Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har aldrig påstått att det inte händer saker med lagring, men om det inte finns potential i ungdomen så finns det ingen anledning att hoppas på underverk (magi) vid lagring.

Ett bra vin bör utmärka sig som just bra redan i sin ungdom (koncentration, syra, tannin och komplexitet), sen att det många gånger blir bättre med åren är en annan femma. Man bör väl ha en anledning att lagra ett vin, dvs att man tror på det, gör man inte det så borde man väl köpa annat istället kan jag tycka?

Vem har förresten pratat om frukt, annat än dina amerikanare, jämställer du mig med dem?
Nej, nej :)
Min post handlar inte om dig, utan om min viscerala känsla som sååå förvånade mig.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nej, nej :)
Min post handlar inte om dig, utan om min viscerala känsla som sååå förvånade mig.
Ok, skönt, hoppades att så var fallet, vill ju inte bråka med en gentil herre i onödan. :) *googlar febrilt ordet "visceral" för att undvika pinsamheter och missförstånd* :oops:
 
Last edited:

Elvis

Medlem
Den görs på druvor från Les Crayères i Ambonnay, som för övrigt är samma vingård som ger druvor åt Egly-Ouriets Blanc de Noirs Grand Cru Vieilles Vignes! Du kan läsa mer om den här: http://champagne-bloggen.blogspot.se/2014/03/2008-marguet-les-crayeres.html
http://champagne-bloggen.blogspot.se/2014/03/2008-marguet-les-crayeres.html

Aha, tack, den kände jag inte till.

Hur var er 2008:a?

Väldigt bra. Jag har druckit en hel del Marguet sista året eftersom det är den enda odlarchampagnen jag fått tag på i Manila och det här var den bästa jag druckit. 2008 går från klarhet till klarhet för både hus och odlare, verkar det som. Svag skumbananton på näsan som direkt fick in mig på biodynamisk odlare, någon var inne på Avize, en annan gissade på Paul Dethune (rätt by!). Trevlig!
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
En sak en novis funderar på när han (läs: jag) läser det ni skriver är... vad gör jag av de två flaskor som blev "över".
(jag köper sällan färre än 3 av vin jag köper)
1. vaskar? 2. Lämnar igen (DET är ju bra med SB att man kan göra, eller hur) 3. Låter ligga på lagret.
 

mmh

Medlem
Var igår på Armit Wines italienprovning (lista på vinerna finns här: http://www.armitwines.co.uk/media/765846/Italian-PC-Tasting-March-2014indd.pdf). Omöjligt att hinna med allt på 2.5h, och dessutom tog vissa viner slut före jag hann prova (bla alla Antinoris röda), så jag koncentrerade mig på rött från Piemonte, Sicilien och Toscana).

Skall försöka hinna plita ner några tasting notes på CT senare, men höjdpunkter var allt från Fenocchio (rapporterna om att 2010 är en fantastisk baroloårgång verkar stämma åtminstone på basen av vad Fenocchio åstadkommit. Gajas 2010 Barbaresco var också bra.), Sesti Brunello 2006 och 2007, Pietradolce Vigna Barbagalli 2011 (sanslöst komplext, intensivt och elegant på samma gång) och i budgetklassen Querciabella Mongrana 2010 som skulle passa perfekt som grillvin i sommar.

Mycket intressant var också att prova dal Forno Valpolicella Superiore och Amarone, båda från 2008. Amaronen var helt over the top for mig med löjlig koncentration, rökt lax, choklad etc, men Valpolicellan var inte så tokig. Den doftade också rökt fisk (men fräshare än Amaronen) men också tjära, bastu, laktits etc. Otroligt komplex doft som fick mig att associera till en varm sommarkväll i skärgården. Lång, koncentrerad och komplex smak med mörk frukt, lakrits rök och ganska sträva tanniner. Mycket mera balanserad än Amaronen. Långt ifrån "min stil" och förmodligen omöjlig att para med mat, men en upplevelse som jag inte skulle tacka nej till att vara med om igen.
 

chambertin

Medlem
Var igår på Armit Wines italienprovning (lista på vinerna finns här: http://www.armitwines.co.uk/media/765846/Italian-PC-Tasting-March-2014indd.pdf). Omöjligt att hinna med allt på 2.5h, och dessutom tog vissa viner slut före jag hann prova (bla alla Antinoris röda), så jag koncentrerade mig på rött från Piemonte, Sicilien och Toscana).

Skall försöka hinna plita ner några tasting notes på CT senare, men höjdpunkter var allt från Fenocchio (rapporterna om att 2010 är en fantastisk baroloårgång verkar stämma åtminstone på basen av vad Fenocchio åstadkommit. Gajas 2010 Barbaresco var också bra.), Sesti Brunello 2006 och 2007, Pietradolce Vigna Barbagalli 2011 (sanslöst komplext, intensivt och elegant på samma gång) och i budgetklassen Querciabella Mongrana 2010 som skulle passa perfekt som grillvin i sommar.

Mycket intressant var också att prova dal Forno Valpolicella Superiore och Amarone, båda från 2008. Amaronen var helt over the top for mig med löjlig koncentration, rökt lax, choklad etc, men Valpolicellan var inte så tokig. Den doftade också rökt fisk (men fräshare än Amaronen) men också tjära, bastu, laktits etc. Otroligt komplex doft som fick mig att associera till en varm sommarkväll i skärgården. Lång, koncentrerad och komplex smak med mörk frukt, lakrits rök och ganska sträva tanniner. Mycket mera balanserad än Amaronen. Långt ifrån "min stil" och förmodligen omöjlig att para med mat, men en upplevelse som jag inte skulle tacka nej till att vara med om igen.
Kul med lite feedback från England också och intressant med Fenocchio. Har inte hört speciellt mycket om deras viner.
Förstår att du inte hann med allt det på 2,5h.
Hann du med att prova Pietradolces Archinieri Rosso också ?
 

mmh

Medlem
Kul med lite feedback från England också och intressant med Fenocchio. Har inte hört speciellt mycket om deras viner.
Förstår att du inte hann med allt det på 2,5h.
Hann du med att prova Pietradolces Archinieri Rosso också ?
Jo, Archinieri 2011 var också jätte bra. Väldigt ung, komplex, mineralisk. Den hade en lite rustik toalettdoft (svavel kanske?) som jag kan tanka mig att vissa har svårt med, men jag tyckte det gjorde vinet ännu mera intressant. Allt från Petradolce var i och för sig mycket bra. Även rosaton (gjord på nerello mascalese) med jätte bra syra och saltiga mineraler.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
De i kvällens provning jag är mest nyfiken på. Återkommer när de har provats utförligt! :)

20140328_164416.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Halleluja och Gud dag på er :)

Jag vet att ni har längtat och jag är inte sämre. Just idag kommer ni äntligen få se något ni har väntat på länge...Håll i er, för nu smäller det. Första vinet för ikväll blev enligt följande...
image.jpg

Nu är cirkeln sluten.Tack för tipset vem det nu var...

Jag har druckit relativt få Barolo hittills, men har aldrig blivit riktigt besviken och det blir jag inte idag heller. Detta är läckert men ungt...

Komplex som tusan i näsan med mängder av hallon, körsbär, bittermandel och hyacinter (eller annan söt blommighet, dock inte ros). Efter en kort stund dyker breda stråk av dyra och eleganta fat upp (valeriana, choklad, ceder och kanel), detta tillsammans med klart stenliknande mineraltoner.

Frugan hittade tydliga toner av saffran i detta, vilket är fascinerande. Har letat, men hittar det inte riktigt själv. Hon brukar dock vara konsekvent kring det hon känner. Någon som kan relatera?

I munnen är det medelfylligt med bitska men hanterbara tanniner där syran ligger i sked och samsas bra. Jag behöver inte ha det mer lagrat, men allt tyder på att det nog klarar en del. Lite mer lagringsfunk så blir det inte bara riktigt bra utan möjligen smått fantastiskt.

Vin nummer två, ett vin jag fick serverat blint av min hustru, men där jag misslyckades helt :( var detta...
image.jpg

2008 Quinta do Mouro, Alentejo, Portugal

Ruggigt trevligt vin (snäppet sämre än Barolon) med mycket kraft, men av balanserat slag. Druvblandningen är: Tempranillo, Alicante Bouchet, Touriga Nacional och Cabernet Sauvignon.

Min opolerade blinda analys:
Koncentrerad och distinkt arom med inslag av plommon, aska, mörka bär (svartavinbär/björnbär), basilika (pesto) och blandade kryddor, samt delikata drag av hav och sydafrikansk rökfunk. Stram smak med viss eldighet och riktigt skön längd.

Spekulerade kring att det var en sydafrikan först, men övergav det då jag inte riktigt kunde relatera till just denna stil, som för mig, var lite av ett mellanting mellan CS och syrah. Kroppen och rökigheten stämde dock bra. Landade slutligen i att det var en australiensk blend (CS/syrah) av lite kallare slag.

Inte nöjd med gissningen, Portugal är dock svårt att greppa tycker jag. Stramheten borde dock fått mig att landa i klassisk mark, och var hittar man lite stramare vin med mycket frukt och kraft som drar lite åt nya världen i stilen...Portugal såklart. :)

Båda vinerna vill jag rekommendera varmt!
 
Last edited:

TEGE

Medlem
Muratie Ansela Van De Caab.
En liten kärleksförklaring.

Sista flaskan, jag kommer fortfarande ihåg 1:a för ca 3,5 år sedan.

Doften är stor, mörka bär, kaffe, ceder, blå plommon. Lika härlig som jag minns de andra flaskorna.

Smaken är stor, fyllig, svarta vinbär, plommon. Tanniner o syra i perfekt balans. Detta blir inte bättre. Det är nästan sorgligt, när jag förstår att vi inte ses igen.
Du har varit så jäkla bra, aldrig svikit. Nu letar vi efter yngre förmågor.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    45,7 KB · Visningar: 277

Larseman

Medlem
Äntligen fredag...
WP_000372.jpg


En inte alltför märkvärdig Riesling med lite tilltugg. Hade nog hoppats att det skulle varit lite mer sötma för att matcha tilltuggen (både chili och Jalapeno) men det var snustorrt. Ja, jag vet att Trocken betyder torrt, men inte så torrt...
Ganska blyg doft av våt betong, lime, mandarin och päron. I munnen lite spritsig (typiskt Rheingau väl?), frisk, helt torr, med toner av lime och päron. Helt OK men inte mer.
Kokade ihop en tomatsås till pastan med Milano-salami och pinjenötter. Till det en Rosso som uppfyllde förväntningarna väl. Körsbär, blåbär, lagerblad, lite rökig (typ BBQ-sås), salmiak och ett uns bittermandel i doften.
Rejält bra syra, sval i stilen trots 14% alkohol, bra längd, finkorniga och lite torra tanniner. Godkänt från både mig själv och frugan :)
 

Larseman

Medlem
Muratie Ansela Van De Caab.
En liten kärleksförklaring.

Sista flaskan, jag kommer fortfarande ihåg 1:a för ca 3,5 år sedan.

Doften är stor, mörka bär, kaffe, ceder, blå plommon. Lika härlig som jag minns de andra flaskorna.

Smaken är stor, fyllig, svarta vinbär, plommon. Tanniner o syra i perfekt balans. Detta blir inte bättre. Det är nästan sorgligt, när jag förstår att vi inte ses igen.
Du har varit så jäkla bra, aldrig svikit. Nu letar vi efter yngre förmågor.
Vilken underbar kärleksförklaring! Man blir ju inte så lite nyfiken...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Muratie Ansela Van De Caab.
En liten kärleksförklaring.

Sista flaskan, jag kommer fortfarande ihåg 1:a för ca 3,5 år sedan.

Doften är stor, mörka bär, kaffe, ceder, blå plommon. Lika härlig som jag minns de andra flaskorna.

Smaken är stor, fyllig, svarta vinbär, plommon. Tanniner o syra i perfekt balans. Detta blir inte bättre. Det är nästan sorgligt, när jag förstår att vi inte ses igen.
Du har varit så jäkla bra, aldrig svikit. Nu letar vi efter yngre förmågor.
En sydafrikan som är helt okänd för mig. Intressant? Ja! I alla fall efter din kärleksförklaring. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Äntligen fredag...
Visa bifogad bild 941

En inte alltför märkvärdig Riesling med lite tilltugg. Hade nog hoppats att det skulle varit lite mer sötma för att matcha tilltuggen (både chili och Jalapeno) men det var snustorrt. Ja, jag vet att Trocken betyder torrt, men inte så torrt...
Ganska blyg doft av våt betong, lime, mandarin och päron. I munnen lite spritsig (typiskt Rheingau väl?), frisk, helt torr, med toner av lime och päron. Helt OK men inte mer.
Kokade ihop en tomatsås till pastan med Milano-salami och pinjenötter. Till det en Rosso som uppfyllde förväntningarna väl. Körsbär, blåbär, lagerblad, lite rökig (typ BBQ-sås), salmiak och ett uns bittermandel i doften.
Rejält bra syra, sval i stilen trots 14% alkohol, bra längd, finkorniga och lite torra tanniner. Godkänt från både mig själv och frugan :)
Härligt med fredag och alla smaknoter. :)
 

gece

Man vänjer sig.
@Matlen - Barolo, med en tomte på etiketten. What's there not to like?

Själv har jag smuttat 2012 Reichsgraf von Kesselstatt Goltröpfchen Riesling Spätlese, ett spontant inköp för omedelbar konsumtion. Ganska lätt för att vara en spätlese - nästan lite för lätt för de flesta tillfällen - men idag satt det som en smäck tillsammans med lite kryddstark mat. (OK, jag erkänner min guilty pleasure - pretto-tacos med halvtorrt vitt vin = :kyss:)
 

Jos

Medlem
En flaska vi fick i present fick ställa upp till den grillade secreto ibericon, Mont Redon CdP 2009. Har varit väldigt dåligt med Rhone sista tiden men den levererade helt ok. Lite befriande med ny-ek-fritt hederlig cdp igen :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
@Matlen - Barolo, med en tomte på etiketten. What's there not to like?

Själv har jag smuttat 2012 Reichsgraf von Kesselstatt Goltröpfchen Riesling Spätlese, ett spontant inköp för omedelbar konsumtion. Ganska lätt för att vara en spätlese - nästan lite för lätt för de flesta tillfällen - men idag satt det som en smäck tillsammans med lite kryddstark mat. (OK, jag erkänner min guilty pleasure - pretto-tacos med halvtorrt vitt vin = :kyss:)
EN tomte, jag hittar allt minst tre...i bilden i alla fall. ;)
 
Toppen