärda? Applåder?
Vi väljer nog applåder i detta fall. Vi har tidigare utfärdat några arrestorders på liknande blandningar som inte, sas, burit frukt Men, denna var riktigt najsig!

"If you don't think through your actions, you will end up in cows. And you can not expect to live a good life in cows!"
(Svensk föreläsare som försatte ett fullt auditorioum i djupa bryderier pga att hon inte riktigt visste hur man uttalar ordet 'chaos' på engelska.)

Skall försöka baxa in en TN på CT också innan jag somnar för dagen. :baksmälla:
Trist att det har varit en dålig dag. :( Känner du behov av att vädra så vet du var jag finns. :cigarr:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite vardagsvin så här på tisdag kväll. Bara ett glas...eller två kan ju inte skada, tänker jag :cigarr:

Vinet ifråga är...
image.jpg

2010 Laougue, Les Clos Camy, Madiran (www.systembolaget.se/2852)

Vinet är gjort på en blend av Tannat, CF och CS och kostar ofattbart endast 79 pix :eek:

Aromen är tät, mustig och elegant med fina stråk av svarta vinbär, kaffe, ceder, läder och oliver. I munnen känns det fylligt, med ganska rejäla tanniner, som tillsammans med syran är i balans. Viss antydan till mineral åt grushållet dyker upp i svansen tillsammans med en gnutta beska, men längden kroknar en aning.

För sitt pris, ett smått fantastiskt vin och riktigt GOTT. Jag hade inte blivit besviken om jag hade betalt det dubbla! Gott vin av stram karaktär som inte borde göra särskilt många vinnördar besvikna.

PRISVÄRT FYND!!! :tystad:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inspirerad av @Matlen öppnade jag en 2002 Jacques Lassaigne Montgueux. Gyllengul färg, skön doft av krita och honungssötma. Frisk smak med begynnande mognad och en hel del fruktsötma i form av honungaromer. Krämig mousse. Har mycket likheter med en Chablis men med brödigheten och komplexiteten från champagne.

Visa bifogad bild 847
Hade hoppats på lite tomtar när jag läste att du inspirerats av lilla mig. Vad fick jag - en Champis utan minsta lilla skogstroll. :vägg:

:p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inspirerad av @Matlen öppnade jag en 2002 Jacques Lassaigne Montgueux. Gyllengul färg, skön doft av krita och honungssötma. Frisk smak med begynnande mognad och en hel del fruktsötma i form av honungaromer. Krämig mousse. Har mycket likheter med en Chablis men med brödigheten och komplexiteten från champagne.

Visa bifogad bild 847
Vad är din slutsats då?
Hur många stjärnor på Prisvärdhimlen?
Kan det få en hustru som ogillar bubblor och religion att bli troende? Jag bryr mig inte om vad, bara hon kombinerar det med bubblor :)

(gud, allah, zatan, krishna, vishnu, stonehenge, odin, athena, zeus, rondellhundar, att-maria-var-en-jungfru-ha-ha-ha, kors, palt, motorvägar, spaghettisåll, lsd, etc spelar ingen roll.)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite vardagsvin så här på tisdag kväll. Bara ett glas...eller två kan ju inte skada, tänker jag :cigarr:

Vinet ifråga är...
Visa bifogad bild 845
2010 Laougue, Les Clos Camy, Madiran (www.systembolaget.se/2852)

Vinet är gjort på en blend av Tannat, CF och CS och kostar ofattbart endast 79 pix :eek:

Aromen är tät, mustig och elegant med fina stråk av svarta vinbär, kaffe, ceder, läder och oliver. I munnen känns det fylligt, med ganska rejäla tanniner, som tillsammans med syran är i balans. Viss antydan till mineral åt grushållet dyker upp i svansen tillsammans med en gnutta beska, men längden kroknar en aning.

För sitt pris, ett smått fantastiskt vin och riktigt GOTT. Jag hade inte blivit besviken om jag hade betalt det dubbla! Gott vin av stram karaktär som inte borde göra särskilt många vinnördar besvikna.

PRISVÄRT FYND!!! :tystad:
@Mats VAD säger du om denna? Hur många behöver jag? Beställ du, så ordnar vi det så snart jag står upp igen.
 
Trådskapare
A
Vad är din slutsats då?
Hur många stjärnor på Prisvärdhimlen?
Kan det få en hustru som ogillar bubblor och religion att bli troende? Jag bryr mig inte om vad, bara hon kombinerar det med bubblor :)

(gud, allah, zatan, krishna, vishnu, stonehenge, odin, athena, zeus, rondellhundar, att-maria-var-en-jungfru-ha-ha-ha, kors, palt, motorvägar, spaghettisåll, lsd, etc spelar ingen roll.)

Det är en zero dosage. Tror inte det är rätt vin att övertyga din hustru. Jacques Lassaigne har dock en trogen följarskara i Japan.
Allt vin som är gott är prisvärt. Det här gav jag runt 300 SEK för när jag köpte dem.
 

Mats

Gone todash....
@Mats VAD säger du om denna? Hur många behöver jag? Beställ du, så ordnar vi det så snart jag står upp igen.

Hur många du behöver får du rannsaka ditt eget samvete och minne, så här skrev du efter att jag haft med det till dig i höstas:

9/8/2013 - STEFANAKIKO WROTE:87 Points
This is sheer value for money and drinking pleasure for my palate. Great grip and constitution. Madiran rulez and I will get a bunch of these. There is a tremendous upside to be expected from cellaring these.
W/ME In Umeå.

Jag gav den 88 p och tänkte köpa ett gäng men det blev aldrig av. Kanske bör göra det ändå för det är ju något med nästan alla viner med tannat i som gör en så glad, det känns att det är RIKTIGA viner och ingen jäv..a sammetslen jordgubbsaft där inte!!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hur många du behöver får du rannsaka ditt eget samvete och minne, så här skrev du efter att jag haft med det till dig i höstas:

9/8/2013 - STEFANAKIKO WROTE:87 Points
This is sheer value for money and drinking pleasure for my palate. Great grip and constitution. Madiran rulez and I will get a bunch of these. There is a tremendous upside to be expected from cellaring these.
W/ME In Umeå.

Jag gav den 88 p och tänkte köpa ett gäng men det blev aldrig av. Kanske bör göra det ändå för det är ju något med nästan alla viner med tannat i som gör en så glad, det känns att det är RIKTIGA viner och ingen jäv..a sammetslen jordgubbsaft där inte!!
Jomen jävlar!
Rannsakningens timma är nära... Återkommer via PM.
 

MartinE

Medlem
Jag övertygade några kollegor att det kunde vara en bra idé med en liten champagneprovning igår! Flaskorna som gjorde tisdagskvällen riktigt trevlig var följande trenne musketörer: Orpale 2002, Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 2000 och R&L Legras Cuvée St-Vincent 1996.

Orpale 2002: Blommig och aningen rökig doft med inslag av gula plommon, smör och mineral. Frisk, något utvecklad och tydligt chardonnayig smak. Lätt mogen gul frukt. Gula plommon, mineral och citron. Stor potential och samtidigt oväntat öppen! Mycket bra, men tack vare den tuffa konkurrensen kvällens ”svagaste” vin. 89 p.

Cuvée Sir Winston Churchill 2000: Till att börja med väldigt sluten i både doft och smak. Blommig doft med inslag av dill, rostat bröd och gula äpplen. Efter en timmes luftning kommer även nötterna och nougaten! Smak av gula äpplen, mineral och nougat. Fortfarande ung, men visar sin kraft efter ett par timmars luftning. Fantastisk! 91 p.

Cuvée St-Vincent 1996: Den här var ännu bättre igår än när jag drack den i november! Mogen doft med tydliga sherry-toner. Torkad frukt, honung, aprikos, röda äpplen och rostat bröd. Mogen och frisk smak med röda äpplen, hasselnötter, blodgrape och äppelskal. Efter hand även nougat. Magisk! 95 p.
 
Trådskapare
A
En Selosse Initiale, deg mars, 2010. Har sagt det tidigare, just 2010 verkar vara ett bra degorgeringsår för Initiale, vinet är mer koncentrerat, både i doft och smak, mer "volymiöst". Exotiskt frukt, mineraler i doften kombinerat med en skön sötma som följer upp i smaken. Bra och lång eftersmak. Tror det här vinet har en bra lagringspotential

Om jag räknar rätt bör årgångsblandningen i det här vinet vara 2004/2006/2006 vilket ju alla är tre bra/ok årgångar vilket också visar sig i slutresultatet.
 

doda

Medlem
Jag övertygade några kollegor att det kunde vara en bra idé med en liten champagneprovning igår! Flaskorna som gjorde tisdagskvällen riktigt trevlig var följande trenne musketörer: Orpale 2002, Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 2000 och R&L Legras Cuvée St-Vincent 1996.

Orpale 2002: Blommig och aningen rökig doft med inslag av gula plommon, smör och mineral. Frisk, något utvecklad och tydligt chardonnayig smak. Lätt mogen gul frukt. Gula plommon, mineral och citron. Stor potential och samtidigt oväntat öppen! Mycket bra, men tack vare den tuffa konkurrensen kvällens ”svagaste” vin. 89 p.

Cuvée Sir Winston Churchill 2000: Till att börja med väldigt sluten i både doft och smak. Blommig doft med inslag av dill, rostat bröd och gula äpplen. Efter en timmes luftning kommer även nötterna och nougaten! Smak av gula äpplen, mineral och nougat. Fortfarande ung, men visar sin kraft efter ett par timmars luftning. Fantastisk! 91 p.

Cuvée St-Vincent 1996: Den här var ännu bättre igår än när jag drack den i november! Mogen doft med tydliga sherry-toner. Torkad frukt, honung, aprikos, röda äpplen och rostat bröd. Mogen och frisk smak med röda äpplen, hasselnötter, blodgrape och äppelskal. Efter hand även nougat. Magisk! 95 p.

Trevlig provning! Undrar om det var den gamla eller den nya etiketten på St-Vincent 1996? Har inte själv testat den med ny etikett, och som är degorgerad senare än den med gammal etikett.
 

Wildthing

Medlem
AW igår, trevligt men halvdan dricka (Carlsberg och bag in box Zinfandel...).
Då det var i Gamla Stan styrde jag stegen mot The Burgundy för att i alla fall få i mig något gott under kvällen. På tavlan: 2009 Meursault 1:er Cru Poruzots, Antoine Jobard. Tar in ett glas, doftar, smakar och tillbringar sedan dryga 20 minuter med ett leende på läpparna!

Att ett glas vin och en stunds ensam eftertänksamhet kan göra så gott för själen.

Inte så fyllig men otroligt lång smak. Kommer liksom i vågor och nya nyanser hittas hela tiden. Rekommenderas starkt!
 
Toppen